Anodisering/Eloxerings tråden!

Även eloxering bygger faktiskt en aning. Oftast så lite att det inte spelar någon roll, men just för lagerbanor kan det faktiskt vara värt att tänka på. Rådfråga eloxeraren innan.

Ett tips är att svarva till plastpluggar att proppa igen det man inte vill ska eloxeras.
 
Jo men angånde att det bygger, de flesta som anodiserar vet att beta bort ungefär lika mycket som anoden bygger, med ungefär menar jag på någon hundradel eller så , så det ska inte behövas maskeras,
vi anodiserar en hel del detaljer med H7 passning och det maskeras inte.
 
Har en fråga till någon som eloxerat sina fotpinnar! Har du plockat isär fotpinnarna i beståndsdelar eller har du låtit som tex fjädrar å sånt suttit kvar?
Tack på förhand :)
 
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )
 
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )
Jaha.. där ser man,jävla tur att man inte skickade iväg grejerna då,Tack så mycket för hjälpen:) :)
 
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )

Vad rekommenderar du för att få mina orginalpinnar svarta så att det håller?
Hade som sagt eloxering i tankarna men det funkar alltså inte?
 
Vad rekommenderar du för att få mina orginalpinnar svarta så att det håller?
Hade som sagt eloxering i tankarna men det funkar alltså inte?

Pulverlack.

Lacken slits såklart av på dom små piggarna rätt snabbt, men pulver är annars bäst.

Är fotpinnarna i alu skulle jag eloxerat/anodiserat, svart syns inte fläckarna alls så tydligt på som ljusa färger som det kan bli om det är gjuten aluminium.

Har trumlat en massa saker som är gjutna och sedan anodiserat dom med toppresultat för övrigt.
 
Jag tänkte eloxera mina fälgbanor på 660in, hade tänkt mej att dom skulle bli svarta. Vad är de som krävs innan man kan skicka dom till eloxeringen? Bakfälgen har fått sig några repor och dom vill ja ju helst inte ha kvar. Har lusläst lite i tråden men inte fått något direkt svar. Kan man blästra dom innan eloxering för att få bort ev repor eller hur funkar det?
 
Hej alla!
Jag har jobbat med eloxering. Fälgar är ofta av dålig legering så det är svårt att få dom snygga. Har gjort kanske 20 par själv och det är sällan man får ett bra resultat. Exelfälgar är av bättre legering därför blir dom snygga tex. Man ska nog prata med någon som kan det på plats eftersom varje detalj,legering kan vara olika. Dåliga legeringar betas mycket kort tid och körs mindre tid i badet och färgar fortare. Jag skulle aldrig blästra en det som man ska eloxera för ytan blir oförändrad och sträv. Man kan cromatera alu före lack så sitter den färgen bra. Gjuten alu går att eloxera om den har rätt legering. Proppa aldrig då finns risk att det rinner ut syra efter och förstör delarna. Firman har gummiproppar mm som man proppar med.
Kanske hjälpte jag någon
 
Någon som vet hur man kan ta reda om materialet är aluminium eller inte? tänker främst på inre gaffelben och sving på en bandit 600 -95? svingen är ju inga problem o lacka iofs, men gaffelbenen vore fränt att eloxera.
 
Ehmn, de inre gaffelbenen är hårdförkromade på ytan och går inte att anodisera eller lackera.

Svingen blir fin-fin med pulverlack! Glöm inte att du måste montera ur alla lager innan lackeringen. Pulverlack härdas i ugn och risken är stor att fettet tränger ut ur lagren och förstör lacken. Men eftersom det är en såpass gammal hoj kanske det är dags att byta ändå?
 
Last edited:
Ehmn, de inre gaffelbenen är hårdförkromade på ytan och går inte att anodisera eller lackera.

Svingen blir fin-fin med pulverlack! Glöm inte att du måste montera ur alla lager innan lackeringen. Pulverlack härdas i ugn och risken är stor att fettet tränger ut ur lagren och förstör lacken. Men eftersom det är en såpass gammal hoj kanske det är dags att byta ändå?

jo om man ändå plockar isär ram o sving så är det väl lika bra o byta lager när det är dags för ihop plock.

men ang dom inre gaffelbenen så är väl krom bara en ytbehandling precis som eloxering (o lack med för den delen), och löser inte ett syra bad upp den ytan?

här är en länk till forumet som gav mig idén från början. http://www.banditforum.co.uk/forum/index.php?topic=34998.0
men dom är ytbehandlade med "Titanium nitride" (vad nu det kan tänkas heta i sverige)
 
Problemet med vanlig anodisering är att det inte är i närheten så tåligt som krom. Titannitrid är ännu hårdare än krom och har lägre friktion. Används på exempelvis Öhlins gafflar och kan inte jämföras med vanlig anodisering.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top