Anodisering/Eloxerings tråden!

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Även eloxering bygger faktiskt en aning. Oftast så lite att det inte spelar någon roll, men just för lagerbanor kan det faktiskt vara värt att tänka på. Rådfråga eloxeraren innan.

Ett tips är att svarva till plastpluggar att proppa igen det man inte vill ska eloxeras.
 

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Jo men angånde att det bygger, de flesta som anodiserar vet att beta bort ungefär lika mycket som anoden bygger, med ungefär menar jag på någon hundradel eller så , så det ska inte behövas maskeras,
vi anodiserar en hel del detaljer med H7 passning och det maskeras inte.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Har en fråga till någon som eloxerat sina fotpinnar! Har du plockat isär fotpinnarna i beståndsdelar eller har du låtit som tex fjädrar å sånt suttit kvar?
Tack på förhand :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )
Jaha.. där ser man,jävla tur att man inte skickade iväg grejerna då,Tack så mycket för hjälpen:) :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Du kan inte eloxera dina orginalfotpinnar

Dessa är med största sannolikhet gjutna och blir därför kraftigt missfärgade


Inga andra metaller får förekomma i badet förutom aluminium och titan

Alltså absolut inga fjädrar ( fräts bort )

Vad rekommenderar du för att få mina orginalpinnar svarta så att det håller?
Hade som sagt eloxering i tankarna men det funkar alltså inte?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Vad rekommenderar du för att få mina orginalpinnar svarta så att det håller?
Hade som sagt eloxering i tankarna men det funkar alltså inte?

Pulverlack.

Lacken slits såklart av på dom små piggarna rätt snabbt, men pulver är annars bäst.

Är fotpinnarna i alu skulle jag eloxerat/anodiserat, svart syns inte fläckarna alls så tydligt på som ljusa färger som det kan bli om det är gjuten aluminium.

Har trumlat en massa saker som är gjutna och sedan anodiserat dom med toppresultat för övrigt.
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Jag tänkte eloxera mina fälgbanor på 660in, hade tänkt mej att dom skulle bli svarta. Vad är de som krävs innan man kan skicka dom till eloxeringen? Bakfälgen har fått sig några repor och dom vill ja ju helst inte ha kvar. Har lusläst lite i tråden men inte fått något direkt svar. Kan man blästra dom innan eloxering för att få bort ev repor eller hur funkar det?
 

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Hej alla!
Jag har jobbat med eloxering. Fälgar är ofta av dålig legering så det är svårt att få dom snygga. Har gjort kanske 20 par själv och det är sällan man får ett bra resultat. Exelfälgar är av bättre legering därför blir dom snygga tex. Man ska nog prata med någon som kan det på plats eftersom varje detalj,legering kan vara olika. Dåliga legeringar betas mycket kort tid och körs mindre tid i badet och färgar fortare. Jag skulle aldrig blästra en det som man ska eloxera för ytan blir oförändrad och sträv. Man kan cromatera alu före lack så sitter den färgen bra. Gjuten alu går att eloxera om den har rätt legering. Proppa aldrig då finns risk att det rinner ut syra efter och förstör delarna. Firman har gummiproppar mm som man proppar med.
Kanske hjälpte jag någon
 

Bosse_boss

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Norrköping
Hoj
1995 Suzuki GSF 600 N
Någon som vet hur man kan ta reda om materialet är aluminium eller inte? tänker främst på inre gaffelben och sving på en bandit 600 -95? svingen är ju inga problem o lacka iofs, men gaffelbenen vore fränt att eloxera.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Någon som vet hur man kan ta reda om materialet är aluminium eller inte? tänker främst på inre gaffelben och sving på en bandit 600 -95? svingen är ju inga problem o lacka iofs, men gaffelbenen vore fränt att eloxera.

Gjutna gaffelben blir inge bra att eloxera

Måla dom i stället
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Ehmn, de inre gaffelbenen är hårdförkromade på ytan och går inte att anodisera eller lackera.

Svingen blir fin-fin med pulverlack! Glöm inte att du måste montera ur alla lager innan lackeringen. Pulverlack härdas i ugn och risken är stor att fettet tränger ut ur lagren och förstör lacken. Men eftersom det är en såpass gammal hoj kanske det är dags att byta ändå?
 
Last edited:

Bosse_boss

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Norrköping
Hoj
1995 Suzuki GSF 600 N
Ehmn, de inre gaffelbenen är hårdförkromade på ytan och går inte att anodisera eller lackera.

Svingen blir fin-fin med pulverlack! Glöm inte att du måste montera ur alla lager innan lackeringen. Pulverlack härdas i ugn och risken är stor att fettet tränger ut ur lagren och förstör lacken. Men eftersom det är en såpass gammal hoj kanske det är dags att byta ändå?

jo om man ändå plockar isär ram o sving så är det väl lika bra o byta lager när det är dags för ihop plock.

men ang dom inre gaffelbenen så är väl krom bara en ytbehandling precis som eloxering (o lack med för den delen), och löser inte ett syra bad upp den ytan?

här är en länk till forumet som gav mig idén från början. http://www.banditforum.co.uk/forum/index.php?topic=34998.0
men dom är ytbehandlade med "Titanium nitride" (vad nu det kan tänkas heta i sverige)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Problemet med vanlig anodisering är att det inte är i närheten så tåligt som krom. Titannitrid är ännu hårdare än krom och har lägre friktion. Används på exempelvis Öhlins gafflar och kan inte jämföras med vanlig anodisering.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top