Anorexi?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kanske helt fel forum att fråga men vet här finns folk som är doktorer och med rätt bra kunskap när det kommer till mat och hälsofrågor så jag chansar lite.

Var snälla och ta detta seriöst då det verkligen är ett problem för mig. Vad jag förstått så är anorexi en psykisk sjukdom, och som alla vet så ser anorektiker ut som benrangel. Jag gör inte det men har väldigt svårt att få i mig mat. Börjar fundera mer och mer om det inte är så att jag har anorexi, hela mitt liv har cirkulerat runt bantning och så lite matintag som möjligt. Väldigt sällan jag äter mer än en gång om dagen. Nu när man blir äldre så försöker jag tänka att äta nyttig mat dom gånger jag äter men det känns rätt meningslöst då jag äter så sällan och dom gånger ja väl äter så sparar kroppen på precis allt.

Svårt att förklara mina matvanor så här men även om jag är hungrig så äter jag inte. Resultatet av detta är att jag inte har ork. :(

Är det någon som vet vart man kan vända sig för att kolla upp detta. Känns lite meningslöst att gå till vårdcentralen då dom kommer säga att jag ska ta en alvedon sen blir allt bra. :rolleyes:

Kroppen vill ha mat men hjärnan vill inte. :död Kan lugnt leva på redbull och choklad, o jag vet hur dåligt det är. Min kropp/hjärna lever på socker, jag äter inte massor av godis men är jag lite hungrig så är det lättare att äta en bit choklad än att laga mat.

Förstår att mycket av mitt problem sitter i huvudet, men hur fan gör jag för att få till matvanor!? Äta är inte en prioritering hos mig, har jag saker att göra så kan det gå en hel dag utan att jag äter. Väljer i princip alltid bort maten för annat.

Inga svar som att det bara är att äta, hade det varit så lätt hade jag inte skrivit här.

Någon som har lite tankar och funderingar samt lite tips?

Väl mött!
//M

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
heter de inte anorexia?

Jag har haft 2 vänner som har haft anorexia, 1 marabou och läsk tog dom gärna men gav man dom en tallrik kötbullar och makaroner åt dom så åt dom knappt något,

En enkel fråga är Hatar du din kropp? Tränar du mer än 3 gånger i veckan för o bli smalare även fast du e de, och mår du illa när du äter?

tex jag äter aldrig frukost, såvida de inte fortfarande e morgon efter 3-4 timmar, men jag äter lunch och kvällsmat i kolossala mängder pågrund av att ja inte ätit något innan,

Men om jag var du skulle jag göra en hyffsad stor portion av din favorit mat som ej är snabbmat, hemlagat tex på en tallrik och ta den mitt under dagen ungefär och se om du kan äta allt de,

sen kan du ju ta några mackor på kvällen eller liknande,

Kan aboslut inget om hur man botar de men du bör ju göra lite framsteg med de, och sen prata med många vänner om de som pushar dig hjälpte 2 av mina vänner,

lycka till!

mvh
andreas

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ojoj. Det låter ju inte helt "friskt"..

Men att det är som du skriver "enklare" att käka lite choklad och en red bull än att laga mat, skulle du göra det om det stog färdiglagad mat framför dig? Det är inte latmasken som har satt sig i just det hänseendet?

Socker är finfin energi, i 5 minuter. Sen är du tillbaka lite lägre än förra gången. Testa att ersätta sockergrejerna med något riktigt, laga många matlådor och frys in, ät dom när du vill pysa en red bull och se om det blir enklare att käka riktig mat.

Lycka till!

/ Jens

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag har inte ätit något än idag, druckit en redbull bara. Jag gillar inte min kropp nä. Jag tränar dock inte, än. Men har häst och rider, när jag orkar. Jobbar mycket och sover mycket. Nej ja mår inte illa men kan få dåligt samvete om jag känner mig proppmätt.

Mina vänner vet hur det ligger till, men dom kan inte tvångsmata mig. Det är fortfarande mitt problem som jag måste ta tag i.

tack andreas. :)

heter de inte anorexia?

Jag har haft 2 vänner som har haft anorexia, 1 marabou och läsk tog dom gärna men gav man dom en tallrik kötbullar och makaroner åt dom så åt dom knappt något,

En enkel fråga är Hatar du din kropp? Tränar du mer än 3 gånger i veckan för o bli smalare även fast du e de, och mår du illa när du äter?

tex jag äter aldrig frukost, såvida de inte fortfarande e morgon efter 3-4 timmar, men jag äter lunch och kvällsmat i kolossala mängder pågrund av att ja inte ätit något innan,

Men om jag var du skulle jag göra en hyffsad stor portion av din favorit mat som ej är snabbmat, hemlagat tex på en tallrik och ta den mitt under dagen ungefär och se om du kan äta allt de,

sen kan du ju ta några mackor på kvällen eller liknande,

Kan aboslut inget om hur man botar de men du bör ju göra lite framsteg med de, och sen prata med många vänner om de som pushar dig hjälpte 2 av mina vänner,

lycka till!

mvh
andreas

Är det något jag gillar så äter jag, beroende på om jag är hungrig eller inte. Vet att jag kan frossa om det är något gott men sen mår jag dåligt av det. Har aldrig hänt att jag spytt upp maten eller så, det skulle jag aldrig kunna göra. Vissa spärrar har jag. Men som jag skrev till andreas, äter jag så jag känner mig proppmätt får jag dåligt samvete.

Ojoj. Det låter ju inte helt "friskt"..

Men att det är som du skriver "enklare" att käka lite choklad och en red bull än att laga mat, skulle du göra det om det stog färdiglagad mat framför dig? Det är inte latmasken som har satt sig i just det hänseendet?

Socker är finfin energi, i 5 minuter. Sen är du tillbaka lite lägre än förra gången. Testa att ersätta sockergrejerna med något riktigt, laga många matlådor och frys in, ät dom när du vill pysa en red bull och se om det blir enklare att käka riktig mat.

Lycka till!

/ Jens

tack, ja jag får nog börja där. dom kan kanske åtminstone peka i rätt riktigt kanske.

Vårdcentralen är väl en bra början. Ring dit och fråga hur du ska göra. Har du en privat sjukförsäkring via t ex jobbet så brukar det gå smidigare.

Om du uppfattar det som ett problem så är det ett problem, och det ska du kunna få hjälp med.

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
tänkte på en sak till bara, eftersom du inte hade blivit något "benrangel" än

Så om du har tid och ork kan du ju alltid ta och skaffa dig ett gymkort eller börja jogga och träna på egen hand,

Så kan du äta dig mätt morgon till kväll sen träna vissa dagar och endån känna att du får lite träning och kanske inte lika dåligt samvete?

Kan lätt klämma i mig 2 liter läsk och 2 billys pizzor men så fort man varit och tränat känns allting bättre :) eller om man gör de efteråt

Bara ett tips!

edit:
om du har ännu mer ork kan god och lättlagad mat vara ett tips, nyttigt,billigt och smakrikt :) köper du i lite mängder åt olika rätter kan du lätt komma undan med under 20 kr/portionen

dock kräver de lite extra tid som man inte alltid har

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Hej,

Jag är rätt mycket i träningssvängen och har under alla mina träningsår stött på flera med anoroxia. Jag har även några närmare vänner som är sk ätande anorektiker. Du har kommit till självinsikt och vill ha hjälp. Det är grymt bra! Då har du kommit halva vägen till målet att bli frisk. Vi tror alla att ensam är stark men fler tillsammans är starkare. Med det menar jag att du ska se till att få hjälp, nu! Ditt beteende handlar om kontroll. Det är något underliggande som du behöver rensa ut för att på såvis få bättre självkänsla och inte behöva kontrollera maten. Mitt råd till dig, men även till andra som är i samma situation, är följande:

Läs här:
http://www.abkontakt.se/
Ta hjälp av:
kbt-psykolog

Det är det minsta du förtjänar! Att bli en ätande anorektiker (frisk) är målet, vilket du fixar om du ger dig f-n på det och tar hjälp! Du måste vilja bli frisk för att bli frisk!
För varje dag som går, bryts din kropp ner. Dina tänder blir sämre, din hy åldras fortare och ditt hår blir risigt och att inte tala om dina inre organ. Och framförallt - Du gör ditt destruktiva beteende till en vana. Ju längre tid du har haft en vana, desto svårare är det att ta sig ur. Hjälp dig själv NU!

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har nog inte Anorexia.

Men du sköter dig väldigt dåligt. Att äta en gång om dagen är absolut inte bra och gör oftast att kroppen ställer in sig på svält dvs, den plockar upp allt den får. Väldigt bra sätt att gå upp i vikt på, dock på fel ställen.

Om du inte är hungrig beror nog på att du vant din kropp med lågt intag samt inga rutiner så hungerskänslan är avstängd, lite som en skyddsmekanism för att kunna orka jaga mat och inte må dåligt samtidigt.

Det du kan göra till att börja med är att köpa färdiga(typ Findus eller Familjen Dafgårds, inte Billys pizza) rätter som man värmer i mikron på några minuter. det är lätt och förhållandevis billigt. Samt att de innehåller rätt mycket näring.
Samt göra ett matschema med tider där du ska äta, ca 5 ggr om dagen. Med tre stora mål.

Notis: Äter du oftare behöver du inte äta så mycket, och då kanske du slipper känslan av dåligt samvete pga att du inte känner dig proppmätt.

Försök även alltid ha kyl/skafferi full med mat du tycker om, då ej godis inräknat.

Vill du prata med någon så är det en Dietist du ska vända dig till, Sjukvårdsupplysningen kan hjälpa dig med detta tlf:nr 1177

Ta hand om dig och kom ihåg att vi på SH alltid finns till hands:tummenupp

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
hhaha tack andreas, det låter som om jag siktar på att bli ett benrangel! :tungan vilket INTE är fallet! :D

men förstår vad du menar, träningskort ska jag inhandla. dom gånger jag börjat träna dom gånger får ja igång matlusten och äter. vet att det är viktigt att äta när man tränar. det är samma med ridningen, rider jag måste jag äta. men oftast så blir det att jag helt enkelt inte orkar rida för jag inte ätit, så det är som en enda ond cirkel. :(

tänkte på en sak till bara, eftersom du inte hade blivit något "benrangel" än

Så om du har tid och ork kan du ju alltid ta och skaffa dig ett gymkort eller börja jogga och träna på egen hand,

Så kan du äta dig mätt morgon till kväll sen träna vissa dagar och endån känna att du får lite träning och kanske inte lika dåligt samvete?

Kan lätt klämma i mig 2 liter läsk och 2 billys pizzor men så fort man varit och tränat känns allting bättre :) eller om man gör de efteråt

Bara ett tips!

edit:
om du har ännu mer ork kan god och lättlagad mat vara ett tips, nyttigt,billigt och smakrikt :) köper du i lite mängder åt olika rätter kan du lätt komma undan med under 20 kr/portionen

dock kräver de lite extra tid som man inte alltid har

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det något jag gillar så äter jag, beroende på om jag är hungrig eller inte. Vet att jag kan frossa om det är något gott men sen mår jag dåligt av det. Har aldrig hänt att jag spytt upp maten eller så, det skulle jag aldrig kunna göra. Vissa spärrar har jag. Men som jag skrev till andreas, äter jag så jag känner mig proppmätt får jag dåligt samvete.

Testa att laga (eller få gjorda) matlådor i lagom storlek. Se till att det är sådant som är gott. Försök sedan äta dom på tider som dels passar din arbets/livsstil men även vad som är relativt bra för kroppen. Det kan ju vara så enkelt att din kropp inte hajar att du måste äta för att du har ätit fel så otroligt länge. Något bör man stoppa i sig med 3-4 timmars mellanrum. Hellre en torr knäckemacka än en red bull om du ska lära kroppen vad den skall tycka om.

Jag tror (men vet såklart inte) att du är i en farlig nedåtgående spiral. Självklart ska du som någon annan tipsade om söka hjälp, men hjälp dig själv till mer energi genom att kombinera med mitt tips.

/ Jens

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag har inte ätit något än idag, druckit en redbull bara. Jag gillar inte min kropp nä. Jag tränar dock inte, än. Men har häst och rider, när jag orkar. Jobbar mycket och sover mycket. Nej ja mår inte illa men kan få dåligt samvete om jag känner mig proppmätt.

Mina vänner vet hur det ligger till, men dom kan inte tvångsmata mig. Det är fortfarande mitt problem som jag måste ta tag i.

tack andreas. :)

Jupp du har helt rätt,det sitter i huvudet.
och det finns inte en "quick fix" att du bara kan göra X så fixar det sig.
tyvärr..
kontakta sjukvårdsupplysningen där du bor, få med dina vänner så de kan hjälpa dig och lär dig laga riktigt god,enkel och näringsrik mat.
det viktigaste du kan göra för dig själv är att ta tag i problemet innan det växer sig för stort.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
hhaha tack andreas, det låter som om jag siktar på att bli ett benrangel! :tungan vilket INTE är fallet! :D

men förstår vad du menar, träningskort ska jag inhandla. dom gånger jag börjat träna dom gånger får ja igång matlusten och äter. vet att det är viktigt att äta när man tränar. det är samma med ridningen, rider jag måste jag äta. men oftast så blir det att jag helt enkelt inte orkar rida för jag inte ätit, så det är som en enda ond cirkel. :(

Du e välkommen på hemma lagad mat när du vill med förvarsel :tungan

Men desto mer man tränar, desto mer äter man, och om man håller fin balans på de så kommer man hålla sig i bra form, så börja äta som en dåre och sen träna så ofta du kan så ska du se på resultat :tummenupp

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Tack! :) ska kolla sidan.

Hej,

Jag är rätt mycket i träningssvängen och har under alla mina träningsår stött på flera med anoroxia. Jag har även några närmare vänner som är sk ätande anorektiker. Du har kommit till självinsikt och vill ha hjälp. Det är grymt bra! Då har du kommit halva vägen till målet att bli frisk. Vi tror alla att ensam är stark men fler tillsammans är starkare. Med det menar jag att du ska se till att få hjälp, nu! Ditt beteende handlar om kontroll. Det är något underliggande som du behöver rensa ut för att på såvis få bättre självkänsla och inte behöva kontrollera maten. Mitt råd till dig, men även till andra som är i samma situation, är följande:

Läs här:
Ta hjälp av:
kbt-psykolog

Det är det minsta du förtjänar! Att bli en ätande anorektiker (frisk) är målet, vilket du fixar om du ger dig f-n på det och tar hjälp! Du måste vilja bli frisk för att bli frisk!
För varje dag som går, bryts din kropp ner. Dina tänder blir sämre, din hy åldras fortare och ditt hår blir risigt och att inte tala om dina inre organ. Och framförallt - Du gör ditt destruktiva beteende till en vana. Ju längre tid du har haft en vana, desto svårare är det att ta sig ur. Hjälp dig själv NU!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)

Men du sköter dig väldigt dåligt. Att äta en gång om dagen är absolut inte bra och gör oftast att kroppen ställer in sig på svält dvs, den plockar upp allt den får. Väldigt bra sätt att gå upp i vikt på, dock på fel ställen.

Jag tror att ditt problem ligger i att du är lite lat kanske, jag vet själv hur det är och tycker inte mat är rolig att laga, fast jag äter gärna om jag inte har något annat för sig.

Att du inte är hungrig beror nog på att du vant din kropp med lågt intag samt inga rutiner så hungerskänslan är avstängd, lite som en skyddsmekanism för att kunna orka jaga mat och inte må dåligt samtidigt.

Det du kan göra till att börja med är att köpa färdiga(typ Findus eller Familjen Dafgårds, inte Billys pizza) rätter som man värmer i mikron på några minuter. det är lätt och förhållandevis billigt. Samt att de innehåller rätt mycket näring.
Samt göra ett matschema med tider där du ska äta, ca 5 ggr om dagen. Med tre stora mål.
Försök även alltid ha kyl/skafferi full med mat du tycker om, då ej godis inräknat.

Vill du prata med någon så är det en Dietist du ska vända dig till, Sjukvårdsupplysningen kan hjälpa dig med detta tlf:nr 1177

Ta hand om dig!

damen kanske inte har fullt utvecklad anoroxia ännu men hon har ätstörning vilket bör åtgärdas omgående. Landstingets dietister har kunskaper ala 1980. Det är näringsfysiologer som kan.

Vi frågar Money:
Känner du att du inte har en avslappnat inställning till mat? Du pratar om bantning...
Läs mina råd i mitt tidigare inlägg.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Det kan oxå stämma, jag vet inte då det gott så långt nu! Jag kanske bara försöker hitta ett namn på mitt "problem". Men jag mår iaf inte bra av denna livsstil jag har nu, och att bara vara lat känns lite udda. :va

Tack för tipsen! :)

Om du inte är hungrig beror nog på att du vant din kropp med lågt intag samt inga rutiner så hungerskänslan är avstängd, lite som en skyddsmekanism för att kunna orka jaga mat och inte må dåligt samtidigt.

Notis: Äter du oftare behöver du inte äta så mycket, och då kanske du slipper känslan av dåligt samvete pga att du inte känner dig proppmätt.

Ta hand om dig och kom ihåg att vi på SH alltid finns till hands:tummenupp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det kan oxå stämma, jag vet inte då det gott så långt nu! Jag kanske bara försöker hitta ett namn på mitt "problem". Men jag mår iaf inte bra av denna livsstil jag har nu, och att bara vara lat känns lite udda. :va

Tack för tipsen! :)

Vi kallar det Moneyproblem :tummenupp

Jag har har liknande problem själv. Kom på när jag läste tråden att jag inte ätit något idag ännu så nu har jag gjort lite mackor :)

Låter jättebra att du inte mår bra av det, vissa inser faktiskt inte själva att de mår dåligt och ser inte något problem.

Du har iaf tagit många steg i rätt riktning med att skriva här :tummenupp

Håller tummarna för fulla muggar!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
damen kanske inte har fullt utvecklad anoroxia ännu men hon har ätstörning vilket bör åtgärdas omgående. Landstingets dietister har kunskaper ala 1980. Det är näringsfysiologer som kan.

Vi frågar Money:
Känner du att du inte har en avslappnat inställning till mat? Du pratar om bantning...
Läs mina råd i mitt tidigare inlägg.

Nej, ja har aldrig haft en bra inställning till mat. I gymnasiet vägde jag 45 kg, jag är inte så lång 162cm men nu när man kollar foton så såg jag inte normal ut. Min vikt pendlar konstant och jag ser på min kropp att den inte mår bra av det. Som du säger så har jag kanske inte anorexi men någon form av ätstörning har jag nog, tyvärr. Och det har jag haft hela mitt liv.

Det var därför jag skrev här, vet att det finns folk som du här. Tack! :) o tack till er alla andra som ger tips o råd! :krama

hahha d e sant som Bigge säger, Mo´ Money Mo´Problems! tack! :krama

Vi kallar det Moneyproblem :tummenupp

Jag har har liknande problem själv. Kom på när jag läste tråden att jag inte ätit något idag ännu så nu har jag gjort lite mackor :)

Låter jättebra att du inte mår bra av det, vissa inser faktiskt inte själva att de mår dåligt och ser inte något problem.

Du har iaf tagit många steg i rätt riktning med att skriva här :tummenupp

Håller tummarna för fulla muggar!

Last edited:

R5+1

Guest
Läs här:
Ta hjälp av:
kbt-psykolog
Hjälp dig själv NU!

MYCKET bra skrivet Mirre!!! :Bugar:Bugar:Bugar

Money: Hon har helt rätt i hela texten! Att kontakta de som är professionella på att avhjälpa folk med just det problemet är helt rätt väg att gå.

Själv är jag mager som en sticka, och folk påpekar ofta och brutalt det, gärna genom att kalla mig anorektiker. Det svider rejält eftersom min storasyster hade det i tonåren och jag därför vet alltför väl vad det handlar om.

Jag äter i perioder. Inget jag väljer själv och har varit så så länge jag kan minnas. Verkar faktiskt följa menscykeln. Kan vräka i mig 3 stora mål dagligen i nån vecka. En annan vecka lever jag på fil och nån macka. Tänker att vi kvinnor förmodligen styrs mer än vi anar av våra nedrans hormoner. Värt att kolla upp om det är nåt fysiskt.

Men som sagt, börja med att kontakta proffsen enligt Mirres länk. Och prata ofta och innerligt med dina vänner!
Lycka till brewden!!! :krama

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fasta rutiner brukar hjälpa.
Vänjer man kroppen vid att få mat på bestämda tider, så blir man vrålhungrig vid den tiden.

Man skall äta vanlig mat, utan konstigheter.
Det man skall undvika är jävlaförbannadelightprosdukter.
Det är bluffmat gjord på billigt gift.
Socker får man i sig mer än tillräckligt hur man än gör.
Äter man snålt med kolhydrater så minskar sockersuget.
Varför vet jag inte.
Men att aktivt undvika socker är sällan nödvändigt (förutom i drycker - lättöl är bättre och godare än läskeblask).
Protein och (vanligt) fett är bara nyttigt.
Tjockoglad verkar du gilla.
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd.
Bekymra dig inte så mycket över utseendet.
Det är bara fruntimmer som tävlar i undernäring.
Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag är ingen expert kan vi nog börja med att konstatera men....man kommer en ganska bra bit med lite sunt förnuft!

Så som man varit inne på redan i tråden så kanske det kan finnas flera olika anledningar till man har lite svårt med maten - och då naturligtvis massor av möjliga "botemedel" beroende på vad som var just mitt problem om man säger så.

Medan man försöker hitta anledningen/boten kan man nog ändå vidta en del åtgärder.
Vi vet tex att man brukar säga att man skall äte morron-middag-kväll och kanske ett eller två mellanmål.....

Tänk igenom vad du kan tänka dig att äta vid de olika tillfällena - det skulle kunna se ut något i still med följande:

Frukost: välj något av - gröt, fil-yoghurt med musli eller bara helt enkelt en macka.

Mellanmål: en frukt

Lunch: Jag förespråkar ALLTID riktig hemmalagad mat och gör i ordning en matlåda på det som blir över när man lagat middag hemma. Om man vill äta dagens ute så är det säkert bättre än att inte äta alls.

Mellanmål 2: Frukt igen.

På kvällen: Tja - beroende av vad man ätit under dagen....ibland en macka, ibland riktig lagad mat som då även räcker till att göra matlådor att ha till lunch en annan dag och ibland något annat - fantasin får flöda.....

Du tycks ha kommit till insikt om att du kanske bör göra något åt din mathållning och då tror jag även att du kan lägga upp en modell för vad/hur du skall äta baserat på lite hjälp från de som kan(mer än jag) och baserat på det sunda förnuft som du med all säkerhet själv har.:krama:tummenupp

hoppas det går bra.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...