Anorexi?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ett litet tips: Lever du som singel&äter själv så leta reda på någon kompis som du kan laga mat&äta tillsammans. Det är roligare att laga mat till någon än bara sig själv och då får du mer regelbunda mattider också.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Fasta rutiner brukar hjälpa.
Vänjer man kroppen vid att få mat på bestämda tider, så blir man vrålhungrig vid den tiden.

Man skall äta vanlig mat, utan konstigheter.
Det man skall undvika är jävlaförbannadelightprosdukter.
Det är bluffmat gjord på billigt gift.
Socker får man i sig mer än tillräckligt hur man än gör.
Äter man snålt med kolhydrater så minskar sockersuget.
Varför vet jag inte.
Men att aktivt undvika socker är sällan nödvändigt (förutom i drycker - lättöl är bättre och godare än läskeblask).
Protein och (vanligt) fett är bara nyttigt.
Tjockoglad verkar du gilla.
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd.
Bekymra dig inte så mycket över utseendet.
Det är bara fruntimmer som tävlar i undernäring.
Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna.

...det där var fantamig ett av de bästa inläggen på den häringa sajten nånsin...från början till slut......:Bugar:yoparty:bananaoch lite:tuttar

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det vet jag med all säkerhet att det är hormoner som styr oss. När jag gick på vanliga p-piller så hade jag samma sak, då jag skulle ha hmm....ja du fattar så åt man som en häst men så fort den var borta så åt jag inget igen. Nu går jag på minipiller vilket gör att man inte har hmm sånt där så har jag inte den obalansen i kroppen med hormoner och äter inte alls. Nu blev det lite mycket info för snubbarna på forumet men ni kan bortse från detta inlägget. :D

Min syrra har tvärtemot mitt problem, äter hon inte ordentligt så rasar hon i vikt. Hon måste ha fasta måltider o regelbundna. Jag har en väldigt tjejig kropp med kurvor och röv. :näsblod Vilket gör att det som sätter sig sätter sig på fel ställen. Grr....men jaja....:tungan

Tack så mycket för alla tips! :krama

MYCKET bra skrivet Mirre!!! :Bugar:Bugar:Bugar

Money: Hon har helt rätt i hela texten! Att kontakta de som är professionella på att avhjälpa folk med just det problemet är helt rätt väg att gå.

Själv är jag mager som en sticka, och folk påpekar ofta och brutalt det, gärna genom att kalla mig anorektiker. Det svider rejält eftersom min storasyster hade det i tonåren och jag därför vet alltför väl vad det handlar om.

Jag äter i perioder. Inget jag väljer själv och har varit så så länge jag kan minnas. Verkar faktiskt följa menscykeln. Kan vräka i mig 3 stora mål dagligen i nån vecka. En annan vecka lever jag på fil och nån macka. Tänker att vi kvinnor förmodligen styrs mer än vi anar av våra nedrans hormoner. Värt att kolla upp om det är nåt fysiskt.

Men som sagt, börja med att kontakta proffsen enligt Mirres länk. Och prata ofta och innerligt med dina vänner!
Lycka till brewden!!! :krama

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det vet jag med all säkerhet att det är hormoner som styr oss. När jag gick på vanliga p-piller så hade jag samma sak, då jag skulle ha hmm....ja du fattar så åt man som en häst men så fort den var borta så åt jag inget igen. Nu går jag på minipiller vilket gör att man inte har hmm sånt där så har jag inte den obalansen i kroppen med hormoner och äter inte alls. Nu blev det lite mycket info för snubbarna på forumet men ni kan bortse från detta inlägget. :D

Min syrra har tvärtemot mitt problem, äter hon inte ordentligt så rasar hon i vikt. Hon måste ha fasta måltider o regelbundna. Jag har en väldigt tjejig kropp med kurvor och röv. :näsblod Vilket gör att det som sätter sig sätter sig på fel ställen. Grr....men jaja....:tungan

Tack så mycket för alla tips! :krama

Tjänade kilon sitter på mage och lår.
Förlorad kilon kommer från tuttarna.
Så är det.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Vänjer man kroppen vid att få mat på bestämda tider, så blir man vrålhungrig vid den tiden.

Varför vet jag inte.
Men att aktivt undvika socker är sällan nödvändigt (förutom i drycker - lättöl är bättre och godare än läskeblask).
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd.
Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna.

Det i rödtext är mina synpunkter:

Word! :tummenupp

Belägg för detta, tack! Kom inte och säg att aspartam är farligt, vilket det inte är sålänge man inte har sjukdomen fenylketonuri.
Rätt då många lågfettsproduker ersätts av mer socker men det är inte så illa längre som för ett par år sedan.

Varför vet jag inte.
Socker är en kolhydrat vilken vi får i oss mycket av. Dock vill jag påpeka att denna förbannade kolhydratsnojja, särskilt bland kvinnor är samma hysteri som lågfettsdieten på 90-talet. Ju mer vi rubbar i vår normala kosthållning, desto mer syns konsekvenserna.
Lagom av allt. Husmanskost ffs! Rör lite mer på dig istället.

Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd. Ca 20 % fett i kosten är bra och ska vi gå in på detaljer så är rapsolja bäst. Men för att inte förvirra den ointresserade - Ät lagom fett, vilket är en femtedel på tallriken. 30-40 % protein och resterande 40-50% är kolhydrater i form av potatis, pasta, ris, bulgur etc. Bröd är inte heller farligt. Det är enkelt och gott. Gör en macka med ost och skinka och ta med. Bättre än slafsig gammal osköljd sallad på stan med massa dressing som gör att du köper en kexchoklad en timme senare. Återigen: Sunt förnuft och Lagom!
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd. :tummenupp Chilismak är mumma!

Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna
Vi kanske inte alltid bara bryr oss om vad ni killar vill ha utan ni får gilla läget! ;) Däremot behöver vi alla tjejer (men även killar) jobba på vår självkänsla för att må bra. För att må bra i kroppen, ser man till att först må bra i själen!

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Du vet att jag också har lite problem med maten o jag håller med om att varför jag äter bättre nu är pga av att jag är sambo...man ser till o lagar mat för det är inte bara dig själv du behöver tänka på. Det är skit svårt o bo hemma själv o inte ha motivation till o ställa sig vid spisen o laga någon tafatt maträtt som spaghetti o köttbullar..
Jag känner dig Monika o jag vet att mycket hänger på slarv o att man intalar sin hjärna något som inte är sant...det du ser i spegeln är man inte riktigt nöjd med o hjärnan spelar dig ett spratt att du helt plötsligt "glömmer att äta"
Tim blir tokig på mig när jag kommit hem från jobb o får reda på att jag endast ätit lunch o den lunchen innehöll en cola zero o en macka med smör...
det gäller att få in rutiner o att man alltid har något gott o snabbt o tillgå i kylskåpet till en början, ha bestämda tider då du åtminstone måste stoppa i dig minst en frukt o en flaska vatten.
Nu består min lunch oftast av gårdagens mat o hur kul e det men jag är ändå så hungrig när jag har lunch så det skiter jag i, smakar gott ändå när man e hungrig.
se till o ha en påminnelse på telefonen om du nu e så elak emot dig själv att du tom glömmer att du e hungrig... när den ringer SKA du äta!! o därmed basta!

Puss på dig hjärtat!//Din tjockisfie<----Tims fel! :) haha!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Mat smakar bäst när man lagar den själv, eller när man betalar 500kr per måltid :)
Money kan du laga mat? :rolleyes:
Du kan ju alltid göra sallad och äta dig proppmätt på då kanske samvetet mår lite bättre?.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du äter inte så ofta men är ju inte för smal så har inget att oroa dig för.
Jag äter också sent/sällan ibland, vilket bara stärker min redan skitstarka karaktär.
Och vem känner sig inte själsligt våldtagen när den proppat i sig en påse chips?
Du är helt normal, frisk och bara lite i-landifierad om jag får gissa.

Om du uppfattar det som ett problem så är det ett problem, och det ska du kunna få hjälp med.

Tvärtom, bara för att man tror något är det inte sant. Dessutom är den där attityden som gör att Sverige har löjligt höga sjuktal fortfarande.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ännu ett tips!

En bra mamma!

Morsan var på besök häromdagen och jag var ju tvungen att skryta lite med att jag gått upp fem kg på tre månader :tummenupp

Så bra gubbe, men du kan allt gå upp tio till så mager du är :huvet

Jaja, bara äta lite till då :D

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Mat smakar bäst när man lagar den själv, eller när man betalar 500kr per måltid :)
Money kan du laga mat? :rolleyes:
Du kan ju alltid göra sallad och äta dig proppmätt på då kanske samvetet mår lite bättre?.

Ja kan laga mat, när ja gör det håller jag mig för det mesta till vitt kött som fisk el fågel. Brukar göra kycklingpastasallad eller med lax, det är gott. :) Men det blir fortfarande för sällan.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Som många nog sagt så är huvudproblemet för anorektiker att dom inte tycker dom ser ut som benrangel trotts att dom gör det.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Hahhah ja bor inte hemma! Har tyvär inte tid o springa hos min mamma o äta där hela tiden. Plus att min mamma jobbar till 8 varje dag. :tungan Men fattar din poäng. :D

Ännu ett tips!

En bra mamma!

Morsan var på besök häromdagen och jag var ju tvungen att skryta lite med att jag gått upp fem kg på tre månader :tummenupp

Så bra gubbe, men du kan allt gå upp tio till så mager du är :huvet

Jaja, bara äta lite till då :D

jetson

Guest
Sover du mer än 7-9 timmar? För mycket sömn gör att man fakkar ur mer eller mindre (iaf jag). Kanske kan hjälpa en del att styra upp sömnen.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Sover du mer än 7-9 timmar? För mycket sömn gör att man fakkar ur mer eller mindre (iaf jag)

ja d gör jag nog, kan inte sova mindre än så. orkar inte vara vaken en hel dag annars. o har testat vakna tidigare......

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hahhah ja bor inte hemma! Har tyvär inte tid o springa hos min mamma o äta där hela tiden. Plus att min mamma jobbar till 8 varje dag. :tungan Men fattar din poäng. :D

Det gör inte jag heller, men hennes dräpande kommentarer sitter kvar ett bra tag :gnissla

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Till trådstartaren.

Glöm allt som har med kostrådgivning att göra. Sluta även att lyssna på matlådetips fram och tillbaka.

Ditt problem har inget med kost att göra. Sök hjälp på valfri instans beroende på resurser och vart du bor.

Du behöver hjälp av någon med insikt i problemet. Vc kan ev hjälpa dig men företagssköterskan eller en privat kontakt är ett alternativ.

Så är det. Over and out.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Belägg för detta, tack! Kom inte och säg att aspartam är farligt, vilket det inte är sålänge man inte har sjukdomen fenylketonuri.
Rätt då många lågfettsproduker ersätts av mer socker men det är inte så illa längre som för ett par år sedan.

Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd. Ca 20 % fett i kosten är bra och ska vi gå in på detaljer så är rapsolja bäst.

Lightprodukter består ofta av klövar (gelatin) och sötningsmedel som lurar kroppen.
Äter/dricker man något sötat med sötningsmedel, så ställer kroppen in sig på att ta emot sockret.
När det inte kommer något socker till en kropp beredd på socker får man blodsockerfall och sötsug.
Då tar man en lightprodukt till..

Vanligt fett innefattar allt ickemanipulerat fett.
Växtoljor, smör och fettet i/på kött är OK.
Hjärnan behöver fett för att fungerar.
En trött hjärna omöjligör aktiv fritid.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM