Anorexi?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har jag inte läst allas inlägg men Mirres håller jag fullständigt med om.

Jag tror inte riktigt att det är Anorexi men det är nog svårt att avgöra eftersom det troligen finns tusen olika Anorexi's.
Kontrollbehovet är ju oftast det som är problemet och när jag själv var inne i Anorexi/Bulimi/hetsätarsvängen var det just kontrollen över mig själv som var sjukdomen. Anledningen var ju egentligen inte att jag tyckte att jag var fet utan det var så mycket andra underliggande orsaker till att jag svalt/kräktes och tränade tills jag slog ihop.

Jag har nu kommit ur hela den där svängen men kan i perioder fortfarande äta ganska kasst eftersom jag totalt förstörde mina hungerkänslor. Numera känner jag inte hunger vilket istället gör att jag glömmer bort att äta och folk får säga till mig att det är dags när dom märker det på mitt humör eller när jag börjar bli blek och få svimningsattacker.

Jag personligen tror att man med åren blir mer trygg i sig själv och då ger det sig automatiskt det där med att man börjar tycka att man faktiskt inte är så pjåkig alls.

Gå och prata med någon tjejen och sätt dig ner och ta en funderare över vad du egentligen är missnöjd med i ditt liv och jobba på det så kommer resten säkert att ge sig med det.

Kram :krama

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Nu har jag absolut noll koll på kost, ätstörningar, anorexi osv. men en sak är säker, jag vet att den här inställningen måste du ändra på, slutdiskuterat!
Hehehe psykiska problem, har inte alla det? :tungan Förmodligen är det mycket mer som ligger under ytan, men jag har ingen lust eller ork att ta tag i det. Jag ska klara av det utan behöva gräva i skallen. :)

Jag gillar det Mirre skriver när hon skriver: "Vi kanske inte alltid bara bryr oss om vad ni killar vill ha utan ni får gilla läget! Däremot behöver vi alla tjejer (men även killar) jobba på vår självkänsla för att må bra. För att må bra i kroppen, ser man till att först må bra i själen!"

För mig är det här key. Du måste kunna se dig i spegeln och tycka "fan jag trivs med mig själv, jag är grym och jag älskar mitt liv!".

Finns massor du kan göra för det... men innan jag börjar babbla på om mycket som kan kännas som hokus pokus, så måste du vara redo för det... och det är du först när du själv bestämmer dig för att det är dags att ta tag i det här och leva det liv du vill leva!

När du gör det så är det inget "ok, jag kan väl testa då" utan då är det "Fuck this! Jag måste göra det här för min egen skull"

If you keep doing what you always has done... you will always get the same result

och den Money jag har träffat är en skön brud med mer än tillräcklig vilja för att fixa det här :krama

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nääh, inte alls fel. Du har Herbalife som bild, skriver Herbalife flertalet gånger och länkar till ställen man kan köpa just Herbalife.

Inte MM-sports.se eller något annat ställe man kan handla Protein.

Money: Hur har du käkat idag? Har du börjat försöka leva som vi lär? :)

hehe d är inte så enkelt, har ätit en kvarts baguett. :( precis kommit hem från jobbet, tänkte faktiskt äta något nu. :död

Har inte läst alla inlägg men...

Du säger att du inte ser ut som ett benrangel, men frågar man någon med anorexia som ser ut som ett benrangel kommer dom ändå att tycka att dom är tjocka alternativt normala.

Vad jag menar är att det vore intressantare att höra om dina bekanta tycker att du ser ut som ett benrangel för är du verkligen sjuk så är du inte kapabel att avgöra den frågan själv längre.

Bra att du tar upp frågan i alla fall, det i sig är ett sundhetstecken. Ta kontakt med vården så du kan få hjälp att bearbeta ditt problem och kan arbeta fram en normal relation till mat.

Lycka till!

även om jag har en skev verklighetsbild så vet jag att jag inte ser ut som ett benrangel. det kan iaf min vikt intyga. ta nu inte detta som att jag väger mig konstant för det gör jag inte, äger inte ens en våg. men har ett hum om hur mycket jag väger och det är inte benrangel. sen kan man faktiskt vara undernärd fast man väger "normalt".

jag förstår att sporthoj.com inte är min lösning men det är iaf ett steg mot rätt riktning. har fått länkar till ställen jag kan kontakta av folk som varit med om detta.

Hej,
en av mina kära döttrar har framgångsrikt lärt sig bekämpa denna
hemska sjukdom. Och det är inte något man löser i ett forum.

Så ett välmenande råd från en pappa som vet hur det känns att
stå hjälplös och se sitt barn förtäras av detta "monster":

Ta din egen oro på allvar och sök professionell hjälp omgående.
Det kanske inte är så allvarligt men din oro har nog trots allt en
orsak som du kan behöva hjälp att hitta och ta i tu med.

Mitt råd är att kontakta Mando
http://www.mando.se/sv/startsida-/startsida--/1.aspx

Där finns all tänkbar hjälp att få.

Sköt om dig!

tack, fick den länken pmad till mig idag. ska kolla upp stället. verkar vara en vettig start. :)

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu har jag inte läst allas inlägg men Mirres håller jag fullständigt med om.

Jag tror inte riktigt att det är Anorexi men det är nog svårt att avgöra eftersom det troligen finns tusen olika Anorexi's.
Kontrollbehovet är ju oftast det som är problemet och när jag själv var inne i Anorexi/Bulimi/hetsätarsvängen var det just kontrollen över mig själv som var sjukdomen. Anledningen var ju egentligen inte att jag tyckte att jag var fet utan det var så mycket andra underliggande orsaker till att jag svalt/kräktes och tränade tills jag slog ihop.
....Kram :krama
Med all respekt för vad du gått igenom men slår det till ordentligt
så är det definitivt inget "man växer ifrån", utan hjälp är dödligheten hög.
Otäckt men sant.

Som sagt; Money, för din egen skull. Ta kontakt med folk som faktiskt
vet hur olika former av ätstörningar fungerar. Även om det inte är så
allvarligt nu så är det något du uppenbarligen grunnar på och vill du ha
någon att snacka med så finns dom.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
En redbull och lite choklad på en dag... och sen kunna klara av ett jobb samtidigt. :va

Inte kollat så mkt i tråden men... eftersom kroppen har gett upp med att känna efter vad den behöver så är nog ett ätschema från en kunnig person att föredra. Sen följa schemat med disciplin enda tills kroppen själv förstår vad som är rätt.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
En redbull och lite choklad på en dag... och sen kunna klara av ett jobb samtidigt. :va

Inte kollat så mkt i tråden men... eftersom kroppen har gett upp med att känna efter vad den behöver så är nog ett ätschema från en kunnig person att föredra. Sen följa schemat med disciplin enda tills kroppen själv förstår vad som är rätt.

Har levt så alltid.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ja och ditt förflutna kommer aldrig att kunna ändras. Istället, acceptera det och bestäm dig för hur du vill leva ditt liv från den här stunden, idag och framåt :)

det är därför jag itne vill gräva i det som varit. jag har gått vidare och vill se framåt istället. förstår att mitt leverne inte har varit bra och att olika saker har påverkat mitt liv men det känns meningslöst i att tänka på det förflutna och se framåt istället. :)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Sova mycket... Hmm.

Om det inte är en sjukdom och bara en dum vana så kan jag nog tro på att du är en "soft potatis".

Hur jobbar du? Är det krävande av styrka, många timmar el liknande?

Prova gymma och trötta ut kroppen (kan ju alltid prova).

Känner själv att det blir fel på lov och liknande när jag inte har morgon att gå upp och äta frukost el liknande så då blir det ingen frukost utan bara kanske en mål om dagen eller nåra mackor.

Som sagt du kan ju prova att trötta ut kroppen och se om du blir hungrig :)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Det är jag definitvt inte, jag jobbar varje dag. Helger oxå, har inget fysiskt krävande jobb men jobb är jobb. Sen har jag två stora hundar som jag går med flera gånger om dagen samt en häst som behöver motion. Så soffpotatis är jag inte. När jag orkar och hinner så springer jag oxå men det har blivit väldigt sällan nu för tiden.

Klart jag blir hungrig, det går inte gå en hel dag utan att äta! Jag ÄTER, men ETT mål om dagen kan inte vara normalt eller friskt! Idag har ja ätit första gången nu kl 21. O då har ja redan varit med hundarna 3 gånger, varit o träffat en kompis samt jobbat. Så jag ligger inte i sängen o pillar navelludd.

Sorry, om d låter argt. :(

Sova mycket... Hmm.

Om det inte är en sjukdom och bara en dum vana så kan jag nog tro på att du är en "soft potatis".

Hur jobbar du? Är det krävande av styrka, många timmar el liknande?

Prova gymma och trötta ut kroppen (kan ju alltid prova).

Känner själv att det blir fel på lov och liknande när jag inte har morgon att gå upp och äta frukost el liknande så då blir det ingen frukost utan bara kanske en mål om dagen eller nåra mackor.

Som sagt du kan ju prova att trötta ut kroppen och se om du blir hungrig :)

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Min syster hade anorexi och med den erfarenheten kan jag bara be dig att ställa dig i vårdkö direkt. Det kan ta minst tre månader innan du får hjälp.

Vad jag kommer ihåg från henne var att hon knappt kunde få i sig en tugga knäckebröd men eftersom det var den minst feta maten hon kunde hitta så försökte hon iaf. Det resulterade i att hon svimmade flera gånger och mådde pyton.

Det grundade i huvudsak i kärleksproblem som sedan löste sig. Men hon höll på att kollapsa helt. Det du beskriver är helt klart någon form av ätstörning. Att enbart dricka en red bull på en dag är inte något bra tecken utan snarare mycket allvarligt.

Finns det kanske annat som ligger och gnager där bakom och som bekymrar dig eller ger dig ångest. Kan vara ett stort problem...

Detta kvinnoideal... :död

Se till att få bukt med detta!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Lightprodukter består ofta av klövar (gelatin) och sötningsmedel som lurar kroppen.
Äter/dricker man något sötat med sötningsmedel, så ställer kroppen in sig på att ta emot sockret.
När det inte kommer något socker till en kropp beredd på socker får man blodsockerfall och sötsug.
Då tar man en lightprodukt till..

Vanligt fett innefattar allt ickemanipulerat fett.
Växtoljor, smör och fettet i/på kött är OK.
Hjärnan behöver fett för att fungerar.
En trött hjärna omöjligör aktiv fritid.

Nej för bövelen! Aspartam ger inte insulinkänning. Du blandar nog ihop det med maltitol, mannitol, sorbitol, xylitol eller fruktsocker, vilka ger känningar.

Klövar ja, men gelegodis är gott! ;)
Berätta för mig vad manipulerat fett är. :) Vad är vanligt fett? Klart hjärnan och kroppen behöver fett. 20% är en bra tumregel. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej för bövelen! Aspartam ger inte insulinkänning. Du blandar nog ihop det med maltitol, mannitol, sorbitol, xylitol eller fruktsocker, vilka ger känningar.

Klövar ja, men gelegodis är gott! ;)
Berätta för mig vad manipulerat fett är. :) Vad är vanligt fett? Klart hjärnan och kroppen behöver fett. 20% är en bra tumregel. :tummenupp

Antagligen syftar han på härdat/transfett, och "vanligt fett" mättat, enkelmättat och fleromättat.. Och han har ju helt rätt i sitt påstående

Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd.

Vad skulle vara nyttigt med transfett?

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ville bara skriva och påminna dig om frukosten innan jobbet =)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Antagligen syftar han på härdat/transfett, och "vanligt fett" mättat, enkelmättat och fleromättat.. Och han har ju helt rätt i sitt påstående

Vad skulle vara nyttigt med transfett?

Då svarar jag på din fråga. Att skriva ut otydliga påståenden innebär svar därefter. ;)

Transfetter idag i vår mat är inte alls lika vanligt som tidigare, tom ovanligt. Livsmedelsproducenterna har allt eftersom vi konsumenter har sagt ifrån, tagit bort det "delvis härdade fettet", dvs transfett.
Skrotnisse skrev att fett från kött är bra, men det ÄR transfett. Det har inte kunnat påvisas att industriellt framtaget "transfett" skulle vara farligare än naturligt transfett. Med det vill jag säga att man ska äta betydligt mindre mättat fett vilket har en större betydelse eftersom vi äter så mycket mer av det.
Vill man äta hälsosamt ska man givetvis såväl undvika "delvis härdat fett" men framförallt minska det mättade fettet rejält. På innehållsförteckningen måste det framgå om det är delvis härdat.
Dessutom vill jag tillägga att det finns påståenden om att man inte ska steka i oljor då de vid hög upphettning blir transfetter och att man ska använda vanligt smör. Det går inte att med en vanlig spis/ugn lyckas uppnå de gradantal som krävs.
Det finns mycket skrönor och att lyssna till vanlig massmedia gör folk förrvirrade, särskilt när journalister saknar kunskap och helt enkelt skriver fel. "Atkins- en GI-metod, mm...
Mitt råd är att slappna av, äta lagom av allt och röra på sig. Ju mer man konstlar desto mer rör man till för kroppen. :tummenupp

FÖRLÅT MONEY för att det blev massor av off topic. Detta har inget med dina inlägg att göra. Du har fått goda råd av många att ta hjälp av de som kan, vilket du bör då det märks att du har någon form av avvikande inställning till mat. Testa, vetja.:tummenupp

Jag föreslår att den som vill diskutera annat än Moneys ämne, startar en ny tråd. :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Då svarar jag på din fråga. Att skriva ut otydliga påståenden innebär svar därefter. ;)

Transfetter idag i vår mat är inte alls lika vanligt som tidigare, tom ovanligt. Livsmedelsproducenterna har allt eftersom vi konsumenter har sagt ifrån, tagit bort det "delvis härdade fettet", dvs transfett.
Skrotnisse skrev att fett från kött är bra, men det ÄR transfett. Det har inte kunnat påvisas att industriellt framtaget "transfett" skulle vara farligare än naturligt transfett. Med det vill jag säga att man ska äta betydligt mindre mättat fett vilket har en större betydelse eftersom vi äter så mycket mer av det.
Vill man äta hälsosamt ska man givetvis såväl undvika "delvis härdat fett" men framförallt minska det mättade fettet rejält. På innehållsförteckningen måste det framgå om det är delvis härdat.
Dessutom vill jag tillägga att det finns påståenden om att man inte ska steka i oljor då de vid hög upphettning blir transfetter och att man ska använda vanligt smör. Det går inte att med en vanlig spis/ugn lyckas uppnå de gradantal som krävs.
Det finns mycket skrönor och att lyssna till vanlig massmedia gör folk förrvirrade, särskilt när journalister saknar kunskap och helt enkelt skriver fel. "Atkins- en GI-metod, mm...
Mitt råd är att slappna av, äta lagom av allt och röra på sig. Ju mer man konstlar desto mer rör man till för kroppen. :tummenupp

FÖRLÅT MONEY för att det blev massor av off topic. Detta har inget med dina inlägg att göra. Du har fått goda råd av många att ta hjälp av de som kan, vilket du bör då det märks att du har någon form av avvikande inställning till mat. Testa, vetja.:tummenupp

Jag föreslår att den som vill diskutera annat än Moneys ämne, startar en ny tråd. :)

Du svarade inte på frågan..

(f.ö kändes det som money var klar med tråden)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Du svarade inte på frågan..

(f.ö kändes det som money var klar med tråden)
Kära sporthojsbroder,

Jag skrev:
"Berätta för mig vad manipulerat fett är. Vad är vanligt fett? Klart hjärnan och kroppen behöver fett. 20% är en bra tumregel.
Jag har även skrivit:
"Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd."

Du skriver som svar:
"Vad skulle vara nyttigt med transfett?"

Jag svarar med ett förtydligande kring transfett eftersom du ställer en fråga om vad som skulle vara nyttigt med transfett. Mycket riktigt, det är inte nyttigt med transfett men det är inte heller vanligt förekommande i våra livsmedel.

När vi i vanligt språk talar om vanligt fett avses de tre grupperna mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror, sk Triglycerider. Med min fråga tidigare om vad som syftas med vanligt ville jag ha en tydligare frågeställning. Istället får jag av dig en mer detaljerad följdfråga om ett fett som inte klassas som "vanligt fett".

Din fråga om vad som skulle vara nyttigt med transfetter kan jag alltså inte svara på eftersom jag personligen inte anser att det är nyttigt! Där är vi helt överens. :tummenupp Din transfettsfråga anser jag är ett annat ämne än "vanligt fett" som det syftas på i tidigare inlägg därav mina tidigare svar.

Du kanske känner att Money är klar för tråden men vad Money känner får hon svara på själv. Vi kan bara gissa och försöka hålla Moneys tråd ren från våra diskussioner.
Vill du fortsätta diskussionen, starta gärna en ny tråd. Jag tycker det är ett intressant ämne. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kära sporthojsbroder,

Jag skrev:
"Berätta för mig vad manipulerat fett är. Vad är vanligt fett? Klart hjärnan och kroppen behöver fett. 20% är en bra tumregel.
Jag har även skrivit:
"Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd."

Du skriver som svar:
"Vad skulle vara nyttigt med transfett?"

Jag svarar med ett förtydligande kring transfett eftersom du ställer en fråga om vad som skulle vara nyttigt med transfett. Mycket riktigt, det är inte nyttigt med transfett men det är inte heller vanligt förekommande i våra livsmedel.

När vi i vanligt språk talar om vanligt fett avses de tre grupperna mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror, sk Triglycerider. Med min fråga tidigare om vad som syftas med vanligt ville jag ha en tydligare frågeställning. Istället får jag av dig en mer detaljerad följdfråga om ett fett som inte klassas som "vanligt fett".

Din fråga om vad som skulle vara nyttigt med transfetter kan jag alltså inte svara på eftersom jag personligen inte anser att det är nyttigt! Där är vi helt överens. :tummenupp Din transfettsfråga anser jag är ett annat ämne än "vanligt fett" som det syftas på i tidigare inlägg därav mina tidigare svar.

Du kanske känner att Money är klar för tråden men vad Money känner får hon svara på själv. Vi kan bara gissa och försöka hålla Moneys tråd ren från våra diskussioner.
Vill du fortsätta diskussionen, starta gärna en ny tråd. Jag tycker det är ett intressant ämne. :tummenupp

Kära sporthojssyster
Som sagt du skrev att allt fett är nyttigt i lagom mängd - vilket är fel. Transfett är inte nyttigt i någon mängd .. Over and out

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln