Det i rödtext är mina synpunkter:
Fasta rutiner brukar hjälpa.
Vänjer man kroppen vid att få mat på bestämda tider, så blir man vrålhungrig vid den tiden.
Man skall äta vanlig mat, utan konstigheter.
Word!
Det man skall undvika är jävlaförbannadelightprosdukter.
Det är bluffmat gjord på billigt gift.
Belägg för detta, tack! Kom inte och säg att aspartam är farligt, vilket det inte är sålänge man inte har sjukdomen fenylketonuri.
Rätt då många lågfettsproduker ersätts av mer socker men det är inte så illa längre som för ett par år sedan.
Socker får man i sig mer än tillräckligt hur man än gör.
Äter man snålt med kolhydrater så minskar sockersuget.
Varför vet jag inte.
Men att aktivt undvika socker är sällan nödvändigt (förutom i drycker - lättöl är bättre och godare än läskeblask).
Socker är en kolhydrat vilken vi får i oss mycket av. Dock vill jag påpeka att denna förbannade kolhydratsnojja, särskilt bland kvinnor är samma hysteri som lågfettsdieten på 90-talet. Ju mer vi rubbar i vår normala kosthållning, desto mer syns konsekvenserna.
Lagom av allt. Husmanskost ffs! Rör lite mer på dig istället.
Protein och (vanligt) fett är bara nyttigt.
Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd. Ca 20 % fett i kosten är bra och ska vi gå in på detaljer så är rapsolja bäst. Men för att inte förvirra den ointresserade - Ät lagom fett, vilket är en femtedel på tallriken. 30-40 % protein och resterande 40-50% är kolhydrater i form av potatis, pasta, ris, bulgur etc. Bröd är inte heller farligt. Det är enkelt och gott. Gör en macka med ost och skinka och ta med. Bättre än slafsig gammal osköljd sallad på stan med massa dressing som gör att du köper en kexchoklad en timme senare. Återigen: Sunt förnuft och Lagom!
Tjockoglad verkar du gilla.
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd. Chilismak är mumma!
Bekymra dig inte så mycket över utseendet.
Det är bara fruntimmer som tävlar i undernäring.
Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna
Vi kanske inte alltid bara bryr oss om vad ni killar vill ha utan ni får gilla läget! Däremot behöver vi alla tjejer (men även killar) jobba på vår självkänsla för att må bra. För att må bra i kroppen, ser man till att först må bra i själen!
http://ehp03.niehs.nih.gov/article/fetchArticle.action?articleURI=info:doi/10.1289/ehp.8711
Money, ditt första steg bör vara att få i dig frukost var dag, dagsmål och kvällsmål. Din kropp verkar inte behöva speciellt mycket energi, men du med ditt obefintliga intag av både makro- och mikronutrienter så misshandlar du din kropp rejält
Jag gillar du för mat? Känner du aldrig "Åh vad gott det ska bli med mat"?
Det handlar mycket om vilja... Det bor mycket lathet här i landet. Se bara i afrikat där dom går mil bara för att ordna vatten.. Här har vi verkligen allt att tillgå runt knuten. Det va bättre förr när folk fick slita för födan, odla sin egen mat o.s.v. Då blev man hungrig! Mitt tips är att ut och gå en halvmil innan frukost för att få igång systemet så blir man hungrig...
Börja med att äta frukost. Ät så mycket du kan, men tryck inte i dig. Även om det bara rör sig om 3 matskedar så är det bättre än inget, och du bygger en rutin som kroppen kan vänja sig vid
Prova en (inte low-fat) yoghurt. Energirikt och lätt att äta.
Antar att du sover tillräckligt, annars är det första steget. Många kan inte äta frukost pga trötthet
Psykiska problem?
Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men jag antar att det är samma känsla som när man är sjuk. Man orkar inte äta, man är inte sugen på mat, man är sällan hungrig och alltid kraftlös.. De handlar nog mest om att ta sig ur gropen
Att träffa en psykolog kostar 900kr per år i Sverige
Kan vi vänta oss en kostdagbok i denna tråd framöver?
Skojar du? Trodde det kosta multum!
heheh jag ska försöka med det, blir nog rätt mycket att lära in sig först.
Går som sjukvård under högkostnadsskyddetSkojar du? Trodde det kosta multum!
heheh jag ska försöka med det, blir nog rätt mycket att lära in sig först.
Du pratar om bantning....
Om ....
/Janne
Jag är inte inne på att banta, och tror inte att någon kostersättning kan få mig att börja äta normalt. Jag behöver riktig föda inte massa strunt. Då kan ja fortsätta leva på redbull i såna fall.
Som dom flesta är inne på så är det rutin som saknas och viljan att äta.
Wohoooo! Vilket reklam-fiske!
Helt fel...men hur man än formulerar det så kommer vissa att reagera så.
Jag är inte inne på att banta, och tror inte att någon kostersättning kan få mig att börja äta normalt. Jag behöver riktig föda inte massa strunt. Då kan ja fortsätta leva på redbull i såna fall.
Som dom flesta är inne på så är det rutin som saknas och viljan att äta.
Nääh, inte alls fel. Du har Herbalife som bild, skriver Herbalife flertalet gånger och länkar till ställen man kan köpa just Herbalife.
Inte MM-sports.se eller något annat ställe man kan handla Protein.
Money: Hur har du käkat idag? Har du börjat försöka leva som vi lär?
Det gäller att få i sig näringen och har man svårt att äta så är proteindrink en fungerande lösning. När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka, just nu har du kroppen på sparlåga.
Jag vågar säga det här pga att vi hjälpt många underviktiga med liknande problem.
Men till slut ligger allt hos individen viljan måste vara stark.
Det gäller att få i sig näringen och har man svårt att äta så är proteindrink en fungerande lösning. När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka, just nu har du kroppen på sparlåga.
Jag vågar säga det här pga att vi hjälpt många underviktiga med liknande problem.
Men till slut ligger allt hos individen viljan måste vara stark.
Det här blir fel diskussion, men jag referera till mitt dagliga yrke och den erfarenhet jag skaffat mig.
(Och du kan inte ta viket protein som helst o ersätta komlpetta måltider med tyvärr)
Slut på den diskussionen.
Hej,Nej, ja har aldrig haft en bra inställning till mat. I gymnasiet vägde jag 45 kg, jag är inte så lång 162cm men nu när man kollar foton så såg jag inte normal ut. Min vikt pendlar konstant och jag ser på min kropp att den inte mår bra av det. Som du säger så har jag kanske inte anorexi men någon form av ätstörning har jag nog, tyvärr. Och det har jag haft hela mitt liv.
Det var därför jag skrev här, vet att det finns folk som du här. Tack! o tack till er alla andra som ger tips o råd!
hahha d e sant som Bigge säger, Mo´ Money Mo´Problems! tack!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|