Anorexi?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det i rödtext är mina synpunkter:
Fasta rutiner brukar hjälpa.
Vänjer man kroppen vid att få mat på bestämda tider, så blir man vrålhungrig vid den tiden.

Man skall äta vanlig mat, utan konstigheter.
Word! :tummenupp

Det man skall undvika är jävlaförbannadelightprosdukter.
Det är bluffmat gjord på billigt gift.
Belägg för detta, tack! Kom inte och säg att aspartam är farligt, vilket det inte är sålänge man inte har sjukdomen fenylketonuri.
Rätt då många lågfettsproduker ersätts av mer socker men det är inte så illa längre som för ett par år sedan.


Socker får man i sig mer än tillräckligt hur man än gör.
Äter man snålt med kolhydrater så minskar sockersuget.
Varför vet jag inte.
Men att aktivt undvika socker är sällan nödvändigt (förutom i drycker - lättöl är bättre och godare än läskeblask).
Socker är en kolhydrat vilken vi får i oss mycket av. Dock vill jag påpeka att denna förbannade kolhydratsnojja, särskilt bland kvinnor är samma hysteri som lågfettsdieten på 90-talet. Ju mer vi rubbar i vår normala kosthållning, desto mer syns konsekvenserna.
Lagom av allt. Husmanskost ffs! Rör lite mer på dig istället.

Protein och (vanligt) fett är bara nyttigt.
Vad menar du med vanligt fett? Allt är nyttigt i lagom mängd. Ca 20 % fett i kosten är bra och ska vi gå in på detaljer så är rapsolja bäst. Men för att inte förvirra den ointresserade - Ät lagom fett, vilket är en femtedel på tallriken. 30-40 % protein och resterande 40-50% är kolhydrater i form av potatis, pasta, ris, bulgur etc. Bröd är inte heller farligt. Det är enkelt och gott. Gör en macka med ost och skinka och ta med. Bättre än slafsig gammal osköljd sallad på stan med massa dressing som gör att du köper en kexchoklad en timme senare. Återigen: Sunt förnuft och Lagom!
Tjockoglad verkar du gilla.
En eller två bitar mörk choklad med hög kakaohalt efter maten räcker antagligen för att du skall vara nöjd. :tummenupp Chilismak är mumma!

Bekymra dig inte så mycket över utseendet.
Det är bara fruntimmer som tävlar i undernäring.
Karlar i allmänhet vill ha pattarochröv på damerna
Vi kanske inte alltid bara bryr oss om vad ni killar vill ha utan ni får gilla läget! ;) Däremot behöver vi alla tjejer (men även killar) jobba på vår självkänsla för att må bra. För att må bra i kroppen, ser man till att först må bra i själen!

http://ehp03.niehs.nih.gov/article/fetchArticle.action?articleURI=info:doi/10.1289/ehp.8711


Money, ditt första steg bör vara att få i dig frukost var dag, dagsmål och kvällsmål. Din kropp verkar inte behöva speciellt mycket energi, men du med ditt obefintliga intag av både makro- och mikronutrienter så misshandlar du din kropp rejält

Jag gillar du för mat? Känner du aldrig "Åh vad gott det ska bli med mat"?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det handlar mycket om vilja... Det bor mycket lathet här i landet. Se bara i afrikat där dom går mil bara för att ordna vatten.. Här har vi verkligen allt att tillgå runt knuten. Det va bättre förr när folk fick slita för födan, odla sin egen mat o.s.v. Då blev man hungrig! Mitt tips är att ut och gå en halvmil innan frukost för att få igång systemet så blir man hungrig... :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
http://ehp03.niehs.nih.gov/article/fetchArticle.action?articleURI=info:doi/10.1289/ehp.8711


Money, ditt första steg bör vara att få i dig frukost var dag, dagsmål och kvällsmål. Din kropp verkar inte behöva speciellt mycket energi, men du med ditt obefintliga intag av både makro- och mikronutrienter så misshandlar du din kropp rejält

Jag gillar du för mat? Känner du aldrig "Åh vad gott det ska bli med mat"?

Frukost är det största problemet för mig, har aldrig ätit frukost. Eller jo d har jag visst men det har aldrig varit något naturligt för mig. Det händer kanske en gång i månaden att jag äter något när ja vaknat.

Jo visst gör jag det, men då är jag så hungrig att det bara blir d lättaste och fortaste att göra. Jag ÄTER ju, men jag äter inte 3 mål om dagen. Mat är inte riktigt något som jag värdesätter utan äter d jag klarar mig på för att klara av dagen, typ. Dock så känner jag ju nu när jag blir äldre att jag är dötrött och kroppen e helt slut om jag inte ätit något ordentligt dagen innan. Smällen kommer ju dagen efter. Då är det redan för sent och jag orkar inget, en dålig cirkel.

Jag är ju inte dum, jag fattar att jag inte har ork för att jag inte har några regelbundna måltider eller ordentliga måltider. Jag börjar sent på dagen o vaknar sent vilket gör att jag oftast bara äter något innan jobb o sen inte så mycket mer. Ibland om jag har en hungrig dag så äter jag en panpizza på jobbet. Jag gör allt för att inte äta på kvällen och har lyckats lära mig att bara käka knäckebröd med makrill. Förr så blev det en stor middag efter jobb när man var hemma vid 9, DET funka inte.
Men nu har det gått så långt att jag har knäckebröd o lite annat smågott hemma, men äter inte.

Känner mig som ett barn fast jag är 28 år gammal! Kan inte ens fixa min egen matrutin! :död

Det handlar mycket om vilja... Det bor mycket lathet här i landet. Se bara i afrikat där dom går mil bara för att ordna vatten.. Här har vi verkligen allt att tillgå runt knuten. Det va bättre förr när folk fick slita för födan, odla sin egen mat o.s.v. Då blev man hungrig! Mitt tips är att ut och gå en halvmil innan frukost för att få igång systemet så blir man hungrig... :)

Det håller jag med om. Men jag har två stora hundar plus en häst att ta hand om. Så röra på sig är inte riktigt mitt problem. Min kropp är inställd på att klara sig på maximalt minimum energi och det sliter! Det är en sak när kroppen är hungrig o en annan sak när hjärnan vill ha mat! Det är som att vara hungrig fast man inte är det. Svårt att förklara.....
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Börja med att äta frukost. Ät så mycket du kan, men tryck inte i dig. Även om det bara rör sig om 3 matskedar så är det bättre än inget, och du bygger en rutin som kroppen kan vänja sig vid

Prova en (inte low-fat) yoghurt. Energirikt och lätt att äta.

Antar att du sover tillräckligt, annars är det första steget. Många kan inte äta frukost pga trötthet

Psykiska problem?

Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men jag antar att det är samma känsla som när man är sjuk. Man orkar inte äta, man är inte sugen på mat, man är sällan hungrig och alltid kraftlös.. De handlar nog mest om att ta sig ur gropen
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Börja med att äta frukost. Ät så mycket du kan, men tryck inte i dig. Även om det bara rör sig om 3 matskedar så är det bättre än inget, och du bygger en rutin som kroppen kan vänja sig vid

Prova en (inte low-fat) yoghurt. Energirikt och lätt att äta.

Antar att du sover tillräckligt, annars är det första steget. Många kan inte äta frukost pga trötthet

Psykiska problem?

Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men jag antar att det är samma känsla som när man är sjuk. Man orkar inte äta, man är inte sugen på mat, man är sällan hungrig och alltid kraftlös.. De handlar nog mest om att ta sig ur gropen

Hehehe psykiska problem, har itne alla det? :tungan Förmodligen är det mycket mer som ligger under ytan, men jag har ingen lust eller ork att ta tag i det. Jag ska klara av det utan behöva gräva i skallen. :)

Jo d är precis så som när ni killar är förkylda, ni orkar inget. :tungan :D

Tack så jätte mycket för alla tips! Det känns skönt att få lite hjälp och push i rätt riktigt!
Tack till er som pmar oxå! :krama
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ändra attityd och lev bättre!! Att träffa en psykolog kostar 900kr per år i Sverige

Kan vi vänta oss en kostdagbok i denna tråd framöver? ;)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Att träffa en psykolog kostar 900kr per år i Sverige

Kan vi vänta oss en kostdagbok i denna tråd framöver? ;)

Skojar du? Trodde det kosta multum! :va

heheh jag ska försöka med det, blir nog rätt mycket att lära in sig först. :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Skojar du? Trodde det kosta multum! :va

heheh jag ska försöka med det, blir nog rätt mycket att lära in sig först. :)

Frikort :tummenupp Allt över 900kr per år betalar kommunen

Bestäm dig för att lyckas, och skriv dagbok var dag så får du svart på vitt om du kommer någonstans
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Du pratar om bantning....

Tillsammans med 99 % av alla andra tjejer. Som vanligt saknar det grund och logik för 5 minuter senare sitter de med chipspåsen.

Att man väljer Red bull och chocklad framför ordentlig mat handlar ju bara om lathet. Samvetet kan ju omöjligen må bättre av det första alternativet.

Det låter som att du saknar ordentliga rutiner. Att äta när du känner dig hungrig fungerar ju uppenbarligen inte. När du orkar laga mat, laga då mycket och frys in matlådor så har du till de dagar då du inte orkar laga något. Laga mindre portitioner så du inte blir så mätt. Sikta på att äta 3 ggr om dagen och håll dig till fasta tidpunkter.

\Masonit
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Jag är inte inne på att banta, och tror inte att någon kostersättning kan få mig att börja äta normalt. Jag behöver riktig föda inte massa strunt. Då kan ja fortsätta leva på redbull i såna fall.

Som dom flesta är inne på så är det rutin som saknas och viljan att äta.
 

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Daytona 650
Jag är inte inne på att banta, och tror inte att någon kostersättning kan få mig att börja äta normalt. Jag behöver riktig föda inte massa strunt. Då kan ja fortsätta leva på redbull i såna fall.

Som dom flesta är inne på så är det rutin som saknas och viljan att äta.

Skaffa en kille så löser det sig :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Helt fel...men hur man än formulerar det så kommer vissa att reagera så.

Nääh, inte alls fel. Du har Herbalife som bild, skriver Herbalife flertalet gånger och länkar till ställen man kan köpa just Herbalife.

Inte MM-sports.se eller något annat ställe man kan handla Protein.

Money: Hur har du käkat idag? Har du börjat försöka leva som vi lär? :)
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Jag är inte inne på att banta, och tror inte att någon kostersättning kan få mig att börja äta normalt. Jag behöver riktig föda inte massa strunt. Då kan ja fortsätta leva på redbull i såna fall.

Som dom flesta är inne på så är det rutin som saknas och viljan att äta.

Det gäller att få i sig näringen och har man svårt att äta så är proteindrink en fungerande lösning. När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka, just nu har du kroppen på sparlåga.
Jag vågar säga det här pga att vi hjälpt många underviktiga med liknande problem.

Men till slut ligger allt hos individen viljan måste vara stark.

Nääh, inte alls fel. Du har Herbalife som bild, skriver Herbalife flertalet gånger och länkar till ställen man kan köpa just Herbalife.

Inte MM-sports.se eller något annat ställe man kan handla Protein.

Money: Hur har du käkat idag? Har du börjat försöka leva som vi lär? :)

Det här blir fel diskussion, men jag referera till mitt dagliga yrke och den erfarenhet jag skaffat mig.
(Och du kan inte ta viket protein som helst o ersätta komlpetta måltider med tyvärr)

Slut på den diskussionen. :krama
 
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Har inte läst alla inlägg men...

Du säger att du inte ser ut som ett benrangel, men frågar man någon med anorexia som ser ut som ett benrangel kommer dom ändå att tycka att dom är tjocka alternativt normala.

Vad jag menar är att det vore intressantare att höra om dina bekanta tycker att du ser ut som ett benrangel för är du verkligen sjuk så är du inte kapabel att avgöra den frågan själv längre.

Bra att du tar upp frågan i alla fall, det i sig är ett sundhetstecken. Ta kontakt med vården så du kan få hjälp att bearbeta ditt problem och kan arbeta fram en normal relation till mat.

Lycka till!
 

Bambi

En liten ängel med glorian på sned ....
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös
Det gäller att få i sig näringen och har man svårt att äta så är proteindrink en fungerande lösning. När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka, just nu har du kroppen på sparlåga.
Jag vågar säga det här pga att vi hjälpt många underviktiga med liknande problem.

Men till slut ligger allt hos individen viljan måste vara stark.

Måste bara säga att jag inte håller med dig när du säger "När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka."
Det behöver inte alls vara så .. (men så klart är det olika på person till person)
Jag har under flera år haft anorexia/ätstörningar och även om jag nu är "frisk" så spelar det ingen roll hur mycket näring jag stoppar i mig för den naturliga hungern kommer inte tillbaka för det...
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det gäller att få i sig näringen och har man svårt att äta så är proteindrink en fungerande lösning. När du väl börjat mata kroppen med näring så kommer den naturliga hungern tillbaka, just nu har du kroppen på sparlåga.
Jag vågar säga det här pga att vi hjälpt många underviktiga med liknande problem.

Men till slut ligger allt hos individen viljan måste vara stark.



Det här blir fel diskussion, men jag referera till mitt dagliga yrke och den erfarenhet jag skaffat mig.
(Och du kan inte ta viket protein som helst o ersätta komlpetta måltider med tyvärr)

Slut på den diskussionen. :krama

Du som har tillgång till alla dessa drinkar och medel, vilket jag antar. Håller du själv idealvikten?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nej, ja har aldrig haft en bra inställning till mat. I gymnasiet vägde jag 45 kg, jag är inte så lång 162cm men nu när man kollar foton så såg jag inte normal ut. Min vikt pendlar konstant och jag ser på min kropp att den inte mår bra av det. Som du säger så har jag kanske inte anorexi men någon form av ätstörning har jag nog, tyvärr. Och det har jag haft hela mitt liv.

Det var därför jag skrev här, vet att det finns folk som du här. Tack! :) o tack till er alla andra som ger tips o råd! :krama

hahha d e sant som Bigge säger, Mo´ Money Mo´Problems! tack! :krama
Hej,
en av mina kära döttrar har framgångsrikt lärt sig bekämpa denna
hemska sjukdom. Och det är inte något man löser i ett forum.

Så ett välmenande råd från en pappa som vet hur det känns att
stå hjälplös och se sitt barn förtäras av detta "monster":

Ta din egen oro på allvar och sök professionell hjälp omgående.
Det kanske inte är så allvarligt men din oro har nog trots allt en
orsak som du kan behöva hjälp att hitta och ta i tu med.

Mitt råd är att kontakta Mando
http://www.mando.se/sv/startsida-/startsida--/1.aspx

Där finns all tänkbar hjälp att få.

Sköt om dig!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top