Ansträngning när man är sjuk,farligt?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hur farligt är det egentligen att anstränga sig när man är sjuk?
Tar det längre tid innan man återhämtar sig?
Kan man förvärra sitt tillstånd?

Vet att man egentligen inte ska anstränga sig för mycket. Men en körning på Mantorp kunde jag inte låta bli. Hade en början till en förkylning.
Idag, dagen efter så har mitt huvud hållt på att sprängas, näsen rinner för jämnan, bihålorna gör ont, hostar och har förmodligen feber. Plus att mina muskler gör så förbenat ont att jag knappt kan gå.

Någon kanske kan något om det här.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
tror inte att du förvärrat förkylning eller annat, bihåleinflammation eller så blir nog vad den blir i alla fall, själv brukar jag anstränga mig "lagomt" i början av en förkylning och i slutet, ibland bryter förkylningen inte ut och försvinner när jag anstränger mig, anstränga sig mitt i en förkylning är kanske inte så bra.

är amatör på området iofs men jag hade också kört.

Doktorn ordinerar risker i lagom dos

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=562522

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Har du ens det minsta ont i halsen så ska du inte anstränga dig, gör du det och har otur så kommer hjärtmuskelinflammation som ett brev på posten. Sen dör man. :näsblod

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
vad räknar man som ansträngning då? ibland måste man röra sig, fast man är sjuk, för att inte dö av andra orsaker.:näsblod

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag sprang midnattsloppet förra helgen och kände efteråt att jag nog hade ett otrevligt virus i kroppen.

Veckan har varit bra ändå med febertoppar på en bit över 40 grader. :näsblod

Det är långt ifrån nyttigt att anstränga sig med virus i kroppen!

FreddaGädda

Guest
Som tidigare sagt, och jag citerar hälsoprogram.
Du kan anstränga dig, så länge du inte gör det så pulsen går upp och du blir anfådd. Hjärtmuskelinflammation!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
stoffer skrev:
2411493 Har du ens det minsta ont i halsen så ska du inte anstränga dig, gör du det och har otur så kommer hjärtmuskelinflammation som ett brev på posten. Sen dör man. :näsblod

Jo jag vet flera som har gjort så och fått hjärtmuskelinflammation, men dött har dom inte gjort som tur är.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
syltburk skrev:
2411569 Jo jag vet flera som har gjort så och fått hjärtmuskelinflammation, men dött har dom inte gjort som tur är.

Var det inte dina stålpolare som gick up 15 kg muskler på 2 månader? Det skall väl till betydligt mer än en liten hjärtmuskelinflammation för att ta livet av dem?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
t-rex skrev:
2411595 Var det inte dina stålpolare som gick up 15 kg muskler på 2 månader? Det skall väl till betydligt mer än en liten hjärtmuskelinflammation för att ta livet av dem?

Nej det var inte han, men han har blivit sjuk en gång när han tränade förkyld. Men han fick ingen hjärtmuskelinflammation.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Jag har haft det.. Och dog inte! Även fast det var läskigt.:näsblod

Lär väl dö i lumpen då. Där går det om någonstans inte att backa ur för lite halsont.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
FreddaGädda skrev:
2411554 Som tidigare sagt, och jag citerar hälsoprogram.
Du kan anstränga dig, så länge du inte gör det så pulsen går upp och du blir anfådd. Hjärtmuskelinflammation!
Men hur anstränger man sig utan att pulsen går upp? Var går gränsen? Min puls går upp från ~50 till 80 bara jag stiger upp på morgonen.

FreddaGädda

Guest
stoffer skrev:
2411820 Men hur anstränger man sig utan att pulsen går upp? Var går gränsen? Min puls går upp från ~50 till 80 bara jag stiger upp på morgonen.

Om du blir anfådd lär din puls ha gått upp till ohälsosamma nivåer, gå efter det istället för att räkna hjärtslag. Säg att du sitter och pumpar en hantel med ena armen. Då anstränger du dig men blir knappast anfådd.
En stor del(om inte större delen) av alla hjärtattacker som inträffar sker just på morgonen när man vaknar. Om detta stämmer kan jag inte garantera, jag såg det dock på discovery för ett par år sen.

Nörsy borde ju ha ett och annat att säga inom ämnet

Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Min gode far hade en förkylning och spelade en bandymatch. Det slutade i hjärtflimmer och en bunt dagar på sjukan.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
stoffer skrev:
2411493 Har du ens det minsta ont i halsen så ska du inte anstränga dig, gör du det och har otur så kommer hjärtmuskelinflammation som ett brev på posten. Sen dör man. :näsblod

Hade en kompis som drabbades av det... notera hade en kompis...:näsblod

Jag rekomenderar med andra ord att inte anstränga sig när man e sjuk.

Kia

Guest
Brukar träna med en sjukgymnast som säger att så länge man inte har feber när man tränar är det ingen fara.
Har man feber kan man drabbas av hjärtmuskelinflammation om man har otur. Men annars är det bara att köra, kroppen säger ju själv till hur mycket den orkar. Kanske inte går lika bra att träna med virus ikroppen för man blir tröttare osv... men enligt sjukgymnasten ska det inte vara nån fara om man är feberfri...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Att köra bana är i säg rätt så ansträngande. Vet inte om jag hade feber just då, äger ingen termometer. Känner mig lite bättre idag. Har rethosta men huvudvärken har börjat släppa och även näsan.

Hur vet man att man får hjärmuskelinflammation då?

Har inte varit så här dunderförkyld på flera år så man känner sig nära döden så fort man går upp ur sängen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln