benkar
Krokvägar svänger mer..
Har dels åkt hoj "några år" och även varit på SH-forumet "ett tag", överlevt diskussioner om såväl prestanda som tex försäkringspremier, men allt det här har fått mig fundera lite...
Kör sedan några år en "mediåker" Honda VTR1000 med 110 hk, en hoj som i många ögon ses som en "sur touringhoj", men har skitkul ute på vägarna, och hade i stort sett lika kul med hojen innan, en TRX850 med 80hk. Läser diverse trådar om försäkringspremier, frågor om en R6 duger som första hoj mm, ungefär som om antalet hk skulle vara det enda avgörande kring roligheten/utbytet kring hojkörning... ???
Nästan varenda modern hoj, närapå även glidare, ligger på närmare 100 hk, ganska ruggig effekt, i klass med dom "värsta" hojarna för 10 år sedan, men många beklagar sig över det, tycker inte att hans/hennes hoj duger, utan anser att man "måste ha" en R1 med 170 hk för att ha kul på hoj... och i nästa andetag så gnälls det på försäkringspremierna...
Så, jag bara undrar, om man nu inte kör på bana, varför denna hysteriska jakt på hk, och varför man/alla vill ha den värsta hojen på en gång efter att KK är taget, är det inte kul "Byta upp sig" under några år, börja lite lugnt, och ta sig an/ha något värre sukta efter nästa år? Men, är kanske inte hk på en R1/Gixxer1000 som lockar, utan posörfaktorn, så gasar man, och det skiter sig?
Måste tyvärr säga att jag haft lika kul på vägarna oavsett hoj, fartkänslan har kommit tidigare med en gammal junkig hoj, än med en nyare hoj, men kul har det varit alla år. Säger inte att det "ska vara som förr", att man byter upp sig med åren, men å andra sidan kan kanske dagens hets att skaffa sig "värstingen" på en gång, vara en av många förklaringar till att försäkringspremierna ser ut som dom gör?
Så... om du är en av dom som skaffar värsta hojen, varför, för att den är ballast, eller för att du man/kvinna nog att utnyttja all effekt och inte kan ha kul utan all denna effekt, diskutera på...!
/B
Kör sedan några år en "mediåker" Honda VTR1000 med 110 hk, en hoj som i många ögon ses som en "sur touringhoj", men har skitkul ute på vägarna, och hade i stort sett lika kul med hojen innan, en TRX850 med 80hk. Läser diverse trådar om försäkringspremier, frågor om en R6 duger som första hoj mm, ungefär som om antalet hk skulle vara det enda avgörande kring roligheten/utbytet kring hojkörning... ???
Nästan varenda modern hoj, närapå även glidare, ligger på närmare 100 hk, ganska ruggig effekt, i klass med dom "värsta" hojarna för 10 år sedan, men många beklagar sig över det, tycker inte att hans/hennes hoj duger, utan anser att man "måste ha" en R1 med 170 hk för att ha kul på hoj... och i nästa andetag så gnälls det på försäkringspremierna...
Så, jag bara undrar, om man nu inte kör på bana, varför denna hysteriska jakt på hk, och varför man/alla vill ha den värsta hojen på en gång efter att KK är taget, är det inte kul "Byta upp sig" under några år, börja lite lugnt, och ta sig an/ha något värre sukta efter nästa år? Men, är kanske inte hk på en R1/Gixxer1000 som lockar, utan posörfaktorn, så gasar man, och det skiter sig?
Måste tyvärr säga att jag haft lika kul på vägarna oavsett hoj, fartkänslan har kommit tidigare med en gammal junkig hoj, än med en nyare hoj, men kul har det varit alla år. Säger inte att det "ska vara som förr", att man byter upp sig med åren, men å andra sidan kan kanske dagens hets att skaffa sig "värstingen" på en gång, vara en av många förklaringar till att försäkringspremierna ser ut som dom gör?
Så... om du är en av dom som skaffar värsta hojen, varför, för att den är ballast, eller för att du man/kvinna nog att utnyttja all effekt och inte kan ha kul utan all denna effekt, diskutera på...!
/B