Antalet HK, är DET det enda som gäller för dig!?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Har dels åkt hoj "några år" och även varit på SH-forumet "ett tag", överlevt diskussioner om såväl prestanda som tex försäkringspremier, men allt det här har fått mig fundera lite...

Kör sedan några år en "mediåker" Honda VTR1000 med 110 hk, en hoj som i många ögon ses som en "sur touringhoj", men har skitkul ute på vägarna, och hade i stort sett lika kul med hojen innan, en TRX850 med 80hk. Läser diverse trådar om försäkringspremier, frågor om en R6 duger som första hoj mm, ungefär som om antalet hk skulle vara det enda avgörande kring roligheten/utbytet kring hojkörning... ???

Nästan varenda modern hoj, närapå även glidare, ligger på närmare 100 hk, ganska ruggig effekt, i klass med dom "värsta" hojarna för 10 år sedan, men många beklagar sig över det, tycker inte att hans/hennes hoj duger, utan anser att man "måste ha" en R1 med 170 hk för att ha kul på hoj... :confused: och i nästa andetag så gnälls det på försäkringspremierna...

Så, jag bara undrar, om man nu inte kör på bana, varför denna hysteriska jakt på hk, och varför man/alla vill ha den värsta hojen på en gång efter att KK är taget, är det inte kul "Byta upp sig" under några år, börja lite lugnt, och ta sig an/ha något värre sukta efter nästa år? Men, är kanske inte hk på en R1/Gixxer1000 som lockar, utan posörfaktorn, så gasar man, och det skiter sig?

Måste tyvärr säga att jag haft lika kul på vägarna oavsett hoj, fartkänslan har kommit tidigare med en gammal junkig hoj, än med en nyare hoj, men kul har det varit alla år. Säger inte att det "ska vara som förr", att man byter upp sig med åren, men å andra sidan kan kanske dagens hets att skaffa sig "värstingen" på en gång, vara en av många förklaringar till att försäkringspremierna ser ut som dom gör?

Så... om du är en av dom som skaffar värsta hojen, varför, för att den är ballast, eller för att du man/kvinna nog att utnyttja all effekt och inte kan ha kul utan all denna effekt, diskutera på...!

/B

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Motoreffekt är inte särskilt viktig för mig. Jag har lika kul med 54 hk som med 133. Frågan är ju om det går fortare med mer pulver också. Jag är tveksam.

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
well said!!!
min första var en yamaha tr-1 från -83 :yoparty
men den krashade jag med! :3freak
bättre o börja nerfrån..... o inte som på damerna uppifrån..... :tungan

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag föredrar klart lägre vikt och lägre hk än högre vikt och högre hk :)

det ska gå snabbt när det svänger och då spelar det knappt nån roll om man har 50 eller 500hk :p

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Håller med. Jag har precis börjat testa bana och med 38 hästar(34 på slangen :D . Det är bara på rakan som jag skulle behöva ett par tre fyra häst till kanske. Det vassaste jag kört är min NS400R på runt 70 kusar. Tycker den går(gick) som ett skollat ollo. Nu ska det iofs bli lite mer dock. 85 sådär. Men inte för att jag behöver för körningen. Mer kanske för att det är kul med motorer, trimning etc.

/h

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Helt rätt Benkar.
Att åka hoj är inte som förr, nu är det bara wheelies o stoppies som gäller.
Själva känslan o samhörigheten hojåkare emellan försvann nån gång i slutet av 80-talet!Fickjag problem med hojen då så stannade första biker som kom förbi o frågade om de kunde hjälpa till, nu blåser man bara förbi o i bästa fall hejjar man glatt....som du säger POSÖRFAKTORN är av större betydelse än hoj åkandet.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker de e jävligt kul me toppeffekt som kommer högt upp i registret och som e lite utmanande att ta fram å hantera, medans det samtidigt är väldigt roligt me brett register å "låga" varvtal om man drevat den rätt. (aka motard)

Vad som egentligen spelar roll är hästkrafter/utväxling ;)

edit
...å självklart vikt då, effektförhållanden!

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har 144hk, effekt är roligt. Men att jaga hästar med slip-on, dynojet och alltmöjligt är jag inte ett dugg intresserad av, jag har så jag klarar mig.

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Min gamla sukka har 65 hk, det räcker än så länge för mig... jag vette fan om jag hade vågat testa en större hoj, typ gixxer 1000, mest för att det finns så mycket effekt. Kalla mig mesig, men när jag "ger järnet" med min hoj blir nästan rädd i bland.

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Jag bara känner att jag måste svara eftersom jag vurpat på en av Benkars rundor och dessutom köpte jag Mattias förra hoj, hej på er killar förresten :hej .

Jag tog mitt hojkort relativt sent (33 år) och köpte en gammal kulthoj (Suzuki 1100 Katana -82) som första hoj. Anledningen var att det var min ungdoms drömhoj. Kalla det att förverkliga en dröm om ni vill. Bättre debutanthojar finns det, men det var det enda jag ville ha då.

Efter några år så ville jag helt enkelt byta till något annat, och en rödvit R1 var det som tilltalade mina känslor mest och så fick det bli.

Jag gillar att gasa men har aldrig inbillat mig att vara någon Rossi. Jag ligger gärna lite längre bak i en klunga, det stör mig inte det minsta. Körskicklighet räknar jag med kommer med tiden.

Posera är nog inte heller min grej. Jag kör det som tilltalar hjärtat tror jag. Förnuft och motorcykel går sällan ihop för mig. Hade jag varit förnuftig hade det dugit med en gammal Honda CB400N.

Hästkrafter är jätteroligt, men det tar många mil att behärska dom. Det är dom med erfarenhet som kan gasa på ett säkert sätt. Erfarenhet och talang är en bra hjälp på vägen.

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Jag kör en kle 500 å kommer att göra de några år till !! visserligen har den "bara" 50 hk men de går att ha kul med den med !!!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Det värsta jag kört efter 3 sesonger och 2500 mil är fortfarande min szr (48hk) slå det ni :tungan

Har dock tänkt byta upp mej, främst eftersom szr:en är så liten. Hade inte zxr400 varit lika liten hade jag inte tvekat att köpa en sån (~65hk)

effekt är inte speciellt viktigt, det klart att det är kul att acca, men typ alla hojar är tillräckligt starka för mej.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Se där, benkar! Du börjar faktiskt få ihop ett sunt gäng med mogen attityd och som kan ha kul utan hästar i överflöd. Än finns det hopp.

Det är väl kanske som med skidåkning. Första gångerna kör man störtlopp eftersom man inte kan svänga.

EDIT:

Jag såg precis att du har 110 hk. Hmmm, det är väl ändå lite i överkant?

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror nog de flesta skulle tycka att det var gode tråkigt med 30hk med en utväxling te 300km/h ;) däremot 30hk me utväxling för 90km/h!

Måste tillägga att det är roligt även utan att ha någon monstermaskin, men roligast är det när man måste ta i för att inte åka åt fanders, när man har nog mycke krut att det med fullgas går åka med sladd och lyfta fram!

Fast då är man ju fortfarande ung å dum :)

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Jag började med en freewind (47 Hk) eftersom jag ansåg att det var en lämplig nybörjarhoj, samt att den hade låg försäkring :)

Men nu börjar det bli dags att byta upp sig mestadels för att få en lite sportigare körställning och kanske lite bättre vridmoment och inte för att få en massa extra hästar

Och för övrigt tycker jag att det är bra att inte alla stirrar sig blinda på hästkrafter hela tiden.

PS. suzuki freewind 650 XF till salu :tungan

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Borde ju vara obligatoriskt att dra en säsong på en 125a före man får ta tyngre kort. Körde själv riktigt lätta prylar ett antal år före jag köpte en sporthoj. 20hk- räcker till massor med kul :tummenupp Rätt skoj att kunna pressa hojen utan att lappen automatiskt ryker all världens väg. Men visst, efter ett tag vill man väl ha nått lite snabbare. Just nu känns 80hk som fullt tillräkligt och lite till.
Har nån sett poängen? Minns inte vart jag satt den.. :va :fyllisar

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Tycker precis som ni andra att hk är inte allt. :rolleyes:

Tänkte montera på en större turbo och andra kolvar på fazern för att komma över 400hk, men efter litet funderande så tycker jag att det räcker med ca:280hk. :D

Den är föresten till salu, är det någon som är sugen? :tummenupp

Rocco

Guest
Måste säga att det här var en skön tråd. Jag kan tala för min del och det är nämnligen lite som benkar säger..... Jag åker idag på en GSX 550E från -83 som är SVART/ROSA :skrämd ..... jag vill ha en snyggare hoj än det (posörhoj). Så för min del skiter jag i om det finns 200 hk eller om det "bara" är 100 hk för jag kan nog inte hantera alla dessa än.....

En liten historia om hur det känns att åka en sån hoj:

Jag åkte till Ghostrider dagen med den här hojen. Hade sett att Stockholms gänget skulle samlas utanför MacD i Väsby. Så glad som man var denna strålande dag hoppade man på hojen och möte upp en polare i Stäket och han hade hyrt en TL1000 :huvet ...... Nåväl, vi åkte iväg mot Väsby och när vi kommer fram så inser jag snabbt att ingen hade en äldre hoj än från -98 och alla var klass 7 dessutom..... då ville man sjunka genom gatan och försvinna först. Men det var inte många som bryde sig om att jag åkte :trixie hojen. Visst, kanske dumt och känna så men kan inte ro för det. Jag är prylgalen :rolleyes:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Bra däck o ruggiga bromsar ger mer nöje för en som börjat lära sig köra fort på bana t.ex.Hög effekt har man mest glädje av på rakorna.Tycker jag då. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA