Antalet HK, är DET det enda som gäller för dig!?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Dez skrev:
Det värsta jag kört efter 3 sesonger och 2500 mil är fortfarande min szr (48hk) slå det ni :tungan

Har dock tänkt byta upp mej, främst eftersom szr:en är så liten. Hade inte zxr400 varit lika liten hade jag inte tvekat att köpa en sån (~65hk)

effekt är inte speciellt viktigt, det klart att det är kul att acca, men typ alla hojar är tillräckligt starka för mej.

gsxr 400?...dock inte alltför stor den heller. men funkar för mig 182cm 78kg. ca 60 häst
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Mattias skrev:
Motoreffekt är inte särskilt viktig för mig. Jag har lika kul med 54 hk som med 133. Frågan är ju om det går fortare med mer pulver också. Jag är tveksam.

Så ÄR det :mattias MC-oraklet från Hammarbyhöjden har talat och jag håller med.

Jag är övertygad om att jag skulle ha lika kul på 85hk som 152, jag skiter egentligen hur mycket hk som finns, det roliga är att åka. Jag har kul på min 125cc också när lusten faller på. Självklart är det kul att ha lite motor och känna hur man skjuts ur en kanon när man flippar på rullen men det är ju inte det som den handlar om. För mig är själva åkningen, känslan det viktigaste. En mc går fortfarande bättre än en bil så det brukar ju finnas prestanda för att ge åtminstone små flin i hjälmen.

Sen tror jag att man blir en snabbare förare på en liten hoj där man kan behärska den till fullo och köra så snabbt den och du klarar i böjen på din favoritväg istället för att skicka på gasen med en 1000cc mc som man istället får bromsa ner hårt inför svängen för att det går för fort istället :rolleyes:

Hur många hängde med Mattias på sin 250 när det svängde, upp med händerna ?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har både en svag hoj (61hk vevaxel) och en "stark" (ca 125hk på slangen i nuvaradne utförande).
Jag har väll ungefär lika kul på båda. :)
Dock är det två helt skillda världar.

Jag vill INTE vara utan min Tiller, för en motard har helt enkelt inte det trycket som jag vill ha lite då och då.
Helt jävla UNDERBART att efter en kurva komma ut på en längre raka och bara dra fullt växel efter växel tills antingen vägen eller varvet tar slut :yoparty
Sedan får folka säga att jag är en posör och allt, jag gillar att dra max på rakor. Kurvor tar jag lite lugnare, finns ju tillräckligt med grus och skit, mötande bilister som skär kurvor mm i trafiken som gör det livsfarligt att ge gärnet i kurvor oxå. Om det inte är fri sikt och man kört där innan så man vet hur asfalten är. :)
Men jag är inte så mycket för att köra fram och tillbaka på samma vägsträcka... :rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Nu har jag hästar så det räcker men jag skulle inte tacka nej till fler för det är kul med effekt!
Men det måste jag säga att sällan har det varit så kul att åka hoj som när jag med min numera sålda RD350 kunde köra skiten av grabbar på GSXR- och ZXR-hojar på krokvägarna.
Dubbel nesa för dessa gossar.....en tjock gubbe på en liten hoj som försvinner i kurvan.... :banana hihi
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Gixxer 1 skrev:
Så jag som kör Gixxer 1000 med akrapovic helsystem, kn-filter, 3-moddad och mörkt kåpglas mm. är en posör? Inte i mina ögon iaf, men om andra tycker det så bjuder jag på det :D Varför jag åker Gixxer 1000???

Jo, började min karriär på moppe, lätt mc en offroad 125 mtx, första tunga mc´n var en suzuki 550EF- en riktig sur hoj förresten, sedan blev det en FZR 600, CBR 600 - CBRen var riktig rolig hoj, snabb som bara den på bana och snabbstyrd osv. Efter den så blev det en YZF750R men den var inte alls lika rolig, framtung bla. bla. Förresten så var CBRen oxå extrautrustad, kanske därför den var så rolig!!!!

Efter ett uppehåll i hojåkandet så ville jag skaffa en båge igen. Men vad skulle man köpa? Eftersom jag alltid har åkt trimmade moppar tidigare - retar alltid någon förmodar jag så ville jag ha en hoj med VRID OCH KRAFT. En Gixxer 1000 har det mesta av det anser jag. Skönt när man skjutsar, behöver ej växla ner 3 pinnar som förr.

Men kan jag utnyttja den fullt ut? Inte på en liten å krokig väg iaf - framhjulet har sällan kontakt med asfalten :lol men håller man igen på rullen så går det utmärkt att köra. På stora vägar är den en DRÖM att köra - man är KUNG där!! Hoppas att jag ej retades för mycket, men jag tycker att iaf att man skall börja med mindre hojar för att sedan byta upp sig. En kvick 600 är banne mig inget å skämmas över det heller. :hej

Givetvis är man inte posör bara för att man har värstinghoj, (och alla är vi nog en smula posörer som gillar att folk tar en titt på ens hoj :tungan ) utan vad jag funderade över var den allmänna hk-fixering som råder hos en del, och det "vettiga" i att köpa det absolut värsta som finns som förstahoj, kanske i tron att man måste ha en sådan för att ha kul på hoj.

Men å andra sidan så är det inte vårt fel att tillverkarna tävlar i att göra sporthojarna mer extrema för varje år. Vill man ha en ny modern "sportig hoj" med snygg design så får man en massa hk på köpet oavsett om man vill det eller inte... och fortsätter försäkringspremieutvecklingen i samma rasande tempo som senaste åren så blir det nog ganska självsanerande, värsta hojarna kommer enbart användas på bana, och på landsväg blir det mer av motorsvaga/äldre hojar.

/B
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hästkrafter ÄR kul, det kan jag inte sticka under stol med. Visst fan skulle jag hellre åka runt på en sån hoj som Oljeryk har men kom igen.. Finns ingen hoj i världen som är värd dom försäkringspengarna, för mig alltså, som vissa av er betalar.

Jag har 98 kusar på 227 kg och det är långt kvar innan jag kan hantera dom när det svänger ordentligt. Sen att min hoj är klassad som touring, gubbhoj och allt möjligt annat av vissa här.. Det skiter jag högaktningsfullt i. :)

Vem som helst kan köra fort rakt fram. :fakta
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
benkar skrev:
(

Men å andra sidan så är det inte vårt fel att tillverkarna tävlar i att göra sporthojarna mer extrema för varje år.
/B

Jodå, det är det. Vad är det för hojar folk vill ha? Supersporthojar. Vad är det som efterfrågas minst? Brukshojar. Vi är effektkåta.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
I början av förra sommaren var jag nöjd med mina 40kw (+lite extra).
I miten av sommarn tyckte jag det kändes för lite, men mot slutet av säsången kom jag på att jag borde köra minst en säsång till på hojen eftersom det är säkrast så för min egen skull.

Jag tror det kvittar om jag har 40kw eller 100kw.
Kommer nog alltid att köra med fullgas oavsett hoj och jag vill gärna klara mig utan att vurpa, så min nuvarande hoj stämmer nog bra överens med vad jag klarar av.

Förresten. hästkrafterna gör väl knappast hela hojen. Har hellre mycket vrid och måttligt med hk än många hk och kass vrid.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jodå, det är det. Vad är det för hojar folk vill ha? Supersporthojar. Vad är det som efterfrågas minst? Brukshojar. Vi är effektkåta.


Pfff, Gixxer 1000 är en alldeles utmärkt brukshoj... :rock

Det är ju de effektsvaga skithojarna som är kassa, dåliga att skjutsa på, svåra att dra polisen med, och att wheela hela vägen till jobbet är ju nästintill omöjligt, och inte fan får man gratis fika med en GX500 heller... :fakta

:tungan :hihi


Tycker faktiskt att Gixxer 1000 ÄR en fantastiskt fin hoj till allt...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min gixxer har runt 115 hk eller nått sånt. jag skulle vilja ha bra mycket mer.
jag är helt säker på att man har exakt lika kul med en effektsvag och lätt hoj på en bana som med en R1 eller liknande, men när man bara kör på allmänna vägar så måste man ha massor med effekt. min går rätt fort upp till en 220 men sen segar den alldeles för mycket. om jag vill köra fort på 90 vägarna så måste jag alltid växla ner efter kurvor och ligga och yla på högvarv. jag skulle gärna kunna ligga mer på dom höga växlarna och köra fort ifall jag hade en 1000 kubikare så att man får mer vrid.

jag kör på samma sätt som putteliten säger att han gör. jag håller igen lite i kurvorna och så öser jag fullt på alla rakor. det känns som att ifall man börjar försöka ligga med knäskrap i kurvor i 190km/h på 90 vägar så kommer man inte att leva länge. bättre att gå ner till 150 i kurvan och sen ösa så mycket det går på rakan. om man kör på det sättet funkar det fan inte med nån lätt och effektsvag hoj.

fast när det gäller att köra grusvägar och skogstigar med cross så har jag faktiskt bytt ner mig till svagare hoj. först hade jag en 250 som jag tyckte var helt ok. sen bytte jag upp till en honda cr 500 som vägde ca 102kg och hade ca 70hk. den gick fan inte att köra. den toppade runt en 130 och det gick bara att köra den på två sätt. antingen med framhjulet i luften eller med ett vilt spinnande/sladdande bakhjul. kändes helt livsfarligt när man åkte på ställ som en tok mellan tallarna i skogen. bytte tillbaka till en 250 igen och har faktiskt roligare med den.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
matte_mannen skrev:
gsxr 400?...dock inte alltför stor den heller. men funkar för mig 182cm 78kg. ca 60 häst

Nja, kör rätt mycket transportsträckor (motorväg) och min gsx400f var inte speciellt glad på mej :gnissla

Lutar mer åt att köpa hoj efter utseende, ZXR750 (med damsugarslangar) ska det bli :kär . Att den har 100hk skadar inte, men det är främst utseende samt att jag sitter ruggit bra på den som gör det :tuttar
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Efter 2st ZX-9:eek:r blev det en GSX-R 750-02 med en del roligt på :D Jag köper den hojen som känns rätt att köra med. Om jag trivs med den kommer jag även ha KUL med den!!! Har 135 bakhjuls hästar o det bler fler till i år :D :D Jag stylar den oxå... Så visst jag e nog en posör :rolleyes: Men jag GILLAR o ha det andra INTE har!!!! /Yoshi
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
yonsson skrev:
Förresten. hästkrafterna gör väl knappast hela hojen. Har hellre mycket vrid och måttligt med hk än många hk och kass vrid.

Nej, hästar gör inte "hela" hojen. Men sen har du en växellåda som gör att du inte behöver "mycket vrid".
Om du vill ha mycket vrid och lite effekt så ska du titta på stora motorer som sitter i hojar som Guldvingar, feting-glidare osv. Och de har inte en rolig effektkurva.
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
Klart att HK gör skillnad och att många hästar är kul, men om jag förstod inlägget så handlade det ju även om sådana som skaffar värstinghojen direkt. Givetvis skulle jag vilja ha en 1000cc nu OCH kunna hantera den... men jag är lååååångt ifrån att kunna hantera mina kusar till fullo nu - och som det ser ut nu så tror jag nog att jag har minst lika kul på denna som på en Retta. Om någon säsong kanske jag byter upp mig till en sport-600 eller liknande... för lite posör finns det nog inom mig :tungan
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
soppatorsken skrev:
Nej, hästar gör inte "hela" hojen. Men sen har du en växellåda som gör att du inte behöver "mycket vrid".
Om du vill ha mycket vrid och lite effekt så ska du titta på stora motorer som sitter i hojar som Guldvingar, feting-glidare osv. Och de har inte en rolig effektkurva.

Hehe, jo det är mycket snack om massor med vrid så man slipper växla. Fan det är väl sporthojar det handlar om eller? Spetsiga effektkurvor och mycket växlande är kul. Fast ska man åka på europasemester med packning och tant därbak så kan det va skönt med mycket vrid.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jodå, det är det. Vad är det för hojar folk vill ha? Supersporthojar. Vad är det som efterfrågas minst? Brukshojar. Vi är effektkåta.

Nu är jag ju ingen hejare på försäljningsstatistik, men den stora massan av sålda hojar lär väl vara glidare, följt av olika sorts brukshojar, allt från stora offroad till retrosuket med stora muskelmaskiner, och tex SV650 hörde väl till dom mest sålda/populära modellerna något år och kan knappast klassas som supersport. Vad kan supersporthojförsäljningen tänkas stå för, 5-10%? Sedan är det ju givetvis så att det här på SH av naturliga skäl ser lite annorlunda ut...

Ett dilemma har varit indelningen i klass 7, relativt motorsvaga hojar som tex min VTR har haft samma premie som en GSX1000, vilket kanske gjort att folk tänkt -"ska jag ändå betala den där premien kan jag lika gärna köpa det värsta som finns", men verkar nu som om flera bolag splittat upp klass 7 så att dom "värsta" klass7-hojarna får en premie betydligt högre än motorsvagare klass7-hojar, vilket gör att fler kanske skulle vilja välja en något motorsvagare sportig hoj, åtminstone om det finns någon "passande" modell att köpa....

/B
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Pulver är jättekul, men har nog egentligen inte så mycket med körningen att göra.
Trimma och skruva och faktiskt lyckas förbättra är otroligt tillfredställande. Inte bara effekt utan även andra förbättringar.
Effekten är ju ett påtagligt sätt att se om man lyckats.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om de blir omglidna av en cbr600 (med strypning kvar i) i kurvan så hoppas jag inte de klagar på sin effekt..


Kan man inte hantera sin mc riktigt bra så måste man ha en jävla massa mer hästar för o kunna gasa sig ikapp.. :arsele
 

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Freppa skrev:
Jag är posör, så är det bara.
Jag kan åka fort rakt fram, men när det svänger går det långsammare än långsammast. (men jag jobbar på det ;))

Tills vidare så kan jag bara säga att min hjärna säger att jag borde skaffa en 750 whatever, men mitt hjärta ville ha STORT. Det är som att köpa bil. Min nuvarande bil har min hjärna lyckats köpa, men annars är det hjärtat som får som det vill.

Sedan tycker jag det är roligt att se de på små hojar förnedra oss med stora hojar. Jag kan skylla på att jag är en sopa på att köra, och sedan är det bara att le. Men ta exempelvis när Mattias kör skiten ur det mest som går iförd sitt gay lila ställ och sin gamla sur-600, well, då blir man road.

Det, plus att jag gillar att betala 3000 i månaden i försäkring. Ungefär som Mona Sahlin tycker det är ballt att betala skatt. Skillnaden mellan oss är att jag faktiskt gör det, och hon snackar om det.



Håller med Freppa fullt ut...... :yoparty :yoparty :yoparty
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top