Antalet HK, är DET det enda som gäller för dig!?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
soppatorsken skrev:
Nåja, nu ska du inte vara stor i orden med optimistiska 80 hästar... :D

Men det är just sånt man har stora motorer och många hästar för; skryt, pub-snack och mer skryt vid korvmojjen. Och på olika forum förstås.
Det är sånt vi hojåkare tycker är kul och då finns det hojar till salu för att tillfreställa oss kunder. Inte så konstigt va?

Jamen, nämen jag ÄR faktiskt genuint avundsjuk. Jag kan inte hjälpa det. För mig är det här bara ett tappert försök att försöka stå ut med ett liv runt 80 hästar.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Mm, behöver en ZX 12R innan jag e 30 för att känna mig lyckad. Dessinnan får det bli något i 1000cc klassen innan 25 och fram till 25 nån 600cc med dunderkraft som räcker till månen. Har och göra med snygga chassin dvs. posörmöjligheter, lite annat också :5sure
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Att äga ett effekt monster kan liknas med att äga en Ferarri F40, man vet att det finns pulver/chassi till att piska i princip allt, men frågan är om föraren klarar det, köra fort rakt fram är roligt men inte lika kul som när det svänger, känslan av att ha en dräpare är outstanding, att sedan 99% av oss inte kan hantera den till fullo är en annan sak.

Jag har roligt med allt på 2 hjul och motor, men ju mer pulver desto mer krav på föraren, jag körde nog snabbare med min gamla GSXR-600 på bana än mitt nuvarande effekt monster, men målsättningen i år är att bemästra den gröna draken och komma ner på bättre bantider.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nåja gott folk den här diskussionen har alltid funnits å kurvåkarfolket har alltid samma argument det går inte å åka fortare på jättekrokiga vägar med stora hojjar å mycke hk men nu är det ju så att allt är en kompromiss å med dagens moderna turbohojar så kan man faktiskt få mycket från alla världar å ja måste nog säga att inte blir man mycke efter med min hoj på tillexempel bogesund
gentimot r 1or å dyligt men sen när det blir lite snabbare kurvor å korta rakor så är det en helt otrolig å prestandaskillnad mot vanliga hojjar

Tricket i mitt fall är att jag kör med laddtrycks styrning vilket gör at jag kan bestämma vilket grundtryck jag ska ha och därmed efekten sedan har jag tutknappen med ställbart högtryck som gör att weelisar på 6an blir en barnlek

tänk er själva man ligger på ganska bra nerlägg genom en snabb böj med knäskrap i 150 går ut på rakan med lagom pådrag på 5 an länga lakritsspår efter hojjen fortfarande med riktig kontroll petar i 6an +tutknapp ligger på 40 cm hjul lyft i fram upp till 300 km/h släpper ner hjulet tokbromsar å tar nästa snäva böj med nästan samma körbarhet som vilken sporthoj som helst ( jag säger nästan för det kräver lite tillvänjning att åka turbo)

MEN FAAAAN SÅ KUL


PS jag har kört vanliga kurvhojjar med så ja vet vad man får offra
men man vinner så mycket mer

Peter
 

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Norra Tång
Hoj
Sv650s-04
GSXR1100R skrev:
Att äga ett effekt monster kan liknas med att äga en Ferarri F40, man vet att det finns pulver/chassi till att piska i princip allt, men frågan är om föraren klarar det, köra fort rakt fram är roligt men inte lika kul som när det svänger, känslan av att ha en dräpare är outstanding, att sedan 99% av oss inte kan hantera den till fullo är en annan sak.

Jag har roligt med allt på 2 hjul och motor, men ju mer pulver desto mer krav på föraren, jag körde nog snabbare med min gamla GSXR-600 på bana än mitt nuvarande effekt monster, men målsättningen i år är att bemästra den gröna draken och komma ner på bättre bantider.


Så sant! :tummenupp , Jag tycker det är kul bara när det svänger.
Lite eller mycket :D . Att lyckas bemästra min hoj där kommer jag aldrig att göra.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Ojoj... Jag känner att jag står i skottfältet, :D Visst kör jag och säkert de flesta andra snabbare med en R6:a en en R1:a när det svänger ordentligt... men.. det är en härlig känsla att grensla en hoj som man känner att man blir lite skraj för effekten,
Gixxern var ett rent impulsköp för mig, skulle egentligen blivit en 600:a men det är rätt trevligt med en literhoj om man inte bara kör bana/rejsing utan även skall ha hojen till att skjutsa med och köra lite touring ibland.

Sen att folk med något gammalt och slött lämnar snabbare hojar bakom sig när det svänger är inte så konstigt? Jag har blivit frånåkt av folk med 250 cc hojar och av folk med Gix1k och R1:eek:r och av supermotarder och av.... keep em coming :D Bara för man har en gammal slö hoj är man ingen stjärna när det svänger och vice versa...

/Felix
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Mycket snack om att köra från folk på effektstarka bågar på kurviga vägar. Man måste vara rätt sopig i skallen om man förväxlar landsvägskörning med tävling.

Allt är en tävling... :rolleyes: :D
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har 40cc och ~10Hk... Tycker det är skrämmande mycket.

Men sedan brukar jag inte toura så mycket heller.
 

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Fjollkusar

Jag håller med Peter Andersson, kan bero på att jag sitter på samma typ av......effektkur. För det är väldigt speciellt att åka med turbo, svårt att beskriva och få har fått möjligheten. Att snacka effekt och allt därtill är lite :kocko , för till sist så är det DU som styr det hela med rullen. Jag åker 75% med min sambo bakpå, och det spelar ingen roll att jag har runt 290 hk i motorn på min 1000R. För jag använder kanske 150, max. Men sen VET jag att jag har effekt, bara tanken gör att just jag trivs med min hoj. Sen om en bil kör ut framför mig eller gör en sjuk vänstersväng, då spelar det ingen roll vad maskinen ger......
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Med tanke på att du bygger hastighet som inget annat med en turbohoj så gör det faktiskt det, spelar roll alltså.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Z Fredde skrev:
... Men sen VET jag att jag har effekt, bara tanken gör att just jag trivs med min hoj. Sen om en bil kör ut framför mig eller gör en sjuk vänstersväng, då spelar det ingen roll vad maskinen ger......

Jag har inte riktigt fattat det där me turbo på en stor sporthoj? Lixom ofta man vill kunna göra en omkörning i 250km/h snabbt på 7000rpm. På bana verkar man ju inte kunna ha någon fördel med 300hk heller. Nä, de e på strippen som det verkar ge något. Sen kanske de e kul att kunna åka ifrån snorungen som har 1000hk i sin supra (ungefär 0.00000001% av befolkningen).

Fast de e ju bara min syn på saken, alla är ju olika! En turboladdad sporthoj på 400kubik skulle jag nog kunna tänka mig att sätta mig på dock ;)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaa

eller nej, det skall vara snyggt oxo, som R1 du vet:):)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
På gatan är det kul med effekt tycker iaf jag, inte för att det går fortare längs nån kurvväg utan mer att man vet att det fins resurser, tyvärr har jag inte haft några riktigt vassa hojar ännu.
Jag bankör inte så 1000cc funkar bäst för mig på gatan eftersom man kan köra på mellanvarv utan att hojen går som en död fisk.

Jag har haft massor av tunga fula klumpiga effektsvaga hojar, det hela blir väl vad man gör det till när det gäller hur kul det blir.
Svaren i denna tråd förvånar mig med tanke på hur prestandafixerat forumet verkar vaar när man läser trådar om vilken hoj man ska köpa eller nya årsmodeller, eller så vill ingen erkänna att de lever efter effektuppgifterna på pappret:)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
OlleR6 skrev:
Jag har inte riktigt fattat det där me turbo på en stor sporthoj? Lixom ofta man vill kunna göra en omkörning i 250km/h snabbt på 7000rpm. På bana verkar man ju inte kunna ha någon fördel med 300hk heller. Nä, de e på strippen som det verkar ge något. Sen kanske de e kul att kunna åka ifrån snorungen som har 1000hk i sin supra (ungefär 0.00000001% av befolkningen).

Fast de e ju bara min syn på saken, alla är ju olika! En turboladdad sporthoj på 400kubik skulle jag nog kunna tänka mig att sätta mig på dock ;)

det är så mycket snack om bana eller strippen hela tiden. 99,9% av sporthoj åkarna kör nog till 99,9% av tiden på allmänna vägar och inte på bana eller strippen. då lär det va totalt makalöst läckert att ha en turbohoj att härja med på 90 och 110 vägar. jag skulle tycka att det var makalöst läckert i alla fall. särskilt på 110 väg :D
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Visst är det kul med mycket effekt, men för min del är det inte så j..la viktigt.
Min drömhoj är Gixxer 1000, mest på grund av det otroligt fina chassit, men även pga motorn. Har haft diverse olika hojar under min hojåkarkarriär (alla har varit Sukkor av nån anledning), och har just nu den både äldsta och motorsvagaste av dem. Jag har bytt ner mej från en -91:ans gsxr 1100 som jag tyckte var både tungsvängd och tråkig i motorn till en -86:ans gsxr 750
som är lite uppdaterad på hjul, bromsar och dämparsidan. Jag tror att jag kommer ha bra mycket roligare på den än vad jag har haft på dom andra.
Men som sagt, drömhojen är ju Gixxer 1000. Det lär väl fortsätta att bara vara en dröm, för har man fru (nåja, sambo iallafall), 2 barn, villa och underbetalt arbete så räcker inte stålarna ända fram.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ähhh, effekt är allt. Det är därför jag försöker tygla det monster jag har nu! Skrämmer skiten ur mig varje dag.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
Ähhh, effekt är allt. Det är därför jag försöker tygla det monster jag har nu! Skrämmer skiten ur mig varje dag.
Inte tagit ut hojen ännu? Det är ju nästan vår.. :D :7peta
 

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Ort
a
Hoj
a
Host host, ja du Benkar, du är ju bara ute och 'touringkör' med din 'gamla sunkiga' VTR :D
Vill minnas en runda vi gjorde i somras på slingerbulten, var det inte du jag och en kille på en R6:a som lastade iväg så pass att vi fick packa upp chockladen och ostmackorna för att ha nått å göra medan vi väntade på att de övriga skulle komma ikapp...

Själv tycker jag faktiskt att mina 98 hk räcker gott och väl men av någon anledning finns ju alltid begärat av att ha mer. Machogrej kanske. Sedan är ju hojjarna med mycket effekt också mer rejsiga och coola överlag än de med mindre och dessa hojjar väcker ju ett visst habegär. Skulle nog ha något med mkt mer hk om jag bara tyckte att det var värt försäkringspremierna...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Blackadder skrev:
Host host, ja du Benkar, du är ju bara ute och 'touringkör' med din 'gamla sunkiga' VTR :D
Vill minnas en runda vi gjorde i somras på slingerbulten, var det inte du jag och en kille på en R6:a som lastade iväg så pass att vi fick packa upp chockladen och ostmackorna för att ha nått å göra medan vi väntade på att de övriga skulle komma ikapp...

Yepp!
Jag håller med ,,
Han kör somom hyndan var digital, stannar och tittar på blommor å stenar eller "fikar". han kan även stå med en utvecklad ut en karta , och se (hrm) "viktig" ut !
När man efter god tid, i laglig hastighet, kommer ikapp!(om man vet vart färden går)



Häskraftmissbrukare.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top