Antalet HK, är DET det enda som gäller för dig!?

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Ugluk skrev:
Effekten är ju ett påtagligt sätt att se om man lyckats.

Det är nog ännu mer påtagligt om man uppgraderar dämpare/fjädring/gaffel. Det är något som känns direkt, några hästar hit eller dit på topp är knappast märkbart.

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
bmwjohan skrev:
jag kör på samma sätt som putteliten säger att han gör. jag håller igen lite i kurvorna och så öser jag fullt på alla rakor. det känns som att ifall man börjar försöka ligga med knäskrap i kurvor i 190km/h på 90 vägar så kommer man inte att leva länge. bättre att gå ner till 150 i kurvan och sen ösa så mycket det går på rakan. om man kör på det sättet funkar det fan inte med nån lätt och effektsvag hoj.

.

Kör precis tvärtom gasar i kurvorna. Rakan är ju bara en transportsträcka till nästa njutning....KURVAN :)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Ugluk skrev:
Pulver är jättekul, men har nog egentligen inte så mycket med körningen att göra.
Trimma och skruva och faktiskt lyckas förbättra är otroligt tillfredställande. Inte bara effekt utan även andra förbättringar.
Effekten är ju ett påtagligt sätt att se om man lyckats.

Ombyggda och trimmade gammelhojar skall under inga omständigheter jämföras med svenskstukade (slip-on och tonat kåpglas) nyhojar :fakta

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan bara säga att jag tycker det är kul att bygga hoj och trimma...
Kör dessutom endast trafikförsäkrat utan att gnälla!

Hoppas alla får göra precis som dom vill! :)

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
K-Micke skrev:
Det är nog ännu mer påtagligt om man uppgraderar dämpare/fjädring/gaffel. Det är något som känns direkt, några hästar hit eller dit på topp är knappast märkbart.
Kanske inte tydligt märkbart, men mätbart.
Väghållningen är svårare att mäta, särskilt om man är lite risig förare. Däremot som du säger betydligt lättare att känna. Oavsett det är det ju tillfredsställande att själv förbättra sin maskin.

Tysken, menar du att den här tråden aldrig var avsedd för oss, utan bara posörsquids? :va

bela tasnadi

Guest
Kamikaze kid skrev:
Kan bara säga att jag tycker det är kul att bygga hoj och trimma...
Kör dessutom endast trafikförsäkrat utan att gnälla!

Hoppas alla får göra precis som dom vill! :)

Jag har byggt, :smasha trimmat,körtsönder, :notme byggt nytt igen,byggt om,repat,byggt igen i alla år. Allt har varit kul att köra :tummenupp (utom honda 650 :dummer och ktm duke, :arsele vilket övereklamerat skit förövrigt) Trimning är en konst för sig, :tuttar harmoni i motorn är allt. Fel grejor men häftiga på pappret, är oftast inte värda mer än pappret det är skrivet på. Dyno-jet kit, har provat det med, bänkkörning med orginalgrejor blir oftast både billigare o bättre. men vad vet jag, har bara sysslat med trimning o köra hoj i 30 år sådär........ :rodnar

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
bela tasnadi skrev:
Jag har byggt, :smasha trimmat,körtsönder, :notme byggt nytt igen,byggt om,repat,byggt igen i alla år. Allt har varit kul att köra :tummenupp (utom honda 650 :dummer och ktm duke, :arsele vilket övereklamerat skit förövrigt) Trimning är en konst för sig, :tuttar harmoni i motorn är allt. Fel grejor men häftiga på pappret, är oftast inte värda mer än pappret det är skrivet på. Dyno-jet kit, har provat det med, bänkkörning med orginalgrejor blir oftast både billigare o bättre. men vad vet jag, har bara sysslat med trimning o köra hoj i 30 år sådär........ :rodnar

Jaha...Och vad betyder detta???
Att?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mycket snack om att köra från folk på effektstarka bågar på kurviga vägar. Man måste vara rätt sopig i skallen om man förväxlar landsvägskörning med tävling.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Oj oj oj oj vad mycket snack, ni är bara avundsjuka............. :7peta

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Efter ex antal 1000 cc både rakfyror och V-twin, bytte jag ner till 600cc - det enda jag saknar är kraften på rakor, men hur ofta ligger man på motorväg? Nästa hoj kommer att förbli 600cc det är faktiskt roligare att köra, samt att det skiljer ganska mkt i försäkring.

Mvh//ZS

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
håkanolsson skrev:
Stämmer! Att det skulle ta så'n tid innan någon påstod detta. Märkligt :va Måste vara enormt ödmjuka lirare här på SH. Nåväl :D

Nåja, nu ska du inte vara stor i orden med optimistiska 80 hästar... :D

Men det är just sånt man har stora motorer och många hästar för; skryt, pub-snack och mer skryt vid korvmojjen. Och på olika forum förstås.
Det är sånt vi hojåkare tycker är kul och då finns det hojar till salu för att tillfreställa oss kunder. Inte så konstigt va?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Dioxin skrev:
benkar skrev:
Har dels åkt hoj "några år" och även varit...

:va

Säger bara såhär...

En av de viktigaste kännetecken av en sporthoj är just antal hästkrafter! :kocko . Det bestämmer i stort sett vad motorcykeln har för prestanda, tillsammans med bromsarna, däck, chassi och lite annat, minst sagt föraren :hihi

Att säga att "...det splelar ingen roll att hojen har 100 eller 130 hästar..." är väl inte riktigt hela sanningen, eller att påstå att "...man har bara nytta av HK:erna på en raksträcka..." :7peta

Att ligga på gränsen och kunna utnyttja det enorma kraften som finns i motorn och känna draget när man ger full gas... ja, det är det som gör dagens sporthojar så fantastisk roliga att köra .
Det kan inte jämföras med sporthojar från 10 år sedan, eller med "snällare" bågar som tex suzuki gs500 ...

Hur som helst, kör en Kawa ZX12R så lär ni förstå vad jag menar :yoparty

Rock on :tummenupp

Det finns ingen som ligger på gränsen vid gatåkning på R1 gixxer 1000 mfl, trust me, det finns väldigt få förare i Sverige som klarar av att ligga på gränsen med en 1000 cc på bana. Och dom som klarar det är inte gatåkare utan tävlingsförare. En kawwa 12:a, är stor och klumpig, och är endast bra för en sak; motorvägs piskning genom Europa.

Edit: antal hk definerar inte sporthoj, är inte en 250 sportig eller varför inte en 250RSV? Var går gränsen enligt dig på hk=Sporthoj?

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Zilversurfer skrev:
En kawwa 12:a, är stor och klumpig, och är endast bra för en sak; motorvägs piskning genom Europa.

Den är bra för mer än så. En ägare av en zx12a är snabbast vid korvkiosken.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
håkanolsson skrev:
Stämmer! Att det skulle ta så'n tid innan någon påstod detta. Märkligt :va Måste vara enormt ödmjuka lirare här på SH. Nåväl :D

:D Kunde inte låta bli!

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Körde xr 600 i början av sommaren. Effekten var enorm tyckte jag. Sen lämnade jag in hojen för diverse reparationer. När jag fick tillbaka den så hände det ingenting tyckte jag när jag gasade. Kändes som om någon hade strypt skiten till 15hp. Sen köpte jag gixxerfuckern. Körde hela sommaren och hade de mysigt den gick som ett as. Har gått i lite säljartankar för att byta upp mig men när jag körde igår insåg jag att jag inte behöver det än för den skrämmer fortfarande skiten ur mig. Och det gillar jag...

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!