Anti seize på rostfria bultar

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tja!
har nya rostfria bultar som jag ska använda för kåpor och liknade på min cb500. I "manualen" som är på engelska, från usa, står det att man måsta ha anti sieze eller loctite på bultarna för att de fastnar i aluminiumet i motorblocken annars.
Hittar inte vad anti sieze kan va på svenska, men biltema har "aluminiumpasta" och "keramisk" pasta, kan det vara nått som kan funka??
Tack! //Björn
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blanka fina rostfria skruvar hör inte hemma i en motor av aluminium.....

Men skall du tvunget så dra dit vad fasen för pasta som helst. Keramisk, aluminium eller mos2 fett
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Har du verkligen läst riktigt i manualen?

Loctite (gänglåsning eller gängsäkring) används med anledning av att man vill att bultar/muttrar SKA sitta fast ordentligt.

Anti sieze är "Lubricants providing lubrication in extreme environments while protecting against: rust corrosion seizing galling."
Smörjning på särskilt utsatta ställen och skyddar mot rost, helt enkelt.

Som Boris säger, använd något istället för ingenting. Dock INTE kopparpasta i aluminium.

/H
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
kör på den keramiska pastan, nyttjar dylikt på jobbet på våra RF skruvar.
med kopparpasta så mixas ju i värsta fall 3 olika metaller- stål/rostfritt mot aluminium mot kopparn i pastan- kan bli en fin cocktail med galvaniska strömmar.
men, och andra sidan sett- så har jag aldrig stött på problem med att använda kopparpasta ändå, på nån av mina mc's.

//jj
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Har du verkligen läst riktigt i manualen?

Loctite (gänglåsning eller gängsäkring) används med anledning av att man vill att bultar/muttrar SKA sitta fast ordentligt.

Anti sieze är "Lubricants providing lubrication in extreme environments while protecting against: rust corrosion seizing galling."
Smörjning på särskilt utsatta ställen och skyddar mot rost, helt enkelt.

Som Boris säger, använd något istället för ingenting. Dock INTE kopparpasta i aluminium.

/H

Tanken är att loctite(blå) får bulten att sitta bättre än med anti seize, men hindrar den från att helt korrodera fast.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fett (exempelvis mos2-fett som Boris nämnde) hade jag använt på rostfria skruvar som skruvas in i aluminium-delar. Jag hade först och främst sett till så att skruvarna är syrafasta (typ A4)
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Fett (exempelvis mos2-fett som Boris nämnde) hade jag använt på rostfria skruvar som skruvas in i aluminium-delar. Jag hade först och främst sett till så att skruvarna är syrafasta (typ A4)

vilken typ av skruv det är vet jag inte, det är alloy boltz som säljer dem som ett set, jag köpte dem via dimecitycycles.
deyt blev det keramiska pastan, eller matallfri pasta som det står på tuben.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rostfritt oavsett kvalitet är en urusel idé i aluminiumgänga. Det viktiga för att du inte skall göra skräp av gängan när du drar respektive lossar är att där finns något annat som offrar sig och glider. Det är där aluminium/koppar/keram/mos2 pasta kommer in i bilden, den finns kvar och offrar sig när det skall lossas. Vilken man väljer spelar mindre roll. I teorin är koppar sämre pga galvanisk potential men har i praktiken själv aldrig stött på problem.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Rostfritt oavsett kvalitet är en urusel idé i aluminiumgänga. Det viktiga för att du inte skall göra skräp av gängan när du drar respektive lossar är att där finns något annat som offrar sig och glider. Det är där aluminium/koppar/keram/mos2 pasta kommer in i bilden, den finns kvar och offrar sig när det skall lossas. Vilken man väljer spelar mindre roll. I teorin är koppar sämre pga galvanisk potential men har i praktiken själv aldrig stött på problem.

men så länge man använder nån sorts pasta så bör man ju klara sig då? får väl erkänna att det är ju inget fartmonster jag bygger, mer nått snyggt, och f*n vad snygga de rostfria bultarna är mot min svarta motor:tungan
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tanken är att loctite(blå) får bulten att sitta bättre än med anti seize, men hindrar den från att helt korrodera fast.

Loctite har väl allt från handkräm till avfettningsmedel (och allt där mellan), även om det ju blivit synonymt med gänglåsning. Skulle nog ändå läst manualen en gång till för att säkerställa att det inte är Loctites anti-seize som avses istället för gänglåsning: http://www.loctite.com.au/lubrication-anti-seize-4096.htm
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Rostfritt och alu....... Aluminium korroderar när det kommer i kontakt med rostfritt
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan tyvärr inte detaljerna runt anti seize. Men vad jag förstått. Vad som skiljer mellan vanligt smörj o anti seize
. Är att med tiden. Tror det är väldigt lång tid. Eller extrema förhållande. Så kan oljan separera från vad det nu heter/är uppblandat med, och rinna undan. Medans anti seize så är tvålen uppblandad med andra komponenter som fortfarande glider bra. Förhindrar korrosion även om oljan runnit undan. Så att bulten kan skruvas ut. Inte ärga fast. Ta detta med en nypa salt. Kag har kanske fel i någon detalj.
Fast i dom flesta fall tror jag vanligt fett funkar gott o väl.
 

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Vi använder ofta anti-seize på jobbet till motorbultar och komponenter runt motorerna på flygplan. Det är mest loctites nickelpasta vi använder då den klarar av mycket höga temeraturer och detta mest för att man ska kunna få loss dem nästa gång man behöver lossa på dom. Brukar även själv använda det till hjulbultarna på bilen och har aldrig några problem att lossa dom.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top