bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med mitt cafe bygge och har en tank som varit allt annat än sammarbetsvänlig.
Efter ett missöde runt tanklocket där det blev hål vid borttagningen av den gamla lacken så byttes plåten runt locket ut och ett nytt flip-up lock monterades men efter att ha haft tanken liggandes några dagar slarvig som man är med lite vatten i botten tänkte jag att nån dag kan ju knappast göra nåt jag skulle ju ändå bland den med T-sprit för att dunsta bort. Då jag skulle kapa loss fästöronen för original sidokåpa så syntes lite ytrost på två ställen, det visade sig vara några porer och tänkte att det går ju fint att fixa och tog och testade löda med mässinglod och det funkade fint på ena sidan men på den andra där det bara var en por blev det bara värre och värre ju mer jag lödde, tanken sprack efter som. Blev åter igen killen som svetsar tig som nu fick byta ut plåten som vår dålig i botten.
Jag funderar nu på i vilket skick tanken är om det mitt som det är kan börjar läcka på nåt annat ställe och då funderar jag på nån form av tanktätning som det viss skall finnas. Har ingen koll på märken och sånt men det är väl nåt man slår i tanken och så bildas en tät yta invändigt. Vad säger ni är det onödigt att göra nåt sån om tanken är tät nu eller?
Nästa problem är ju att det är svårt att kolla om tanken är 100% tät på ovansidan där det är bytt plåt runt tanklocket. Att fylla tanken och vända den upp och ner kräver ju att man får tätt runt locket och dess fastsättning, hur kritiskt är det om det skulle vara nån por på ovansidan av tanken det ligger ju knappast bensin där annat är det som stänker upp, att det inte är bra är ju en sak men kommer tex lacken att förstöras eller nåt annat elände inträffa. Samma sak med dett skulle en tanktätning som skvalpas runt kunna vara lösningen för att vara säker?
Känns ju väldigt dumt att ta den enkla vägen och chansa om man sen kostar på pengar på en fin lack och så börjar det läcka igen. Gillar tanken som den ser ut nu med det nya locket så att köpa en ny tank vill jag helst inte för då skulle jag nog ändå vela ha flip-up lock på den.
Som det känns så vill jag ta de säkra före det osäkra då det gäller detta, vad säger ni, är det onödigt, om inte har ni då tips på vilken tanktätare som är bra?
Efter ett missöde runt tanklocket där det blev hål vid borttagningen av den gamla lacken så byttes plåten runt locket ut och ett nytt flip-up lock monterades men efter att ha haft tanken liggandes några dagar slarvig som man är med lite vatten i botten tänkte jag att nån dag kan ju knappast göra nåt jag skulle ju ändå bland den med T-sprit för att dunsta bort. Då jag skulle kapa loss fästöronen för original sidokåpa så syntes lite ytrost på två ställen, det visade sig vara några porer och tänkte att det går ju fint att fixa och tog och testade löda med mässinglod och det funkade fint på ena sidan men på den andra där det bara var en por blev det bara värre och värre ju mer jag lödde, tanken sprack efter som. Blev åter igen killen som svetsar tig som nu fick byta ut plåten som vår dålig i botten.
Jag funderar nu på i vilket skick tanken är om det mitt som det är kan börjar läcka på nåt annat ställe och då funderar jag på nån form av tanktätning som det viss skall finnas. Har ingen koll på märken och sånt men det är väl nåt man slår i tanken och så bildas en tät yta invändigt. Vad säger ni är det onödigt att göra nåt sån om tanken är tät nu eller?
Nästa problem är ju att det är svårt att kolla om tanken är 100% tät på ovansidan där det är bytt plåt runt tanklocket. Att fylla tanken och vända den upp och ner kräver ju att man får tätt runt locket och dess fastsättning, hur kritiskt är det om det skulle vara nån por på ovansidan av tanken det ligger ju knappast bensin där annat är det som stänker upp, att det inte är bra är ju en sak men kommer tex lacken att förstöras eller nåt annat elände inträffa. Samma sak med dett skulle en tanktätning som skvalpas runt kunna vara lösningen för att vara säker?
Känns ju väldigt dumt att ta den enkla vägen och chansa om man sen kostar på pengar på en fin lack och så börjar det läcka igen. Gillar tanken som den ser ut nu med det nya locket så att köpa en ny tank vill jag helst inte för då skulle jag nog ändå vela ha flip-up lock på den.
Som det känns så vill jag ta de säkra före det osäkra då det gäller detta, vad säger ni, är det onödigt, om inte har ni då tips på vilken tanktätare som är bra?