Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?


  • Antal röstningar
    0

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nej. Varken på bana eller gata.
Anledning: Tillräckligt med motorbroms och bakbromsen på 916 modellen är ruggigt dålig även om den råkar vara i bra skick, välluftad och har mjuka sintrade belägg.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
60/40, 70/30, 80/20, 90/100, 100/0 eller kanske till och med 0/100!!!???

För mig som kör på väg så använder jag ALLA dessa kombinationer. På grusig väg är inte frambromsen så lämplig överhuvudtaget. På torr fin asfalt med kraftig inbromsning så blir det 100/0 för att bakhjulet är 2 cm från gatan. Inte mycket bromsverkan där då. Men vid vanlig gatkörning i stan i 50 km/h så blir det väl 60/40.

Det beror ju helt på situationen! :huvet
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I hårda inbromsningar väger bahjulet bara hekton, finns ingen anlerdning att bromsa då, jag vill ha så mycket "styrrull" på det som möjligt. Som Jag skrev så bara när Jag uilar...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
I trafik använder jag den alltid, sällan man vill ligga på så mycket me frambromsen att bakhjulet är i närheten av att lyfta.

Bankörning med RR-hoj vill jag hålla bakbromsen när jag går på med frambromsen ifall bakändan går upp i luften, då kan jag låta bakändan "sladda" lite när jag sätter ner den istället för att den hugger i och gör cykeln ostabil. Är det en segare kurva kan jag ligga på bakbromsen både in och mitt i/ut ur kurvan.

När det gäller supermoto så använder jag bakbromsen i alla kurvor som går sakta och i alla påbörjningar av inbromsningar. På gruset använder jag bakbromsen mycket, ofta också i utgång av kurva för att få lagom mycke effekt till hjulet och för att det inte ska bli transmissionsryck. Det gör jag om det går riktigt sakta på asfalten också, eller om man väljer att dra väldigt långt ner i registret. Vill man att den ska hänga ute länge (för att svänga runt cykeln mer än vad som går styra runt) så använder jag alltid bakbroms. Alltid bakbroms om jag måste räta upp cykeln från en ingångs-sladd för att det inte ska nypa i för mycket (highsider).

I videon nedan har ni ett jättebra exempel när det behövs bakbroms :D

[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu pratar du cross?

"Välkommen till..."...osv. :rolleyes:

Nog för att jag har varit mest framgångsrik på löst underlag men helt inkompetent när det gäller asfaltåka är jag inte....

Har som teknik att lägga på liite bakbroms precis när man går över från avslag till gas för att undvika att rycket resulterar i att man slår loss bakhjulet.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Använder bakbromsen i tät stadstrafik, mindre ryckigt så. På bana hjälper slirbromsen till... så där använder jag den inte!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Du är ju beviset på att jag har rätt ;)

Hur då? Jag får upp en lista med alla nya inlägg och läser sånt jag tycker verkar vara intressant sen vad det är i för forum spelar ingen roll. Ska jag svara så brukar jag titta först om det är ett forum jag inte har att göra med. Men nu stog det ingenting om gatåkare förrens man gått in i tråden så jag fattar inte hur man ska kunna veta att frågan riktade sig till gatåkare innan man klickade.

Nu gjorde jag ett undantag för det kändes viktigt att uppmuntra dig från att beblanda dig med gatsluskar.

Så nu ska jag inte störa er racinggudar mer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man ska bromsa 70% med frambromsen och 30% med bakbromsen enligt körskolerna.

Korrekt men det är inte riktigt tillämpbart på alla cyklar. Kör man på det så kan man bromsa hyfsat på de flesta cyklar. På en hoj som du kan bromsa upp på framhjulet så ligger ju 100% på framhjulet vid hård inbromsning medan en fet kromsläde kanske har 60% - 40%.
Jag skulle tro att dom flesta hojar som inte är kromsläde eller racer ligger på ca 90% - 10%. Min TDM gör i alla fall undefär det med dom ganska kassa sulorna jag hade på i år.
30% - 70% är ungefär vad bilar gör.
 

sandstream

Guest
Hur då? Jag får upp en lista med alla nya inlägg och läser sånt jag tycker verkar vara intressant sen vad det är i för forum spelar ingen roll. Ska jag svara så brukar jag titta först om det är ett forum jag inte har att göra med. Men nu stog det ingenting om gatåkare förrens man gått in i tråden så jag fattar inte hur man ska kunna veta att frågan riktade sig till gatåkare innan man klickade. Nu gjorde jag ett undantag för det kändes viktigt att uppmuntra dig från att beblanda dig med gatsluskar. Så nu ska jag inte störa er racinggudar mer.
Det var lite skämtsamt från min sida, vem som helst får såklart skriva vad de vill :tummenupp
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
tjena tjena!
jag använder bakbromsen när ja kör bana, iofs har man inte mycket tryck på bakdäcket. Jag lägger på bakbromsen strax innan ja går på med frambromsen,
det som händer är att bakändan niger ihop och ja får en mer tacksam vinkel på hojen när ja ger på frambromsen. när man får allt att stämma känner iaf jag en markant skillnad och kan bromsa 10m senare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
tjena tjena!
jag använder bakbromsen när ja kör bana, iofs har man inte mycket tryck på bakdäcket. Jag lägger på bakbromsen strax innan ja går på med frambromsen,
det som händer är att bakändan niger ihop och ja får en mer tacksam vinkel på hojen när ja ger på frambromsen. när man får allt att stämma känner iaf jag en markant skillnad och kan bromsa 10m senare.

Samma känsla här med, fast jag lirar bara med det på längre bromsningar rakt fram. Med bromsning under visst nerlägg skiter jag helt i bakbromsen samt kortare bromsningar från lägre fart. Iaf med 250'in körde jag så, med storloket så känns det som det räcker med att tajma nerväxlingarna för att motorbromsen räcker till, dock ingen slirkoppling på min soffa, vet inte om man gjort annorlunda med fyrtakt och slirkoppling än eftersom jag inte testat.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top