Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?

• Antal röstningar
    0

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -07
Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

Har jag sagt att det måste vara korrekt?

Hm?
HAr inte körskola och uppkörning något med MC körning att göra?
Har för mig att du sitter på en hoj och lär dig köra en medans du är där, men jag kanske har fel.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo

Hm?
Har för mig att du sitter på en hoj och lär dig köra en medans du är där, men jag kanske har fel.
Det har inget med aktivkörning att göra.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

jaha...men bana...Dohan...bakbroms på tumtryck efter handskada...hade han läst detta hade han ju sluppit greja med det juh :D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Du är alltså bättre och har uppnått högre insikter än statens egna organ för mc-förarutbildningar?

Det finns alltså bättre metoder för att utbilda blivande mc-förare? Som du dessutom har kännedom om? Har du ringt dem? Det här känns stort tycker jag, men det kanske bara är jag?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Hm?

Nej men då det var du som lade fram tesen valde jag att qouta ditt inlägg och markera min avvikande åsikt...

Det jag försökte säga (och alla som inte fanatiskt tolkade mitt inlägg snabbt insåg) var att korrelationen mellan det man lär sig på körskolan och vad som är effektivast åkstil är väldigt dålig. Kör ett par tiotusen mil och kör ett gäng RR säsonger så kommer du också inse det.

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Om jag ska stoppa fort, då blir det bakbroms....typ panik stopp annars det är bara fram........not on the track just street......can't trailbrake yet anyways :tungan

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
jaha...men bana...Dohan...bakbroms på tumtryck efter handskada...hade han läst detta hade han ju sluppit greja med det juh :D

Ehhh....

Doohan skaffade tumbroms (och inledde modet med det) då hans ben böjde sig efter att han gymnastiserade lite väl tidigt efter ett benbrott. Liten detalj bara, man åkte 500cc tvåtakt och de har ung lika mycket motorbroms som en trampcykel......

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nej varken på bana eller gata, men dom som kan dom kan, jag låser bara upp bakhjulet när jag provat så det blir allt för spännande.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Välkomna till RACING-forumet :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Freedom

Guest
Använder bakbroms för att stabilisera upp hojen vid mycket hårda inbromsningar.

Dark_Messenger

Guest
Har hört allt mellan 70-30 till 95-5, antar att jag ligger nånstans därimellan oftast. Vid riktig hård inbromsning blir det nog 90-10 cirka. På gata alltså.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Man kan ju trycka till med bakbromsen först, så att man får ner det i backen och sedan trycka till med frambromsen så blir det ju bättre bromsverkan. Förflytta tyngden till bakhjulet innan man kör med handbromsen så att säga

Du flyttar inte tyngden bakåt med bakbromsen. All retardation flyttar tyngdpunkten framåt på en mc.

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
CBR1000RR -08
Japp både gata och bana... Tänker inte så mycket på när jag använder den men beläggen tar slut ibland... vet att jag är på den när bakändan är fladdrig...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag använder den i princip enbart när jag står still, eller när jag åker runt utan att hålla i styret :rolleyes:
Förr brukade alltid bakhjulet vara i luften när jag bromsade (för) hårt, antagligen för att jag hängde för mycket i styret. Nu, när jag kramar tank med knäna, blir det mest att framhjulet glider om jag nyper i för mycket, då vill jag inte sitta å fippla med nå finlir med 46'orna å bromsa 1% hit eller dit bak också.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...