Använder du helljus dagtid?

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Folket i sverige blir mer o mer egoistiska och bryr sig bara om sig själva och hur dom uppfattar saker och hur dom ser eller inte när det gäller lyset, parkerar som idioter och skiter i om dom står i vägen för andra, ligger i vänster filen bara för dom har rätt att ligga där även om dom kör långsammare än i högra o orsakar köer och irritation...
allt fler resonerar att jag kan göra som jag vill för alla andra gör det..grannen bländade inte av eller körde med sin X5 och hästtransport så jag blev bländad en gång..då kör jag ALLTID med helljuset på...
jag har kört XXXXXX mil sen XXXX och jag kör varje dag och har inte varit med om någon allvarligare olycka och just DET största skälet till att jag INTE varit med om just nån olycka beror just på faktumet att jag alltid kör med helljus och skiter i alla andra och hur dom uppfattar det att möta mig....sen om jag orsakat en olycka eller nära på pga JAG kör med heljuset på..det skiter jag fullständigt i för det drabbar inte mig. Eller hur vet jag igentligen att jag har klarat mig just pga jag kört med heljuset tänd...jaa ...det vet man ju inte men man kan ju använda det som en VÄRDELÖS ursäkt...

Sen läser man i början av tråden hur många det va som alltid eller mer eller mindre alltid gjorde det..så inser man rätt snabbt hur jävla många det är som totalt skiter i vad dom kan orsaka eller orsakar med sitt jävla heljus...

Om jag kör lastbil med heljusramp med 14 extralysen behöver inte jag blända av när jag möter en av er som tycker ni gör rätt i att själva köra i möte med heljuset på? isåfall berätta gärna vart ni finns så kan ni få smaka på egen medicin när ni minst anar det..så kanske ni lägger av med ert "underbara" resonemang.

att åka med skjuts, tung last osv är knappast att åka o blända folk med flit som ni gör.

Säger som flera föregående talare, skaffa reflexer över era hojjar och neonbelysning och såna ventilhattar som lyser och reflexväst om ni är så jävla rädda att NI inte syns....eller är det inte tillräckligt ballt?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ni som lackar ur på helljusåkare på mc - har ni inte tänkt tidigare på hur många som faktiskt kör med helljuset på dagtid? Det låter som om det plötsligt nu är ett upprop för det..

Saken är väl den att lyset på vilken hoj som helst (med få undantag) är så uselt med standard halogenlampor att helljus är i bästa fall som halvljus på en bil.. Och inte bländande för mötande trafik.

Jag har mött massor av hojar på vägarna i allehanda fordon och många rullar med helljus dagtid - men jag har aldrig blivit ens i närheten av bländad. Jag skulle inte tro att jag är unik heller i den frågan. Man blir ju raskt underrättad om att man bländar mötande av var och varannan som blinkar med sitt helljus..

Om INGEN mötande klagar, vilka är VI att sitta och tycka si eller så i frågan? Det är väl bara att köra. Skulle någon klaga så ställer man ner lyset tills ingen klagar, eller så är man ägare till en av få hojar som har "för bra" lyktor och får hålla sig till halvljus för att inte blända mötande. :confused:

Konstigare än så är det inte att visa hänsyn i trafiken! Det här polariserande käbblet leder inte någonstans iaf..:5sure

(nej, jag kör inte med helljus - mitt är för starkt)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Vad missade du i Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.

Shit, du kör du kör ju omkring i mina trakter...

Tror att jag skär upp dina däck om jag ser din hoj, jag vill inte möta någon tomte som sabbar mitt nattseende när jag är ute på nattlig bombrepa.

Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.:rolleyes:
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Hajjar inte hela grejen med att billister inte ska se nånting och att varje dag ska vara en fight för livet som hojåkare. Jag körde ca. 500mil mc i somras, varav en hel del innanför tullarna i Stockholm. Jag minns bara två gånger som någon bilist missade mig och gjorde en klantig manöver. Båda gångerna hade jag i god tid sett bilarna och var redo med marginaler så att jag i lugn och ro kunde svänga runt problemet eller bromsa. (sen finns det situationer man inte kan värja sig mot heller)

Inse att bilar kommer att missa er nån gång ibland. Det händer ju även om man kommer i en bil. På en del låter det som att en tur genom stan är som att köra en konvoj genom Bagdad.

Räkna antalet tutor Du får från andra trafikanter, tar fingrarna slut före säsongen är det garanterat nåt i görningen. (obs det går inte att kvitta utgående tutor mot ingående)
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
När jag åker bil kör jag på de motorcyklister som kör med helljus på dagen för att de är irriterande! Så mkt för den säkerheten, HA!

Du också! Hatar dom där jävla customhojarna med extraljus. Inte nog att dom är fula. Dom är jävligt irriterande också!

Mitt "vapen" mot bilister är istället:
http://www.berup.com/berup test2be5.html

Och skulle dom dumma sig extra mycket så har man ju alltid ett par fötter :D
 
Last edited:

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
För det första kan jag bara inte förstå hur man kan vägra blända av i mörker :huvet
Men nu handlade det om helljus dagtid, å det är nästan lika galet det.Jag kan inte bara titta bort,det ända jag tänker på under mötet är, fan han kör med helljus och blir aningen okoncentrerad på min egen körning.Inte bra för någon:Skärpning:mattias. Dessutom så ser man inte va det är för hoj man möter å hurvida man ska hälsa eller inte:tungan
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Med mina fyra reflektorer kanske jag inte har den lättaste hojen men oftast bäst lyse :tummenupp Halvljuset räcker alltså långt men det är i regel mig bilisterna blinkar på ändå, ännu surare verkar dom bli när jag faktiskt slår på helljuset då och dom inser hur det låg till.
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Mitt halvljus är lite lite för högt ställt. Inte med flit egentligen utan det hamnade så efter byte av kåpor..
Killen på besiktningen konstaterade att det är lite för högt (dock fortfarande inte olagligt högt) och sa sen att det är bara bra för då syns jag bättre.. hehe.. Jag har hittills inte blivit blinkad på så troligen bändar jag inte.. :D
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Ja jag kör med helljuset på när det är dagsljus ute. Hur jag uppfattar det? Bilisterna upptäcker mig tidigare. ytterst få har blinkat åt mig, Men då de har blinkat så har nog skymningen börjat infinna sig och det har varit dax o växla till halvljus.

Har inte detta med helljus på dagtid för mc varit uppe som lagförslag för något år sedan?
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
När jag åker bil brukar jag slå på helljuset vid möte med motorcyklar för att vara helt säker på att jag syns ordentligt.

Men så har du inte på vägen att göra heller... (givet det du åker)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top