Använder du mekhandskar?

Använder du mekhandskar?

• Antal röstningar
    0

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Här om dagen slant jag igen när jag mekade med hojen och flög rätt in med handen i motorblocket. Känns lika skönt varje gång!

Planerar nu att köpa ett par riktiga mekhandskar (den vanliga typen arbetshandskar går bort då man med dessa har noll känsla och fingrarna är 2 cm breda!). Vilka ska man satsa på? Är vissa handskar bättre än andra?

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
har väldigt bra handskar på jobbet, de är nå "gummiskinnmojäng"
dom är inte lika stora och klumpiga,, tror att dom e tvättbara ! .
bara att höra på närmsta järnaffär dom borde ha

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bodoe skrev:
Här om dagen slant jag igen när jag mekade med hojen och flög rätt in med handen i motorblocket. Känns lika skönt varje gång!

Jag meckar utan...
Ibland börjar jag så duktigt med hanskar men inser att man tappar känslan!
Har testat latex handskar men dm skyddar ju inte direkt mot dom sköna knytnävsslagen på vassa kanter man gör lite till och från!
Kamaza har väl någon typ jag sett att en del anväder!

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tegera vantar är jävligt sköna, tunt läder så man har mkt känsla kvar trots allt...

nackdel, de slits ut men kostar dock bara ca 30-40kr/par så ett gäng sånna och man har skönare fingrar som inte spricker sönder så mkt ...

//håkan

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Använd nyare crosshandskar, tunna med ytterst lite vadering men ändå skydd på knogarna.

:tummenupp

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Finns ett par grymmt bra hanskar som heter "promek" tror man kan köpa dom hos Autoexperterna kostar i runda slängar 300 kr
'

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
De handskar jag tidigare sett är från reklam i MC-tidningar och de de säljer på Mekonomen.

Det jag undrar över är om man verkligen kommer utnyttja handskarna som trotts allt kostar 200-300 kr (som jag sett). Ni som använder handskar, är det värt pengarna?

Kanske lika bra att man använder vanliga 30:- arbetshandskar när det finns risk för att köra in handen i något omjukt och bara händer när man småpillar?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
håkan skrev:
Tegera vantar är jävligt sköna, tunt läder så man har mkt känsla kvar trots allt...

nackdel, de slits ut men kostar dock bara ca 30-40kr/par så ett gäng sånna och man har skönare fingrar som inte spricker sönder så mkt ...

//håkan

Använder samma handskar på jobbet! Men man får se till att man inte tar för stora handskar för då tappar man känslan helt.....

Hemma med MC:n skruvar jag utan och blir skitig under naglarna :D

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag arbetar dagligen med Bilar på en Jaguar verkstad ...Jaguar= olje läckage ..

altså daglig kontakt med gammal olja och skit vilket gjorde att mina händer blev helt förstörda ...delvis av oljorna och delvis av att springa och tvätta av händerna med starka tvätt medel .....

Även betydligt trevligare nä man ska på lite finare tillställningar (bröllop eller Dop m.m) och slipper skämmas för sinna svarta fingrar och nagelband...

Har betydligt mindre söndriga knogar och fingrar nu mera.

Snacket om att det inte finns finerkänsla med hanska e bara bullshit .. dom har bara inte provat en riktigt bra hanske. + man vänjer sig

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Använder alltid handskar.
Riktiga mekanikerhandskar försämmrar inte fingerkänslan ett dugg.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Lomax skrev:
Finns ett par grymmt bra hanskar som heter "promek" tror man kan köpa dom hos Autoexperterna kostar i runda slängar 300 kr
'

Dom jag använder.. Tror jag gav 160 spänn?

Har lite rabatt där dock :tungan

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Tegera´s handskar är grymt bra, och har en grym känsla. Men det är som tidigare framlagt ytterst viktigt att välja perfekt storlek.

Clas Ohlson säljer Tegera 114 Senso, getnarven i handflatan och kontaktytorna i fingarna är inte alls särskilt långt ifrån ett par nakna händer. Jag använder även den modellen när det mekas datorer samt förgasarrenoveringar(finns ju lite minidelar i en sån ;) )

Och som sagt, montagehandskar är en vanesak, och har man valt ett bra par så går det tokfort att vänja sig. :tummenupp

Länk till Classe: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q121q172q182&ic=N&sw=14014

Även Microthan-handskarna har jag provat. Dessa är också kalasbra, fast på ett annat sätt. De är mera åtsittande, och har inte getnarv i handflatan. Inte de jag provade iallafall. Passar sig mera till lite "grövre" jobb, de gick faktiskt utmärkt att göra små noggranna svetsjobb med, medelst tig och transformatorsvets(tunn pinne), där man inte kan ha svetshandskarna pg.a att de oftast är jädrigt klumpiga.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag brukar använda den där gamla klumpiga typen av arbetshandske när jag ska lossa något bultförband som sitter lite hådare. Annars kör jag utan :) ...men har faktiskt funderat på att prova sådana där latexhanskar för att slippa få den där ingrodda oljesmutsen på händerna (svårt att tvätta bort). Någon som provat, funkar de, jag menar blir man klibbig om händerna eller går de sönder?

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Jag använder tunna skinnhandskar som egentligen är "lastmästarhandskar" till Hercules...
Dessa funkar skitbra, är tillräckligt tunna för att man inte ska förlora känslan men tillräckligt tjocka för att skydda när man dammar i handen i en vass kant... :tummenupp :tummenupp

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Tegera 115 har jag på mitt jobb,sköna handskar...rätt så tunna och perfekt att använda när man ska meka med bilen också.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...