Använder du ryggskydd ?

använder du ryggskydd ?

• Antal röstningar
    0

Heli

eller var det Trasi
Gick med
22 May 2004
Hoj
GSX-R 750 Y
Alltid fullt påklädd det vill säga inkl ryggskydd.
Har hört att allt fler börjat använda dessa även i backarna på vintern för att minska skaderisken. :tummenupp

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Utan ryggskydd hade jag nog varit död * 2 ungefär. Skulle inte åka en meter utan utrustning upp över tänderna. Inte värt att spara några minuter för att det är jobbigt eller slippa ett par svettdroppar för att det är varmt.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Anväder jag ryggskydd???
Är Påven troende???
Aningens... :hihi

Nej köra utan känns så jävla onödigt, allt eller inget!!! :yoparty

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Halvarssons testvinnare är tunt, följsamt och bekvämt. Som tidigare nämnt så går det på 1300:- men det får det vara värt. Hellre lite fattigare i någon månad, än skador på CNS resten av livet.

Jag läste någonstans om en "airbag-väst" för MC-åkare och ryttare. Går de att få tag på i Sverige?

Last edited:

Punkar´n

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Kraschad
Alltid ryggskydd! Kör alltid med full utrustning, känns som en billig livförsäkring, värt å bli lite svettig... Om man klotar vill man i alla fall ha möjligheten å köra igen...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Blondie skrev:
Menar bara att det borde va lika självklart att man har ryggskydd som att man har hjälm och ett lagförslag skulle få föräldrar som har moppeglin att tänka efter när dom ser sin son/dotter fara fram i 90km/h i t-shirt.
Bra förslag. Jag propagerar alltid för användande av ryggskydd på de mopedlektioner jag håller i och föregår med gott exempel genom att ha på mig ryggskydd när jag ska demonstrera något praktiskt på mopeden.

Och sedan gäller det "bara" att få mopedisterna att verkligen använda det. Risken finns ju att det blir som med hjälmanvändadet: Att det slarvas med det p.g.a. någon idiotisk skröna om att polisen inte får jaga de som kör utan hjälm.

Senast igår såg jag tre fuckon komma brännandes på sina mopeder genom en park här i stan. De körde på en gångväg av grus (obs: gångväg), det var en hel del folk i parken och dessutom kommer dessa fuckon med hjälmen "på" huvudet. Alltså inte ens med huvudet i hjälmen. :huvet

Det som behövs hos mopedisterna är en generell attitydförändring. Men som sagt: jag tycker att det är ett bra föslag med en ryggskyddslag.

ED

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
ZX-6R/CBR600RR
Jag använder ALLTID ryggskydd!!!
Även på vintern när det är utförsåkning som gäller
använder jag mitt ryggskydd.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
wonderwizard skrev:
klotade min hoj i tisdags

Skönt att du klarade dig så gott som oskadd.

Försöker sätta i system att alltid sätta på mig mitt Dainese Space 1. Det har dock hänt att jag glömt sätta på det ett par gånger kan erkännas. Har jag inte hunnit för långt hemmifrån brukar jag återvända för att hämta det. Det känns naket utan. Har en fundering gällande de ryggskydd man kan installera i en ficka på race stället från Dainese som jag använder mig av oftast. Är de lika säkra som ett externt skydd som Space 1? Ingen större risk att glömma det hemma då.

//Harm

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Åker alltid med ryggskydd. Känner mig väldigt oskyddad annars.

De flesta banåkningsarrangörer (sug på det ordet isärskrivare...) kräver ryggskydd (och skinnställ).

Har haft Knox i många år och det är ju tunnt vilket är ganska bra men H-E vad varmt!
Dessutom att åka skidor med det ryggskyddet gick inte då man blev ännu mera sjöblöt på ryggen än vid hojåka.

Köpte i våras Daineses Wave.
Det kan jag varmt (!) rekommendera!! Ca 100 grader svalare än mitt Knox (ungefär). Funkar mkt bra även vid skidåkning. Köp, köp om ni vill ha ett hyfsat svalt ryggskydd.

Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Använder alltid ryggskydd. Kör också med full utrustning även om det bara är korta sträckor. Har hört om mer än en som "bara skulle" och struntat i utrustning och givetvis är det då olyckan är framme.
Är varmt, svettigt och omständigt om man ska släpa med sig allt men va fan. Man vill ju inte gärna sitta i en rullstol resten av livet (alt. inte sitta alls)

Så till alla som inte har ryggskydd, KÖP och framförallt ANVÄND det även om det är svettigt & varmt

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag använder inte ryggskydd. Jag är ung och odödlig.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har dainese safteyvest och den kan jag verkligen rekommendera, sitter kanon och har även extra skydd för revben och inre organ.
Vet att den kanske inte sitter på plats riktigt lika tight som dom som har njurbälte inbyggt, men av vad jag har sett och märkt så sitter den förmodligen bra nog, och är dessutom snabb att ta på sig och är bekväm under skinnkläderna.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Skinnbrallor smiter jag undan ibland, tyvärr.

Dock blir det alltid ryggskydd och skinnpaj.

Nästa ställ jag köper ska vara ett icke delbart.

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
2009 R1, 2008 848
Såklart - det skyddet sitter alltid där det ska sitta:
just...
På Ryggen..

Lätt obekvämt varma dagar men klart värt det om nått skulle hända... :näsblod

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
wonderwizard skrev:
så min fråga är ! använder du alltid ryggskydd ?
Har påven en rolig hatt???

Att köra utan ryggskydd är ju lika intelligent som att inte stanna när man ska pinka.. Ren lättja.

Vissa saker kanske man kan smitaifrån.. Skinnbrallorna känns jobbiga ibland..
Jag har inte kört en meter utan full utrustning sen 1:a året. Första året tog man jeans istället för skinnställsbrallorna.. Efter första MC-olyckan man såg så tänkte jag iallafall "Aldrig en meter utan fullt skydd".

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Nästan alltid när jag åker hoj, slarvar när jag åker o äter glass och liknande. På vintern använder jag det ibland när jag åker bräda, funkar finfint!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ja = 274 Röster 86.44%
nej = 24 Röster 7.57%
ibland = 19 Röster 5.99%

tråkigt att se att så pass många iaf inte alls använder ryggskydd.
men de flesta verkar att ha insett hur pass viktigt det är ändå. :tummenupp

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska