Använder du ryggskydd ?

använder du ryggskydd ?

• Antal röstningar
    0

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bara idioter använder inget ryggskydd. Sådana som tror de är odödliga och utför riskabla omkörningar mm. Jag känner mig naken om jag glömmer mitt ryggskydd. De som gnäller på att ryggskydd sitter obekvämt pratar strunt då det finns otaliga modeller ute på marknaden.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Körde utan ryggskydd för första gången idag. Ner till stranden bara.
Shorts och t-shirt :gnissla
Blir inga sånna fler turer. Käns osäkert.

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
För er som inte gillar att svettas pga av att era ryggskydd ligger direkt mot ryggen.

Så kan jag rekomendera Spykes ryggor dom har lagt en rätt grov struktur på insidan vilket gör att det kommer in luft mellan skyddet och ryggen. Kostar från 1000 Kr och uppåt beronde på längd och vilket matrial plast eller titan.

Jag har åkt med det nu dom senaste dagarna det har varit riktigt varmt och jag kan kallt rekomendera det :)

Bifogat

• Back_protector[1].jpg
    Back_protector[1].jpg
    15 KB · Visningar: 41

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag använder det bara när jag planerat att köra inspirerat, man kanske är dum men jag tycker att jag kör så säkert att jag inte "riskerar" att åka av

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
OlleR skrev:
Jag använder det bara när jag planerat att köra inspirerat, man kanske är dum men jag tycker att jag kör så säkert att jag inte "riskerar" att åka av

Det behöver nödvändigtvis inte handla om dina egenskaper för att du ska skydda dig...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ghost skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte handla om dina egenskaper för att du ska skydda dig...
Så länge man inte blir påkörd av nån annan helt utan att man märkt denne så är det delvis ens eget fel att man satt sig där!

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
OlleR skrev:
Så länge man inte blir påkörd av nån annan helt utan att man märkt denne så är det delvis ens eget fel att man satt sig där!

Och den vetskapen gör din rygg friskare när du har blivit påkörd?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ghost skrev:
Och den vetskapen gör din rygg friskare när du har blivit påkörd?
Nu förstår jag inte hur du kopplar, men nej, det säger jag inte.

Vad jag menar är att om man inte har skydd på sig får man skydda sig på annat sätt, så väl som det går!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Vad skyddar ryggskyddet egentligen? Det skyddar ens skinn när man glider på ryggen, det säger sig själv, men är inte det huvudsakliga skyddet mot bruten rygg? Landarman på huvudet så räddar det inte ens nacke. Landar man utan ryggskydd på ryggen så tar väl skulderbladen och rumpa mesta smällen, inte är det väl så att ryggen "går av" för man landar på den, eller? Jag frågar bara, har inte den anatoma kunskapen i ämnet :)
Är det liksom om man landar med ryggen i trottoarkanten osv som det skyddar mot att bryta ryggen?
Eller är det huvudsakliga syftet bara att skydda mot skrapad rygg??

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Det skönaste man kan göra är: en varm lörda morgon ta ut motorcykeln dra iväg utan hjälm iklädd i shorts och t-shirt och träskor!
men ja vill verkligen inte rekomendera detta för om du skulle ramla så skulle du ligga rätt illa till! :näsblod

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kay skrev:
Landar man utan ryggskydd på ryggen så tar väl skulderbladen och rumpa mesta smällen, inte är det väl så att ryggen "går av" för man landar på den, eller? Jag frågar bara, har inte den anatoma kunskapen i ämnet :)
Är det liksom om man landar med ryggen i trottoarkanten osv som det skyddar mot att bryta ryggen?

Världen är kantig min vän.
Trottoarkanter, stenar, bilar, träd.....

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
gthyni skrev:
Världen är kantig min vän.
Trottoarkanter, stenar, bilar, träd.....

Absolut, och den sista idioten är inte född än, så på med ryggskydd pojkar! :tummenupp

Har en vän till mig som jobbar på Kungälvs Lasarett, är narkosläkare och har åkt med mkt i ambulantransporter och är först på olycksplatserna där dom bokstavligen "skrapar" upp folk, och hon säger att ryggskydd är en bra försäkring.

Så mitt sitter på i alla väder, vadå? Svett luktar ju gott? :yoparty :banana

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Kör alltid m ryggskydd,har ett brett njurbälte som jag spänner ganska hårt.Blir lite svettigt men det är det värt,kan byta tröja men inte ryggrad!Är ett Dainese,kostade 1200:-,billig försäkring.Rock on :yoparty

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Kay skrev:
Vad skyddar ryggskyddet egentligen? Det skyddar ens skinn när man glider på ryggen, det säger sig själv, men är inte det huvudsakliga skyddet mot bruten rygg? Landarman på huvudet så räddar det inte ens nacke. Landar man utan ryggskydd på ryggen så tar väl skulderbladen och rumpa mesta smällen, inte är det väl så att ryggen "går av" för man landar på den, eller? Jag frågar bara, har inte den anatoma kunskapen i ämnet :)

Skyddar ju även centrala nervsystemet!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kay skrev:
Skulderbladen och rumpan skyddar inte ryggen särskilt mycket om du landar på den. Hur mycket du än skulle råka svanka.

Ryggen går kanske inte av för att man landar på den. Den kanske krossas.

De skador som ett ryggskydd i huvudsak skyddar mot är slagskador. Detta genom att fördela ut kraften av dessa över en större yta. Exempel på slagskador kan du läsa här ovanför i svaret från gthyni. Alltså om man landar med ryggen före mot något eller glider in i något med ryggen före.

Ett ryggskydd är dock inte så särskilt effektivt mot vrid- och knäckskador.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Evolutionen gynnar individer som alltid kör med ryggskydd. Att använda ryggskydd kommer alltså att bli vanligare i framtiden. :D

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
FireBlade
Alltid!

Skulle inte falla mig in att åka utan, saker (olyckor) har en tendens att hända när man minst anar det...

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Kay skrev:
Vad skyddar ryggskyddet egentligen? Det skyddar ens skinn när man glider på ryggen, det säger sig själv, men är inte det huvudsakliga skyddet mot bruten rygg?

Skulle jag krascha och inte använt ryggskydd och klarat mig utan ryggskador så skulle
jag... Jag ja vette fan, man blir inte kaxigare av en tabbe som gick bra... :va
Det är häftigt med massa skydd, visar att man har lite innanför allt häftigt yttre! :yoparty

Körde med det i vintras också när jag åkte snowboard, så jävla skönt att kunna köra
som man vill.
Med andra ord fort och vansinnigt. Hjälm och ryggskydd kör jag alltid med, även i skidbacken!
Lära sig volta med snowboard skulle inte jag vilja göra utan skenan, men nu så! :banana

Nyheter
Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska