Aprilia Factory SuperCharged

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Seriöst och genomtänkt bygge ser det ut att vara.

Var kommer kompressorn att hamna, nedanför/framför främre cylindern eller under motorn???

Kompressorn hamnar rakt under motorn. Det finns skapligt med plats och endast grenrör och en olje-slang från motorn till oljekylaren behöver flyttas.

Kolla på bilden och du ser på ett ungefär var den hamnar. Pappret är i skala 1:1 så man får en känsla hur stor kompressorn är. Skulle den komma för långt ut åt vänster och riskera ta i kåpan så kan man alltid lägga i en "tårtbit" i botten där sidåkåporna skruvas ihop och på sätt vinna lite mera utrymme. Jag tänker inte såga i några kåpor, punktslut, och syftet är att det inte ska synas att den är kompressormatad.

/J
 

Bifogat

  • Placering i ramen.JPG
    Placering i ramen.JPG
    126.7 KB · Visningar: 1,274

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Kompressorn hamnar rakt under motorn. Det finns skapligt med plats och endast grenrör och en olje-slang från motorn till oljekylaren behöver flyttas.

Kolla på bilden och du ser på ett ungefär var den hamnar. Pappret är i skala 1:1 så man får en känsla hur stor kompressorn är. Skulle den komma för långt ut åt vänster och riskera ta i kåpan så kan man alltid lägga i en "tårtbit" i botten där sidåkåporna skruvas ihop och på sätt vinna lite mera utrymme. Jag tänker inte såga i några kåpor, punktslut, och syftet är att det inte ska synas att den är kompressormatad.

/J

Klarar du bredden utan att få problem med markfrigången vid nerlägg, vid banörning går det ju att få i kåpan på den sidan.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Klarar du bredden utan att få problem med markfrigången vid nerlägg, vid banörning går det ju att få i kåpan på den sidan.

Får man i kåpan på en Aprilia vid nerlägg så är man antingen på väg ut i sanden eller så är knät inte tillräckligt långt ut. Aprilian har en väldigt smal kropp tack vare v-twinnen som sitter högt upp i chassit så det blir nog inga problem.

Swedie kanske kan ge lite synpunkter på nerläggningsvinkeln, eller nån annan som kört Aprilian på bana. Kan bara säga att fotpinnarna sitter längre ut än kåpan........

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har varit och fixat lite idag....det sista med motorn innan montering.
 

Bifogat

  • Shims 1.JPG
    Shims 1.JPG
    136.3 KB · Visningar: 322
  • Shims 2.JPG
    Shims 2.JPG
    109.7 KB · Visningar: 290
Last edited:

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
hojen

Har varit och fixat lite idag....det sista med motorn innan montering.

Vad har du för yrke i grunden ?
Med tanke på din mekaniska kunskap.
Liten fråga till har du tillgång vatten eller laserskärare med tanke på schimsen
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vad har du för yrke i grunden ?
Med tanke på din mekaniska kunskap.
Liten fråga till har du tillgång vatten eller laserskärare med tanke på schimsen

Verktygsmakare med ett stort intresse för motorer.......lite för stort enligt vissa.:D

Shimsen är trådgnistade, tar lite längre tid än vatten/laser men blir på hundradelen rätt.....man är ju noga..:tummenupp

/J
 

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
hoj

Verktygsmakare med ett stort intresse för motorer.......lite för stort enligt vissa.:D

Shimsen är trådgnistade, tar lite längre tid än vatten/laser men blir på hundradelen rätt.....man är ju noga..:tummenupp

/J

Bra yrkesval själv så är jag maskinbyggare och har också lite turbo projekt bakom mig men är väldigt sugen på ett nytt bygge av något slag:yoparty
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bra yrkesval själv så är jag maskinbyggare och har också lite turbo projekt bakom mig men är väldigt sugen på ett nytt bygge av något slag:yoparty

Bara att börja....noga planering är en bra start. Har funderat och konstruerat på detta i 4 månader innan jag "slog till". Fast trots det så kan man inte förutse allt.......:näsblod

/J
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag tänkte snarare säga imponerande maskinpark!

Antingen är du förmögen, egen företagare eller så blir det mycket "övertid" för din del??? :tummenupp

Allt ser kanon ut, imponerande!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag tänkte snarare säga imponerande maskinpark!

Antingen är du förmögen, egen företagare eller så blir det mycket "övertid" för din del??? :tummenupp

Allt ser kanon ut, imponerande!

Tack!

Min arbetsgivare har låtit mig vara där hur mycket jag vill......tur det för annars skulle det inte ha funkat.

/J
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Mkt nice tråd! Vill bara tacka för underhållningen ska bli roligt att se resultatet har själv ägt en factory -05. En svart en!:yoparty
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Bara att buga sej och stämma in i lovsången :Bugar
Grymt tänkt och stilrent bygge på en underbar hoj :tummenupp
Lycka till mannen :yoparty
Mvh Magnus
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki

Tackar..!

Bara att buga sej och stämma in i lovsången :Bugar
Grymt tänkt och stilrent bygge på en underbar hoj :tummenupp
Lycka till mannen :yoparty
Mvh Magnus

Roligt med uppskattning i slitet...:) Tack!

Tanken är att få en Aprilia med det där lilla extra utan att tulla på körbarheten. Skulle det sen kosta som ett EVO6,luftbox och luftfilter så är det ju bara bra........:tummenupp

/J
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top