Aprilia MX 125 -oljeproblem?

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
Hej!

Jag är osäker på om jag har ett problem, men bättre att ta det säkra före det osäkra.
Hojen är snart redo för säsongen men jag märkte i slutet på förra säsongen att det läcker olja både i anslutningen mellan kröken & förgasaren men också precis efter kröken där den smala delen av systemet börjar.

Jag har rengjort hela avgassystemet och tätat alla springor med tätningsmassa. Men jag kom att tänka på att det kanske inte var det otäta som var problemet.

Kan det vara något annat? För tjock blandning som gör att olja skvätter ut från kröken, om ja - måste jag byta munstycke eller finns det något annat sätt att justera blandningen?

Eller kan det vara oljefiltret som är kasst och släpper förbi för mycket?

Det där är de enda orsakerna jag kan komma att tänka på, har ni andra idéer?

Tack!

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
låter som att det är ganska hög olje inblandning, blandar du i soppan eller kör du med oljepumpen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För mycket olja i bensinen innebär sällan några problem, det kan se tråkigt ut men är inget skadligt.

Det motsatta förhållandet däremot...

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
låter som att det är ganska hög olje inblandning, blandar du i soppan eller kör du med oljepumpen?

Kör med oljepumpen, så det borde vara där felet ligger då va, filtret kanske? Kan jag justera blandningen på något sätt? Har inte hittat något i manualen.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
mina aprilia 125or spottar också olja även fast de är rätt inställda så lite olje sprut kommer du inte undan ifrån,
kolla så att röret sitter rätt vid cylinder och mellan röret bara så det tätar så bra som möjligt

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...