2-T med hög motor effekt är otroligt känsliga på att den får rätt bränslemängd. Det är ytters sällan den plötsligt få för mycket soppa. Men smuts, vatten gör att den får för lite. Nästan alltid leder det till kolvhaveri.
Olja i all ära, men bränsle i rätt mängd är det viktigaste för att få en 2-t att hålla.
Det är ytterst ovanligt att tändningen plötsligt flyttar sig. Har man gnista så brukar det fungera. Har någonting lossnat så brukar det skramla och låta illa. Och lossnar gör det bara om man har varit där och pilla själv innan.....
Tändstift kan vara väldigt lömska, det kan till synes se ut att vara väldigt fin gnista. Men det fungerar ändå inte. Byt alltid till ett helt nytt stift och prova med. Det är oerhört vanligt på Crossar att det blir lite sot på porslinet mellan elektroden på stiftet och ytter ringen. När det blir hög komp så tar gnistan den vägen i stället, genom sotet, i stället för att hoppa över där den ska.
Efter som att det är gnista så kan det inte vara dödarknappen, uteslutet.
Ett enkelt sätt att avgöra om kolven är hel eller inte är att ta bort avgasröret och kolla in i avgasporten. Ser man repor eller andra tecken på att den kanske har nypit. Alltså att kolven har blivit för varm, och blivit större än hålet i cylindern, så är det bara att lyfta av cylinder och inspektera närmare.
I lite ovanligare fall kan packningen mellan vevhushalvorna (Om det finns någon packning där, eller packboxen på vevaxeln, på kopplingssidan vara trasig. Vevhuskompet går då ut i växellådan i stället för att tryckas upp i cylindern.
Reedventilen mellan förgasare och cylinder kan gå sönder, en spricka eller i värsta fall en hel bit han ha trillat ur och får att luften blåser tillbaka i förgasaren istället för upp i cylindern.
Som tidigare redan sagt, det är absolut inte bra att köra i väg hårt på höga varv om motorn är kall. Kolven blir varm blixt snabbt, medan cylindern tar någon minut att värma upp. Kolven blir för stor, för fort, medans cylindern är liten och kall. Det räcker med att kolven nyper fast lite i cylindern för att aluminiumet i kolven ska kladda fast kolvringen., kompet försvinner då helt.
Oljepumpen kan ha lagt av. Men det är mer ovanligt än bränslefel.
Oavsett vad som har orsakat felet så är det kolven som tar stryk. Troligtvis så är det felet i det här fallet också.
Ta ALLTID reda på varför felet uppkom. Annars har man ett nytt haveri på halsen inom kort.
Mats