Aprilia rs 125 - startar inte

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
tjena, nu är det så att min Aprilia rs 125 -05 har dött och den vägrar starta, den har gnista, den får soppa, inget fel på CDI:n (eftersom den inte funkar med strypningsboxen i) har inte sett några avbrända kablar, säkringarna är 100% hela. och när den dog blev det inga missljud i motorn och den gick inte dåligt innan...bara dog och vill inte starta. som om man hade tryckt på dödar knappen. Så nu undrar jag vilket är orginal munstycket, och orginal tändstiftet till den..

MMHV/Samuel
 
Last edited:

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
och om man man har trimmboxen i...vilket stift ska man ha då..och vilken storlek på munstycket, svårt att säga men men
 

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
ja det har jag, eller ska jag skruva bort den lilla kåpan som dödaren sitter i och kolla underknappen?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Dödaren avbryter dessutom just gnistan, så har du gnista är detta inte felet.

Hoppas du provat med startgas ckså för att riktigt få bort felkällan att den inte får bensin som den ska.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vad har du för värmetal på stiftet?

Kanske värmenypt och därför lite svårstartad nu? Varvat mycket med den när motorn är kall?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo, man kan inte precis skruav i vad som helst, det är oftast extret höga värmetal på 125or, bara min CRM har ett NGK 9 stift liksom.

Men jag trodde ingen var så korkad att den inte kollade att det var originalstift på hojen, det handlar ju inet om en moped här utan en 05ans 125a, så jag tror det går bort om inte ägaren är en fullständig idiot.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vet inte hur de sitter på en rs, men du bör ha en liten kåmpa som täcker oljepumpen va?

Skruva av den och vrid på gasen och se om den rör sig, kolla även så att den hade olja i sig sen sista biten till förgasaren,

hur dog den? Stängdes den av och gick ner i varvtal direkt ? eller tog de längre tid för den o varva ner?

skulle kollat cylinder o kolv skicket om jag var du,
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ok, jag kan förstå om en ägare intalar sig det bästa tro mig jag jobbade som bilmek väldigt länge.

annars märer man naturligtvis om hojen nyper eller skär ihop, vilket på hojar särskilt med hög effekt och kanske nicasilfoder är döden själv.

Man missar liksom inte en sån sak.

OM detta uppenbara har hänt kan man naturligtvis kolla upp att oljepumpen fungerar.

Men i ett första skede när TS inte ens kollat nåt verkar det som och inget heller vet så fins det många felkällor.

Körs hojen strypt kan jag dock förstå om man inte begriper nånting annars så skulle jag rekomendera försäljning och köp av en 4taktare där man byter motoroljan i då och då.

Ok jag var väl inget fantastiskt ljus jag heller so 16 åring, men så dum att man inte förstod att skiten skurit eller liknade går utanpå det mesta anser jag.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Köp ett NGK motsvarande i stället om det existerar, faktum är att få andra kan tillverka stift som funkar.
Men det kanske inet går på en spagettihoj?

OBS jag äger ju stälv ett elände som skruvades ihop i Italien och har många av deras delar, men de hade förstånd nog tat välja NGK som tändstift iaf.

Jag vill höra från TS, hade han baar glömt att tanka eller?
 

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
jag har provat med startgas ett antal gånger, ingen sknillnad, och jag har NGK BR10EG i nu, och har provat men ett annat stift också. lika död.
nu har jag en ny fråga som har att göra med tändningen
hur kollar man om tändningen står rätt...
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ok, jag kan förstå om en ägare intalar sig det bästa tro mig jag jobbade som bilmek väldigt länge.

annars märer man naturligtvis om hojen nyper eller skär ihop, vilket på hojar särskilt med hög effekt och kanske nicasilfoder är döden själv.

Man missar liksom inte en sån sak.

OM detta uppenbara har hänt kan man naturligtvis kolla upp att oljepumpen fungerar.

Men i ett första skede när TS inte ens kollat nåt verkar det som och inget heller vet så fins det många felkällor.

Körs hojen strypt kan jag dock förstå om man inte begriper nånting annars så skulle jag rekomendera försäljning och köp av en 4taktare där man byter motoroljan i då och då.

Ok jag var väl inget fantastiskt ljus jag heller so 16 åring, men så dum att man inte förstod att skiten skurit eller liknade går utanpå det mesta anser jag.

Om jag ska va ärlig så märkte jag inte större skillnad när hojen värmenöp lätt eller när bensinslangen dog för jag drog in kopplingen likasnabbt båda gånger, men däremot föll varvtalet som en sten när den nöp,

fan va lättläst du skriver :va måste lära mig dela upp också,

Samuel,
om du är en lat liten räka så tar du hojen till en mc-versktad så skickar dom ner ett endoskop och kan avgöra skicket på cylindern, så utesluter du EN felkälla :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
jag har provat med startgas ett antal gånger, ingen sknillnad, och jag har NGK BR10EG i nu, och har provat men ett annat stift också. lika död.
nu har jag en ny fråga som har att göra med tändningen
hur kollar man om tändningen står rätt...

Jag kan lova dig att om den funkade som den skulle innan och sen bara dog så är det itne tändpunkten som har ändrat sig ;)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nä och så är det en 2 taktare med cdi styrning av tändningen, visst kan det väl bli fel, men i princip måste nåt då vrida sig på vevaxeln.

På en 4taktare så finns det ju så mycket annat som måste lira för att den ska gå.

Eftersom du har gnista som du skriver så är det ju inget fel på lägesgivare eller liknande.
Det var ju främst på äldre hojar med brytare som man kunde få problemet at de inet tände på rätt ställe.

Här har du bara en liten givare som ger klartecken till cdin att motorn står i tändläge så ger den gnistan sen.

Gnistan ska vara blå och lätt att se.

att den plötsligt bara stannade är ju lite oroväckande iofs, den borde ju startat på startgasen med om den var ok i övrigt.

Vad har vi mer tändspole och tändhatt, men eftersom du säger att det är bra gnista så käns det ju fel.

Många hojar har en plugg in vid svänghjulet som man tar bort och där kör man fram till märket på svänghjulet då ska kolven stå i tändläge, om de 2 inte stämmer har nånting vridit sig, men jag måste säga att det är ovanligt.

Det är ju inet en gammal hedenhöshoj heller så man tycker ju att det borde vaar nåt uppenbart, men saker går ju sönder på nyare hojar med.

Du har dock testat med 2 tändboxar och det gör ju att det felet är omöjligt iaf.

Hur käns kompressionen i dn då? även om andra här säger att de kört motoras utan att märka det så har jag aldrig varit med om det, men de kanske är väldigt känsliga helt enkelt(hojarna alltså).

Det käns ju annars ändå som det du är inne på, att det är ett elfel helt enkelt.
Frågan är ju bara på vad, och varför gnistan fins kvar.

Ta reda på hur du kan se om tändläget är rätt på en sån här hoj och kolla det med för säkerhets skull.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
2-T med hög motor effekt är otroligt känsliga på att den får rätt bränslemängd. Det är ytters sällan den plötsligt få för mycket soppa. Men smuts, vatten gör att den får för lite. Nästan alltid leder det till kolvhaveri.
Olja i all ära, men bränsle i rätt mängd är det viktigaste för att få en 2-t att hålla.


Det är ytterst ovanligt att tändningen plötsligt flyttar sig. Har man gnista så brukar det fungera. Har någonting lossnat så brukar det skramla och låta illa. Och lossnar gör det bara om man har varit där och pilla själv innan.....

Tändstift kan vara väldigt lömska, det kan till synes se ut att vara väldigt fin gnista. Men det fungerar ändå inte. Byt alltid till ett helt nytt stift och prova med. Det är oerhört vanligt på Crossar att det blir lite sot på porslinet mellan elektroden på stiftet och ytter ringen. När det blir hög komp så tar gnistan den vägen i stället, genom sotet, i stället för att hoppa över där den ska.
Efter som att det är gnista så kan det inte vara dödarknappen, uteslutet.

Ett enkelt sätt att avgöra om kolven är hel eller inte är att ta bort avgasröret och kolla in i avgasporten. Ser man repor eller andra tecken på att den kanske har nypit. Alltså att kolven har blivit för varm, och blivit större än hålet i cylindern, så är det bara att lyfta av cylinder och inspektera närmare.

I lite ovanligare fall kan packningen mellan vevhushalvorna (Om det finns någon packning där, eller packboxen på vevaxeln, på kopplingssidan vara trasig. Vevhuskompet går då ut i växellådan i stället för att tryckas upp i cylindern.

Reedventilen mellan förgasare och cylinder kan gå sönder, en spricka eller i värsta fall en hel bit han ha trillat ur och får att luften blåser tillbaka i förgasaren istället för upp i cylindern.

Som tidigare redan sagt, det är absolut inte bra att köra i väg hårt på höga varv om motorn är kall. Kolven blir varm blixt snabbt, medan cylindern tar någon minut att värma upp. Kolven blir för stor, för fort, medans cylindern är liten och kall. Det räcker med att kolven nyper fast lite i cylindern för att aluminiumet i kolven ska kladda fast kolvringen., kompet försvinner då helt.

Oljepumpen kan ha lagt av. Men det är mer ovanligt än bränslefel.
Oavsett vad som har orsakat felet så är det kolven som tar stryk. Troligtvis så är det felet i det här fallet också.

Ta ALLTID reda på varför felet uppkom. Annars har man ett nytt haveri på halsen inom kort.

Mats
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tänk på att han provat med startgas, det SKA motorn gå igång på oavsett(ja förutsett att gnistan finns på rätt ställe), även om den sen givetvis kan stanna direkt, men det gör den inte enligt vad han skrivet.

Vevhuspackboxar finns givetvis i båda ändarna på vevaxeln men detta är en 05a, de måste vara rena måndagsexet om dessa inte tätar längre.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skuren eller värmenypt? Se till att hitta felkällan innan du monterar på nytt.

Tippar på för snål blandning, eller att du inte får fram olja till motorn.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top