Aprilia rs 154cc

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Tjena Tjena!

Tänkte höra om det är någon av er som kör polinis 154cc? och isåfall vad kör ni för förgasare?
Måste man sätta dit större förgasare när man byter till större cylinder eller räcker det med större munstycken?
Tänkte även höra om det är någon av er som handlat från Geiwiz? hur funkar betalningen "Bank Transfer" och när betalar man?

Många frågor blir det :confused:

Tack på förhand!

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Tjena Tjena!

Tänkte höra om det är någon av er som kör polinis 154cc? och isåfall vad kör ni för förgasare?
Måste man sätta dit större förgasare när man byter till större cylinder eller räcker det med större munstycken?
Tänkte även höra om det är någon av er som handlat från Geiwiz? hur funkar betalningen "Bank Transfer" och när betalar man?

Många frågor blir det :confused:

Tack på förhand!

Hej

Jag kör Polini 165cc, visserligen en Mito men motorprincipen är ju samma.
Om du ska få ut det där extra på toppen och mycket mer bottendrag så ska du ha större förgasare.
Om du inte skaffar större förgasare så finns det risk för att motorn går varm och börjar koka.

Jag har även handlat från geiwiz, dom skickar ett mail med ett kontonummer och en personlig kod, så att dom kan se att just du har betalat.
Sen sätter du in pengarna på deras konto och anger koden, sen har du grejerna hemma.
För mig tog det 2 dagar att få grejerna from det datum dom fått pengarna.
Hoppas jag redde ut några frågetecken iaf, eller jag kanske skapade några? :tummenupp

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Hej

Jag kör Polini 165cc, visserligen en Mito men motorprincipen är ju samma.
Om du ska få ut det där extra på toppen och mycket mer bottendrag så ska du ha större förgasare.
Om du inte skaffar större förgasare så finns det risk för att motorn går varm och börjar koka.

Jag har även handlat från geiwiz, dom skickar ett mail med ett kontonummer och en personlig kod, så att dom kan se att just du har betalat.
Sen sätter du in pengarna på deras konto och anger koden, sen har du grejerna hemma.
För mig tog det 2 dagar att få grejerna from det datum dom fått pengarna.
Hoppas jag redde ut några frågetecken iaf, eller jag kanske skapade några? :tummenupp

Ojojoj :)
Mycket bra svar i ett inlägg, :tummenupp bara ett frågetecken kvar, går den fortfarande varm även om man byter munstycken? vad kör du för förgasare? köpt på geiwiz?

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Jag skulle öka förgasar volymen innan jag ökade cyllinder volymen.

Börja med att köpa rör, sen vidare till membran,insug förgasare (pwk 32-34mm?). Sen kan du köpa cyllindern, om du vill att pengarna ska vara värd effekten alltså.

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Jag skulle öka förgasar volymen innan jag ökade cyllinder volymen.

Börja med att köpa rör, sen vidare till membran,insug förgasare (pwk 32-34mm?). Sen kan du köpa cyllindern, om du vill att pengarna ska vara värd effekten alltså.

Okej, dum fråga kanske, men det går att köra med det andra orginal fast med 154cc eller riskerar man någonting då? går den sämre än orginal isåfall? :confused:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2904881 Jag skulle öka förgasar volymen innan jag ökade cyllinder volymen.

Är väl väldigt dumt att lägga pengar på ett rör som blir obrukbart om han ökar cylindervolymen eller??

Tror Svanen körde på orginalförgasare på sin MX och det fungerade. Generellt säger man att en storlek mindre förgasare äkar botten och en storlek större ökar topp. Så det kan ju bli så att din förgasare blir den "lilla" och ger den botten. Frågan är bara hur mycket botten det är i 154cc :rolleyes:

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Är väl väldigt dumt att lägga pengar på ett rör som blir obrukbart om han ökar cylindervolymen eller??

Tror Svanen körde på orginalförgasare på sin MX och det fungerade. Generellt säger man att en storlek mindre förgasare äkar botten och en storlek större ökar topp. Så det kan ju bli så att din förgasare blir den "lilla" och ger den botten. Frågan är bara hur mycket botten det är i 154cc :rolleyes:

Okej, får testa med större munstycken isåfall, :tummenupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2905350 Okej, får testa med större munstycken isåfall, :tummenupp
Du kan ju prova. Men kör inte så långt utan kolla stiftet regelbundet så du serom det fungerar Samt hur den går. Jag hade nog bytt upp mig i storlek men kan ju alltid prova. Värsta som kan hända är ju att den skär. :rolleyes:

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Du kan ju prova. Men kör inte så långt utan kolla stiftet regelbundet så du serom det fungerar Samt hur den går. Jag hade nog bytt upp mig i storlek men kan ju alltid prova. Värsta som kan hända är ju att den skär. :rolleyes:

Okej, ja och det vill man ju inte, men man ser ju på tempmätaren med, får väll hålla koll på den isåfall. Har beställt från geiwiz nu men inte fått ngn såndär kod eller banknummer, har jag gjort något fel då? när jag kollar ordern där jag loggat in på deras hemsida står det att orderna är öppen.. :va

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Okej, ja och det vill man ju inte, men man ser ju på tempmätaren med, får väll hålla koll på den isåfall. Har beställt från geiwiz nu men inte fått ngn såndär kod eller banknummer, har jag gjort något fel då? när jag kollar ordern där jag loggat in på deras hemsida står det att orderna är öppen.. :va

Du ska få ett mail från dom, där finns koden

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
JAA!! Skär man orginalcylinder så varför inte satsa på en trimmad :banana !!!!1111oenoneone2*0,5

De var billigare, om man inte ville köpa lagade orginalcylindrar förståss..

Egentligen var det vevstakslagret som orsakade det, losnade ngn bit, gick upp genom vevhusventilationen och pajade cylindern..

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Varifrån beställer man billigaste polini-cyllen? Billigaste jag har sett var för typ 3300kr från nån mindre känd hemsida. Helt sett alltså, med kolv och så.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Som med alla motorer. Du behöver inte byta förgasare. Dock kommer du inte få ut samma effekt vid det övre registret. Dock kommer den ha ett bättre bottendrag och vara allmänt trevlig vid mindre gaspådrag. Tycker dock du ska skaffa en lite större förgasare om denna cylinder är vassare. Du kommer få större effekt vid lite gasande- vilket är kul, men lite dyrt ibland! :tungan:

gustaf.josefsso

Mollywood
Gick med
24 May 2006
Hoj
2008, KTM 690 SM
Som med alla motorer. Du behöver inte byta förgasare. Dock kommer du inte få ut samma effekt vid det övre registret. Dock kommer den ha ett bättre bottendrag och vara allmänt trevlig vid mindre gaspådrag. Tycker dock du ska skaffa en lite större förgasare om denna cylinder är vassare. Du kommer få större effekt vid lite gasande- vilket är kul, men lite dyrt ibland! :tungan:

Okej, tack för infon :) Är 34mm för stort för 154cc? :hoppa

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...