Aprilia RSV Mille -> Streetfighter

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Då var gaffelbenen tillsnyggade också.

Före (slipat bort det fula och maskerat), och efter:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    228.1 KB · Visningar: 327
  • image.jpg
    image.jpg
    226 KB · Visningar: 345

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Igår fick jag äntligen börja skruva dit lite grejer på hojen, istället för att bara skruva bort saker hela tiden.
Fick dit dom tillsnyggade gaffelbenen, styrkronan, styre, nya snabba och snygga broms-/kopplingsgrepp, pimp-lock till behållarna och lite annat smått och gott som synes på bilderna.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.8 KB · Visningar: 287
  • image.jpg
    image.jpg
    229.9 KB · Visningar: 314
  • image.jpg
    image.jpg
    217.1 KB · Visningar: 283
  • image.jpg
    image.jpg
    221 KB · Visningar: 321
  • image.jpg
    image.jpg
    244.5 KB · Visningar: 304
  • image.jpg
    image.jpg
    132 KB · Visningar: 296

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Sen när jag ändå hade framhjulet löst så passade jag på att pimpa till det lite också.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    228.5 KB · Visningar: 263
  • image.jpg
    image.jpg
    229.5 KB · Visningar: 267

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Snyggt!! Nu får du se till o hänga på Ki och mig ut på banorna i vår:yoparty Vi är trimmade och klara för säsongen...hojarna alltså, vi har en bit kvar:rolleyes:
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Snyggt!! Nu får du se till o hänga på Ki och mig ut på banorna i vår:yoparty Vi är trimmade och klara för säsongen...hojarna alltså, vi har en bit kvar:rolleyes:

Ja, det hade varit skoj. Ska känna lite på hur den blir, och sen boka nån bandag.
Blir ju lite tråkigt för er bara, när ni inser att ni har satsat på fel hojar :tungan
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Har fått på ett nytt drivpaket nu. Det blev att jag bytte från 525 och 17/42 till 520 och 15/44. Talon-drev och DID-kedja.

Fick även dit nya handtag och en Powercommander III, drog om choke-vajern. Behöver nya längre gasvajrar och frambroms-slangar och kopplings-slang.

Tips på var man kan få tag i längre gasvajrar mottages tacksamt!!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.5 KB · Visningar: 283
  • image.jpg
    image.jpg
    215.7 KB · Visningar: 257
  • image.jpg
    image.jpg
    230.3 KB · Visningar: 264
  • image.jpg
    image.jpg
    239.6 KB · Visningar: 283

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Kolla med cykelhandlare, dessa brukar ha alla olika typer av Vajer samt kunna sätta "pluppen" där du vill :)
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Tips på var man kan få tag i längre gasvajrar mottages tacksamt!!

Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet
Hörde jag någon nämna att de behövde en krona... Pm:a mig i sådanna fall
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet

Jag har testat lite olika sätt, men jag får inte till det så dom ligger snyggt. Och kollar man på AF1-racings hemsida, så verkar det konstigt nog vara samma artikelnummer på vajrarna till Tounon som till Millen.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Händer inte sådär jättemycket nu med bygget. Dels har jag varit sjuk, men sen är det ju så sinnessjukt kallt också. Går man ut i garaget en timma så är man ju helt djupfryst efteråt. Så man drar sig lite, eller rätt mycket. Det är skitkul att mecka hoj, men jag hatar verkligen att frysa.

Fick på dom nya bromsslangarna igår iaf. Beställde lika som original (fast längre då), dvs 1 till 2, genom S-Racing, med rödeloxerade anslutningar. Kopplingsslang är beställd.

Sen står ju bygget lite still pga att jag fick lite storhetsvansinne också, och beställde en motor från en RSVR Factory -06:a som ska i ramen innan jag kan fortsätta att färdigställa hojen. Där vann man ju ca 25-30 hk i ett bräde :banana:banana

Har lite beslutsångest inför kabelhärvan också. Ska man klippa i den och få till det riktigt snyggt, och isf köpa en ny härva om man skulle få för sig att återställa hojen? Eller ska jag försöka trolla bort kablarna så gott det går?

Ja där är vi nu iaf.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det känns enna som om bygget går bakåt för tillfället :näsblod

Plockade ur "gamla" motorn igår. Det är ju inte BARA att plocka ur motorn på en Mille. Det är trångt, mycket kablar och en herrans massa slangar kors och tvärs. Hoppas att jag kommer ihåg hur allting satt sen när den ska ihop igen :confused:

-00:ans motor och -06:ans skiljer sig åt en del. Så nu i helgen så är det tänkt att -06:an ska göras om för att funka ihop med -00:ans kabelstam och ECU (Engine Control Unit).

Sen funderar jag på att modifiera kollektorn (enligt bilden ungefär fast snyggare) till avgassystemet också. Det ska tydligen vara ett effektivt knep för att kompensera att jag har ett 2-1-system.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    240.9 KB · Visningar: 248
  • image.jpg
    image.jpg
    235.4 KB · Visningar: 237
  • image.jpg
    image.jpg
    230.5 KB · Visningar: 251
  • image.jpg
    image.jpg
    62.2 KB · Visningar: 253

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där kommer bli bra särru. Den gamla motorn kan du spara på bokhyllan, finns många fina drev att använda som konstverk:)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej där!
Lite segt nu. Känns inte som om det händer så himla mycket.

Jag har iaf konverterat "nya" motorn så att den ska funka i "gamla" hojen nu.
Jag har bytt svänghjul, generator+kåpa, kam-läges-givare, båda kamdreven i främre toppen, modifierat toppen så att kabeln till kam-givaren och ventilkåpan skulle gå dit och monterat en till vatten-temp-givare från "gamla" motorn, då det är två på gamla motorn men endast en på den nya.

Det är även två slangar som måste proppas på insprutningen, vilket är gjort.

Sen har jag beställt ett chip som är anpassat efter just min konfiguration av motor, luftfilter och avgassystem.

Jag kommer ändå att använda en PC3:a som ska justeras in i bänk, för att få den riktigt optimerad, så att den går- och mår så bra som möjligt.

Eftersom det nu är andra spridare i nya insprutningen, så måste ett par kontakter bytas för att elsystemet ska passa ihop med dessa. Dom är införskaffade.

Det som är kvar nu är att fixa nya flänsar till avgassystemet (dom är beställda) och göra ett par modifieringar på kollektorn, innan jag kan börja sätta ihop hojen igen. Om jag nu nånsin får ihop den igen. Hoppas på att få gjort detta nästa helg, om det inte blir att jag åker upp och kollar på Speedweekend i Orsa då.

Over and out, för denna gången ;)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grymt bygge! Blir alltid imponerad av folk som inte är rädda för att skruva och testa nya grejer. Att få ett infall och beställa en ny motor och sedan modifiera hojen för att det ska passa....:)

Hojen kommer att bli brutal med den nya motorn och den drevningen, kul med nått som inte alla andra har :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top