Aprilia RXV 450 -07, generalras 40 mil och ingen garanti!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men ändå måste man som brukare kunna styrka att hojjen är servad enligt anvisning,och hur gör man det utan kvitton,stämplar i servicebok osv?Och eftersom vi diskuterade crossar(eller enduro för den delen)med oljebyten efter 10 tim,kolvbyten var 15 osv så kan du kanske gissa varför situationen skulle bli helt orimlig.

Kvitton kan han ha på olja/filtet? det stärker ju att han bytt olja.

Om rxv och sxv har samma service intervall så är det 15h växellådsolja och motorolja för 07an. Vid 90h är det kolvbyte.
http://slorider.com/Aprilia/manuals/ServiceIntervals.pdf

40 mil med snitt på 15km/h? skulle betyda att han kört i 27h.

Aprilia borde backa upp på detta tycker jag.

Antagligen har Eurospeed rapporterat att motorcykeln varit ostrypt eftersom det enkelt syns genom att strypningar är borta och annan mapp ligger inlagd.

3 månader med 100% garanti när man kör ostrypt och sen prövas det ifrån fall till fall.

Dom borde åtminstonde sätta serviceintervallen tätare om dom konstruerat en motor som inte håller längre.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är så sjukt gällande ostrypt och inte ostrypt, bolagen betalar inte ut om dem får reda på att hojen som kraschat har mer effekt än papperna säger. Dvs lite om skaderegleraren vaknat på rätt eller fel sida på morgonen. Men det är säkert så att 99,9% av alla svensksålda hojar i detta land är ostrypta - vem fan går in och köper en ny båge och ber säljaren att INTE ta bort strypningen då dem levererar dem??

Så du menar att om man bryter ingånget avtal så gäller det inte?! Jag är helt chockad nu... :hihi

Du skriver som strypningen är till för att man ska få bra premie och att alla har rätt till denna rabatt och man vore korkad om man inte utnyttjade sin rätt. Dumma dumma försäkringsbolag.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Så du menar att om man bryter ingånget avtal så gäller det inte?! Jag är helt chockad nu... :hihi

Du skriver som strypningen är till för att man ska få bra premie och att alla har rätt till denna rabatt och man vore korkad om man inte utnyttjade sin rätt. Dumma dumma försäkringsbolag.

Det jag menar är att bolagen har rätt till att neka ersättning om hojens effekt i verkligheten överskrider med det dem har i sina papper (antagligen vv:s uppgifter). Och eftersom sverige har stora krav på bl.a avgasrening så sitter det kat. osv på nästan alla hojar idag och har man då tex bytt ut avgassystemet på hojen så är den ju inte original längre eftersom vv:s uppgifter på effekt baseras på vad hojen har och ska ha i sverige och inte "som ursprungseffekt". Så rent krasst, har man bytt avgassystem på vilken jävla hoj som helst (givetvis som ökar effekten) o kraschar med den så har den inte effekten som den ska ha i Sverige enligt vv utan den har ändrats o då KAN dem neka ersättning. Vad är det då för skillnad på att ta bort strypningarna från en enduro/motard eller att ha bytat avgasssystem på en honda cb 750??

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu är ju tråden lite gammal men... Det är den första vevstake som jag hört talas om som gått av. Cykeln klarar av att köras på höga varv och det vet jag för att jag kört två säsonger på rätt höga varv... (bland annat mittsverigebanan som innebär 9000-12500 varv i fyra dagar... Min varvstopp ligger dessutom på 1000 varv mer än RXVn)

Vilket som, kolla med någon vettig apriliahandlare för att det där borde garanterat gå få på goodwill. I datorn kan de se hur många timmar hojen gått och har den bara gått 40 mil så borde det inte vara några problem bara man får tag i rätt människa

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Aprilia borde hjälpa till tycker jag i varje fall, en kompromiss vore kanske på sin plats där Företaget betalar delarna men kunden betala jobbet.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Fick ett trevligt mail samt telefonsamtal av Roger på Eurospeed idag.

"Hej Jonas!

Efter mycket krångel och tvister med felleveranser av reservdelar och motorblock så hade Aprilia forfarande inte lyckats med att skicka rätt motorblock.

Nu har jag lyckats med att få dem att skicka en ny komplett motor som kom i tisdags och som vi monterade igår, så din hoj är KLAR!"

Det bästa är att jag slipper kostnaden på motorn vilket är en sjukt stor lättnad!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fick ett trevligt mail samt telefonsamtal av Roger på Eurospeed idag.

"Hej Jonas!

Efter mycket krångel och tvister med felleveranser av reservdelar och motorblock så hade Aprilia forfarande inte lyckats med att skicka rätt motorblock.

Nu har jag lyckats med att få dem att skicka en ny komplett motor som kom i tisdags och som vi monterade igår, så din hoj är KLAR!"

Det bästa är att jag slipper kostnaden på motorn vilket är en sjukt stor lättnad!

Kul att det löste sig! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gillar verkligen Aprilia (vet inte varför, har aldrig kört någon), och han som säljer dom här i stan verkar och påstås vara en hygglig typ.

Men finns det ingen backup bakifrån så att alla eventuella reklamationer och garantiärenden ska strula, och reservdelsbeställningar blir fel hela tiden så håller jag mig så långt bort som möjligt.

Synd!

Grattis till att det löste sig till slut, om än resan dit gjordes oerhört osmidigt av Aprilia.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping