Aprilia Sxv 550 2009

tagan

Mammon
Gick med
8 Jul 2006
Ort
södermanland
Hoj
ktm 450 exc 03, aprilia sxv 550 kommer alltid att finnas i bakhuvudet
tänkte bara kolla om ni har någon aning om sxv:n kommer att bli uppdaterad till 2009. 2007 --> 2008 hände rätt så stora saker. värt att vänta eller köpa en 08:a även 2009?
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Vet inget om det där men vad jag undrar över aprilia 550 är hur länge en sådan maskin håller!? UTAN att behöva byta halva motorn.
Tänkte på gatan och inte bankörning.
 

tagan

Mammon
Gick med
8 Jul 2006
Ort
södermanland
Hoj
ktm 450 exc 03, aprilia sxv 550 kommer alltid att finnas i bakhuvudet
det är vissa som haft problem med den, men de senare 07, 08 modellerna har varit mindre prat om, dessutom man man bara drar med den på gatan så ska det vara lungt. har kollat på ktm men ingen ligger i samma klass, om du tycker att jag snackar goja kan du/ni gärna ge förslag tack.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är RXV 450/550 ett alternativ till KTM 530? Ge gärna lite synpunkter...
Vad uppdaterades till 08?
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
det är vissa som haft problem med den, men de senare 07, 08 modellerna har varit mindre prat om, dessutom man man bara drar med den på gatan så ska det vara lungt. har kollat på ktm men ingen ligger i samma klass, om du tycker att jag snackar goja kan du/ni gärna ge förslag tack.

Det var därför jag frågade när jag inte vet själv.
Snackat lite med olle och han säger också att en 550 går fint att ha på gata utan några prob. men skulle gärna villja höra fler som säger det.
Är lite rädd för att man ska få ett jätte ras om man skulle byta.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det var därför jag frågade när jag inte vet själv.
Snackat lite med olle och han säger också att en 550 går fint att ha på gata utan några prob. men skulle gärna villja höra fler som säger det.
Är lite rädd för att man ska få ett jätte ras om man skulle byta.

Har åkt totalt 500 mil med sxv 550 och kan inte säga dom varit helt problemfria men som något sagt så är kvalitén varierande men då man gjort dom åter gärder som skall göras så funkar det.

Jag spenderade en helg på Åland med teampyamas och inte var det vi som åkte aprilia som behövde skruva inte!

På 07:eek:rna fick man ju byta packningar på några men då fick dom ju också en stor genomgång eftersom allt togs isär (fick dom göra på min) men man behöver ju inte betala något utan det görs på garantin.

På 08:an som gått 300 mil så har det bara rullat på.

Men marcus56 som har 06 säger att hans fungerar klockrent också.

http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?do=wiki&id=8

Är RXV 450/550 ett alternativ till KTM 530? Ge gärna lite synpunkter...
Vad uppdaterades till 08?

Plast, annan kallstart knapp, två lägen på effekt som inte funkar om du byter till helsystem, andra strypningar original, annan gaffel fram, vdb länkage

För mig som har båda och kört dom direkt efter varandra så kan jag inte säga att man känner någon skillnad.

http://aprilianews.blogspot.com/2008/08/motors-tv-reviews-sxv.html
 
Last edited:

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Har åkt totalt 500 mil med sxv 550 och kan inte säga dom varit helt problemfria men som något sagt så är kvalitén varierande men då man gjort dom åter gärder som skall göras så funkar det.

Jag spenderade en helg på Åland med teampyamas och inte var det vi som åkte aprilia som behövde skruva inte!

På 07:eek:rna fick man ju byta packningar på några men då fick dom ju också en stor genomgång eftersom allt togs isär (fick dom göra på min) men man behöver ju inte betala något utan det görs på garantin.

På 08:an som gått 300 mil så har det bara rullat på.

Men marcus56 som har 06 säger att hans fungerar klockrent också.

http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?do=wiki&id=8



Plast, annan kallstart knapp, två lägen på effekt som inte funkar om du byter till helsystem, andra strypningar original, annan gaffel fram, vdb länkage

För mig som har båda och kört dom direkt efter varandra så kan jag inte säga att man känner någon skillnad.

http://aprilianews.blogspot.com/2008/08/motors-tv-reviews-sxv.html

Vad är det som har racklat då?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Startmotor + byte av packningar (garantijobb)

Fick problem med lameller efter dålig rekommendation med att köra motorolja i växellådan (då höll inte lamellerna) men med nya original lameller/mellanskivor och annan olja rullade det vidare.

På 08an har jag fått oljetrycksgivaren bytt. Då åkte handlaren 3 mil och bytte under pågående tur:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

New for 2009:

• New aluminium swingarm with cast body and hydroformed members. The new swingarm is significantly lighter and more flexible, giving clear benefits in improved traction and better stability over rough ground (ruts/ridges).
• Lighter and more compact rear brake caliper.
• New lateral exhaust system homologated to FIM 2009 regulations.
• Fuel system with stepper motor throttle body control and new ECU. This development makes starting easier under all conditions and reduces weight significantly too. Power delivery is also smoother and easier to control.
• Simplified, lighter rear frame for a reduced seat height and a more comfortable seating position for riders of “all sizes”.
• Lower seat height (-5 mm).
• New 2009 graphics and new seat.
• Reduced weight (-2 Kg).
• Black wheels

Lär ju bli liknande uppdateringar på sxv som rxv fått.
 

Bifogat

  • newrxv.jpg
    newrxv.jpg
    102.1 KB · Visningar: 197
  • rxvnew2.jpg
    rxvnew2.jpg
    74.9 KB · Visningar: 224
  • rxvnew3.jpg
    rxvnew3.jpg
    91.4 KB · Visningar: 215

tagan

Mammon
Gick med
8 Jul 2006
Ort
södermanland
Hoj
ktm 450 exc 03, aprilia sxv 550 kommer alltid att finnas i bakhuvudet
just det. läste om rxv, men var hittade du info om uppdateringen? skulle vara nice med bilder.
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
SXV/RXV är ett bra alternativ till KTM 530, har en RXV 550 -08 o den har fungerat kanon inte ett strul, jag kör nästan bara grus o lite crossbana. För gatåka gäller olja/filter 15 tim, ventilkontroll/justering 50 timmar. Genomkoll eventuellt byte motordelar 150 timmar så betydligt bättre serviceintervaller än KTM. Man kan dock inte jämföra 530 :n med Aprilian då den krämar ur närmare 20 hästar mer än KTM en. Går som ett as om man ska vara ärlig
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
SXV/RXV är ett bra alternativ till KTM 530, har en RXV 550 -08 o den har fungerat kanon inte ett strul, jag kör nästan bara grus o lite crossbana. För gatåka gäller olja/filter 15 tim, ventilkontroll/justering 50 timmar. Genomkoll eventuellt byte motordelar 150 timmar så betydligt bättre serviceintervaller än KTM. Man kan dock inte jämföra 530 :n med Aprilian då den krämar ur närmare 20 hästar mer än KTM en. Går som ett as om man ska vara ärlig

Fast om man jämför den totala kostnaden för reservdelar över säg 300h så lär prillan knappast vara billigare än KTM. 8x ventiler 2x kolvar och en vev är knappast fikapengar.....
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Fast om man jämför den totala kostnaden för reservdelar över säg 300h så lär prillan knappast vara billigare än KTM. 8x ventiler 2x kolvar och en vev är knappast fikapengar.....

Nej, det blir dyrt i delar när motorn ska renoveras, men de extra 20 pållarna gör att man skrattar innan för hjälmen i 300 timmar. Trodde folk överdrev när de sa att den gick så vasst, tills jag startade min RXV hemma på gatan o drog 100 meter lakrits streck när jag vred på rullen ; ). Min bror som åkt Husa 650 trodde inte det var sant när jag påstod att den var brutal, tills han testat.:tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Fast om man jämför den totala kostnaden för reservdelar över säg 300h så lär prillan knappast vara billigare än KTM. 8x ventiler 2x kolvar och en vev är knappast fikapengar.....

Man kan inte resonera så...... för den är så mkt roligare än KTM och det går inte att mäta i pengar:) :tungan
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Vet inget om det där men vad jag undrar över aprilia 550 är hur länge en sådan maskin håller!? UTAN att behöva byta halva motorn.
Tänkte på gatan och inte bankörning.

Fråga "Henke_hå" här på forumet, han har garanterat svar på detta!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top