Aprilia Sxv 550 2009

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Är hojen justerad som det ska är det inga problem med startmotorer, däremot ktm(sxf/smr) startar inte alls när det börjar bli lite kyligare.. ;)
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Är hojen justerad som det ska är det inga problem med startmotorer, däremot ktm(sxf/smr) startar inte alls när det börjar bli lite kyligare.. ;)

Haha jo jag vet att Kerttu inte fick igång sin pga dåligt batteri men Dennis är nu inne på sin 5:e startmotor tror jag och då 4:a med "rätt" mappning...
Kan inte bara va slumpen, ska ju inte behöva ha hojen på laddning mellan gångerna man kör...
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
5 motorer..då är det defintivt något som inte står rätt till.
Jag tror Dennis isåfall har problem med dekompen.. :va
// Thomas


Haha jo jag vet att Kerttu inte fick igång sin pga dåligt batteri men Dennis är nu inne på sin 5:e startmotor tror jag och då 4:a med "rätt" mappning...
Kan inte bara va slumpen, ska ju inte behöva ha hojen på laddning mellan gångerna man kör...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är väl vanligt att det är den där sprag clutchen också, det beror iaf på något annat när startmotorerna pajar en efter en.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Är hojen justerad som det ska är det inga problem med startmotorer, däremot ktm(sxf/smr) startar inte alls när det börjar bli lite kyligare.. ;)

Kan bara hålla med :(
Batteri på 5Ah är för litet om man temperaturen går under +5C. KTM:en orkar då inte dra runt motorn tillräckligt snabbt för att ge gnista.
Vilket jag bittert fick erfara förra helgen :huvet
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har kikat lite i tråden och är bra sugen på en SXV. Men med de problemen med startmotor som många verkar råka ut för undrar jag om ingen byggt om till kick med delar från MXV, för det är väl den enda som har kick?

I så fall kanske nån kan svara på vad som går åt i delar:
-Kick
-kickaxel
-kopplingskåpa?
-drev?

Eller skiljer sig motorhalvorna åt så det är omöjligt utan att dela motorn och bearbeta dem?

Som många säger här så ska ju inte motorn vara svårstartad om den är rätt justerad, och då kanske startmotorhaveri inte är ett problem. Dock verkar ju en del ha otur och får ändå problem, eller?

Det är manligt att kicka, dessutom blir hojjen lättare utan startmotor och med ett ännu mindre batteri...:tummenupp
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har kikat lite i tråden och är bra sugen på en SXV. Men med de problemen med startmotor som många verkar råka ut för undrar jag om ingen byggt om till kick med delar från MXV, för det är väl den enda som har kick?

I så fall kanske nån kan svara på vad som går åt i delar:
-Kick
-kickaxel
-kopplingskåpa?
-drev?

Eller skiljer sig motorhalvorna åt så det är omöjligt utan att dela motorn och bearbeta dem?

Som många säger här så ska ju inte motorn vara svårstartad om den är rätt justerad, och då kanske startmotorhaveri inte är ett problem. Dock verkar ju en del ha otur och får ändå problem, eller?

Det är manligt att kicka, dessutom blir hojjen lättare utan startmotor och med ett ännu mindre batteri...:tummenupp

Det ÄR INTE ett problem om man gör rätt. Min startar direkt, aldrig något tvivel. Jag har haft en dåligt justerad och har bränt en startmotor men då fått en ny på garanti. Men ställs den inte rätt är det inget att bry sig i.

Om man dessutom har en gammal mapp kan startmotorn köras hur länge som helst vilket många gjorde och brände. Sen -07 finns det en mapp med 6sekunder spärr som gör att startmotorn stannar då.

Är det vikten som är grejjen finns det lithiumbatteri som väger 600gram som skulle fungera istället för original som ja vill minnas ligger på 3,1kg.

Elstart är så värt att ha:)
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Det är väl vanligt att det är den där sprag clutchen också, det beror iaf på något annat när startmotorerna pajar en efter en.
Om man har problem med spragclutchen så brukar symptomen vara att startmotorn snurrar men inte går i, samt att den skriker som en gris :D
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ah ok, men som jag förstått det kunde den vara halvkass också så den slirar lite men drar ändå runt motorn men startmotorn får kämpa hårdare och därför pajar, typ. :)
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Ja efter en HELT problemfri sommar på en sxv 2007 så har MIN uppfattning:

1. Den är hur kul som helst.

2. Jag har inte haft problem med den, såklart det är lite mickel med korta intervaller på olja etc. men åk glidare dååå om det inte orkas med :)

3. jag har kört sönder alla hojar jag ägt på ett eller annat sätt :yoparty så känns ju som att man får räkna det till den allmänna konkursen om det händer. allt kan paja - även de mest konstiga ting :D

Köp! Köp! Köp!
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Trådlyft!

Vem tar sig an att renovera sxv 550 snurran i sthlm med omnejd?

Blev med ny i höstas, har inte brummat mycket men misstänker att förra ägaren inte hade rent mjöl i påsen..

Typ helt ny olja MED guldspå = vevlager, right?

Sug pung balle! Fruktansvärt kul hoj dock fram o tebax till stan från norrort efter oljebytet trotts spån.. :)

Någon som har tools eller kan tänka sig att extraknäcka? kan hålla med garage o allt utom eventuella specialverktyg samt press. alt nått ställe i sthlm med omnejd som kan fixa?
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Guldspån brukar på SXV betyda att skruvarna som håller statorn skruvat ur sig. Spånen kommer från att skruvarna skaver mot statorn. 6 eller 8 insexskruvar om jag kommer ihåg rätt. Enkelt att kolla.
Töm hojen på olja lägg den på sidan och ta bort vänstra motorkåpan.

Om det är skruvarna som lossnat så behöver du riva motorn då spånen kan blockera oljekanalerna.
Finns en kille i Uppland som är kung på SXV och har fixat många motorer.
PM:a om du vill ha kontaktuppgifter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top