Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hur fungerar såna där styrdämpare?

Den funderar precis som vilken "vanlig" dämpare som helst, men på crossar och enduro hojar vill man inte ha en pinne som sticker ut och kan bli repad av allt grus och mojs som man sprätter omkring med på en cross. Så då använder man sådana där, och liknande.

nu är ju detta en motard, men det är ju nästan samma som en cross med slitna däck :hihi

CFG, Scott och Öhlins är de vanligaste märkena som tillverkar denna. Fast, Scott licenstillverkar bara en Öhlins varriant, så igentligen är det bra två varianter.

:hej
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Helmut vart köpte du KN filtret ? Har du gjort luftburks moddet ?

Hojgaraget. Men alla som tar hem kn-filter kan ju ta hem till Aprilian. Vad är det för luftburksmodd man brukar göra? Jag har plockat av min trattar för den inte lika lätt ska få in vatten i burken.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07

Bifogat

  • DSC00179.JPG
    DSC00179.JPG
    78.1 KB · Visningar: 316
  • DSC00180.JPG
    DSC00180.JPG
    87.3 KB · Visningar: 310
  • DSC00181.JPG
    DSC00181.JPG
    78.9 KB · Visningar: 545

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lägger upp lite bilder på min när jag är klar med vinter meket

Det får du göra:tummenupp

Idag tog jag emot min GPR styrdämpare:yoparty (blev modellen som bilden visar)

Så var jag till Hojgaraget och hämtade ett nytt oljefilterlock ( bytte till alu )

Har också planer på att bygga om ljuddämpare och eventuellt lida avgasröret lite med bandage.

600 grader = 695m/s

L= 695/ (9000rpm / 60) * ( 120 grader / 720 grader )

Då skulle den ha sitt bästa register mellan 7500 och 10500rpm

Längden på avgasröret skulle då vara 0,772m

Tänkte mäta mitt avgasrör och eventuellt linda den som jag åtminstonde tror är över 1,1m
 

Bifogat

  • IMG_1709.jpg
    IMG_1709.jpg
    113.8 KB · Visningar: 237
  • Avgas.jpg
    Avgas.jpg
    25.5 KB · Visningar: 210
  • Aprilia_RXV_V1%20liten.JPG
    Aprilia_RXV_V1%20liten.JPG
    66.1 KB · Visningar: 270
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det får du göra:tummenupp

Idag tog jag emot min GPR styrdämpare:yoparty (blev modellen som bilden visar)

Så var jag till Hojgaraget och hämtade ett nytt oljefilterlock ( bytte till alu )

Har också planer på att bygga om ljuddämpare och eventuellt lida avgasröret lite med bandage.

600 grader = 695m/s

L= 695/ (9000rpm / 60) * ( 120 grader / 720 grader )

Då skulle den ha sitt bästa register mellan 7500 och 10500rpm

Längden på avgasröret skulle då vara 0,772m

Tänkte mäta mitt avgasrör och eventuellt linda den som jag åtminstonde tror är över 1,1m

Har du lite utförligare beskrivning på hur du ska bygga om burken?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du lite utförligare beskrivning på hur du ska bygga om burken?

Har plockat isär avgassystemet.

Ska linda rören med avgasbandage vid bakdämparen (skydda emot värmen) sen skall jag kapa upp dämparen med rondellkap och plocka ur innehållet och svetsa fast två perforerade rör rakt igenom som i fullflödesdämpare.

Eftersom jag tror att cyl nr2 som har mycket kortare pipa har blivit kompenserad med mer motstånd i ljuddämparen så försöker jag luska ut hur jag skall lösa det. Sen skall röres isoleras med ull och svetsas ihop.

Så hoppas jag på att få göra några tester i bänk.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175474

Har också utfört luftburksmodden som visas på bilderna ovan men saknar mina egna bilder då jag inte hittar kabeln till mobilen:huvet
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vad blir det för substitut, radhus ?

Har man redan.... blir nog en SXV igen

Har plockat isär avgassystemet.

Ska linda rören med avgasbandage vid bakdämparen (skydda emot värmen) sen skall jag kapa upp dämparen med rondellkap och plocka ur innehållet och svetsa fast två perforerade rör rakt igenom som i fullflödesdämpare.

Eftersom jag tror att cyl nr2 som har mycket kortare pipa har blivit kompenserad med mer motstånd i ljuddämparen så försöker jag luska ut hur jag skall lösa det. Sen skall röres isoleras med ull och svetsas ihop.

OK... bara å fixa bilder på ljuddämparmodden. Ska nog göra samma sak. :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Har plockat isär avgassystemet.

Ska linda rören med avgasbandage vid bakdämparen (skydda emot värmen) sen skall jag kapa upp dämparen med rondellkap och plocka ur innehållet och svetsa fast två perforerade rör rakt igenom som i fullflödesdämpare.

Eftersom jag tror att cyl nr2 som har mycket kortare pipa har blivit kompenserad med mer motstånd i ljuddämparen så försöker jag luska ut hur jag skall lösa det. Sen skall röres isoleras med ull och svetsas ihop.
Jag vet hur burken ser ut inuti och det är ingen skillnad från cyl 1 och cyl 2, dom går tillomed in i samma kammare, så det kompenseras nog snarare med insprutningen. Så kör du med två perforerade rör rätt igenom som du sa så får du ungefär ett silmotosystem.
 

Bifogat

  • innuti org pipan2.jpg
    innuti org pipan2.jpg
    155.8 KB · Visningar: 1,111

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag vet hur burken ser ut inuti och det är ingen skillnad från cyl 1 och cyl 2, dom går tillomed in i samma kammare, så det kompenseras nog snarare med insprutningen. Så kör du med två perforerade rör rätt igenom som du sa så får du ungefär ett silmotosystem.

Väldigt tacksam för dom bilderna!

Ser att det är olika dämpare, är dom ifrån olika årsmod eller?

Varför bygger du inte ett två till ett system?

Borde bli bättre resultat och dessutom är det lite synd att kapa sönder orginalljuddämparen

2-1-2 skulle det göra samma funktion tror du?

Slänger ut allt innehåll. Drar ihop dom två inkommande till ett grovt perforerat rör sen delar jag på det och leder ena mot det ena utblåset och sen ett annat rör till andra utblåset.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top