Aprilia SXV

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad tycker du man ska ge för en fin 550 som gått 200mil?

feb -09 sålde jag en -07a med 200 mil på mätaren för 65k (som då blivit renoverad)

Det är ju köparens tider så pruta lär du kunna göra oavsett. Vad som är rimligt att betala vet inte jag, men inte över 60k kanske.

Tar ju hellre en -08 än en -07 för samma pris kolla på mackhés cykel på blocket.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fy fan va tris det var att byta packboxar i framgaffeln:mad:

Renovera motorn eller få isär allt annat å få ihop de har ju gått bra men detta.
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
håller på o hjälper en polare med sin sxv o den går bara på bakre cylindern man känner att de främre blir lite fisljumet bara,
har sett över tändbiten o den har fin gnista o kört spridaren löst i luften o de dimmar på fint men de e precis som den tänder i fel läge för sprutar du i bensin manuellt genom spjällen så blir röret varmt direkt

har även haft löst insugen o tätat mot cylindern, nästa steg blir väl till o ta bort kamkåporna o nolla motorn o se så inget har flyttat på sig.

ös på med mer tips varför den skulle bete sig på detta vis o som de verkar tända på felställe
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
den har inte varit isär,,men har heller inte hunnit "nolla" den o sett hur markeringarna står men om tex kilen till kamdrevet går så kammen flyttar sig så bör den ju ändå skjuta o smälla lite om vartannat men de e precis som den främre bara släpas med som de e nu

har för mig markus att du råkade ut för en felmontering me din maskin så kammen satt halvarvet fel hur betedde sig din maskin när du hade igång den då ell gick den inte alls?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Den var svårstartad och när den startade gick den på båda, försökte man gasa eller åka iväg dog den ena cylindern. Vill man slippa sånt här ska man inte lämna in hos Starol Racing. :huvet

Så problemen började av sig själv, ni gjorde inget? Försökte justera ventiler eller något? Det är förresten ingen kil, bara påpressat, fullt justerbart. :)
 
Last edited:

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
jo men den e helt klart svårtstartad .... e inget annat än att nolla skiten för o gå till botten med problemet verkar de som för nu e de mesta kollat runt i kring, pressat säger du sitter mot kona då ell för annars bör de flytta sig ganska lätt tycker man?

hur e markeringarna på dessa o har du markering på kopplingssidan om man tar bort kåpan?
bara att ta ventilkåporna o kåpan på kopplings sidan mer ska inte behövas till o börja med ell?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ja precis, kona. Det bästa är nog om du laddar ner mekhandboken och kollar själv men på kopplingssidan iaf skruvar du ut en skruv och bakom den ska du se ett hål i veven samtidigt som du har en 6 mm pinne genom kammen. Timingen mellan cylindrarna ska vara 360 +/-77 grader beroende på vilken cylinder du börjar med och vilket håll du snurrar åt. Som det var min var det bara +/-77, big bang istället för screamer. :)
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
vet du var de finns mekbok ell liknandee på nätet för detta med graderna lät spännande o låter som man bör ställa med gradskiva om de inte går ha kammarna i rätt läge o sen markeringar efter de på kamdreven.

men de sägs ju att italienare e rätt lika fransmännen o då brukar dom krångla till de värre nån annan:)
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är inte krångligt alls, tvärtom, lås kammen, lås veven och dra åt kamdrevet, dra runt motorn och gör samma på andra cylindern. Det med gradantalet var bara för att du ska få uppfattning om ungefär hur de ska vara i förhållande till varandra. Med 360+/-77 menar jag 283 eller 437, det är ett varv plus vinkeln mellan cylindrarna.

http://slorider.com/Aprilia/
 
Last edited:

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
axeln till kammdrivningen gick mitt av på min med följd att den inte
gick som den skulle på främre cylinden
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej på er!

Nu har jag läst HELA tråden och börjar bli lite rädd men hoppa att det finns hojjar utan probelm, jag vet att det är en racehoj men jag tycker att det är lite väl mycket probelm...

Jag köpte en SXV 450-07 på Oves motor och har lite funderingar.

Den har endast gått 10mil vilket jag tror är bullshit, baserat på följande:...

1. Det sitter ett pirelli corsa 190 bakdäck på den, detta måste väl vara monterat efteråt?
2. Slitaget på motornkåpans utsida (lacken är delvis borta runt aprilia märket) tyder på att tidigare ägaren körde med crossstövlar, det borde inte bli så efter 10mil...?
3. Förra ägaren (innan firman) hade enligt rykten "nummerskyltsplasten monterad fram" och har således troligen inte använt sig av instrumenteringen, är det instrumenteringen eller ECU:n som loggar antal körda km/timmar?
4. Går det att se i ECU:n hur många timmar hojjen har gått totalt?
5. Luftfiltret är daterat -06 och ser minimalt använt ut, kan det kanske vara orginalfiltret? Då kanske den inte har gått så långt iallafall?
6. Jag känner att jag vill göra en total genomgång av hojjen utan att för den skull riva allt, vad tycker ni att jag bör göra förutom att byta olja/filter i motor och låda?
7. Oljelocket är av svart plast, kan jag få det utbytt nu tror ni eller är hojjen "för gammal"?



För övrigt så gick hojjen bra (inget värsting drag men som en husa typ) under provkörningen, lite svårstartad men jag så att "gula knappen" inte öppnar spjällen det minsta så en justering kanske är på sin plats? Den låter som en gruskross på tomgång men låter fint med lite varv.



Många frågor och lite luddigt men jag känner mig orolig och hoppas kunna stilla mina nerver lite...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Original så satt det Dunlop på alla 07 SXV
Hej på er!

Nu har jag läst HELA tråden och börjar bli lite rädd men hoppa att det finns hojjar utan probelm, jag vet att det är en racehoj men jag tycker att det är lite väl mycket probelm...

Jag köpte en SXV 450-07 på Oves motor och har lite funderingar.

Den har endast gått 10mil vilket jag tror är bullshit, baserat på följande:...

1. Det sitter ett pirelli corsa 190 bakdäck på den, detta måste väl vara monterat efteråt?
2. Slitaget på motornkåpans utsida (lacken är delvis borta runt aprilia märket) tyder på att tidigare ägaren körde med crossstövlar, det borde inte bli så efter 10mil...?
3. Förra ägaren (innan firman) hade enligt rykten "nummerskyltsplasten monterad fram" och har således troligen inte använt sig av instrumenteringen, är det instrumenteringen eller ECU:n som loggar antal körda km/timmar?
4. Går det att se i ECU:n hur många timmar hojjen har gått totalt?
5. Luftfiltret är daterat -06 och ser minimalt använt ut, kan det kanske vara orginalfiltret? Då kanske den inte har gått så långt iallafall?
6. Jag känner att jag vill göra en total genomgång av hojjen utan att för den skull riva allt, vad tycker ni att jag bör göra förutom att byta olja/filter i motor och låda?
7. Oljelocket är av svart plast, kan jag få det utbytt nu tror ni eller är hojjen "för gammal"?



För övrigt så gick hojjen bra (inget värsting drag men som en husa typ) under provkörningen, lite svårstartad men jag så att "gula knappen" inte öppnar spjällen det minsta så en justering kanske är på sin plats? Den låter som en gruskross på tomgång men låter fint med lite varv.



Många frågor och lite luddigt men jag känner mig orolig och hoppas kunna stilla mina nerver lite...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det finns massa hojar utan problem och jag skulle inte vara ett dugg rädd att köpa en hoj som känns ok, det du läst nu är saker som hänt under fyra år och det mesta är nog åtgärdat nu.

Instrumenteringen loggar km men ecu:n timmar så om du kopplar upp den mot en Axone så ser du hur många timmar den egentligen gått. Om den gått mer än det tar att köra 10 mil så borde väl handlaren ta någon form av ansvar för det?

Motorkåporna är otroligt lättrepade. Oljefilterlocket borde inte vara några problem att få utbytt. Gula knappen justerar du med hjälp av gasvajrarna.

Hej på er!

Nu har jag läst HELA tråden och börjar bli lite rädd men hoppa att det finns hojjar utan probelm, jag vet att det är en racehoj men jag tycker att det är lite väl mycket probelm...

Jag köpte en SXV 450-07 på Oves motor och har lite funderingar.

Den har endast gått 10mil vilket jag tror är bullshit, baserat på följande:...

1. Det sitter ett pirelli corsa 190 bakdäck på den, detta måste väl vara monterat efteråt?
2. Slitaget på motornkåpans utsida (lacken är delvis borta runt aprilia märket) tyder på att tidigare ägaren körde med crossstövlar, det borde inte bli så efter 10mil...?
3. Förra ägaren (innan firman) hade enligt rykten "nummerskyltsplasten monterad fram" och har således troligen inte använt sig av instrumenteringen, är det instrumenteringen eller ECU:n som loggar antal körda km/timmar?
4. Går det att se i ECU:n hur många timmar hojjen har gått totalt?
5. Luftfiltret är daterat -06 och ser minimalt använt ut, kan det kanske vara orginalfiltret? Då kanske den inte har gått så långt iallafall?
6. Jag känner att jag vill göra en total genomgång av hojjen utan att för den skull riva allt, vad tycker ni att jag bör göra förutom att byta olja/filter i motor och låda?
7. Oljelocket är av svart plast, kan jag få det utbytt nu tror ni eller är hojjen "för gammal"?



För övrigt så gick hojjen bra (inget värsting drag men som en husa typ) under provkörningen, lite svårstartad men jag så att "gula knappen" inte öppnar spjällen det minsta så en justering kanske är på sin plats? Den låter som en gruskross på tomgång men låter fint med lite varv.



Många frågor och lite luddigt men jag känner mig orolig och hoppas kunna stilla mina nerver lite...
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag var nere i garaget idag och gick igenom hojen inför inomhussäsongen.
Efter att ha gått igenom cykeln, laddat batteriet, gjort rent luftfiltret och en allmän översyn så fick jag för mig att tömma tanken på soppa för att provstarta den med aspen i tanken. Sagt och gjort. Hojen malde lite smått på startmotorn innan den som vanligt gick igång och efter några sekunder så kände jag doften av akrylat.
Därefter tvärdog hojen från 4000 rpm, skumt tänkte och och startade igen, samma sak efter ca 30 sek.
Jag hoppade på hojen och tog en provtur i garaget, hojen gick fint men tvärdog efter någon minut igen. Jag plockade av tanken och gjorde rent samt slipade till kontaktytorna till tändspolarna, satte ihop och provade igen.

Samma sak!:huvet

Jag började nu bli lite orolig att det inte skulle bli någon inomhuskörning för mig i år, sedan kom jag ihåg något som M:et hade skrivit när vi snackade om dålig kontakt av tändspolarna här för ett tag sedan. "Eller ännu hellre, klipp bort kabelskorna och löd fast kablarna.:tummenupp"
Fram med lödkolven och skaltången, ett par riktigt snygga varmlödningar senare så var det provstart igen.
Jag hörde knappt att startmotorn slog till innan hojen var igång. Det är möjligt att jag inbillade mig, men gången kändes jämnare än vanligt.

Tack M:et! :tummenupp

Nu är det bara lite plast på fotpinnarna och ett uppsamligskärl som ska på, sedan är hon redo!
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej igen!

Finns det någon bra ÅF i småland som folk rekomenderar? Jag vill mappa om den bl.a.

SXV4.5 -07
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej igen!

Finns det någon bra ÅF i småland som folk rekomenderar? Jag vill mappa om den bl.a.

SXV4.5 -07

Jag vet ingen i småland men jag kan tipsa dig om att köpa en tuneboy eller PCIII så kan du göra det själv istället. Fast du kan inte se antal timmar i den som du tidigare nämnde.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag var nere i garaget idag och gick igenom hojen inför inomhussäsongen.
Efter att ha gått igenom cykeln, laddat batteriet, gjort rent luftfiltret och en allmän översyn så fick jag för mig att tömma tanken på soppa för att provstarta den med aspen i tanken. Sagt och gjort. Hojen malde lite smått på startmotorn innan den som vanligt gick igång och efter några sekunder så kände jag doften av akrylat.
Därefter tvärdog hojen från 4000 rpm, skumt tänkte och och startade igen, samma sak efter ca 30 sek.
Jag hoppade på hojen och tog en provtur i garaget, hojen gick fint men tvärdog efter någon minut igen. Jag plockade av tanken och gjorde rent samt slipade till kontaktytorna till tändspolarna, satte ihop och provade igen.

Samma sak!:huvet

Jag började nu bli lite orolig att det inte skulle bli någon inomhuskörning för mig i år, sedan kom jag ihåg något som M:et hade skrivit när vi snackade om dålig kontakt av tändspolarna här för ett tag sedan. "Eller ännu hellre, klipp bort kabelskorna och löd fast kablarna.:tummenupp"
Fram med lödkolven och skaltången, ett par riktigt snygga varmlödningar senare så var det provstart igen.
Jag hörde knappt att startmotorn slog till innan hojen var igång. Det är möjligt att jag inbillade mig, men gången kändes jämnare än vanligt.

Tack M:et! :tummenupp

Nu är det bara lite plast på fotpinnarna och ett uppsamligskärl som ska på, sedan är hon redo!

Kul att det hjälpte för dig!

Angående timmar/distans i ECU och instrument så har iaf min SXV lagrat både timmar och distans i ECU. När jag köpte hojen hade den rullat utan instrument (fast på gata...). När jag sedan stoppade i instrumentet så visade det väldigt många mil. Först blev jag orolig att jag blivit blåst men timmarna i ECU lästes ut och de var enligt vad som sagts. När jag sedan provkörde visade det sig att hastighetsmätaren visade full hastighet så fort man kom över promenadfart. Distansen har då lagrats i ECU och sedan uppdaterat instrumentet när det installerades igen. Trist då att ingen sett det tidigare så nu har jag en massa mil på hojen som inte borde vara där...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top