Aprilia SXV

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Kul att det hjälpte för dig!

Angående timmar/distans i ECU och instrument så har iaf min SXV lagrat både timmar och distans i ECU. När jag köpte hojen hade den rullat utan instrument (fast på gata...). När jag sedan stoppade i instrumentet så visade det väldigt många mil. Först blev jag orolig att jag blivit blåst men timmarna i ECU lästes ut och de var enligt vad som sagts. När jag sedan provkörde visade det sig att hastighetsmätaren visade full hastighet så fort man kom över promenadfart. Distansen har då lagrats i ECU och sedan uppdaterat instrumentet när det installerades igen. Trist då att ingen sett det tidigare så nu har jag en massa mil på hojen som inte borde vara där...

Enligt vad du säger så bör det ju vara så att dom antal mil som står i instrumentet stämmer oavsett om man har kört med eller utan det en period.? Låter väldigt bra för mig om det är så!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Enligt vad du säger så bör det ju vara så att dom antal mil som står i instrumentet stämmer oavsett om man har kört med eller utan det en period.? Låter väldigt bra för mig om det är så!

Japp, så var det för mig. Jag provade utan mätare efter och de milen räknades också
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej igen...

Har en fråga ang mappning.

Jag bor ca 20mil från närmaste ÅF och funderar på hur jag ska göra med mappning av hojjen. Ska jag ta hojjen på släp eller köpa en tuneboy? Det är väl inte så att jag kommer byta mappning varje dag men jag har för mig att man kan göra mera saker med tuneboy än bara byte av mappning??

Vad tycker ni som har tuneboy. För/nackdelar...

För övrigt så skulle jag vilja tacka alla r/sxv proffs som finns på SH, ni är verkligen guld värda för en noob :tungan
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Verkar ju va en del skit med dessa...550:s.

Men lik fan vill jag ha en.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Verkar ju va en del skit med dessa...550:s.

Men lik fan vill jag ha en.

Är nog inte så mycket värre än någon annan, bara att den säljs gatlaglig till annat folk.

Hej igen...

Har en fråga ang mappning.

Jag bor ca 20mil från närmaste ÅF och funderar på hur jag ska göra med mappning av hojjen. Ska jag ta hojjen på släp eller köpa en tuneboy? Det är väl inte så att jag kommer byta mappning varje dag men jag har för mig att man kan göra mera saker med tuneboy än bara byte av mappning??

Vad tycker ni som har tuneboy. För/nackdelar...

För övrigt så skulle jag vilja tacka alla r/sxv proffs som finns på SH, ni är verkligen guld värda för en noob :tungan

Du kommer nog inte göra mer än ladda in olika mappar. Man kan ändra bränsle i olika regioner om man har problem med det och justera hur den ska få soppa på tomgång typ å sånt men så mycket mer än så kommer du nog inte göra. Man kan ladda in mappar med högre varvstopp och ändra tändningen men det är nog inte så vanligt att man ger sig in på.

Du kommer inte få ut antal timmar i din ECU med hjälp av den.

En PCIII kan folk med om du skulle vilja lämna bort den någon dag för att få den perfekt injusterad med lambda.

Fick jag välja idag skulle jag nog övervägt en PCIII om ja var i köpartagen av just den anledningen, annars kan man inte göra lika mycket med en PCIII och då måste man ju dessutom åka runt med en låda extra på cykeln vilket man inte behöver om man använder Tunoboy där man bara går in i original ECU och ändrar värden.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tvätta hojen o ha de bra....


Nöden har ingen lag. När garaget är igensnöat så får man ´Think outside the box´ så att säga. :2cool
 

Bifogat

  • IMG_0033.jpg
    IMG_0033.jpg
    110.4 KB · Visningar: 148
  • IMG_0035.jpg
    IMG_0035.jpg
    209.9 KB · Visningar: 144

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Jag upplever att fjädringen är lite väl mjuk, speciellt bak. Detta lär väl bero på att jag väger 100kg+utrustning och hojjen är inställd för en förare på typ 75kg.

Jag har läst http://xvasylum.wikidot.com/guide:suspension-101 men inte blivit klokare för det. Nån som kan dela med sig av några lämpliga inställningar, lär väl finnas fler i min viktklass som kan det här myyycket bättre än mig.

// Noob :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag upplever att fjädringen är lite väl mjuk, speciellt bak. Detta lär väl bero på att jag väger 100kg+utrustning och hojjen är inställd för en förare på typ 75kg.

Jag har läst http://xvasylum.wikidot.com/guide:suspension-101 men inte blivit klokare för det. Nån som kan dela med sig av några lämpliga inställningar, lär väl finnas fler i min viktklass som kan det här myyycket bättre än mig.

// Noob :D

Byta fjädrar fram & bak är billigt. Även om du handlar originaldelar.
http://www.accessories.aprilia.com/subcategory.aspx?ct=4235

Här kan du läsa lite ifrån då jag fixade min på sid 4 & 5
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166752&page=4

Tvätta hojen o ha de bra....


Nöden har ingen lag. När garaget är igensnöat så får man ´Think outside the box´ så att säga. :2cool

haha, de var ju lite kul sätt att fixa de på:D
 
Last edited:

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Någon som vet var man kan få tag på Silmoto:s rxv system? Har letat som en tok men bara hittat sxv systemet.
 

stmannen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Gimo
Hoj
Aprilia rxv 550 -08
Tjena grabbar!

Är det någon som har tagit av sitt tändningslås och är villig att sälja det komplett med nyckel till mig? Tanken var att modda på ett sådant på min Rxv -08 istället för "huvudbrytaren"
//Emil
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Tjena grabbar!

Är det någon som har tagit av sitt tändningslås och är villig att sälja det komplett med nyckel till mig? Tanken var att modda på ett sådant på min Rxv -08 istället för "huvudbrytaren"
//Emil

köp annars ett billigt på bilteam eller liknade. Är inte samma kabelmatta på rxv och sxv. så det blir en del mek för din del annars.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sant sant..

Får handla en till våren. Är ju så jävla fina.. Hur är effektregistret?

Registret är ganska linjärt på 550n, 450'n är mer toppig. Du har bra me pulver från låga varv också, skillnaden mot en encylindrig är mest att när stånkan slutar dra så har aprilian en massa mer varv kvar :)

Kommer man över att den svarar på gas direkt du tittar på den så är den ganska lättkörd. Jag har släppt ut flera nybörjare på min racehoj, förutsatt att dom har vart människor med vett då. Den e lätt att köra på bakhjulet med, du kan plocka upp den på låga varv och när du misslyckas och lyckas tappa ner framhjulet så finns det oftast kraft kvar att ta upp det igen.

http://www.youtube.com/watch?v=tuYNsbnVAA8
Vid typ 0:50 så går jag ner från femman till trean och sen bara vrider på igen, inge ryck eller nåt. Nu är som sagt 450n mer toppig...
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Registret är ganska linjärt på 550n, 450'n är mer toppig. Du har bra me pulver från låga varv också, skillnaden mot en encylindrig är mest att när stånkan slutar dra så har aprilian en massa mer varv kvar :)

Kommer man över att den svarar på gas direkt du tittar på den så är den ganska lättkörd. Jag har släppt ut flera nybörjare på min racehoj, förutsatt att dom har vart människor med vett då. Den e lätt att köra på bakhjulet med, du kan plocka upp den på låga varv och när du misslyckas och lyckas tappa ner framhjulet så finns det oftast kraft kvar att ta upp det igen.

http://www.youtube.com/watch?v=tuYNsbnVAA8
Vid typ 0:50 så går jag ner från femman till trean och sen bara vrider på igen, inge ryck eller nåt. Nu är som sagt 450n mer toppig...

Jo, 550:n precis som du säger bör ju vara mer linjär.

Din hoj går överjävligt bra tycker jag!

Men nu när jag kollat lite så får jag nästan intrycket att det är mindre fel på 450:n kontra 550:n... Vad säger vi om det? Är prillan så jävla dåligt dimensionerad att den inte orkade 100cc till eller vad är grejen egentligen?
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Hej på er!

Nu har jag läst HELA tråden och börjar bli lite rädd men hoppa att det finns hojjar utan probelm, jag vet att det är en racehoj men jag tycker att det är lite väl mycket probelm...

Jag köpte en SXV 450-07 på Oves motor och har lite funderingar.

Den har endast gått 10mil vilket jag tror är bullshit, baserat på följande:...

1. Det sitter ett pirelli corsa 190 bakdäck på den, detta måste väl vara monterat efteråt?
2. Slitaget på motornkåpans utsida (lacken är delvis borta runt aprilia märket) tyder på att tidigare ägaren körde med crossstövlar, det borde inte bli så efter 10mil...?
3. Förra ägaren (innan firman) hade enligt rykten "nummerskyltsplasten monterad fram" och har således troligen inte använt sig av instrumenteringen, är det instrumenteringen eller ECU:n som loggar antal körda km/timmar?
4. Går det att se i ECU:n hur många timmar hojjen har gått totalt?
5. Luftfiltret är daterat -06 och ser minimalt använt ut, kan det kanske vara orginalfiltret? Då kanske den inte har gått så långt iallafall?
6. Jag känner att jag vill göra en total genomgång av hojjen utan att för den skull riva allt, vad tycker ni att jag bör göra förutom att byta olja/filter i motor och låda?
7. Oljelocket är av svart plast, kan jag få det utbytt nu tror ni eller är hojjen "för gammal"?



För övrigt så gick hojjen bra (inget värsting drag men som en husa typ) under provkörningen, lite svårstartad men jag så att "gula knappen" inte öppnar spjällen det minsta så en justering kanske är på sin plats? Den låter som en gruskross på tomgång men låter fint med lite varv.



Många frågor och lite luddigt men jag känner mig orolig och hoppas kunna stilla mina nerver lite...

Du kan se hur mycket den har gått om du ansluter axone(finns hos aukt verkstad). När du vet detta kanske du ska börja fundera på en renovering.

Ta reda på vad gamla ägaren hette och ring och fråga honom hur den har blivit körd?

Min aprilia har fungerat klockrent, var också nojjig i början. Sen har jag skött servicarna väldigt noggrant nu har den gått 350mil på väg och ca 25h på bana och nu ska jag göra första renoveringen. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Nu har jag fått tag i handelbars, stealth framskärm, kylarskydd och vdb sadel.... Nu är det bara en tuneboy, k&n filter och silmotosystem sen kanske man skulle köra premiärturen med hojjen?? :D
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Nu har jag fått tag i handelbars, stealth framskärm, kylarskydd och vdb sadel.... Nu är det bara en tuneboy, k&n filter och silmotosystem sen kanske man skulle köra premiärturen med hojjen?? :D

lite upp en uppsättning rxv fälgar o inhandla en uppsättning finndubb så kan du allt dra premiären redan nu:)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top