Aprilia SXV

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
hej å hopp - eftersom denna tråd verkar vara någon allmän samlingsplats för alla sxv/rxv människor så postar jag här.

Har nämnligen genomlevt en helt problemfri sommar på min sxv550 - 07 :tummenupp mycket nöjd och för att vara min första motard eftersom jag bara kört sporthoj och cross senaste 10 åren så är jag sjukt överraskad.

Men nu kittas det över vintern och då undrar jag:

ska köpa gpr system - varför? jo jag tycker det är snyggt, jag gillar det brutala ljudet. har någon haft ett sånt på? bra o dåligt?

drevning: lite rappare vill jag ha den. Någon erfarenhet? 2 upp bak 1 ner fram - bara bak.. eller. såklart det är svårt att svara eftersom ni inte vet exakt köregenskaper jag är ute efter men någon har alltid nått vist att säga.

Byta framskärm: Till vad? hittar inget bra.

förslag på luftfilter?

Sen väntas det svart plast o massa eloxering (om jag nu hittar någon som kan göra det - firmorna är lite småsinta tycker jag.

Tack i alla fall//Meckis

byt till moppeskärmen. samma stil men betydligt snyggare. Se bild i mitt garage.
 
Last edited:

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
byt till moppeskärmen. samma stil men betydligt snyggare. Se bild i mitt garage.


Moppeskärm från vaddå? Vi har samma lösning och samma lampa på taillight uppstyrningen i alla fall :yoparty

Blev full nyss vilket resulterade i någon slags sönderskruvningen av hojen så nu är det luftburksmodd och andra lösningar på G. Väntar med finliret tills ölen gått ur kroppen!

Har gett mig faen på att den ska bli helsvart - ram o allt men har gett mig själv respittid tills årsskiftet 2011 eftersom det glider omkring bebbar här som lånar mycket av min tid.

ska sluta skriva nu innan det resulterar i ångest :banana
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Moppeskärm från vaddå? Vi har samma lösning och samma lampa på taillight uppstyrningen i alla fall :yoparty

Blev full nyss vilket resulterade i någon slags sönderskruvningen av hojen så nu är det luftburksmodd och andra lösningar på G. Väntar med finliret tills ölen gått ur kroppen!

Har gett mig faen på att den ska bli helsvart - ram o allt men har gett mig själv respittid tills årsskiftet 2011 eftersom det glider omkring bebbar här som lånar mycket av min tid.

ska sluta skriva nu innan det resulterar i ångest :banana

aprilias moppeskärm så klart. Har ett skumfilter (nytt) liggandes om du är intresserad. Dock utan hållare. ditt för 200:-:tummenupp
Nytt kostar 485:- om jag inte kommer ihåg fel.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska man ha riktigt fräs i luftfiltret så äre pipercross som gäller, men jag håller med om att twinair-filtret är det som funkar bäst när det är skitigt

Upplever standardgaffeln för mjuk plus att hojen skulle behöva sänkas lite. Standrad motardmodd antar jag. Samma ska borde väl göras bak också kanske.

Sänkt fram höjd bak. Jag kör inte med kitet från sachs i framgaffeln men däremot i bakdämparen, men jag är så lätt att jag behöver inte det (som iaf har varit förut) väldigt hårda kitet i framgaffeln.

Det finns MASSOR att göra på cykeln, kortare sving gör grymt stor skillnad tex...
 
Last edited:

Joelek

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R
Köp av Aprilia SXV 550

Hejsan!
Nu var det dags att köpa ny hoj.
Jag har lagt handpenning på en SXV 550 2007

Jag skulle vilja ha lite vägledning:
Vad ska jag titta på, vad är vanliga fel på denna cykeln.
vad tycker ni är ett rimligt pris på den är hojen?

Undrar även vad det är för ett avgasrör? "Aprilia OEM Racing avgasrör(Titan)" ni ser en bild på det nedan.

Samt om jag måste oroa mig för att expansions kammaren är bortplockad?

Jag får givetvis alla orginaltillbehören med vid köp.

Tacksam för snabba svar!

Så här lyder annonsen:
Har alltid startat direkt, aldrig haft problem med den. Den har alltid gått på den finaste oljan! Oljan är även bytt var 7:de timme samt oljefilter, Problem existerar inte på denna hojjen.

Även 200 Mils servicen är utförd!

*Nyskick Den är rullat 230 ärliga mil
*Dunlop Qualifier 2 (Helt nya värsta däcken som går att få tag på)
*Senaste VDB mappen
*Helt nytt kåpsätt runt om
*230 Garanterade mil!
*Aprilia OEM Racing avgasrör(Titan)
*Borttagen expansion kammare
*Liten burkför upptag av vätska & Olja
*Selle Dalla Valle Sadel
*K&N Filter
*16/40 Drevning
*Kolfiber som avgasbandage
ca lättare 4-7kg lättare än orginal

Helt ny Shoei V-Motor hjälm 57-60 cm med
 

Bifogat

  • Limhamn.jpg
    Limhamn.jpg
    39.7 KB · Visningar: 131
  • img0113u.jpg
    img0113u.jpg
    144.7 KB · Visningar: 155
Last edited:

Joelek

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R
Silmoto system är det.

Expansionskärlet kan man nog leva utan.

Okey låter bra, jag får expansionskärlet till så jag skulle kunna kasta på.

Silmoto systemet låter riktigt trevligt, en snabb fråga också jag undrar om det är mycket jobb att montera på orginal systemet. för silimoto går väl knappst igenom besiktningen, eller?

Sen skulle jag vilja veta vad ni tycket är ett ok pris för denna cykeln.
jag har ingen uppfattning alls, vill bara ha ett ca: pris
tack för ditt snabba svar!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Okey låter bra, jag får expansionskärlet till så jag skulle kunna kasta på.

Silmoto systemet låter riktigt trevligt, en snabb fråga också jag undrar om det är mycket jobb att montera på orginal systemet. för silimoto går väl knappst igenom besiktningen, eller?

Sen skulle jag vilja veta vad ni tycket är ett ok pris för denna cykeln.
jag har ingen uppfattning alls, vill bara ha ett ca: pris
tack för ditt snabba svar!

Det är lite jävlandes med fjädrarna men annars tycker jag inte att det är svårt att montera original. Jag kommer försöka få cykeln genom besiktningen med silmotosystemet iaf :)

Expansionskärlet sitter inte på min cykel längre

Pris har jag noll koll på
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Okey låter bra, jag får expansionskärlet till så jag skulle kunna kasta på.

Silmoto systemet låter riktigt trevligt, en snabb fråga också jag undrar om det är mycket jobb att montera på orginal systemet. för silimoto går väl knappst igenom besiktningen, eller?

Sen skulle jag vilja veta vad ni tycket är ett ok pris för denna cykeln.
jag har ingen uppfattning alls, vill bara ha ett ca: pris
tack för ditt snabba svar!

runt 60-65 max..
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har Aprilia gjort succe med RXV:n:)

It doesn’t seem to matter where the Dakar Rally is located, or what restrictions race officials place on the motorcycle class, KTM continues its dominance of motorcycling’s most grueling and infamous race. After battling with Marc Coma and Aprilia’s Chilean secret weapon Francisco Lopez for stage wins and overall supremacy, Despres took his third Dakar victory, and continued a KTM tradition.

Perhaps more inspiring than KTM’s continued dominance in adventure racing, is newcomer Aprilia’s rather quick success. With the class rules making a switch to 450cc motor limits, Aprilia suddenly found itself with a horse in the race, tapping its RXV 4.5 for rally duty.

While Aprilia’s overall didn’t have a tremendous amount of success compared to their Austrian counter-parts (Aprilia finished 3rd, 14th, & 18th overall), Lopez’s home turf advantage seemingly made up the difference. Both Lopez and Norway’s Pal Ullevalseter, who finished in 2nd place on his KTM, were over an hour behind race winner Cyril Despres

d01_21614403.jpg


d06_21591813.jpg
 

Joelek

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R
Det finns inga.

Eller så har det omskrivits MÅNGA gånger:krama

Jag har hört att det är många som har problem att starta den vid kallt väder eller att batteriet laddar ut och något om brända startmotorer.


När jag kom för att testa cykel, så hade den ståt ett tag. Dom sa att batteriet hade laddat ur sig. Så dom använde sig av ett bil batteri för att få igång den, borde jag oroa mig över detta?

Kan det var något av ovanstående fel, hur kan jag kolla detta på ett lätt sätt?

Tacksam för snabba svar!
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jag har hört att det är många som har problem att starta den vid kallt väder eller att batteriet laddar ut och något om brända startmotorer.


När jag kom för att testa cykel, så hade den ståt ett tag. Dom sa att batteriet hade laddat ur sig. Så dom använde sig av ett bil batteri för att få igång den, borde jag oroa mig över detta?

Kan det var något av ovanstående fel, hur kan jag kolla detta på ett lätt sätt?

Tacksam för snabba svar!

Köp ett nytt batteri och se till att alltid ha det fulladdat så löser det sig.
SXV´n kräver mycket startström. Yuasa är att rekommendera, de har de högsta CCA-värdena. Det är även fördel om hojen står varmt eller iaf är uppvärmd innan du startar den.
Är batteriet lite dåligt, går startmotorn för sakta och den och startkopplingen får stryk och går sönder.
Kolla även att det är rätt map i hojen med kallstartsfunktionen.

Bara att köpa, SXV´n är skitkul!! :yoparty
 

Joelek

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R
Köp ett nytt batteri och se till att alltid ha det fulladdat så löser det sig.
SXV´n kräver mycket startström. Yuasa är att rekommendera, de har de högsta CCA-värdena. Det är även fördel om hojen står varmt eller iaf är uppvärmd innan du startar den.
Är batteriet lite dåligt, går startmotorn för sakta och den och startkopplingen får stryk och går sönder.
Kolla även att det är rätt map i hojen med kallstartsfunktionen.

Bara att köpa, SXV´n är skitkul!! :yoparty

Låter bra! tack för svaren.
Ska hämta hem sxv`n nästa vecka på torsdag =9
Förresten hur kollar jag om den har rätt mapp med kallstarts funktionen?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Låter bra! tack för svaren.
Ska hämta hem sxv`n nästa vecka på torsdag =9
Förresten hur kollar jag om den har rätt mapp med kallstarts funktionen?

Det enklaste är att låta en handlare koppla in en Axone. Annars kan du se det med en Tuneboy också tror jag, de som har kommer säkert att svara på det.

Annars så märker du det när du kallstartar. Den mappen väntar 3 sec innan den ger soppa så att startmotorn hinner få fart på motorn ordentligt. Sen kan du köra starten max 6 sec sen slår den av automatiskt.

Grattis till ett bra köp! :tummenupp
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Låter bra! tack för svaren.
Ska hämta hem sxv`n nästa vecka på torsdag =9
Förresten hur kollar jag om den har rätt mapp med kallstarts funktionen?

Fråga handlaren vilken mapp som ligger i. Antar du har en sxv550, så då ser listan ut på följande sätt.

15008 --- mapping for Termignoni exhausts (6 seconds)
15009 --- mapping for Silmotor exhausts (6 seconds)
15017 --- latest update of the standard mapping
15018 --- latest update of the standard US mapping
15019 --- latest update of the standard Japan mapping
15020 --- latest update of the mapping for Silmotor exhausts
15021 --- MY 2007 Van Den Bosch mapping
15022 --- mapping for Akrapovic exhausts
15023 --- latest update of the standard Street Legal US mapping
15024 --- latest update of the Euro 3 MY 2008 standard mapping
15026 --- Van Den Bosch MY 2008 map (dual map with throttle body offset linkage spindle on throttle body)
15027 --- Full Power mapping MY 2008 "double mapping"
15030 --- MY 2008 USA Full Power mapping
15031 --- latest standard mapping update for the solenoid valve kit
15032 --- latest standard USA mapping update for the solenoid valve kit
15033 --- latest mapping update for Arrow exhausts for the solenoid valve kit
15034 --- latest mapping update for Silmotor exhausts for the solenoid valve kit
15035 --- latest mapping update for Akrapovic exhausts for the solenoid valve kit
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
svart plast helvetet....

Nu har jag googlat i 2 dgr snart känns det som och försökt hitta lite svart plast till sxv:en. Finns det verkligen inga eftermarknadsprylar?

Jag vill ju ändå inte ha dem med aprilia grafiken så det känns så surt att betala över 3k för att få den svart..

Ingen som vet en lösning? :Bugar
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
svart plast helvetet....

Nu har jag googlat i 2 dgr snart känns det som och försökt hitta lite svart plast till sxv:en. Finns det verkligen inga eftermarknadsprylar?

Jag vill ju ändå inte ha dem med aprilia grafiken så det känns så surt att betala över 3k för att få den svart..

Ingen som vet en lösning? :Bugar

Tyvärr är det förliten marknad för att någon skall börja trycka upp eftermarknads plast. Men vet att vår nya generalagent jobbar för att få till en bättre prisbild på just rxv,mxv och sxv. Hoppas de lyckas så vi får se mer mxv på crossbanorna :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top