Aprilia SXV

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
ja den blev ju lite piggare med startkablar. men inte mycket, ja soppa slangen har jag kollat å den verkar inte ligga i kläm

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
nu har jag läst och läst lite sådär.

är fruktansvärt sugen på att eventuellt sälja kåtten och köpa en appe.

det enda jag klurar på är vad man skall tänka på gällande årsmodeller.

06: är det nono ?
07 kan man köpa sådan utan problem.
08 kom det lite updates vad jag fattat som . så en sådan är bästa köpet ... eller ?

finns ett par 06:eek:r på blocket jag defenitivt kunnat tänka mig. eller gör man bort sig om man köper sådan årsmodell .

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
-06 är inga problem att köpa, de borde vara uppdaterade så de är precis likadana som -07.

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
har idag tagit hjälp och försökt rullstarta den. utan någon som helst lycka.
ett par avgasknallar men fick inte igång den.
jag har tittat tändstiften, de ger gnista och ser bra ut.
har tömt tanken och fyllt på med ny fräsch 98 oktan.
är det någon som har någon idé som gärna kan höra av sig här eller via pm.
är det någon säkring eller dylikt till bränsle tillförseln? den gick ju felfritt ena dagen som sagt, sen nu har den inte startat på flera dagar.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Får den soppa? Hör du bränslepumpen när du slår på tändningen? Finns en säkring till den.

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
jo den hörs när man vrider på tändningen, låter som vanligt :/
men den får av någon anledningen inte soppa,. måste vara så, för stiften är snustorra. jag har kollat så att inte bränsleslangen är klämd också under tanken. (denna går ju vidare på vänstra sidan till en knepig vrid koppling, det kan inte vara denna som spökar?)

har tittat alla säkringarna, inkl 30A säkringen bara för att. alla är hela.

Last edited:

thomas_88

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
R1 -07
Tvättade du hojen innan du ställde in den?
Min blev lite konstig över natten och gick inte bra, startade dock..
Efter att jag tagit isär alla kontakter och sprejat med elspray så funkade allt klockrent igen..
Kanske är så simpelt?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Till er som åker sxv/rxv har jag nu lagt in en annons med mycket fina delar

1. Avgassystem Silmoto (med två slutkoner, en silmoto och en som passar original dubbelpipor som ger lågt ljud) 4750kr (nypris 7000kr)
2. Slirkoppling STM 4350kr
3. Lameller (nya) 425kr
4. GPR styrdämpare med fäste 2550kr (nypris 4500kr)
5. EBC HH Racing belägg fram (nya) 425kr
6. Kylarskydd 750kr (nypris 1700kr)
7. Renthal twinwall styre 800kr (nypris 1700kr)
8. Kopplingskorg (oanvänd) 1200kr
9. Kraschpuckar med kedjespännare Specialtillverkade 550kr
10. Aprilia Handtagsskydd lite skrapade 600 (nypris 1700kr)
11. Termostat med termometer 750kr (nypris 950kr)
12. Framdrev (16 taggar) i bra skick 150kr (nypris 260kr)
13. Luftfilter-kit (till dig som inte vill ha in skit i motorn)450kr (nypris 700kr)
14. Elkontakt för dig som vill ta bort tändningslås 150kr
15. Kraschpuckar R&G (fram) 400kr
16. VDB sadel i utbyte emot orginal 2008- sadel + pengar

http://sporthoj.com/annonser/?id=43111

Last edited:

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
tvättade inte, men det började dock regna och den stod nog ute i 20min innan jag tog in den. kanske är så enkelt. några speciella kontakter eller bara köra kontaktspray i alla jag hittar? tack för tipset

Tvättade du hojen innan du ställde in den?
Min blev lite konstig över natten och gick inte bra, startade dock..
Efter att jag tagit isär alla kontakter och sprejat med elspray så funkade allt klockrent igen..
Kanske är så simpelt?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Japp nu får vi se hur det går.... Har kikat lite i din tråd och svänghjulet kan bli lite krångligt om jag inte får tag på en avdragare....

Jag köpte min hos en återförsäljare som har Duells sortiment. Duells är generalagent för Buzzetti verktyg som gör bla. avdragare till sväghjul.
Tyvärr har inte Duells listat allt som Buzzetti har i sitt sortiment, men jag lyckades få en svänghjulsavdragare hem efter beställning. Dim är M32x1,5, Buzzettis art nr 5332.

Kostade typ 330kr, 1/3del av priset av en Aprilia original!:tummenupp

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
har idag sprutat kontakt spray på alla de kontakter ja hittade, blev väl en 8-10 st. även de under sadeln vid batteriet.
ingen som helst skillnad. och nu tror jag att ja börjat nöta för mycket på startmotorn också trots att jag varit försiktig. och som sagt rullstarta går ju inte heller. nu börjar jag bli riktigt orolig.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
har idag sprutat kontakt spray på alla de kontakter ja hittade, blev väl en 8-10 st. även de under sadeln vid batteriet.
ingen som helst skillnad. och nu tror jag att ja börjat nöta för mycket på startmotorn också trots att jag varit försiktig. och som sagt rullstarta går ju inte heller. nu börjar jag bli riktigt orolig.

Det går visst rulla igång den. Bara att ha i valfri växel och sätta sig ned i samma ögonblick som du släpper kopplingen.

Vad du gör för att testa om den inte får bränsle är att spraya startgas in i luftburken. Tänder den till kan du då konstatera att det är så.

Last edited:

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
jo jag har funderat på startgas, dock lite krångligt att behöva lyfta tanken för proceduren, och som jag läste här någons hoj hade ju fattat eld, den risken är ju inte rolig.

Det går visst rulla igång den. Bara att ha i valfri växel och sätta sig ned i samma ögonblick som du släpper kopplingen.

Vad du gör för att testa om den inte får bränsle är att spraya startgas in i luftburken. Tänder den till kan du då konstatera att det är så.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Jag köpte min hos en återförsäljare som har Duells sortiment. Duells är generalagent för Buzzetti verktyg som gör bla. avdragare till sväghjul.
Tyvärr har inte Duells listat allt som Buzzetti har i sitt sortiment, men jag lyckades få en svänghjulsavdragare hem efter beställning. Dim är M32x1,5, Buzzettis art nr 5332.

Kostade typ 330kr, 1/3del av priset av en Aprilia original!:tummenupp

Aha se där ja... Tackar :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jo jag har funderat på startgas, dock lite krångligt att behöva lyfta tanken för proceduren, och som jag läste här någons hoj hade ju fattat eld, den risken är ju inte rolig.

1. Du behöver inte lyfta tanken, spruta in i trattarna eller låt locket vara av. Alt låt tanken och locket till luftburken vara av så är det ju enkelt.

2. Fatta eld det kan den göra om du montera silmoto system och saknar fästet som ska hålla bränsleslangen på plats som skall följa med systemet.

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
Lämnade in den idag. så får vi se vad det kan vara, då jag provat allting känns det som.
hade ändå bokat tid för att ställa trottelsynkning m.m
så förhoppningsvis blir det bra!!

1. Du behöver inte lyfta tanken, spruta in i trattarna eller låt locket vara av. Alt låt tanken och locket till luftburken vara av så är det ju enkelt.

2. Fatta eld det kan den göra om du montera silmoto system och saknar fästet som ska hålla bränsleslangen på plats som skall följa med systemet.

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
SXV 450 -07
Pipercross luftfilter annars orginal.

1. Jag tycker den drar jäkligt mycket soppa, ca 1l/mil även om jag fiskör... Kanske är normalt?

2. Nån som ska till Lelles på Gotland & har en Axone med?? Jag skulle vilja ha i senaste mappen. Vilken ska jag ha btw?

// Kör snyggt!

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Motor

Har en reservdelsmotor.
Har haft den på renovering..men den startade inte efter.
Jag ruttnade och köpte en beg. Så nu finns den till salu.
Massor av bra att ha saker
bvsa 8000kr

fredrikedfast

ingen färsking
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sxv
Tjena har lite problem med min 06a.

Den läcker olja men jag vetinte var ifrån. Skruvade bort underkörningsskyddet och där låg det en del olja, sedan var behållaren väldigt kletig. Men blocket osv såg man inte att det hade läckt någonstans ifrån. Råkade fylla lite för mycket olja en gång, men körde bara en liten bit för att sedan byta till den mängd det ska vara.

Någon som har någon ide vart den kan läcka? Är väldigt trött nu när jag skriver detta inlägg så kan säkert vara förjävla dåligt formulerat!!:glömdet

/fredde

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...