Aprilia SXV

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Tjena har lite problem med min 06a.

Den läcker olja men jag vetinte var ifrån. Skruvade bort underkörningsskyddet och där låg det en del olja, sedan var behållaren väldigt kletig. Men blocket osv såg man inte att det hade läckt någonstans ifrån. Råkade fylla lite för mycket olja en gång, men körde bara en liten bit för att sedan byta till den mängd det ska vara.

Någon som har någon ide vart den kan läcka? Är väldigt trött nu när jag skriver detta inlägg så kan säkert vara förjävla dåligt formulerat!!:glömdet

/fredde

kan det vara från vevhusventen ?

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Vetinte, ska ta och kolla det. Tänkte ta och fylla på olja sen fara och köra en sväng o sedan se när den är varm. För när den är kall så läcker den inte, kanske nån droppe men knappt något.

det låter lite som vevhusventen. den ventar ju ut vid körnig. och speciellt om du kanske har lite mycket olja i också. eller du får höga vevhustryck. tänker just iochmed att det inte är när den är kall

fredrikedfast

ingen färsking
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sxv
det låter lite som vevhusventen. den ventar ju ut vid körnig. och speciellt om du kanske har lite mycket olja i också. eller du får höga vevhustryck. tänker just iochmed att det inte är när den är kall

Ah justja, men de är väl bara att köra hoppas på att de bara var det. Tänkte kolla imorgon så återkommer.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Men den mynnar ju ut i luftburken så i sånt fall borde det vara mycket olja där innan det börjar rinna ut.

--------------------------------------------------------------
Är din slang på vänster sida av hojen fylld? Har du en plugg i änden av slangen?

Gör rent magkåpan innan du kör du så det inte är gammal olja som kanske ligger där ifrån ditt oljebyte.

Ett känsligt ställe som jag har erfarat är i framkant av den kåpan där locket utanför oljefiltret sitter i. I delningen mellan den kåpan och motorblocket. Håll koll där när motorn är igång och varm.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Men den mynnar ju ut i luftburken så i sånt fall borde det vara mycket olja där innan det börjar rinna ut.

Är din slang på vänster sida av hojen fylld? Har du en plugg i änden av slangen?

Gör rent magkåpan innan du kör du så det inte är gammal olja som kanske ligger där ifrån ditt oljebyte.

Ett känsligt ställe som jag har erfarat är i framkant av den kåpan där locket utanför oljefiltret sitter i. I delningen mellan den kåpan och motorblocket. Håll koll där när motorn är igång och varm.

helt sant. jag får nog erkänna att fingrarna likt ett möte med en vacker kvinna rörde sig lite fortare än huvudet.

Glömde bort att det inte är öpper filter på och att man har en luftburk. så vid närmare eftertanke så har jag ingen aning.

Men jag är fortfarande skitsugen på en sxv =)

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
SXV 450 -07
Pipercross luftfilter annars orginal.

1. Jag tycker den drar jäkligt mycket soppa, ca 1l/mil även om jag fiskör... Kanske är normalt?

2. Nån som ska till Lelles på Gotland & har en Axone med?? Jag skulle vilja ha i senaste mappen. Vilken ska jag ha btw?

// Kör snyggt!

Bumpar**

fredrikedfast

ingen färsking
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sxv

Slangen är ej fylld och jag har en plugg!

Var precis ute och körde. Den läcker precis som du säger där i delningen mellan den "vita"motorkåpan och blocket, vid oljefiltret. Nästan som jag tycker att den läcker mest vid kabel som kommer ned i kåpan.

Vad gör man åt detta? För det läker rätt rejält när man stannar och kikar.

Tack och bock för alla svar
/fredde

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Var kan jag hitta de serviceintervaller som alla pratar om i tråden. 15h olja+filter, 30h motor + vxl olja filter och 90 h kolv m.m.

I instruktionsboken står det oljebyte var 3:e timme... ?

Jag har kollat på "open version for hobby use"

Är jag dum eller har jag missat nåt??

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
så då fick man tillbaka hojjen,
nyaste mappen för silmoto (vdb var ingen höjdare tydligen)
trottelsynkning, bänkning m.m. nu är den som en helt ny hoj. Härligt härligt!

Åkte i en ny startmotor också, och kylaren var skadad så blev en ny sådan också,

så nu har jag inom kort en fixad renoverad startmotor till salu för en väldigt billig peng, och även en kylare (sidan med påfyllnads-locket) renoverad och hel till salu.
Det slumpas iväg billigt om någon är intresserad.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Jag köpte min hos en återförsäljare som har Duells sortiment. Duells är generalagent för Buzzetti verktyg som gör bla. avdragare till sväghjul.
Tyvärr har inte Duells listat allt som Buzzetti har i sitt sortiment, men jag lyckades få en svänghjulsavdragare hem efter beställning. Dim är M32x1,5, Buzzettis art nr 5332.

Kostade typ 330kr, 1/3del av priset av en Aprilia original!:tummenupp

Kollade med Duells... Leverans 1-2 månader :tummenner

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
ni som har bänkat era cyklar med silmoto system och öppet filter. hur ser er effekt kurva ut? vad ligger ni på för topp hk och vrid? och vid vilka varvtal?
tycker att mina bänknings resultat med denna config och nyaste mappen för silmoto ligger på tok för lågt.

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
någon som varit med om att kedjan tar i däcket, och vad gör man för att åtgärda det, kan ny kedja åtgärda problemet? 180/55-17

20100614045.jpg

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Ska köpa nytt framdrev. Är det orginal som gäller eller finns det drev från andra märken som passar?

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
passa på och köp från annonsen här på sporthoj alternativt blocket (samma annons) billig var han också har jag för mig!

Ska köpa nytt framdrev. Är det orginal som gäller eller finns det drev från andra märken som passar?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras