Aprilia SXV

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har aldrig provat en sxv tidigare, bara ktm:er. När det gäller känsla av vikt och hanterbarhet, ligger den närmare 660/690 eller 525/530?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har aldrig provat en sxv tidigare, bara ktm:er. När det gäller känsla av vikt och hanterbarhet, ligger den närmare 660/690 eller 525/530?

Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den

Hä ä ju bulla om hä känns rätt när en schväng.

Sorry, var tvungen att prata lite norrländska, det var så länge sedan :)

Tusen tack för svaret, nu blev jag ännu lite mer sugen på en 'prilia.

Äääähhh, vafan, det är för många sidor i tråden för att läsa igenom alltihop: vad är det för serviceintervaller på en 550 och är det något man ska titta extra noga på när man köper en beggad med några år/mil på nacken?
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har en jättekonstig fråga.
Är det någon som vet vad bara själva motorn väger i en SXV 550?

Helst inte en massa gissningar nu, för gissa kan jag göra själv :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den

För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530

Jag tror det är ungefär samma som Olof sa...

Men du ju helt rätt person att fråga; vilken är roligare av SXV och 525/530? :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530

Att den känns lättare än 660n (eller smidigare) handlar nog mer om geometrin i chassiet. Tar man ut den utanför asfalten så ser man hur mycket vikten spelar roll och där är den klart mycket större än 525an men fortfarande lite lättare än 660n

Samma sak märker man på en tight gokartbana typ som på Åland, där är SXV´n stoor. Det krävs ett riktigt skarpt chassie för att den ska kunna hänga med de lättare/mindre KTM/HONDA/YAMAHA etc. Med VDB-spec så börjar det närma sig, men den e fortfarande mer svårkörd

Kör man däremot på väg eller på en större bana så går cykeln (SXV) som ett spjut och går inte att jämföra med någon annan "lättmotard".
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tackar. Perfekt. 36,8 kg för den som inte orkar leta, men ändå undrar :)
Du som kanske minns Helmuts tråd...
Är det med sprut eller utan (vad väger sprutet?) ?
Bra gjort med tanke på att det är massa grejer som är dubblerat jmf med en stånka. Som referens vägde jag en 650-husa till 29 (inkl fugge) för nåt år sen. Vad kan japs450-orna väga månntro.



Nån annan som vet, skiljer det märkbart mkt mellan 450 och 550n i vikt på motorn?
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Aprilians motor var lättare än KTM 525 motor när Biffens farsa jämförde

Är det någon som ställt sin SXV på vågen ?

Enligt specen ska Aprilian väga ca 10kg mindre än KTM 690
128kg vs 139.5kg

Min racehoj vägde 124 kilo fulltankad, Ljungbergs Husa 570 126 kilo, vi vägde två Yamaha 450 den ena vägde vägde 117 kilo en annan 114 kilo, det här var när när vi vägde hojar i ÖSD 2009
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Du som kanske minns Helmuts tråd...
Är det med sprut eller utan (vad väger sprutet?) ?
Bra gjort med tanke på att det är massa grejer som är dubblerat jmf med en stånka. Som referens vägde jag en 650-husa till 29 (inkl fugge) för nåt år sen. Vad kan japs450-orna väga månntro.



Nån annan som vet, skiljer det märkbart mkt mellan 450 och 550n i vikt på motorn?

Komplett skulle jag kalla det :D
 

Bifogat

  • motor på våg.jpg
    motor på våg.jpg
    148.6 KB · Visningar: 132
  • motor på våg1.jpg
    motor på våg1.jpg
    122.4 KB · Visningar: 104

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag tror det är ungefär samma som Olof sa...

Men du ju helt rätt person att fråga; vilken är roligare av SXV och 525/530? :)

SXV för att den har sådan härlig karaktär och "oändligt" med kraft.
För en vanlig dödlig så alla ggr en SXV, men som Olof nämnde så bör du tänka över vad du ska ha den till.:rolleyes::):D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
SXV för att den har sådan härlig karaktär och "oändligt" med kraft.
För en vanlig dödlig så alla ggr en SXV, men som Olof nämnde så bör du tänka över vad du ska ha den till.:rolleyes::):D

Wheelies, stoppies och gokartbana. Vad annars gör man med en motard? :banana
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
vart får man tag på yuasa batterier billigt?
är ute efter att ha ett extra så här efter vintern.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallå.

Tänkte höra om någon här har svar på ett par funderingar jag har.

Går i tankarna att byta hoj, och jag måste säga att det här med motard verkar ju onekligen vara det mest rock 'n' rolliga som finns att tillgå i hojväg idag. Problemet jag har är att jag för tillfället bara har möjlighet att ha en endaste hoj i garaget.

Då kommer vi till min frågeställning:
Funkar SXV:n för vardagsåka också eller är den för extrem för det? Är det mer av en banåkarhoj? Har kikat en del på KTM SMC också och den verkar ju vara ganska allroundvänlig. Så vad tror ni, ska jag satsa på SMC eller kan SXV funka lika bra?

Kan väl tillägga att jag inte är helt ohändig i garaget, men jag spenderar hellre mer tid på hojen än bredvid den. Så hur är den egentligen rent servicemässigt? Ofta? Krångligt? Svårt?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top