Aprilia SXV

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Hallå.

Tänkte höra om någon här har svar på ett par funderingar jag har.

Går i tankarna att byta hoj, och jag måste säga att det här med motard verkar ju onekligen vara det mest rock 'n' rolliga som finns att tillgå i hojväg idag. Problemet jag har är att jag för tillfället bara har möjlighet att ha en endaste hoj i garaget.

Då kommer vi till min frågeställning:
Funkar SXV:n för vardagsåka också eller är den för extrem för det? Är det mer av en banåkarhoj? Har kikat en del på KTM SMC också och den verkar ju vara ganska allroundvänlig. Så vad tror ni, ska jag satsa på SMC eller kan SXV funka lika bra?

Kan väl tillägga att jag inte är helt ohändig i garaget, men jag spenderar hellre mer tid på hojen än bredvid den. Så hur är den egentligen rent servicemässigt? Ofta? Krångligt? Svårt?

Du verkar tänka som jag gör. Har själv ägt en SXV 550. Hade jag fått välja igen så hade jag köpt en KTM 690 smc.

\Masonit
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du verkar tänka som jag gör. Har själv ägt en SXV 550. Hade jag fått välja igen så hade jag köpt en KTM 690 smc.

\Masonit

Ålrajt, tackar för det. Var lite som jag misstänkte. Då ska jag bara se till att få Monstret sålt.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Du behöver inte klyva. Vad är anledningen till att du vill byta, vilka symptom har du?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Borde inte vattnet komma ut runt vattenpumphuset om packboxen är dålig? Du kan väl börja med att byta oljan och kolla om den blir likadan igen, du vet inte hur oljan såg ut innan, kanske föregående ägare lyckats spola in vatten någonstans? :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är en kraftig överdrift. :)

Jag menar att mellan nummer 8 och motorkåpan är det glipor så vattnet ska rinna ut där istället för igenom nästa packbox och in i motorn.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det ska rinna ut där men omöjligt är det nog inte, ska det in nånstans borde det vara där. :) Om du ska byta är det 9, 10, 11.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd

Dom rasslar alltid lite men hur ska man kunna avgöra det utan att ha hört den. Åka in till en verkstad om du är orolig kanske?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Dom rasslar alltid lite men hur ska man kunna avgöra det utan att ha hört den. Åka in till en verkstad om du är orolig kanske?

Jag är inte speciellt orolig eftersom den låter hur fint som helst utom just kall på tomtång. Ville bara kolla ifall det var så att de inte skulle rassla alls. :Bugar
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd

Detta är helt normalt och beror på att autodekompen går in vid låga varv.
Du kan prova att höja tomgången något så borde det försvinna.
Du är inte ensam om att vara orolig över detta ljud för det låter precis som du säger som en stenkross :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hej pågar o eventuella fruntimmer.

Jag funderar på att skaffa en sxv 550. Vi har ju en alldeles ypperlig motardbana här uppe i Östersund som jag tänker bosätta mig på snart, men jag behöver en riktig maskin för det.

Tankarna går mellan fs 570 och sxv 550. Är det nån som har använt båda under en längre tid och kan ge mig lite styrkor/svagheter?

Effekten vet jag diffar ganska rejält, men hur är dom i övrigt?
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Säljes

Har lite godis till en SXV liggandes som jag säljer, styrkronan och slirkopplingen passar även till CRF 450 fram till 2008.

Xtrig styrkrona
Adige slirkoppling med tractioncontrol-liknande funktion
Extra startmotor
VDB dyna
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har lite godis till en SXV liggandes som jag säljer, styrkronan och slirkopplingen passar även till CRF 450 fram till 2008.

Xtrig styrkrona
Adige slirkoppling med tractioncontrol-liknande funktion
Extra startmotor
VDB dyna

Styrkronan är väl tvärtom, den passar rakt av på 2009-> CRF. :)
Tidigare årsmodeller får man göra som på min, lägga nåt mellan krona och gaffelben eftersom det är smalare på Hondan.

Men oavsett Aprilia eller Honda är det nåt alla borde ha som vill svänga med hojen, grym skillnad! :tummenupp Slipperclutchen och dynan går inte av för hackor heller. :)
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Styrkronan är väl tvärtom, den passar rakt av på 2009-> CRF. :)
Tidigare årsmodeller får man göra som på min, lägga nåt mellan krona och gaffelben eftersom det är smalare på Hondan.

Men oavsett Aprilia eller Honda är det nåt alla borde ha som vill svänga med hojen, grym skillnad! :tummenupp Slipperclutchen och dynan går inte av för hackor heller. :)

Ja är det något man ska uppgradera på en sxv så är det som du säger krona och slirkoppling troligen i den ordningen med, orginal är den som en chopper jämfört med denna krona.
Angående kronan har jag för mig att brorsan testade med sin X-trig på sin honda och kunde bara gänga på muttern något varv.
Så det är väl kanske lurigt med en CRF ändå med denna krona.

Men den passar finfint på en SXV iaf :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top