Aprilia SXV

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
nu sitter det ju 5´5 fälgar på dom så att gå ner är ju bara korkat, iddon och co kör ju med 5´5 så det borde ju även funka för svenskarna:D
Sant som Blom säger och det gäller inte bara Aprilla. Husaberg och de flesta andra VM teamen kör oxå med 5,5" bak och 160 alt 170 när det gäller Dunlop däck, får helt enkelt lite mera gummi i backen vid nerlägg. Jocke Engström vann SM förra året med den kombinationen.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Sant som Blom säger och det gäller inte bara Aprilla. Husaberg och de flesta andra VM teamen kör oxå med 5,5" bak och 160 alt 170 när det gäller Dunlop däck, får helt enkelt lite mera gummi i backen vid nerlägg. Jocke Engström vann SM förra året med den kombinationen.

Även på regn däcken eller?

tjena!

fundersam över vilken hoj jag ska inhandla för kommande säsong, att det blir sxv e redan spikat men är inte säker över 450 eller 550. hur mkt skiljer dom åt egentligen? skriv allt ni kan så e jag mkt tacksam!

Är det bana du ska köra, så vore det kanon mä lite folk i 450 klassen!

Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

Jo men knappast 180-190 däck på som det mest handlade om...:gnissla

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Var det alltså därför han vann?!!!:tummenupp
Vet han åkt ganska fort på 4.25 också!:D

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
husaberg fs 570 2010
nu har jag kastat ut en annons på qvarnan så jag hoppas att nån köper den snart så jag får åka och beställa en ny aprilia =)

Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Har lite funderingar kring min sxv...

Idag tänkte jag kolla om det är någon olja i min luftburk. Har kört ca. 45 mil med hojen nu.

Efter jag fått bort allt så kunde jag konstatera att det fanns kanske två CL olja längst ner i ena hörnet av luftburken. Hmm..hur får vi ut det tänkte jag. Såg då dräneringsslangen från burken. Lossade på den och oljan sipprade då ut.
Har tidigare läst i tråden att i andra änden av slangen så är det en plugg bara...och att man får lossa slangen och tömma den på olja. Nu verkar det ju inte fungera så bra då oljan inte kommer in i slangen utan blir liggande kvar i burken. Det var olja i de första 5 cm av slangen....
När jag klämde på slangen och höll den upp och ner för att få ur oljan så kom det sedan vatten efteråt :confused: Kändes ju så där..kondens? Eller är det för jag tvättat hojen kanske 4 ggr ...

När jag gasade fullt och kollade på reglagen så går ju det ena förbi fullt öppet... kolla bilden:

luftburken

Ska det vara så? eller är det fel justerat?

Brukar eran engine lampa tändas ibland när ni varvar hojjen hårt? Min har gjort det kanske 4-5 ggr, alla ggr har det varit när jag varvat hojen till varvstopp eller i närheten av det. Efter man stängt av motorn och startat igen så lyser inte lampan längre.

Dom två senaste gångerna jag åkt har även varningslampan för oljetrycket blinkat/lyst lite. Detta har varit vid kraftiga acclerationer eller vid bakhjulskörning. Idag tex så blinkade den en hel del dom första 10 minuterna men inget senare. Detta är ju inge bra alls..ska byta olja nu...kanske är lite för lite olja i helt enkelt.

Många funderingar...hoppas ni har svaren! Ber om ursäkt om jag formulerat mig lite konstigt..as trött

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Idag tänkte jag kolla om det är någon olja i min luftburk. Har kört ca. 45 mil med hojen nu.

Lite olja i botten av luftburken fanns det på min också. Kondens är det säkert som du skriver. Att spjällen står snett med mening det tror jag inte. Dom skall synkas när du köper den.

Oljelampan kan tändas om du överfyllt med olja.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera

Att det ligger någon cl i buren är normalt, sen skall överflödet rinna ut i slangen som du har sett på v sida motorn. Bara att dra loss pluggen i änden på den och tömma ut på lämplig plats. Dock får inte slangen bli full så nivån stiger i burken!

Ser ut som om du skall cynka om dina spjäll, vilket skall göras vid leveransen. Så kontakta din ÅF och fråga om de har gjort detta. Jag personligen tycker att det skall göra det gratis oavsett. Har de inte gjort det kan man fråga sig vad de gjorde vid leveranskontrollen... Mjukvaran, oljerfilterlock mm skall uppdateras gratis.

Ang oljetryckslampan så har det varit lite strul med givaren som sitter på höger sida motorn.

Att lampan blinkar vid varvning har jag inget direkt svar på, men det är inte växlingslampan som blinkar?

Ekka

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
crescent cykel
Hejsan!

Vilket är bästa köpet av: Aprilia sxv 550 -07 eller -08, va pratar ny!?

Har du någon/några bra sida med tillbehör osv till Aprilian!?

Tack på förhand!

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Att lampan blinkar vid varvning har jag inget direkt svar på, men det är inte växlingslampan som blinkar?

Nej det är inte växlingslampan som jag syftar på.
Idag under några mils körning så såg jag inte att oljetryckslampan lyste någongång, så det kanske är något skummt med givaren.

Däremot så tändes den gula engine lampan en gång. Detta var vid körning på 5:ans växel på högvarv. Kan det ha med spjällen att göra kanske? Någon annan som har samma problem?

Hur synkar/justerar man spjällen? tänkte om det är jag som sabbat det när jag justerarde gasvajern lite uppe vid handtaget..:va

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
podin din hoj verkar inte riktigt iordning gjord (leveransservad).... Vattnet är nog tvättvatten,du vet väl vart luftintagen är till luftburken. Oljenivån ska kollas med motorn varm och igång,är det för mycket olja så trycker den ur sig vid hård körning. Kollade på bilden,ser du soppa slangen som går runt insågstratten,kolla så den inte ligger och skaver/vibrerar mot trattkanten. Min var för tajt dragen så det var skavmärken på slangen..... inte så bra. Synkning gör du med vakumklocka. Spjällen är nog inget du ändrat på....

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...