Aprilia SXV

stmannen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Gimo
Hoj
Aprilia rxv 550 -08
Hej Grabbar!
Jag är en nybliven Rxv 550 ägare, och är hitills mer än nöjd med min nya hoj!
Helt underbar att köra!

Jag saknar dock passagerar-fotpinnar till min Rxv, och min handlare gav mig ett pris på 1700:- !!! /sida.

Så om någon rxv/sxv ägare därute som vill bli av med sina passagerar-fotpinnar för en rimlig peng (begagnade ej något hinder) så tveka inte att PM:a eller maila mig på: emil_l01@hotmail.com

//Emil
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har haft problem med slirande koppling på sina cyklar?
Jag provade att byta tillbaka till Agips olja och då blev det lite bättre, men inte bra.
Man tycker ju att lamellerna borde hålla mer än 700 mil.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När det väl börjar slira så bränner man kopplingen fort

Jag kör med en lättvikts "väldigt kinkig" koppling och den har hållit i hm, drygt två år.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det är mao bara att beställa nya lameller?
Vet du om det går att köpa hårdare fjädrar?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är mao bara att beställa nya lameller?
Vet du om det går att köpa hårdare fjädrar?

Ofta bränner man dem för att man har justerat kopplingswiren fel

Mest troligt är det bara att beställa nya

Ang fjädrar så vet jag inte, jag behöver inte nå hårdare.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Är det någon som har haft problem med slirande koppling på sina cyklar?
Jag provade att byta tillbaka till Agips olja och då blev det lite bättre, men inte bra.
Man tycker ju att lamellerna borde hålla mer än 700 mil.

Vad har du kört på för olja då ?
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Vinterprojekt någon?...

Varför inte bygga en RSX i vinter... :rolleyes:
 

Bifogat

  • RSX_2.jpg
    RSX_2.jpg
    120.5 KB · Visningar: 95

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Någon som reklamera en startmotor? Superbike i gbg vill eller kan inte reklamera några startmotorer längre. Min fuckade på lägret i Borås i helgen:mad::huvet:död
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det går bra med vanlig Jaso MA-klassad mcolja också, viskositeten mäts olika så en 10W40 motorolja har ungefär samma viskositet som 75W90 växellådsolja.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det går bra med vanlig Jaso MA-klassad mcolja också, viskositeten mäts olika så en 10W40 motorolja har ungefär samma viskositet som 75W90 växellådsolja.


Jag har hört olika om det där. Vissa menar att det verkligen är NoNo att köra med motorolja, har du provat?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har nog använt mc-motorolja(massa olika dessutom) fler gånger än växellådsolja och märker ingen skillnad, är den Jaso MA är den anpassad för kopplingar och funkar i alla andra hojar? Just nu har jag Elf för nån tvåtaktsväxellåda i för den var gratis, annars funkar Motul Transoil också om man absolut vill ha växellådsolja. Har inte provat växellådsolja för bilar så det vet jag inte, bilar har ju ingen koppling som simmar i olja, kanske var det en sån Shell du använde?

Mr Helmut använde motorolja från OK men var den en vanlig bilolja kanske? Vad jag vet finns det ingen OK mc-olja? Bara Q8?

700 mil är väl 100 h eller nåt, känns inte som så lite? Kanske är dags nu bara? Vill man kan man använda Honda kopplingspaket, blev så för mig iaf för det var mer lättillgängligt just då.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har nog använt mc-motorolja(massa olika dessutom) fler gånger än växellådsolja och märker ingen skillnad, är den Jaso MA är den anpassad för kopplingar och funkar i alla andra hojar? Just nu har jag Elf för nån tvåtaktsväxellåda i för den var gratis, annars funkar Motul Transoil också om man absolut vill ha växellådsolja. Har inte provat växellådsolja för bilar så det vet jag inte, bilar har ju ingen koppling som simmar i olja, kanske var det en sån Shell du använde?

Mr Helmut använde motorolja från OK men var den en vanlig bilolja kanske? Vad jag vet finns det ingen OK mc-olja? Bara Q8?

700 mil är väl 100 h eller nåt, känns inte som så lite? Kanske är dags nu bara? Vill man kan man använda Honda kopplingspaket, blev så för mig iaf för det var mer lättillgängligt just då.



Ok/q8 heter det väll? jag hade superbike racing 20w50

Här ska du få se svaret jag fick senast. Jag kanske bara hade otur men....

På hojar med separat växellådsolja är det ofta bra att utnyttja denna möjlighet att använde en deikerad växellåds/transmissionsolja. Dessa innehåller nämligen ofta EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor.
Slirar kopplingen ändå, trots bra olja, rätt höjd på lamellpaketet, rätt kopplingsspel. Ja då skulle jag stoppa i säg 20 % hårdare fjädrar, då har man god marginal och behöver inte oroa sig.

Mvh
Jörgen
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Men den lär ju inte fungera sämre i Aprilia än någon annan hoj som inte har separat växellådsolja och måste använda motorolja. Jag tror du hade otur med någonting. :)
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Tror det har gått ut ett technical note från Aprilia på att det var viktigt med en 75W90 växellådsolja.

Castrol Taf-X 75w90 (tror jag den heter) funkar för mig.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har funderat lite.
Det finns väl egenligen ingne anledning att köra på MC olja i motorn eftersom att lamellerna ändå inte ligger i den oljan?
Borde man inte kunna köra på en sjyst helsyntet bilolja istället?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top