Aprilia SXV

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Jag har en STM slirkoppling till salu ifall nån e sugen. Kolla annonsen i signatur :)

är slir kopplingen bara att montera rakt av utan labborerande med viktkulor osv för att de ska fungera korrekt?

slirar den åt båda håll typ som cross kopplingarna så man kan stå still med 1an i utan indragen koppling ell slirar den bara vid nedväxlingar?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
är slir kopplingen bara att montera rakt av utan labborerande med viktkulor osv för att de ska fungera korrekt?

slirar den åt båda håll typ som cross kopplingarna så man kan stå still med 1an i utan indragen koppling ell slirar den bara vid nedväxlingar?

Japp det är bara att sätta in den. Det sitter kulor i den men man justerar inte antalet, bara monterar ihop den. Du har två fjädrar som du justerar den med.

Den här slirar bara åt ett håll, dvs bakåt, vid motorbroms
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Säljer en RXV 550 -08 20 timmar Mint condition, som ny. Rätt mappad startar o går suveränt. Följer med öppet helsystem, extra stor rallytank, barkbusters ett gäng oljefilter, nytt bakdäck. Tyvärr håller inte ryggen för hojåka.

Finns utanför Linköping

Pris 48.000 kr


0768-33 36 46

MVH Ken
 

Bifogat

  • DSC00622.jpg
    DSC00622.jpg
    83 KB · Visningar: 79

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tänkte riva generatorsidan på hojen imorrn och kolla sprag clutchen. Startmotorn har börjat "frivarva" ibland.

Ni som rivit, använder ni Aprilias spec. verktyg för att låsa motorn så att man kan dra loss muttern till svänghjulet eller går det att låsa på något annat sätt?
Hittade ingen bra info varken i vsthandboken eller på apriliaforum.
Eller räcker det med en el-mutterknack för att slå loss muttern?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tänkte riva generatorsidan på hojen imorrn och kolla sprag clutchen. Startmotorn har börjat "frivarva" ibland.

Ni som rivit, använder ni Aprilias spec. verktyg för att låsa motorn så att man kan dra loss muttern till svänghjulet eller går det att låsa på något annat sätt?
Hittade ingen bra info varken i vsthandboken eller på apriliaforum.
Eller räcker det med en el-mutterknack för att slå loss muttern?


Det är specialverktyget som gäller. Jag försökte på flera andra sätt men blev bara trött.
Muttermaskin funkar finfint.
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
e lite tidigt ute men funderar redan på issäsongen, hur har ni gjort med era sxv angående att få på isdäck.
köper ni fälgar från rxvn? ell går de att bygga om nåt annat,
nåt mer ni behövt ändra för att den ska funka korrekt på isbana?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
e lite tidigt ute men funderar redan på issäsongen, hur har ni gjort med era sxv angående att få på isdäck.
köper ni fälgar från rxvn? ell går de att bygga om nåt annat,
nåt mer ni behövt ändra för att den ska funka korrekt på isbana?

var in hos hojgaraget i karlstad idag och frågade precis samma sak om fälgarna,vagnsbult som slipas var billigaste alternativet enligt dom .
fram skulle rxvfälgen passa men bak skulle ett orginalnav behöva ekras om enligt dom om man ville ha 18+21.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
e lite tidigt ute men funderar redan på issäsongen, hur har ni gjort med era sxv angående att få på isdäck.
köper ni fälgar från rxvn? ell går de att bygga om nåt annat,
nåt mer ni behövt ändra för att den ska funka korrekt på isbana?

Jag tror att du behöver en längre sving också, min e iofs kortad men där finns det inte en chans att ett 19" hjul går in...

Nä de e bättre att köpa en snöskoter-sats till den ;)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Robin kör ju SXV på isen så det ska nog gå bra om man inte har kortad sving.
 

HansEman

Trött
Gick med
21 Aug 2003
Ort
i ett grönt hus
Hoj
Husqvarna 701E
e lite tidigt ute men funderar redan på issäsongen, hur har ni gjort med era sxv angående att få på isdäck.
köper ni fälgar från rxvn? ell går de att bygga om nåt annat,
nåt mer ni behövt ändra för att den ska funka korrekt på isbana?

Jag köpte här http://www.talon.at/lagerliste/aprilia/sxv_motocross.html
Har 18" bak och har inte provat med dubb ännu.
Fram vanlig RXV fälg.

nån som vet nån sida som har fräcka dekalkit osv till aprilian

I denna tråd finns det en snubbe du kan beställa fina dekalkit av, har inte gjort det själv men folk verkar nöjda.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=135025
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Olof - Håller din topplockspackning med kopparsmet bra?
Jag läste på en sida att det skulle få en motsatt effekt med kopparspray på packningen eftersom att det redan finns en beläggning på och den inte gör sitt jobb om man smetar på annat.
Jag är ganska desperat nu eftersom att jag har bytt dom där jävla topplockspackningarna ett par gånger och inte är sugen på att sumpa mina nya packningar nu.


Jag försöker för fullt att få tag i kopparspray men det verkar inte som att företagen i USA vill skicka kemikalier utomlands.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Kanske dags att plana topparna eller nåt? För det ska väl mig veterligen inte vara några problem med topplockspackningarna direkt..?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Olof - Håller din topplockspackning med kopparsmet bra?
Jag läste på en sida att det skulle få en motsatt effekt med kopparspray på packningen eftersom att det redan finns en beläggning på och den inte gör sitt jobb om man smetar på annat.
Jag är ganska desperat nu eftersom att jag har bytt dom där jävla topplockspackningarna ett par gånger och inte är sugen på att sumpa mina nya packningar nu.


Jag försöker för fullt att få tag i kopparspray men det verkar inte som att företagen i USA vill skicka kemikalier utomlands.

Funkat bra som fan för mig :) Och jag har ju högre kompression så det borde gå ännu mer åt helvete för mig. Men å andra sidan använder jag inte samma packning.

Jag tror som Marcus att du borde kolla upp om både toppen och cylindern är plan, man ska inte skjuta packning efter packning.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Kanske dags att plana topparna eller nåt? För det ska väl mig veterligen inte vara några problem med topplockspackningarna direkt..?


Topparna är nyplanade. : / Det höll några timmar till då men den sköt ändå.

Jag har funderat på om man kan sätta ihop blockhalvorna snett, men man tycker ju att styrningarna borde göra så att det inte är möjligt.
Jag ska försöka mäta av cyllindrarna också.

Det verkar som att den alltid pajjar där genomloppet av olja till kammarna går. Svag punkt där kanske?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top