Aprilia SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Göra min/max inställning, testa olika idle värden och co2. Sen skulle jag prova att byta TPS för den gjorde då min sådär kajko.

Min kan man ge gas ifrån tomgång utan tveksamhet.

Hittade ett hål i mitt block idag som jag inte tror de ska vara där:näsblod


Vad hittade du för hål? Det där får du allt ta en bild på. :O

Japp, innan jag tätade om senaste gången. Först ökade den i varvtal så läckage var det då, sen hade jag lågor en halvmeter över hojen så jag fick tömma en brandsläckare över hojen :brinnerup Turligt nog syns inget på hojen efter den fadäsen :)


Var motorn varm när du provade då? Jag får nog ha brandsläckaren redo. :)
 
Last edited:

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
hålet i kanalen har ni kommit fram till varför den skadan skett?

fan man börjar ju grunna på vad man har när man ser såna skador:)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Vad hittade du för hål? Det där får du allt ta en bild på. :O




Var motorn varm när du provade då? Jag får nog ha brandsläckaren redo. :)

Motorn var inte speciellt varm. Problemet tror jag var att motorn hostade till och baktände lite. Poff sa det iaf :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hålet i kanalen har ni kommit fram till varför den skadan skett?

fan man börjar ju grunna på vad man har när man ser såna skador:)

Ser ju ut att vara ett solklart gjutfel som klarat sig igenom kontrollen (luftbubbla) så tyckte lokala auktoriserade aprilia verkstan också. Men han påpekade att det är ingen fröjd om man skulle få en ny blockhalva då dom inte kommer klara. Han hade fått göra egna gängor och massa dret. Får se vad som händer.

Har fotograferat steg för steg då jag tagit isär och kommenterat lite om någon kanske skulle dra nytta av det då ni andra sa göra det.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4253503#post4253503

Såhär ser det ut idag:)
IMG_4096.JPG
 
Last edited:

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Hur lätt är det att få tag på reservdelar?
Var inne idag hos en handlare som jag alltid handlar hos.. Rekomenderade verkligen inte att jag skulle köpa aprilia pga. att det var skit svårt att få tag på reservdelar. Han pratade om leveranstider på veckor månader...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur lätt är det att få tag på reservdelar?
Var inne idag hos en handlare som jag alltid handlar hos.. Rekomenderade verkligen inte att jag skulle köpa aprilia pga. att det var skit svårt att få tag på reservdelar. Han pratade om leveranstider på veckor månader...

Innan piagio köpt dom var det så nu är det inga problem. (när jag hade aprilia 125cc kunde man få vänta länge) Ibland kan det gå lite segare vi svenska handlare som tar in saker via Itago men då finns alltid engelska firmor som tex ntb-racing som verkar ha det mesta på hyllan.

Ingen olja från oljefiltret denna gång. Vad kan det vara ?
Är det vanligt att dessa läcker om man åker mycket på bakhjulet ?

Ingen olja i slangen på vänster sida av luftburken. Ligger oljenivån mellan min/max då du kört 5 min och stäng av den?

Min -07 spottade lite olja innan byte av packningar.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo det står nästan i mitten när den är varm,jag hörde att man skulle ligga på min strecket så jag funderar på att tömma ur en skvätt.

Men jag ser inte tydligt någonstans att det läcker, så jag vet inte varifrån det kommer.

Men hur är det med slangen på vänster sida av luftburken. Känner du till den? Prova att töm den, du kan ha olja i luftburken?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Menar du den under motorn brevid plastbehållern, den med en plugg i ?
Eller menar du vid luftfilter lådan "luftburken" där har jag inte sett någon slang.

Men jag bytte luftfilter igår och då var det ingen olja i den om det nu är där du menar.


Han menar den genomskinliga slang som sitter på vänster sida i framkant av luftburken.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har haft problem med läckage vid oljefilterlocket?

Jag har ett vagt minne av att någon skrivit att man lätt drar åt den får hårt så att den börjar läcka.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är det någon som har haft problem med läckage vid oljefilterlocket?

Jag har ett vagt minne av att någon skrivit att man lätt drar åt den får hårt så att den börjar läcka.

Ja, drar du den för hårt kan du skada o-ringen. Har även haft läckage mellan kåpan och blocket en gång i tiden.
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
så nu är det färdiglekt... topplockspackningen har antagligen gett sig så det finns vatten i cyllarna... imorgon bär det av till aprilia i haninge. surt som fan!!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Kör inte med den innan du bytt packningarna. Jag hade samma problem som dig men jag körde vidare ett par repor och vart tvungen att plana topparna.
Hoppas att din inte börjar läcka mellan halvorna när packningarna är bytta.

Det gjorde min. : /
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ryker vitt. man kan fylla på kylaren och nästa timma är den tom.

Tråkigt. Men det löser sig nog.

En viktig sak som orsakat skada på flera ECU


A common fault on the 2007 VDB bikes, due to the weak tank brackets bending and the carbon tank grinding onto the frame with the pump wires trapped between, results in blown fuses, that become more and more common.

If you catch the problem at that point, fine, but we now have 2 ECU's that run the fuel pump permanantly, and cant be fixed, so obviously chaffing and fusing the wrong wires in the wrong order damages the ECU.

As i say, mainly an issue with the VDB tanks, but have seen damaged pump wiring on standard tanks too..................re route them !


http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=182006
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Fille77, har du funderat över om vad som kan ha orsakat det hela?
Jag ser att du bor i stan, har du haft hojen mycket i citytrafik så den kokat och haft sig?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top