Aprilia SXV

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
när man startar hojen så lägger sig tomgången på 3000 varv ett antal sekunder innan den går ner till ca 2000. Det gör den varje gång man startar utan undantag. är det normalt?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag ska åka upp till gävle och kolla på en 550 i veckan som gått runt 230mil ska jag tänka på något speciellt.

Eftersom jag inte fått klara svar samt att jag läst olika så frågar jag en gång, så JAG är säker.

Service olja/filter varje 15:e timme !
Service olja/filter/ventil koll varje 30:e timme !
Stor service, klyva motorn vid 100 timmar !

Stämmer dessa siffror ?
Jag har läst "Compared to other high end supermoto’s the 60 hour service intervals are not too bad either." [ http://www.raptorsandrockets.com/Reviews/Aprilia_RXV_SXV_450_550.htm ]

Så hur är det med dessa servicar ?
Jag vill inte få svar att läs i tråden, för det har jag redan gjort. Någon vänligt själ som vet hur det är kan ju svara, för tydligen är jag helt dum i huvet.

Ja jag vet att att det är en racehoj och ingen cresent compakt.

Tack på förhand.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Service olja/filter varje 15:e timme !
När den gått 90 timmar stor service,ventil koll,klyva motorn !
Om den gått som gathoj och ostrypt.

Har den gått som tävlingshoj ska det göras service oftare.

Tror jag minns rätt annars får nån rätta mig..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
På SM-rejset i Lunda helgen som var stod det en handlare med en HVA-SMRR och en SXV demohoj. Priset på SXVn var 109900:-, kan det stämma eller hade jag tagit på mig fel glasögon ???
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
nya problem med sxvn :)
nu e de så att olje trycks lampan tänds inimellanåt(röd oljekanna), kan blinka till o ävan lysa nån halva timme för att sen helt slockna ett par timmar o så har de hållt på nån vecka.
prövat bytt olja osv men samma fenomen o eftersom den inte skurit än:) bör de vara elektriskt ell vad gissar ni på.
cykeln har bara gått 30 tim o alltid bytt olja o filter vid 5 timmars intervaller.

smiter med en fråga till har letat men kanske missat hur släcker man service oljekannan som lyser vid hastighetsmätaren

har heller ingen handbok till min, nån som har så man kan ladda ner en på svenska ell om nån rentav har nån orginal att sälja.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
nya problem med sxvn :)
nu e de så att olje trycks lampan tänds inimellanåt(röd oljekanna), kan blinka till o ävan lysa nån halva timme för att sen helt slockna ett par timmar o så har de hållt på nån vecka.
prövat bytt olja osv men samma fenomen o eftersom den inte skurit än:) bör de vara elektriskt ell vad gissar ni på.
cykeln har bara gått 30 tim o alltid bytt olja o filter vid 5 timmars intervaller.

smiter med en fråga till har letat men kanske missat hur släcker man service oljekannan som lyser vid hastighetsmätaren

har heller ingen handbok till min, nån som har så man kan ladda ner en på svenska ell om nån rentav har nån orginal att sälja.

Inget nyttt problem. Lyft hatten till din oljetrycksgivare står där säkert vatten där. Jag har fått byta två oljetrycksgivare. Är man smart chansar man inte när den lampan lyser:död

Gå in på Wiki sen Aprilia och SXV så finner du allt du kan behöva och lite till genom länkarna.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Kan även vara kabelskon på givarn som glappar lite,se till att klämma ihop den i så fall. Ny givare kostar runt 70:-
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
vad står de på den flaskan ? för ja antar att de med e en vanlig växellåds olja utan några hemliga ingridienser.... kolla gärna om de e en gl4 ell gl5 o även om de e helsyntet...

qipen jag har en en kombinerad gl4/gl5 så den bör vara lika agrresiv den med igentligen men den har alltid funkat klockrent o nån gång i tiden vart de den ja va rekomenderad o därför har kört på den men som sagt va igentligen körning under helgen o jag får inte tag i just den.

Castrol TAF-X API GL4/5 var det. Gratis på jobbet :tummenupp
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
strypningarna är nu väck och hojen går som ett as! det är löjligt vilket drag det är!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
strypningarna är nu väck och hojen går som ett as! det är löjligt vilket drag det är!

Härligt!. Men mycket bättre kan det bli med avgas och ett jack i locket samt ny mapp. Provkörde en helt original för en vecka sen och gud vad trist den kändes då i både motor, fjädring och broms.

Edit: Någon som lagat ett sånt här fel på billigast möjliga vis? Stuart på alice racing tyckte korgen var billig så jag skulle byta den men det borde ju gå att bara byta gummit?
IMG_4001.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top