Aprilia SXV

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
nu ska jag sticka å hämta min nya hoj! :yoparty

synd bara att strypningen ska sitta i 3 timmar :rolleyes:
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag köpte ett Biltema men har aldrig satt i det, jag tycker filterarean ser betydligt mindre ut än på andra så jag lyxar till det lite och kör Hiflofiltro för 65 kr istället. :)
HF154 eller HF563, samma som Husqvarna, går att köpa överallt eftersom det är Duells som tar in dem.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
nu ska jag sticka å hämta min nya hoj! :yoparty

synd bara att strypningen ska sitta i 3 timmar :rolleyes:

Om det inte handlar om garanti (om jag minns rätt så är garantin stekt ifall man tar bort strypningarna?) så skit i det. Plocka ur strypningarna direkt å få rätt mappning, sen startar du upp den och kör den varm på tomgång, sen her du dig ut och drar en fem repor på mellanregistret lite gas, mellan till höga registret halvgas, låga till höga registret 75% och sen äre bara hålla fullt. (5 på varje that is)

Då sätter sig kolvringarna ordentligt och du får ut lite mer puder ur motorn :)
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Om det inte handlar om garanti (om jag minns rätt så är garantin stekt ifall man tar bort strypningarna?) så skit i det. Plocka ur strypningarna direkt å få rätt mappning, sen startar du upp den och kör den varm på tomgång, sen her du dig ut och drar en fem repor på mellanregistret lite gas, mellan till höga registret halvgas, låga till höga registret 75% och sen äre bara hålla fullt. (5 på varje that is)

Då sätter sig kolvringarna ordentligt och du får ut lite mer puder ur motorn :)

det låter bra!

men tyvärr så handlar det om garanti. Men gud va fin den är att köra :Bugar

jag är kär :tummenupp

tack för att ni fick mig att välja rätt hoj!
 
Last edited:

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
tjena skulle byta oljor på sxv550 in idag o när ja väl tömt växel lådan såg ja att jag inte hade kvar aqip helsyntet 75w-90 som den alltid gått på o har svårt att få tag i den på hemma plan.. den lokala olje försäljaren slog på sitt ok/q8 sortiment o fick fram en helsyntet gl4 som ok själva rekomendera till sxvn men den luktar inte alls lika som aqip oljan måste vara nån tillsats som skiljer där.
vad tror ni om detta ska jag vänta tills ja får hem min aqip olja ell tror ni oks funkar så länge?

man har ju hört om hur känsliga motorerna skall vara på dessa så lite nervös e man ju:)

tillägas skall att oks olja bara e 75w/80 medans aqipen e ju 75w/90 inverkar de mycke tro?
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Jag törs inte säga om det är OK med OK:s men jag kör med Castrols 75w/90 och den funkar för mig.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tjena skulle byta oljor på sxv550 in idag o när ja väl tömt växel lådan såg ja att jag inte hade kvar aqip helsyntet 75w-90 som den alltid gått på o har svårt att få tag i den på hemma plan.. den lokala olje försäljaren slog på sitt ok/q8 sortiment o fick fram en helsyntet gl4 som ok själva rekomendera till sxvn men den luktar inte alls lika som aqip oljan måste vara nån tillsats som skiljer där.
vad tror ni om detta ska jag vänta tills ja får hem min aqip olja ell tror ni oks funkar så länge?

man har ju hört om hur känsliga motorerna skall vara på dessa så lite nervös e man ju:)

tillägas skall att oks olja bara e 75w/80 medans aqipen e ju 75w/90 inverkar de mycke tro?

Att de luktar olika var en kul observation:D

75w/90 eller 75w/80 spelar ju ingen roll. Dock kan de ju börja slira om man byter olja. Se bara till att de är en växellådsolja så ökar du då chansen att de funkar:)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ang lukt på oljor, om ni får chansen, lukta på tvåtakts-oljan Polaris VES Gold. Jävla fint att komma hem och inte lukta tvåtakt :D 2x priset på en vanlig olja dock...
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
min tomgång ligger på ca 2400 när den är kall, men när den blir varm stiger den till ca 2800. vad ska tomgången ligga på?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
min tomgång ligger på ca 2400 när den är kall, men när den blir varm stiger den till ca 2800. vad ska tomgången ligga på?

Det som man känner är behagligt

För ban-körning ställer jag min tomgång så högt som möjligt utan att den driver framåt, man får alltså justera medans man kör. Jag gör samma sak på crosshojjar, fyrtakt då.

Anledningen till det är att speciellt med insprutningen så blir den lite mjukare när man öppnar gasen igen.

Kör man gata så spelar det mindre roll, då kör jag den nog ganska låg istället, låter fränare :p
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Att de luktar olika var en kul observation:D

75w/90 eller 75w/80 spelar ju ingen roll. Dock kan de ju börja slira om man byter olja. Se bara till att de är en växellådsolja så ökar du då chansen att de funkar:)

hehe ja men aqip e ju en gl4/gl5 o gl5 har ju alltid en tillsats som gör att den luktar väldigt starkt:)
ok/q8 e ju en gl4 så den e luktfri så de e just de ja e misstänksam till sen slira osv borde inte vara nån fara för de e ju ju en vanlig växellåds olja o ingen LS e liknande

tänkte mest om nån hade nån erfarenhet från ok/q8 sortiment, men ja får väl hålla mig tills veckan när de riktiga kommer hem igen:)

Jag törs inte säga om det är OK med OK:s men jag kör med Castrols 75w/90 och den funkar för mig.


vad står de på den flaskan ? för ja antar att de med e en vanlig växellåds olja utan några hemliga ingridienser.... kolla gärna om de e en gl4 ell gl5 o även om de e helsyntet... gl5 e ju normalt sett en ganska aggresiv olja o många bil växellådor e känsliga för den pga packboxar osv

qipen jag har en en kombinerad gl4/gl5 så den bör vara lika agrresiv den med igentligen men den har alltid funkat klockrent o nån gång i tiden vart de den ja va rekomenderad o därför har kört på den men som sagt va igentligen körning under helgen o jag får inte tag i just den.
 
Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Vet inte om de ändrat på de nya men det är en svart plastskruv på sidan av luftburken, ca 1 cm bred. Höger högre tomgång, vänster lägre


precis så är det, tack!

ställde när den till ca 2000 varv, tycker det är lagom.

ska snart åka och fixa bort strypningarna, då blir det andra bullar förhoppningsvis.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
precis så är det, tack!

ställde när den till ca 2000 varv, tycker det är lagom.

ska snart åka och fixa bort strypningarna, då blir det andra bullar förhoppningsvis.

De brukar ställa tomgången till 4% gasöppning, vet inte vad varv det är men, den kommer bli ändrad när de stryper av den

Framförallt kommer den bli tokrolig att köra ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top