Aprilia SXV

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Sådär ja nu har jag sjuk beslutsångest...
Ska man slå till på en Cbr 600 RR -08 eller ska man satsa på en aprilia rxv 450 -07a med tillhörande motardkit?
Ngn som kört båda och vill komma med synpunkter?
Pros and cons pls. :tummenupp
Kanske fel forum att ställa frågan i då en viss partisk nyans redan ligger över tråden. :rolleyes:
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
helt beroende på vad du ska den till , jag kör har en cbr1000rr o en aprilia sxv550 o aprilian skulle jag vilja säga funkar till bus o smidiga kortare transporter.
jag kunde inte vara utan farten som ja har på cbren o jag kunde inte vara utan buset som man har på motarden så de fick bli båda.

räknar du med att köra 15 mila turer så glöm aprilian ell annan race motard för den delen för de tröttnar du väldigt snart på.

de e en svår avvägning för som sagt de e helt olika typer av cyklar o nöjena utspelar sig på olika sätt o båda e väldigt kul så ta dig en rejäl funderare på vad dina kompisar använder o kör för att glida runt ensam e lika tråkit de.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Funderar på en 550.
Hur är service på dessa.

Hur ofta är det små service och vad är det som ska bytas ? Kostnad ?

När är dom stora servicarna och vad kostar den/dom ?
Något man ska se upp med på dessa modeller ?

Jag ska förmodligen köpa en 550, men jag vill gärna ha svar på frågorna. Någon måste väl ändå veta hur det funkar ?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag ska förmodligen köpa en 550, men jag vill gärna ha svar på frågorna. Någon måste väl ändå veta hur det funkar ?


SXVn är en racehoj, ingen sporthoj.

Ta aldrig din racehoj längre från depån än du orkar putta tillbaka. Det har summerat mitt SXV ägande.

Min 07a har gått 100 timmar och jag har precis klyvt motorn och bytt packningsgegget mellan halvorna, kamkedjor och kolvar. Min motor såg väldigt fin ut i motorn inga tydliga förslitningar t om oljepumpen såg finfin ut.

Det är DUKTIGT mycket dyrare att åka racehoj än sporthoj har jag märkt. : /


De få gångerna som min gått har den varit otrolig.
 
Last edited:

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Precis.. Problemet är att min bror har sålt sin hoj, min polare som körde hoj innan, har flyttat. Min andra grusåkarpolare bor i Karlstad, 25 mil härifrån. Så nu står jag här ensam i regnet och vet varken ut eller in. :)
Det kommer antagligen bli mest långa resor på hojjen. Men samtidigt vill man ju inte bli av med buset samt möjligheten att köra grus. Körde KTM 640 innan och det var bra roligt.
Får leta upp ngn körtråd och hitta andra hojåkare helt enkelt.
//T

helt beroende på vad du ska den till , jag kör har en cbr1000rr o en aprilia sxv550 o aprilian skulle jag vilja säga funkar till bus o smidiga kortare transporter.
jag kunde inte vara utan farten som ja har på cbren o jag kunde inte vara utan buset som man har på motarden så de fick bli båda.

räknar du med att köra 15 mila turer så glöm aprilian ell annan race motard för den delen för de tröttnar du väldigt snart på.

de e en svår avvägning för som sagt de e helt olika typer av cyklar o nöjena utspelar sig på olika sätt o båda e väldigt kul så ta dig en rejäl funderare på vad dina kompisar använder o kör för att glida runt ensam e lika tråkit de.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Startmotor

Har startmotorproblem med min SXV550 -08.

I slutet av april dog startmotorn och jag satte i en ny.
Då startade hojen lätt och snabbt.
Senaste veckan har starten gått segare och segare igen och är nog körd den med.

Känns som om starten inte är huvudproblemet, även om de är erkänt svaga.

Behöver hjälp av er att komma på vad som kan påverka så att starten får jobba för hårt.

Hojen går bra när den väl startar, har gått 500-600 mil.
Är avstrypt med upptagen luftburk och kattarna är borta, annars orginal.

Den ska vara rätt mappad enl. uppgift från åf och har mapp med inspr. fördröjning vid kallstart och max 6 sek på startmotorn. Vet dock ej exakt vilken mapp.

Startmotordreven ska vara rätt då det är en 08.

Bytte olja nyligen och såg att FCV-ventilen var något lite repig, kan det påverka så att motorn har mer olja i sig än den ska vid kallstart och det blir tyngre att dra runt? Har dock normal nivå i tanken.

Stiften har jag inte kollat, dock går ju hojen bra efter start, så de borde vara ok. Vet inte hur mycket det skulle påverka heller.

Batteriet är ok, står alltid med C-teken inkopplad så att det är fulladdat.

Så, vad mer kan påverka?? :va
Ös på med förslag/teorier!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Har startmotorproblem med min SXV550 -08.

I slutet av april dog startmotorn och jag satte i en ny.
Då startade hojen lätt och snabbt.
Senaste veckan har starten gått segare och segare igen och är nog körd den med.

Känns som om starten inte är huvudproblemet, även om de är erkänt svaga.

Behöver hjälp av er att komma på vad som kan påverka så att starten får jobba för hårt.

Hojen går bra när den väl startar, har gått 500-600 mil.
Är avstrypt med upptagen luftburk och kattarna är borta, annars orginal.

Den ska vara rätt mappad enl. uppgift från åf och har mapp med inspr. fördröjning vid kallstart och max 6 sek på startmotorn. Vet dock ej exakt vilken mapp.

Startmotordreven ska vara rätt då det är en 08.

Bytte olja nyligen och såg att FCV-ventilen var något lite repig, kan det påverka så att motorn har mer olja i sig än den ska vid kallstart och det blir tyngre att dra runt? Har dock normal nivå i tanken.

Stiften har jag inte kollat, dock går ju hojen bra efter start, så de borde vara ok. Vet inte hur mycket det skulle påverka heller.

Batteriet är ok, står alltid med C-teken inkopplad så att det är fulladdat.

Så, vad mer kan påverka?? :va
Ös på med förslag/teorier!


Jag tror att det kan vara idé att kolla närmare på mappen. Min vart mycket mer lättstartad med VDB-mappen i. Den mappen tänder tydligen ena cyllindern först för att minska slitaget på startmotorn.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om nr.9 i reservdelslistan, den som heter Starter clutch assy. slirar får tydligen startmotorn jobba hårt, tror jag såg nåt om att det var en vanlig anledning?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Om nr.9 i reservdelslistan, den som heter Starter clutch assy. slirar får tydligen startmotorn jobba hårt, tror jag såg nåt om att det var en vanlig anledning?



Det är envägslagret vid svänghjulet va? Vet du om det går det att kontrollera funktionaliteten? Jag har nämligen mitt svänghjul isärtaget nu.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Funderar på en 550.
Hur är service på dessa.

Hur ofta är det små service och vad är det som ska bytas ? Kostnad ?

När är dom stora servicarna och vad kostar den/dom ?
Något man ska se upp med på dessa modeller ?

Vi har svarat väldigt många gånger på dessa frågor i denna tråd....
Är du verkligen intresserad läs hela tråden så får du lära dig mycket mer än bara det du frågar om.

SXVn är en racehoj, ingen sporthoj.

Ta aldrig din racehoj längre från depån än du orkar putta tillbaka. Det har summerat mitt SXV ägande.

Min 07a har gått 100 timmar och jag har precis klyvt motorn och bytt packningsgegget mellan halvorna, kamkedjor och kolvar. Min motor såg väldigt fin ut i motorn inga tydliga förslitningar t om oljepumpen såg finfin ut.

Det är DUKTIGT mycket dyrare att åka racehoj än sporthoj har jag märkt. : /

Och jag tycker det är mycket billigare att åka SXV än GSXR 1000 som jag hade tidigare. Sparat in många tusen i försäkringspengar samtidigt som jag åker roligare hoj :D
 
Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450

NU har jag läst.
Som jag fattar så är det olja, filter vid 15h ca 150-300kr
Sen ska det vara ventil justering och något mer, men när gör man den ? Varannan gång/30tim eller ?

Sen kommer det en stor service vid 100 timmar, där man byter kolvar osv ? Kostar den 3000-4000kr ?
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jag vill köpa en SXV 550, måste dock bli av med RS 125an först! Någon som vill byta? :D
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
NU har jag läst.
Som jag fattar så är det olja, filter vid 15h ca 150-300kr
Sen ska det vara ventil justering och något mer, men när gör man den ? Varannan gång/30tim eller ?

Sen kommer det en stor service vid 100 timmar, där man byter kolvar osv ? Kostar den 3000-4000kr ?

Tanka hem en manual där står vad och när :tummenupp

http://xvasylum.wikidot.com/reference:manuals
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
NU har jag läst.
Som jag fattar så är det olja, filter vid 15h ca 150-300kr
Sen ska det vara ventil justering och något mer, men när gör man den ? Varannan gång/30tim eller ?

Sen kommer det en stor service vid 100 timmar, där man byter kolvar osv ? Kostar den 3000-4000kr ?


Oljefilter 65:-
1 l växelådsolja 205:-
2 l motorolja 340:-

610:-/oljebyte

Priser enligt Starol ink moms:

Kolv 1749:-
O-ring 49:-
Topplockspackning 349:-
x2 = 4294:-

Det står inget om kolvringar följer, sedan lär du byta kedjorna när du ändå är igång, räkna 600-700 per kedja.

6000 är nog inga problem att komma upp i.


Jag beställde dock alla mina prylar från ett ställe i England och fick då:
Kolvar
Kolvringar
O-ringar
Kamkedjor
Topplockspackningar
Statorkåpspackning
Kopplingskåpspackning

för 4k.


Ventiler sägs det att man kontrollerar när man byter kolvar, men det är inget stort jobb att kontrollera så jag kommer göra det när mina kolvar gått 50h.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Oljefilter 65:-
1 l växelådsolja 205:-
2 l motorolja 340:-

610:-/oljebyte

Oljefilter= 65
0,5L växellådsolja = 80kr
1,25L motorolja = 90kr

235kr/ oljebyte

Det kanske är här ditt ägande blir så dyrt?:D

Kan tipsa dig om okq8 SBK racing 20w50 så får du en 20L dunk till 60kr/L på närmsta mack.

Vilken firma handlar du delar av i england?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Oljefilter= 65
0,5L växellådsolja = 80kr
1,25L motorolja = 90kr

235kr/ oljebyte

Det kanske är här ditt ägande blir så dyrt?:D

Kan tipsa dig om okq8 SBK racing 20w50 så får du en 20L dunk till 60kr/L på närmsta mack.

Vilken firma handlar du delar av i england?

var köper ni oljefilter, min lokala Aprilia handlare tar 129:-
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Oljefilter= 65
0,5L växellådsolja = 80kr
1,25L motorolja = 90kr

235kr/ oljebyte

Det kanske är här ditt ägande blir så dyrt?:D

Kan tipsa dig om okq8 SBK racing 20w50 så får du en 20L dunk till 60kr/L på närmsta mack.

Vilken firma handlar du delar av i england?


Vilken växellådsolja kör du då?

Jag har köpt alla mina oljor på Starol än så länge och då endast kört på AGIPs oljor.

Firman heter NTB racing och jobbar genom ebay.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Speedgear säljer highflowfilter:)

Jag kör på ELF växllådsolja. 75w90 tror ja den är.


Helsyntet då?

Jag snackade med en tekniker på Shell som menade att deras helsyntetiska 75w90 inte skulle passa.

Orig så är det ju AGIPs 75w90 helsysntet olja i lådan, jag kan inte förstå varför inte Shells motsvarighet skulle fungera.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top