Aprilia SXV

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hejsan, Har kollat lite på en 550 sxv,
Jag tänker inte tävla med den, utan bara köra på små kurviga vägar och lite bakhjul å sånt.
Men köper jag mig bara problem om jag väljer en sxv?
Hur e det med servicen när man "normal" kör som jag?
Täta oljebyten och sånt kan man ju ta. men att hålla på och byta kolvar och sånt stup i kvarten känns inte motiverat!

Så ni proffs, vad tror ni? e det ngt att sattsa på?
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
tjena alla sxv ägare... jag har själv köpt mig en sxv550-07 som kompliment till landsvägscykeln,
e än så länge super nöjd me cykeln peppar peppar

några frågor vad e de som brukar paja i startmotorerna?kolen? min korrade konstigt idag men dock fungerade som den ska men de kändes direkt som att de va nåt på g.
vad kostar en ny?

sen styr vobbel e verkligen nåt ja har på min, den va sänkt fram när den köptes vilket gjorde den grymmt känslig men har ändrat tillbaka de nu men fortfarande e de riktigt spännande i ca 130-150 högre har ja inte ens vågat som den vobblar då. Hittar inga glapp osv heller nån stans.

e de vanligt att de kan komma några droppar vatten i expansions kärlet under motorn vid hård körning? kom några droppar ur där idag efter mycke bakhjul o diverse hård körning.

mvh uffarn
 

Dampe

Wheelie
Gick med
29 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Svart Grå & Lite Röd
Halloj..!
Hade tänkt införskaffa mig en sxv 550 ni istället för gixxer 1000- 05.
Har suttit o läst i stort sett hela den här tråden nu o börjar nästan överväga att hoppa över något sxv köp.
Speciellt när man läser om alla problem som PPG har haft med sin hoj, kan det vara så att han fått tag på ett riktigt måndagsexemplar?
Det känns ju i stort sett som det ena problemet avlöser det andra..
Skulle vara riktigt tacksam om någon kunde ge ett helt ärligt svar..=P Är det en bra cykel eller är det massor med trubbel?
Har funderat på en 08:a då det verkar som det är en del åtgärder som gjorts på dessa..
Kan man åka en så där 15-20 mil o sen ställa in den i garaget och starta den nästa dag o köra vidare utan att oroa ihjäl sig över något??

Tacksam för svar! Linus!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Halloj..!
Hade tänkt införskaffa mig en sxv 550 ni istället för gixxer 1000- 05.
Har suttit o läst i stort sett hela den här tråden nu o börjar nästan överväga att hoppa över något sxv köp.
Speciellt när man läser om alla problem som PPG har haft med sin hoj, kan det vara så att han fått tag på ett riktigt måndagsexemplar?
Det känns ju i stort sett som det ena problemet avlöser det andra..
Skulle vara riktigt tacksam om någon kunde ge ett helt ärligt svar..=P Är det en bra cykel eller är det massor med trubbel?
Har funderat på en 08:a då det verkar som det är en del åtgärder som gjorts på dessa..
Kan man åka en så där 15-20 mil o sen ställa in den i garaget och starta den nästa dag o köra vidare utan att oroa ihjäl sig över något??

Tacksam för svar! Linus!


Det är som vanligt med nya hojar, spec race hojar. Det tar ett tag att lära känna cykeln.
Att ställa ventilerna är enkelt nu när man gjort det en gång, Aprilia har verkligen tänkt till när dom konstruerade alla hjälpmedel. Det går inte att göra fel. ( om man inte har generalfel någonstans och vänder kammarna uppochned )
Jag hade bara lite otur att min/a toppackning/ar stack precis efter att jag hade fått ihop den efter ventiljusteringen, men det är smällar man får ta. Alla mina problem är direkt länkade till trasig toppackning och jag skulle beställt packningar istället för att leka felsökningspelle.

Jag blev också rekomenderad att absolut inte köpa äldre än 08a. Alla 06or och 07or bara rasar, DIreCkt! :rolleyes:

Det var lite barnsjukdomar, alla modeller har barnsjukdomar.
Jag har för mig att det är:
Packningsklistret som ligger mellan blockhalvorna.
Drevet som startmotorn driver är "feldrevat" och gör så att startmotorn brinner. Det är bara att slänga i ett nytt.
Bultarna till statorn behöver lite loctite.
Insugningsgummina torkar ut och behöver lite packningsklet.
Nu minns jag faktiskt inte om det var något mer, jag har för mig att jag glömt nåt.


Jag blir dock lite orolig när jag ser att folk funderar på att köpa en ren racehoj som SXVn och är oroliga för oljebyten? Jag tycker att man ska titta på en annan cykel om det kan kännas tungt med såna petitesser.

Räkna med att skruva en gång i veckan. Då lurar du inte dig själv.

Klarar du av detta så är SXVn en otrolig hoj. Du slipper enstånkornas jevla vibbrationer som domnar av hela kroppen och du får ett riktigt register.
Effekten känner ni förmodligen redan till, det är väl därför ni kollar på den? Klart man ska ha den värsta hojen som finns. :)
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
kollade o luskade länge innan jag köpte den sxv jag har nu o de e en -07a den har alla uppgraderingar på alla punkter som -08orna har så vi får hoppas den håller ihop ett tag.
jag e ju lite sån att när ja väl köper nåt så ska de va lite värre grejer men så har man ju råkat ut för en del genom åren med olika fordon så jag e inte rädd för sxvn ska va värre än nåt annat men de gäller nog att se till att få välskötta saker o många sxver man ringde på så visste ju ägarna inte ens hur man bytte olja osv på sin egen cykel.
Så känn väl på säljarna innan du köper för de märks ganska väl om dom har skött grejerna på ett bra sätt.
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Min cykel har inte gått mycket men ej haft ett enda strul hittills, sköter man om den utan att skruva ihjäl den så fungerar de bra. Min -08 RXV som är skött som ett barn o inte en repa är dock omöjlig att sälja, ryggen vill inte mer tyvärr. Verkar vara en stendöd marknad för grusmaskiner i denna kaliber då alla vill köra motard fast att en duktig åkare med RXV kör ifrån en sämre SXV förare på alla underlag. Jag väntade med köp till 08 o det tror jag är ett bra tips även om många åker strulfritt med även de äldre. Personligen tycker jag fler skulle prova grus istället för gata. Denna maskin äger på grus o skogsvägar.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Sluta oroa er eller har jag bara haft tur.... 420mil och bara gjort service (själv) + bytt oljetrycksgivaren för att den läckte igenom olja. Mest gatbus men smiskar även sporthojar på banan ibland ;-)

Det är väl så att allt som är fel HÖRS så mycket mer än sånt som är bra. Jag är jätte nöjd med min och om jag skulle byta till nån annan motard så skulle jag byta ner mig. Körde gixxer 1000 förut men sxv:n är mycket roligare så det är värt att byta olja ofta och att tanka ännu oftare.... ge mig en 12 liters tank nån :)
 

Dampe

Wheelie
Gick med
29 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Svart Grå & Lite Röd
Tack för svaret där GGP, tror nog det blir en SXV ändå..

Oljebyten är inget som oroar mig, det kan jag göra ofta om så behövs.. så länge man har en sjukt rolig cykel så kan man lägga ner tid på den=)

Men när du skriver skruva en gång i veckan, menar du då oljebytena eller en massa annat strul..:p O tycker du ja ska byta olja i lådan varje gång ja byter i motorn??

MVH!
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
några frågor vad e de som brukar paja i startmotorerna?kolen? min korrade konstigt idag men dock fungerade som den ska men de kändes direkt som att de va nåt på g.
vad kostar en ny?

sen styr vobbel e verkligen nåt ja har på min, den va sänkt fram när den köptes vilket gjorde den grymmt känslig men har ändrat tillbaka de nu men fortfarande e de riktigt spännande i ca 130-150 högre har ja inte ens vågat som den vobblar då. Hittar inga glapp osv heller nån stans.

e de vanligt att de kan komma några droppar vatten i expansions kärlet under motorn vid hård körning? kom några droppar ur där idag efter mycke bakhjul o diverse hård körning.

mvh uffarn

Startmotorn är för klen :va så plågas den för mycket brinner lindningen. Så släpp start knappen om motorn hugger emot. Att det ska vara feldrevat! har jag läst att det inte ska göra nån skillnad utan det är mer viktigt att hojen är riktigt setupad= lättstartad. Min funkar än medan en del (i USA) byt flera,men jag skulle inte bli förvånad om min skulle lägga av :brinnerup

Styrvobbel är en fjädringinställning.... Sänkt min fram och styvat upp den bak och sitt inte långt bak. Jag är 188cm 90kg och min funkar bra, även när man släpper ner framhjulet i 160km/t...

Är det för mycket i kylarn så trycker den ur sig det,speciellt vad hård körning :banana

Det där med Insugningsgummina var nytt för mig :va

Här en annan grej http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=175308&highlight=clutch
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tack för svaret där GGP, tror nog det blir en SXV ändå..

Oljebyten är inget som oroar mig, det kan jag göra ofta om så behövs.. så länge man har en sjukt rolig cykel så kan man lägga ner tid på den=)

Men när du skriver skruva en gång i veckan, menar du då oljebytena eller en massa annat strul..:p O tycker du ja ska byta olja i lådan varje gång ja byter i motorn??

MVH!


Mjaa, en gång i veckan kanske är i överkant, men om du räknar med det så blir du iaf inte besviken.
Jag tycker att det tar ett bra tag innan den börjar varna för gammal olja, så det är inget jag tänker på iaf.

Växellådsoljan byter du samtidigt som motoroljan.
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
nån som har uppgifter om vad en start motor kostar ?
min har ju inte pajat men de kanske e värt att ha en liggandes om den ger upp.
e ju inge kul o få stillestånd mitt i säsongen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
nån som har uppgifter om vad en start motor kostar ?
min har ju inte pajat men de kanske e värt att ha en liggandes om den ger upp.
e ju inge kul o få stillestånd mitt i säsongen.

2500-3000 kr.

Jag rev ur kolvarna på min motor ikväll, då jag tänkte byta kedjor och kolvar samtidigt som jag ändå byter topplockspackningar.

Min cykel har rullat 750 mil någonting och det sitter originalkolvar i den, eller satt. Jag mätte upp kolvarna till 79, 8 mm. När de är nya så mäter de 79,96. Gränsvärdet är 75,någonting.
Kan det verkligen vara så att mina kolvar inte har slitits någonting på 750 mil? Aprilias 100 timmar verkar ju vara bullshit iaf.
Jaja, nya kolvar är redan betalda så jag får väl slänga i dom och se glad ut.

Ni andra kanske ska ta och mäta upp era om ni närmar er 100 timmar, jag skulle aldrig ha beställt nya om jag visste hur fina mina var iaf.
Jag tänkte spec på dig MR.Helmut, du skulle ju byta snart.

Olof, kommer du ihåg vad du fick ge för dina Buckets? mina såg likadana ut som dina efter vatten i motorn. Hojen gick 30 min med vatten, innan när jag ställde ventilerna var dom som nya. : (
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
2500-3000 kr.

Jag rev ur kolvarna på min motor ikväll, då jag tänkte byta kedjor och kolvar samtidigt som jag ändå byter topplockspackningar.

Min cykel har rullat 750 mil någonting och det sitter originalkolvar i den, eller satt. Jag mätte upp kolvarna till 79, 8 mm. När de är nya så mäter de 79,96. Gränsvärdet är 75,någonting.
Kan det verkligen vara så att mina kolvar inte har slitits någonting på 750 mil? Aprilias 100 timmar verkar ju vara bullshit iaf.
Jaja, nya kolvar är redan betalda så jag får väl slänga i dom och se glad ut.

Ni andra kanske ska ta och mäta upp era om ni närmar er 100 timmar, jag skulle aldrig ha beställt nya om jag visste hur fina mina var iaf.
Jag tänkte spec på dig MR.Helmut, du skulle ju byta snart.

Olof, kommer du ihåg vad du fick ge för dina Buckets? mina såg likadana ut som dina efter vatten i motorn. Hojen gick 30 min med vatten, innan när jag ställde ventilerna var dom som nya. : (

Det är väl inte bara måttet på kolvar som räknas, de kan även bli utmattade och spricka? Men är det inte så att kolven är 80 från början och limit är 79.94 om jag läser rätt? Det med 75,nånting är 450 kolvarna, du lär ju inte ha mycket komp med några mm spel? ;)

Om dina buckets såg ut så borde du kolla kammarna också, är de ok?
Jag satte i Honda 450-buckets sist, kan de ha kostat ca 400kr/st? Har inte öppnat sen jag satte i de så vet inte om de är av bättre kvalité men det kan man ju anta eftersom det är Honda. :) Kände att de var lite lättare iaf.

Edit: Ser du förresten att det var i toppackningen det läckte? Så du inte sätter ihop den igen och det fortfarande läcker.
 
Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Om dina buckets Har inte öppnat sen jag satte i de så vet inte om de är av bättre kvalité men det kan man ju anta eftersom det är Honda. :) Kände att de var lite lättare iaf.

Aprilia har bytt art nummer på sina mot de äldre som satt i, så de nya kanske är något bättre. Nya art nummret är 855632
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har inte beställt eller bytt än

Riskerar du inte att kammarna går då?

Det är väl inte bara måttet på kolvar som räknas, de kan även bli utmattade och spricka? Men är det inte så att kolven är 80 från början och limit är 79.94 om jag läser rätt? Det med 75,nånting är 450 kolvarna, du lär ju inte ha mycket komp med några mm spel? ;)

Om dina buckets såg ut så borde du kolla kammarna också, är de ok?
Jag satte i Honda 450-buckets sist, kan de ha kostat ca 400kr/st? Har inte öppnat sen jag satte i de så vet inte om de är av bättre kvalité men det kan man ju anta eftersom det är Honda. :) Kände att de var lite lättare iaf.

Edit: Ser du förresten att det var i toppackningen det läckte? Så du inte sätter ihop den igen och det fortfarande läcker.


Ahaaa! Det är ju självklart att det måste vara så! Då borde mina kolvar vara slut! Vad skönt. :)
Var beställde du dina buckets?

Jag kunde inte se på topplockspackningarna att dom var sönder, men det bubblade avgaser i kylaren. Jag får sätta ihop och prova. I värsta fall får jag dela på blocket och göra om där också.

Aprilia har bytt art nummer på sina mot de äldre som satt i, så de nya kanske är något bättre. Nya art nummret är 855632


Vet du vad dom kostar ungefär?
 
Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Riskerar du inte att kammarna går då?




Ahaaa! Det är ju självklart att det måste vara så! Då borde mina kolvar vara slut! Vad skönt. :)
Var beställde du dina buckets?

Jag kunde inte se på topplockspackningarna att dom var sönder, men det bubblade avgaser i kylaren. Jag får sätta ihop och prova. I värsta fall får jag dela på blocket och göra om där också.




Vet du vad dom kostar ungefär?

runt 450kr / finns i DK för lev ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top