Aprilia SXV

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skickade ut prisförfrågningar på 100h service med kolvbyte å hela visan idag.

Skickade då till Eurospeed i karlstad och Speedgear som jag vet är duktiga.

Vet du en firma som är seriös och har meckat med sånna här motorer tidigare?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Skickade ut prisförfrågningar på 100h service med kolvbyte å hela visan idag.

Skickade då till Eurospeed i karlstad och Speedgear som jag vet är duktiga.

Vet du en firma som är seriös och har meckat med sånna här motorer tidigare?



Varför gör du det inte själv?

Klarar du av att ställa ventiler så kan du byta kolvar.

Jag har fått ett pris på ca 3600 för kolvar, kolvringar, kolvbultar, topplockspackningar.

Jag ska nog göra den servicen snart också.
 

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Tja. Är det någon som vet om växellådan töms på olja när man byter startmotor och bendixdrev? Jag hade min på verkstad och gjorde detta. När jag hade kört 2-3 mil så började det låta väldigt illa från motorn. Särskilt på låga växlar. Kollade växellådsoljan fick ut ca. 1 dl. Fyllde på ny olja och ljudet försvann. Jag hade nyligen bytt både växel och motorolja. Så han måste ha tömt och glömt fylla. Men nu har ju antagligen växellådan tagit stryk. Får väll se vad han säger. Det ska inte jag behöva stå för!! Fan den var på verkstaden i 4 veckor.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Varför gör du det inte själv?

Klarar du av att ställa ventiler så kan du byta kolvar.

Jag har fått ett pris på ca 3600 för kolvar, kolvringar, kolvbultar, topplockspackningar.

Jag ska nog göra den servicen snart också.

Lager vevstake
Lager vevaxel
Kolvar
Kolvringssats
Oljepump sug
Oljepump tryck
Kamkejdor
P-sats, oring
P-sats, motor
P-sats, oljetätningar

Dom sakerna lämnade Eurospeed på förslag vid 100h service. Jag lämnar helst bort det för att kunna sova gott om natten:)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Lager vevstake
Lager vevaxel
Kolvar
Kolvringssats
Oljepump sug
Oljepump tryck
Kamkejdor
P-sats, oring
P-sats, motor
P-sats, oljetätningar

Dom sakerna lämnade Eurospeed på förslag vid 100h service. Jag lämnar helst bort det för att kunna sova gott om natten:)



Oj. :O

Fick du något pris?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Skickade ut prisförfrågningar på 100h service med kolvbyte å hela visan idag.

Skickade då till Eurospeed i karlstad och Speedgear som jag vet är duktiga.

Vet du en firma som är seriös och har meckat med sånna här motorer tidigare?

Jones MC i Karlskoga gjorde ett ypperligt jobb med min motor, rekommenderas varmt! :tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag måste bara höra om en ful liten fråga.

Jag lär få beställa nya toppackningar.

Inte ska jag väl behöva ställa hojen under tiden som grejerna är pågång?
Det lär läcka ut avgaser i kylarvattnet, men inte in något vatten i motorn. Det är klart att det kanske inte är idealiskt, men jag kan inte tänka mig att den skulle må dåligt av att lufta ur lite avgaser där?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tja. Är det någon som vet om växellådan töms på olja när man byter startmotor och bendixdrev? Jag hade min på verkstad och gjorde detta. När jag hade kört 2-3 mil så började det låta väldigt illa från motorn. Särskilt på låga växlar. Kollade växellådsoljan fick ut ca. 1 dl. Fyllde på ny olja och ljudet försvann. Jag hade nyligen bytt både växel och motorolja. Så han måste ha tömt och glömt fylla. Men nu har ju antagligen växellådan tagit stryk. Får väll se vad han säger. Det ska inte jag behöva stå för!! Fan den var på verkstaden i 4 veckor.

Växellådsoljan har inget med saken att göra men verkstäder kan ju få för sig allt möjligt, de kan ha tömt på fel plugg så de tömt växellådan och fyllt på i motorn, så snart kanske den börjar spy ut olja för att de överfyllt också. ;)
 

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Växellådsoljan har inget med saken att göra men verkstäder kan ju få för sig allt möjligt, de kan ha tömt på fel plugg så de tömt växellådan och fyllt på i motorn, så snart kanske den börjar spy ut olja för att de överfyllt också. ;)

Nej det är rätt mängd motorolja. Men jag funderar på om han har lyckats skruva bort någon skruv så han har tömt den av misstag.
 

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Det kan vara rätt mängd motorolja fastän att du har 0 olja i lådan.

Jo det är klart! Så var det också. Men jag har snackat med verkstaden och han sa att det var möjligt att han kanske råkat tömma lådan utan att han visste det.
Så han står för kostnaden om något rasar.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag tog hojen på släp till Starol imorse och slängde i VDB-mappen. Jag måste säga att Håkan på Starol ger ett seriöst intryck.

Vi pratade lite om dina problem som du hade haft också Markus, jag förstår inte varför du är så bitter på killarna där. Det lät som att Håkan hade försökt och försökt att hjälpa dig?

Efter mappningen så gick hojen lite knackigt vid 7000-7500 varv, så jag tog en resa tillbaka till Starol för finjustering.

Det var ingen bra idé.


När toppackningen har gått så trycker hojen ur sig vatten som blandas med olja och jag märkte att den fyller upp den genomskinliga spillslangen Väldigt snabbt, för att sedan svämma över den och börja drälla över hela bakdäcket.
Det som var lite synd var att jag märkte detta den hårda vägen efter motorvägsavfarten vid Enköping.

Olja på bakdäck = halt, för dom som undrar.
"Fan jävla helvetes piss!!!!" skrek jag i hjälmen och kastade mig upp på hojen igen och gled skamset vidare.

Jag verkar ha klarat det mesta dock, lite skrap här och var och ännu mer skrapmärken på stället. :crash
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tog hojen på släp till Starol imorse och slängde i VDB-mappen. Jag måste säga att Håkan på Starol ger ett seriöst intryck.

Vi pratade lite om dina problem som du hade haft också Markus, jag förstår inte varför du är så bitter på killarna där. Det lät som att Håkan hade försökt och försökt att hjälpa dig?

Efter mappningen så gick hojen lite knackigt vid 7000-7500 varv, så jag tog en resa tillbaka till Starol för finjustering.

Det var ingen bra idé.


När toppackningen har gått så trycker hojen ur sig vatten som blandas med olja och jag märkte att den fyller upp den genomskinliga spillslangen Väldigt snabbt, för att sedan svämma över den och börja drälla över hela bakdäcket.
Det som var lite synd var att jag märkte detta den hårda vägen efter motorvägsavfarten vid Enköping.

Olja på bakdäck = halt, för dom som undrar.
"Fan jävla helvetes piss!!!!" skrek jag i hjälmen och kastade mig upp på hojen igen och gled skamset vidare.

Jag verkar ha klarat det mesta dock, lite skrap här och var och ännu mer skrapmärken på stället. :crash

Jag tyckte också att de verkade seriösa till en början och jag har egentligen inget emot de som personer utan mer hur alltihop hanterades. Och självklart berättar han sin version så fördelaktig som möjligt ur hans synvinkel så det du fick höra var troligtvis inte hela sanningen.

Det som hände var iaf att jag skulle till Spanien på träningsläger och eftersom det snart var dags att byta kolvar tyckte jag det var bäst att göra det innan, jag anlitade dem för att jag visste att de hade varit på mekkurs på just den här motorn, vilket väl var felet, hade någon annan gjort jobbet så hade den personen följt mekhandboken, Håkan hade inte den på papper utan bara på datorn och det går inte hålla på med en datorn när man mekar, enligt honom själv.

Jag betalar 3500 kr(enbart arbete) och åker hem med min motor, sätter den i ramen och får efter mycket malande igång den, det är sent så jag är nöjd med det, tror att allt är bra, sen får jag influensa och blir sängliggande några dagar tills kvällen innan vi ska åka och jag tänker att jag att jag måste prova hojen innan, det visar sig att den går som en påse skit, jag letar fel, åker 50 mil mitt i natten för att koppla in Axone men hittar inget fel. Eftersom jag inte har en aning om vad felet är stannar hojen hemma och så tänkte även jag men efter mycket övertalning följer jag med till Spanien och åker på en lånad Husaberg som väl är så långt ifrån min hoj man kan komma.

När jag kommer hem igen kontaktar jag Håkan, jag tar dit hojen, säger att jag misstänker att kammarna kan stå fel, eftersom jag fått tips om det. Jag hämtar hojen nån dag senare, Håkan hittar inget fel, "mekaniskt är allt som det ska". Men han hittar en lös jordkabel och säger att jag troligtvis har pajat tändboxen. Jag får betala omkring 1000 kr i felsökningsavgift eftersom inte de gjort nåt fel.

Symptomen jag har är att hojen startar på två cylindrar men försöker man gasa eller köra iväg dör en cylinder, och inte samma cylinder varje gång, så det är inget lät fel att hitta. Jag spenderar en vecka eller två med att leta fel och mäta allt möjligt på tändningen och insprutningen utan att hitta något fel, naiv som man är litar man ju på folk, säger Håkan att den är ok mekaniskt letar jag inget fel där. Jag ska precis låna en tändbox för att testa det när jag får tips från amerikanska Apriliateamets mek att jag kan prova ta bort tändstiften för att känna efter med fingrarna hur det blåser ur tändstiftshålen och visst fan är det så, den blåser ur båda i princip samtidigt, Håkan har gjort en big bang av min motor. :huvet

Jag tar dit hojen ytterliggare en gång, jag stannar kvar för att vara med och se när klåparen håller på och mycket riktigt visar sig ena kammen stå ett halvt varv fel, när jag ifrågasätter varför han inte kollat det när jag specifikt nämnde det när jag lämnade hojen förra gången får jag svaret: "Jag var så säker på att jag gjort rätt."

När allt är klart frågar jag, hur gör vi nu då?
-Nä, det är lugnt, du behöver inte betala nåt.

"Betala?" Vad i helvete jag håller på och explodera, jag hade inte direkt tänkt betala, jag ville ha pengar för de extra utgifterna de åsamkat mig, vilket är precis vad jag ska enligt konsumentverket som jag pratade med. Men nä:
"Några pengar kan vi inte ge dig, men du kan få rabatt om du ska köpa köpa något."
Vad i helvete, bara för att de klantat sig har de tänkt att tjäna ännu mer pengar på mig? Jag åker därifrån med 6 liter olja, som för mig egentligen inte är värt nåt eftersom jag inte betalar för olja.

Alla kan göra fel, jag gör också fel men då får man ju stå för det. Hade de kollat det jag tipsat om hade han hittat felet, sen kunde han sagt att det berott på nåt helt annat, typ jordkabeln så hade jag åkt hem nöjd. Så jag tycker att jag har anledning till att vara bitter, deras misstag ska inte kosta mig jävla massa tid och pengar. Här borde jag ha kopplat in allmänna reklammationsnämnden men det blev aldrig av bekväm som man är.

Det enda jag ville var att få den kompensation som jag har rätt till dvs få tillbaka felsökningsavgiften ca 1000kr jag hade betalat samt pengar för de 140 milen jag åkt i onödan. Då är jag ändå snäll tycker jag, hade kunnat räkna in de tre dagarna jag tog ledigt från jobbet för att åka till och från Enköping i onödan, eller de jävla massa timmarna jag letade fel eller de 15-20 000 jag la på träningsläger som visserligen var roligt men inte alls samma valuta för pengarna som om jag fått åka på min egen hoj.

Jag hoppas du har mer förståelse till varför jag har svårt att rekommendera de till andra, jag tycker tom att jag gör en samhällstjänst när jag ber andra hålla sig borta därifrån. ;) De är säkert ok tills nåt går fel men går nåt fel du får du ta hela smällen själv, även om det är deras fel.

Så hur lät hans version ungefär? Det där med "försökt och försökt" lät roligt.. :) Visst försökte han säkert lite tills han såg en lös jordkabel men det var ju jag som betalade honom?

Ok, sjuuukt långt inlägg men man vill ju inte missa nåt. :) Hoppas du är ok efter din vurpa.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Så hur lät hans version ungefär? Det där med "försökt och försökt" lät roligt.. :) Visst försökte han säkert lite tills han såg en lös jordkabel men det var ju jag som betalade honom?

Ok, sjuuukt långt inlägg men man vill ju inte missa nåt. :) Hoppas du är ok efter din vurpa.



Vi gick faktiskt inte in i detaljer, men han berättade att du mer eller mindre hade bott hos Starol med din hoj. Han berättade inte det där med kammen, det kan jag nog förstå också. :) Han berättade mest om hur ni hade felsökt din hoj fram och tillbaka om varför den gick dåligt. Slutsatsen var tydligen att dina insugsgummin var slut.

Min går risigt vid 7000-7500 när man gasar på rejält. Hade du också såna problem efter mappning?

Är det någon som har bytt kolvar på en SXV/RXV?

Jag har suttit och läst och läst i verkstadshandboken nu.
Jag förstår det som att man ska göra som när man ställer ventiler, dvs bort med vipparmen, bort med kammen.

Sedan ska det bara att lossa de fem skruvar som håller i toppen, lyfta toppen, och till sist lossa 17 mm insexan på sidan av cyllindern, och lyfta fodret rakt upp.

Är det svårare än vad jag tror?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nån som vet om man kan få nerslitna kammar på goodwill?

Båda två är nerslitna på samma sätt och på samma del av kammen. Som jag förstår det var det inget ovanligt fel
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har fått en på garanti men då var hojen betydligt nyare än din är nu.

Troligtvis har du haft vatten i oljan? Då verkar de gå ner sig snabbt. Ser ventiltryckarna ut som någon stått med en liten kulhammare och hamrat också? :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har fått en på garanti men då var hojen betydligt nyare än din är nu.

Troligtvis har du haft vatten i oljan? Då verkar de gå ner sig snabbt. Ser ventiltryckarna ut som någon stått med en liten kulhammare och hamrat också? :)

Nope inget vatten i oljan alls! Jag har inte tagit lös dem än men det är tydligen inget ovanligt oavsett vad olja man använder att det knackar på "kopparna"

Jag har fått en på garanti men då var hojen betydligt nyare än din är nu.

Troligtvis har du haft vatten i oljan? Då verkar de gå ner sig snabbt. Ser ventiltryckarna ut som någon stått med en liten kulhammare och hamrat också? :)

Det är inte direkt så att man öppnar motorn och kollar bara för att se om kammarna blivit nerslitna. Jag har inte märkt någon skillnad på att de blivit nerslitna.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nope inget vatten i oljan alls! Jag har inte tagit lös dem än men det är tydligen inget ovanligt oavsett vad olja man använder att det knackar på "kopparna"



Det är inte direkt så att man öppnar motorn och kollar bara för att se om kammarna blivit nerslitna. Jag har inte märkt någon skillnad på att de blivit nerslitna.

Såhär ska det se ut om du haft vatten i oljan. Koppar ifrån min förra -07 som vi fick byta vid byte av packningar (fick betala dom själv) då hade cykeln gått 180mil.
 

Bifogat

  • DSC00207.jpg
    DSC00207.jpg
    78.5 KB · Visningar: 129

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såhär ska det se ut om du haft vatten i oljan. Koppar ifrån min förra -07 som vi fick byta vid byte av packningar (fick betala dom själv) då hade cykeln gått 180mil.

Jag har hört att dom kan se ut så utan att det är vatten i oljan. Snackar lite nu och då med en karl som renoverar speciellt sxv och han säger att det är en svag länk där.

Fast jag kan ha missförstått det. Men om det vore vatten i oljan så hade jag märkt det, isåfall är det väldigt små mängder...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top