Jag tog hojen på släp till Starol imorse och slängde i VDB-mappen. Jag måste säga att Håkan på Starol ger ett seriöst intryck.
Vi pratade lite om dina problem som du hade haft också Markus, jag förstår inte varför du är så bitter på killarna där. Det lät som att Håkan hade försökt och försökt att hjälpa dig?
Efter mappningen så gick hojen lite knackigt vid 7000-7500 varv, så jag tog en resa tillbaka till Starol för finjustering.
Det var ingen bra idé.
När toppackningen har gått så trycker hojen ur sig vatten som blandas med olja och jag märkte att den fyller upp den genomskinliga spillslangen
Väldigt snabbt, för att sedan svämma över den och börja drälla över hela bakdäcket.
Det som var lite synd var att jag märkte detta den hårda vägen efter motorvägsavfarten vid Enköping.
Olja på bakdäck = halt, för dom som undrar.
"Fan jävla helvetes piss!!!!" skrek jag i hjälmen och kastade mig upp på hojen igen och gled skamset vidare.
Jag verkar ha klarat det mesta dock, lite skrap här och var och ännu mer skrapmärken på stället.
Jag tyckte också att de verkade seriösa till en början och jag har egentligen inget emot de som personer utan mer hur alltihop hanterades. Och självklart berättar han sin version så fördelaktig som möjligt ur hans synvinkel så det du fick höra var troligtvis inte hela sanningen.
Det som hände var iaf att jag skulle till Spanien på träningsläger och eftersom det snart var dags att byta kolvar tyckte jag det var bäst att göra det innan, jag anlitade dem för att jag visste att de hade varit på mekkurs på just den här motorn, vilket väl var felet, hade någon annan gjort jobbet så hade den personen följt mekhandboken, Håkan hade inte den på papper utan bara på datorn och det går inte hålla på med en datorn när man mekar, enligt honom själv.
Jag betalar 3500 kr(enbart arbete) och åker hem med min motor, sätter den i ramen och får efter mycket malande igång den, det är sent så jag är nöjd med det, tror att allt är bra, sen får jag influensa och blir sängliggande några dagar tills kvällen innan vi ska åka och jag tänker att jag att jag måste prova hojen innan, det visar sig att den går som en påse skit, jag letar fel, åker 50 mil mitt i natten för att koppla in Axone men hittar inget fel. Eftersom jag inte har en aning om vad felet är stannar hojen hemma och så tänkte även jag men efter mycket övertalning följer jag med till Spanien och åker på en lånad Husaberg som väl är så långt ifrån min hoj man kan komma.
När jag kommer hem igen kontaktar jag Håkan, jag tar dit hojen, säger att jag misstänker att kammarna kan stå fel, eftersom jag fått tips om det. Jag hämtar hojen nån dag senare, Håkan hittar inget fel, "mekaniskt är allt som det ska". Men han hittar en lös jordkabel och säger att jag troligtvis har pajat tändboxen. Jag får betala omkring 1000 kr i felsökningsavgift eftersom inte de gjort nåt fel.
Symptomen jag har är att hojen startar på två cylindrar men försöker man gasa eller köra iväg dör en cylinder, och inte samma cylinder varje gång, så det är inget lät fel att hitta. Jag spenderar en vecka eller två med att leta fel och mäta allt möjligt på tändningen och insprutningen utan att hitta något fel, naiv som man är litar man ju på folk, säger Håkan att den är ok mekaniskt letar jag inget fel där. Jag ska precis låna en tändbox för att testa det när jag får tips från amerikanska Apriliateamets mek att jag kan prova ta bort tändstiften för att känna efter med fingrarna hur det blåser ur tändstiftshålen och visst fan är det så, den blåser ur båda i princip samtidigt, Håkan har gjort en big bang av min motor.
Jag tar dit hojen ytterliggare en gång, jag stannar kvar för att vara med och se när klåparen håller på och mycket riktigt visar sig ena kammen stå ett halvt varv fel, när jag ifrågasätter varför han inte kollat det när jag specifikt nämnde det när jag lämnade hojen förra gången får jag svaret: "Jag var så säker på att jag gjort rätt."
När allt är klart frågar jag, hur gör vi nu då?
-Nä, det är lugnt, du behöver inte betala nåt.
"Betala?" Vad i helvete jag håller på och explodera, jag hade inte direkt tänkt betala, jag ville ha pengar för de extra utgifterna de åsamkat mig, vilket är precis vad jag ska enligt konsumentverket som jag pratade med. Men nä:
"Några pengar kan vi inte ge dig, men du kan få rabatt om du ska köpa köpa något."
Vad i helvete, bara för att de klantat sig har de tänkt att tjäna ännu mer pengar på mig? Jag åker därifrån med 6 liter olja, som för mig egentligen inte är värt nåt eftersom jag inte betalar för olja.
Alla kan göra fel, jag gör också fel men då får man ju stå för det. Hade de kollat det jag tipsat om hade han hittat felet, sen kunde han sagt att det berott på nåt helt annat, typ jordkabeln så hade jag åkt hem nöjd. Så jag tycker att jag har anledning till att vara bitter, deras misstag ska inte kosta mig jävla massa tid och pengar. Här borde jag ha kopplat in allmänna reklammationsnämnden men det blev aldrig av bekväm som man är.
Det enda jag ville var att få den kompensation som jag har rätt till dvs få tillbaka felsökningsavgiften ca 1000kr jag hade betalat samt pengar för de 140 milen jag åkt i onödan. Då är jag ändå snäll tycker jag, hade kunnat räkna in de tre dagarna jag tog ledigt från jobbet för att åka till och från Enköping i onödan, eller de jävla massa timmarna jag letade fel eller de 15-20 000 jag la på träningsläger som visserligen var roligt men inte alls samma valuta för pengarna som om jag fått åka på min egen hoj.
Jag hoppas du har mer förståelse till varför jag har svårt att rekommendera de till andra, jag tycker tom att jag gör en samhällstjänst när jag ber andra hålla sig borta därifrån.
De är säkert ok tills nåt går fel men går nåt fel du får du ta hela smällen själv, även om det är deras fel.
Så hur lät hans version ungefär? Det där med "försökt och försökt" lät roligt..
Visst försökte han säkert lite tills han såg en lös jordkabel men det var ju jag som betalade honom?
Ok, sjuuukt långt inlägg men man vill ju inte missa nåt.
Hoppas du är ok efter din vurpa.