Aprilia SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det räcker inte med att kolven är ungefär i toppläge.. :)

Men har du den lilla skruven man trär en pinne igenom för att få veven i rätt läge kan du låsa kammen med 6 mm pinne och dra åt drevet.

Tricket med att få av kedjan är att lirka ut lagret åt sidan så kammen blir lägre.



Aj aj du. Var sitter hålet för att få veven i rätt läge?

Det var lite knepigt det här, men har man gjort det en gång så är det ju lätt sen!


Bra att veta!
Bulten som håller i kammdrevet till insuget på den främre cyllindern är "felgängad"
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Aj aj du. Var sitter hålet för att få veven i rätt läge?

Det var lite knepigt det här, men har man gjort det en gång så är det ju lätt sen!


Bra att veta!
Bulten som håller i kammdrevet till insuget på den främre cyllindern är "felgängad"

Alltså om du kollar i instruktionsboken (precis det tipset jag fick när jag höll på) så står ju faktiskt allt redan.

Specialverktyget skruvas i , i den gängan. I den bulten man skruvar i finns ett 3mm hål där man för i en pinne som man ska matcha med en grop i veven.
 

Bifogat

  • IMG_2710.jpg
    IMG_2710.jpg
    73.2 KB · Visningar: 92
  • IMG_2715.jpg
    IMG_2715.jpg
    64.9 KB · Visningar: 97

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Alltså om du kollar i instruktionsboken (precis det tipset jag fick när jag höll på) så står ju faktiskt allt redan.

Specialverktyget skruvas i , i den gängan. I den bulten man skruvar i finns ett 3mm hål där man för i en pinne som man ska matcha med en grop i veven.



Tror du att man måste sticka iväg och köpa ett specialverktyg eller går det att använda vad man har, som vid kammen?

Egentligen så borde det ju bara vara att hitta en bult som passar och sedan borra ett 3mm hål genom den?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tror du att man måste sticka iväg och köpa ett specialverktyg eller går det att använda vad man har, som vid kammen?

Egentligen så borde det ju bara vara att hitta en bult som passar och sedan borra ett 3mm hål genom den?

Jag höftade 3mm men tror den de. Jo, varför skulle inte de funka.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet
 

Bifogat

  • DSC00389.jpg
    DSC00389.jpg
    174.3 KB · Visningar: 78
  • DSC00390.jpg
    DSC00390.jpg
    235.4 KB · Visningar: 155
  • DSC00391.jpg
    DSC00391.jpg
    231.7 KB · Visningar: 118

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet

Lite svårt att se, men är det inte slangen som överskottsoljan samlas i om du skulle få upp olja i luftburken.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Lite svårt att se, men är det inte slangen som överskottsoljan samlas i om du skulle få upp olja i luftburken.



På höger sida i luftburken går det ner en slang från vevhusventen som sedan silas och återcirkulerar.

På vänster sida som den här slangen sitter så ser jag inte att det går ner något, ev om det skulle skvätta olja från vevhusventen så kanske den oljan dräneras här?
Isf borde den väl gå ner i spillburken som ligger under blocket?

Jag har dock redan två slangar som går in i den. Den ena från utloppet vid kylarlocket, och den andra kommer ifrån en öppning som sitter framför framdrevet.

Kan kopplingen som sitter framför framdrevet vara felkopplad?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet

jap den röda är där spillet blir som du kan slänga.. den går ner till "hasplåten" sitter en plastplugg i botten/slutet på slangen så att det inte rinner ut.. är slangen genomskinlig så ser du när det ligger olja i den och kan tömma den.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
jap den röda är där spillet blir som du kan slänga.. den går ner till "hasplåten" sitter en plastplugg i botten/slutet på slangen så att det inte rinner ut.. är slangen genomskinlig så ser du när det ligger olja i den och kan tömma den.



TACK!!! :Bugar

Nu kan jag sätta ihop min moppe!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Men dra den inte till kärlet under motorn för där ska det bara varv kylarvatten.



Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.

Kör inte med den utan mappningen, det är ganska mycket mer flås igenom och den går spätt
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Har någon varit med om att era Aprilior trycker ut kylarvattnet i spillkärlet? Det känns som att den kommer att trycka tills det är slut :/
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.


En är för slangen ifrån kylarlocket (in/ut till kyl) och en slang som är (ut) ifall kärlet blir fullt.

Jag tror det kärlet fungerar som dom gör på andra motorcyklar. Man låter en mängd vatten vandra dit då vattnet blir mycket varmt. När det sedan svalnar kommer vattnet sugas tillbaka och vips har då full kylare igen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
En är för slangen ifrån kylarlocket (in/ut till kyl) och en slang som är (ut) ifall kärlet blir fullt.

Jag tror det kärlet fungerar som dom gör på andra motorcyklar. Man låter en mängd vatten vandra dit då vattnet blir mycket varmt. När det sedan svalnar kommer vattnet sugas tillbaka och vips har då full kylare igen.


Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?


Men har du hällt i vatten i den då? de tror ja då de ska vara lite också. Nej det har jag aldrig hört.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?

bubblar det i kylvattnet så låter det som att du trycker ut avgaser i kylvattnet. Lyfte du toppen när du hade ur motorn? Tänkte mest på läckande topplock...
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
bubblar det i kylvattnet så låter det som att du trycker ut avgaser i kylvattnet. Lyfte du toppen när du hade ur motorn? Tänkte mest på läckande topplock...


Nopp jag var bara ner till ventilkåpan.

Borde det inte vara olja i kylarvattnet och vatten i oljan då?

Fan jag orkar inte riva en gång till!!! Har precis fått ihop skiten :(

Den står och bubblar en bra stund efter, 3-5 minuter kanske.

Men har du hällt i vatten i den då? de tror ja då de ska vara lite också. Nej det har jag aldrig hört.


I spilltanken? Ne den tömde jag och gjorde endast rent. Ska jag fylla vatten i den?

Kylaren är självklart fylld med vatten.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top