Aprilia SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har varit med om läckande insug?

Det skulle vara skönt om man slapp köpa nya gummipackningar för en 1000 lapp och bara kunde täta. Någon som vet?
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Är det någon som har varit med om läckande insug?

Det skulle vara skönt om man slapp köpa nya gummipackningar för en 1000 lapp och bara kunde täta. Någon som vet?

Jag har haft läckande insug.
Jag fick nya på reklamation av Jonas på Starol. :tummenupp
Men du kan säkert prova att täta med locktite..
// Thomas
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har haft läckande insug.
Jag fick nya på reklamation av Jonas på Starol. :tummenupp
Men du kan säkert prova att täta med locktite..
// Thomas


Jag testar nog innan jag lägger en lax på nya.

Vet du om ventilspelet brukar bli större eller mindre me tiden?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Kom igen nu grabbar, är det verkligen ingen som har kontrollerat ventilerna på sin SXV, alt hört en någon skröna från flickvännens arbetspolares brorsdotters pojkväns kompis systers man om ventilspelet brukar öka eller minska med tiden?

Det känns som att jag ställt frågan någon gång tidigare...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
I normala fall minskar det, det är isåfall om något slits ner typ kamaxel, "buckets" eller shimsen
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kom igen nu grabbar, är det verkligen ingen som har kontrollerat ventilerna på sin SXV, alt hört en någon skröna från flickvännens arbetspolares brorsdotters pojkväns kompis systers man om ventilspelet brukar öka eller minska med tiden?

Det känns som att jag ställt frågan någon gång tidigare...

Jag har använt sikaflex en gång till de på en annan båge men kolla så det klarar bensin/ olja.


När jag kollade mina spel så hade dom minskat. Dom låg på dom lägre tolleranserna vid 60h. Ventilen sätter sig i sätet när en motor är ny. När det slitits in så börjar kanske saker slitas och det går åt andra hållet som jag förstått de. Alla mina värden finns dokumenterade i denna tråd vi justeringen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
I normala fall minskar det, det är isåfall om något slits ner typ kamaxel, "buckets" eller shimsen



TACK! :tummenupp

Jag har använt sikaflex en gång till de på en annan båge men kolla så det klarar bensin/ olja.


När jag kollade mina spel så hade dom minskat. Dom låg på dom lägre tolleranserna vid 60h. Ventilen sätter sig i sätet när en motor är ny. När det slitits in så börjar kanske saker slitas och det går åt andra hållet som jag förstått de. Alla mina värden finns dokumenterade i denna tråd vi justeringen.


Skrev du hur du gjorde i justeringen också?

När jag snackade med Håkan på Starol så tyckte han att man skulle lossa statorkåpan och vrida runt motorn därifrån.
Nockarna på kammen skulle peka uppåt när mätningen skulle ske.

0,10 in och 0,10 ut?

Motorn lyfter jag givetvis ur.

Är det något annat som man bör tänka på?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
TACK! :tummenupp




Skrev du hur du gjorde i justeringen också?

När jag snackade med Håkan på Starol så tyckte han att man skulle lossa statorkåpan och vrida runt motorn därifrån.
Nockarna på kammen skulle peka uppåt när mätningen skulle ske.

0,10 in och 0,10 ut?

Motorn lyfter jag givetvis ur.

Är det något annat som man bör tänka på?

Uppe till höger finns en sökfunktion (för denna tråd) som faktiskt fungerar bra.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114573&page=90&highlight=shims står inte så mycket om hur man skulle göra men du ser ju 6mm staven man ska skicka igenom då man mäter.

Jo jag vred runt motorn på vänster sida.

En pinne att centrera vevpartiet med är ju smidigt också. (finns som originalverktyg eller om du kan pyssla till ett själv) Men det behövs ju bara om du måste ur med kammen för att justera.

Igår dunkade jag i tjockare olja och bytte 30mm distansen i framgaffeln till en 42mm distans så man får mer förspänning på fjäderna och 12mm lägre cykel.

I garaget kändes de då jävligt sweet:tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Uppe till höger finns en sökfunktion (för denna tråd) som faktiskt fungerar bra.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114573&page=90&highlight=shims står inte så mycket om hur man skulle göra men du ser ju 6mm staven man ska skicka igenom då man mäter.

Jo jag vred runt motorn på vänster sida.

En pinne att centrera vevpartiet med är ju smidigt också. (finns som originalverktyg eller om du kan pyssla till ett själv) Men det behövs ju bara om du måste ur med kammen för att justera.

Igår dunkade jag i tjockare olja och bytte 30mm distansen i framgaffeln till en 42mm distans så man får mer förspänning på fjäderna och 12mm lägre cykel.

I garaget kändes de då jävligt sweet:tummenupp



Vad ville du uppnå med att sänka hojen? Slängde du i 15 olja?


Det med att centrera vevpartiet. Behöver jag göra det om jag bara ska kontrollera spelet?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad ville du uppnå med att sänka hojen? Slängde du i 15 olja?


Det med att centrera vevpartiet. Behöver jag göra det om jag bara ska kontrollera spelet?

Jag ville öka på förspänningen i obelastat läge så jag får mindre häng och fortare hård fjädring. Ingen nackdel att den blir lägre och mer kvickstyrd heller:yoparty Jo 15w olja. Har också sen tidigare bytt shims i kompressionsstacken. Får se om den blev för hård eller ej. 110mm ifrån kanten har ja olja också istället för 120.

Hade satt på ringar och på asfaltskörning bromsade jag nästa n dämparen i bott tidigare trots min otroligt sega mjuks körstil.... skruva är kul.

Nej det behöver du inte. Men gör du så mycket jobb att du river ur motorn så kan du väll nästan räkna med att du kommer justera den.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag ville öka på förspänningen i obelastat läge så jag får mindre häng och fortare hård fjädring. Ingen nackdel att den blir lägre och mer kvickstyrd heller:yoparty Jo 15w olja. Har också sen tidigare bytt shims i kompressionsstacken. Får se om den blev för hård eller ej. 110mm ifrån kanten har ja olja också istället för 120.

Hade satt på ringar och på asfaltskörning bromsade jag nästa n dämparen i bott tidigare trots min otroligt sega mjuks körstil.... skruva är kul.

Nej det behöver du inte. Men gör du så mycket jobb att du river ur motorn så kan du väll nästan räkna med att du kommer justera den.


Det där låter ju som något som man kanske skulle kika på! Var köpte du distansen?
Jag tycker också att min dyker väldigt djupt när jag bromsar ordentligt. Jag antar att orig setupen är för en förare som väger ca 70?

Jo vi får se om vad det är för spel.

Sätter jag i pinnen i hålet så behöver jag väl inte leta reda på TDC? Kolven och kammen lägger sig väl i justeringsläge antomatiskt när den är i ett sådant läge att pinnen går att trycka i?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo



nja du har ju vid ena fallet tryck på ventilerna och 180 grader senare dom fria om ja inte tänker fel. Akta dig för vad du sätter i (typ borr ät dumt) för det är mycket lätt att den kärvar fast. (bra att ha ett handtag för att få bra tag)

Jag köpte dom inte utan svarvade dom själv i en nylon-teflon plast.

då var lappen klar och väntan på en -09a är helt klart outhärdlig :D


Härligt!

Läs detta
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
nja du har ju vid ena fallet tryck på ventilerna och 180 grader senare dom fria om ja inte tänker fel. Akta dig för vad du sätter i (typ borr ät dumt) för det är mycket lätt att den kärvar fast. (bra att ha ett handtag för att få bra tag)

Jag köpte dom inte utan svarvade dom själv i en nylon-teflon plast.




Härligt!

Läs detta
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm



Det var bara bra spel på två av ventilerna. Skönt att förra ägaren skulle ha ställt ventilerna för 20 timmar sedan...
Det gick smidigt att få ut allt iaf! Schimsjakt imorgon!


Hur visste du hur du skulle sätta tillbaka kamdrevet? det finns ju inget spår utan det är ju bara påpressat? : /
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det var bara bra spel på två av ventilerna. Skönt att förra ägaren skulle ha ställt ventilerna för 20 timmar sedan...
Det gick smidigt att få ut allt iaf! Schimsjakt imorgon!


Hur visste du hur du skulle sätta tillbaka kamdrevet? det finns ju inget spår utan det är ju bara påpressat? : /

Varför tog du bort kamdrevet? Haka av kedjan och ta bort kammen med drevet kvar så slipper du fundera på hur den ska justeras.

Honda 450 shims är samma om du har lättare att hitta såna. Har du tur kan du kanske flytta runt shimsen för att få rätt spel eller iaf slippa köpa lika många.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Varför tog du bort kamdrevet? Haka av kedjan och ta bort kammen med drevet kvar så slipper du fundera på hur den ska justeras.

Honda 450 shims är samma om du har lättare att hitta såna. Har du tur kan du kanske flytta runt shimsen för att få rätt spel eller iaf slippa köpa lika många.



Kamkedjan vart inte tillräckligt slapp även efter att jag hade släppt på spännarna. Jag har dock ritat upp hur det bör stå.

Om jag måste nolla allt så borde det ju bara vara att ställa kolven i topp och sedan sätta kammen i det låsta läget. Eller tänker jag fel?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det räcker inte med att kolven är ungefär i toppläge.. :)

Men har du den lilla skruven man trär en pinne igenom för att få veven i rätt läge kan du låsa kammen med 6 mm pinne och dra åt drevet.

Tricket med att få av kedjan är att lirka ut lagret åt sidan så kammen blir lägre.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top