Är det någon som har varit med om läckande insug?
Det skulle vara skönt om man slapp köpa nya gummipackningar för en 1000 lapp och bara kunde täta. Någon som vet?
Jag har haft läckande insug.
Jag fick nya på reklamation av Jonas på Starol.
Men du kan säkert prova att täta med locktite..
// Thomas
Kom igen nu grabbar, är det verkligen ingen som har kontrollerat ventilerna på sin SXV, alt hört en någon skröna från flickvännens arbetspolares brorsdotters pojkväns kompis systers man om ventilspelet brukar öka eller minska med tiden?
Det känns som att jag ställt frågan någon gång tidigare...
I normala fall minskar det, det är isåfall om något slits ner typ kamaxel, "buckets" eller shimsen
Jag har använt sikaflex en gång till de på en annan båge men kolla så det klarar bensin/ olja.
När jag kollade mina spel så hade dom minskat. Dom låg på dom lägre tolleranserna vid 60h. Ventilen sätter sig i sätet när en motor är ny. När det slitits in så börjar kanske saker slitas och det går åt andra hållet som jag förstått de. Alla mina värden finns dokumenterade i denna tråd vi justeringen.
TACK!
Skrev du hur du gjorde i justeringen också?
När jag snackade med Håkan på Starol så tyckte han att man skulle lossa statorkåpan och vrida runt motorn därifrån.
Nockarna på kammen skulle peka uppåt när mätningen skulle ske.
0,10 in och 0,10 ut?
Motorn lyfter jag givetvis ur.
Är det något annat som man bör tänka på?
Uppe till höger finns en sökfunktion (för denna tråd) som faktiskt fungerar bra.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114573&page=90&highlight=shims står inte så mycket om hur man skulle göra men du ser ju 6mm staven man ska skicka igenom då man mäter.
Jo jag vred runt motorn på vänster sida.
En pinne att centrera vevpartiet med är ju smidigt också. (finns som originalverktyg eller om du kan pyssla till ett själv) Men det behövs ju bara om du måste ur med kammen för att justera.
Igår dunkade jag i tjockare olja och bytte 30mm distansen i framgaffeln till en 42mm distans så man får mer förspänning på fjäderna och 12mm lägre cykel.
I garaget kändes de då jävligt sweet
Vad ville du uppnå med att sänka hojen? Slängde du i 15 olja?
Det med att centrera vevpartiet. Behöver jag göra det om jag bara ska kontrollera spelet?
Jag ville öka på förspänningen i obelastat läge så jag får mindre häng och fortare hård fjädring. Ingen nackdel att den blir lägre och mer kvickstyrd heller Jo 15w olja. Har också sen tidigare bytt shims i kompressionsstacken. Får se om den blev för hård eller ej. 110mm ifrån kanten har ja olja också istället för 120.
Hade satt på ringar och på asfaltskörning bromsade jag nästa n dämparen i bott tidigare trots min otroligt sega mjuks körstil.... skruva är kul.
Nej det behöver du inte. Men gör du så mycket jobb att du river ur motorn så kan du väll nästan räkna med att du kommer justera den.
0,10 in och 0,10 ut?
då var lappen klar och väntan på en -09a är helt klart outhärdlig
då var lappen klar och väntan på en -09a är helt klart outhärdlig
nja du har ju vid ena fallet tryck på ventilerna och 180 grader senare dom fria om ja inte tänker fel. Akta dig för vad du sätter i (typ borr ät dumt) för det är mycket lätt att den kärvar fast. (bra att ha ett handtag för att få bra tag)
Jag köpte dom inte utan svarvade dom själv i en nylon-teflon plast.
Härligt!
Läs detta
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Det var bara bra spel på två av ventilerna. Skönt att förra ägaren skulle ha ställt ventilerna för 20 timmar sedan...
Det gick smidigt att få ut allt iaf! Schimsjakt imorgon!
Hur visste du hur du skulle sätta tillbaka kamdrevet? det finns ju inget spår utan det är ju bara påpressat? : /
Varför tog du bort kamdrevet? Haka av kedjan och ta bort kammen med drevet kvar så slipper du fundera på hur den ska justeras.
Honda 450 shims är samma om du har lättare att hitta såna. Har du tur kan du kanske flytta runt shimsen för att få rätt spel eller iaf slippa köpa lika många.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |