Aprilia SXV

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Nån som har bra tips på icke Aprilia kopplingshandtag och vajer som passar bolt on på en SXV? Jag har seriösa problem att få fram delarna jag saknar från Aprilia (Vajer + överfall som håller fast handtaget i styret) och måste börja titta på andra lösningar så jag får hojen körklar till Ålandslägret. Jag behöver alltså hela kopplingshandtaget inkl fast del som monteras på styret, inte bara själva greppet. Har hört om nån som satt på ett KTM handtag men vet inte vilket.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Råkade ut för den berömda startmotordöden förra veckan, men nu är det en ny på plats och hojen startar perfekt! :tummenupp

Då har jag ju en död startmotor liggandes och fick tanken att som jänkarna försöka hitta någon som kan renovera och förstärka upp den.

Är det någon som hittat någon firma som gör detta i Sverige redan?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nån som har bra tips på icke Aprilia kopplingshandtag och vajer som passar bolt on på en SXV? Jag har seriösa problem att få fram delarna jag saknar från Aprilia (Vajer + överfall som håller fast handtaget i styret) och måste börja titta på andra lösningar så jag får hojen körklar till Ålandslägret. Jag behöver alltså hela kopplingshandtaget inkl fast del som monteras på styret, inte bara själva greppet. Har hört om nån som satt på ett KTM handtag men vet inte vilket.

Greppet är samma som Husqvarna så det borde fästet också vara, annars om du ska köpa allt kan du väl köpa vilken eftermarknadspryl som helst som är för vajer?

Hur många olika art.nr har du provat att beställa på? Tror det finns tre olika eller nåt, det skiljer mellan SXV/RXV osv och jag tror allt passar. Annars borde man väl kunna göra en egen vajer? Det är ju inga konstiga grejer i ändarna. Jag har en extra men känns som jag vill ha den kvar.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Greppet är samma som Husqvarna så det borde fästet också vara, annars om du ska köpa allt kan du väl köpa vilken eftermarknadspryl som helst som är för vajer?

Hur många olika art.nr har du provat att beställa på? Tror det finns tre olika eller nåt, det skiljer mellan SXV/RXV osv och jag tror allt passar. Annars borde man väl kunna göra en egen vajer? Det är ju inga konstiga grejer i ändarna. Jag har en extra men känns som jag vill ha den kvar.

Art.nr har jag, problemet är att få det levererat... Har försökt via Powerbike i Arlanda 2 gånger (oktober och mars) men inte fått något. Nu har jag försökt via Lelles och de har åtminstonde fått kontakt via beställningssystemet vilket Powerbike verkar ha haft svårt med. Senaste var att grejerna ska komma under veckan men jag har hört det lite för ofta för att inte vara orolig… Därför funderar jag på en backuplösning.
Visst går det att göra vajer själv men det skulle kännas bra att få tag på något standard som någon provat tidigare, av en leverantör som det går att beställa grejer från.
Vet du vilken Husky som det handtaget sitter på?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vilken Husqvarna som helst med vajer, de nyare har väl hydraulisk. Men det borde gå med Honda, Yamaha eller nåt också om du ändå byter fästet.

Jag trodde problemet var att danskarna inte hade din vajer hemma och väntade leverans från Italien och att de isf kanske skulle haft någon av de andra hemma. Men är problemet att ni inte får kontakt med danskarna kvittar det väl.. :)

Jag skulle gissa att http://www.apriliasupermoto.com har vajer.

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag tänkte slänga i nya packboxar i min gaffel.

När jag läser i service manualen så står det att man ska ha en luftspalt på 125 mm. Inget konstigt med det. Det jag däremot reagerade på var att dom tycker att man ska ha 125 mm innan fjädern är i.
Ska det verkligen vara så?
Brukar man inte mäta när allt är i gaffeln?

kör ni 5 eller 7,5 olja i era gafflar?

Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera

Har du det nya art nummret på vajern? Besäller din handlare det gammla så lär det inte komma mycket. Det nya är AP9100486

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Har du det nya art nummret på vajern? Besäller din handlare det gammla så lär det inte komma mycket. Det nya är AP9100486

Tackar så mycket för informationen :tummenupp Det ska jag kolla upp på en gång. Jag fick nämligen en del grejer i veckan men inte vajern och överfallet till kopplingshandtaget så klart som var det viktigaste...

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Tackar så mycket för informationen :tummenupp Det ska jag kolla upp på en gång. Jag fick nämligen en del grejer i veckan men inte vajern och överfallet till kopplingshandtaget så klart som var det viktigaste...

skall inte ta mer än 5 arbrtsdagar att få hem den. Den finns i saldo i Italien enliget systemet.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Grabbar, är det någon som vet om det är några ekrar till någon annan hoj som passar SXVn?
Jag är kort på 4 ekrar och vill ut o åka!
Man tycker ju att det borde vara en ganska universell passform...

Ingen av Lelles, starol eller Aprilia-center hade något att erbjuda.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Det vanligaste felet då den läcker olja vid oljefiltret är att locket har dragits för hårt..
Locket ska dras med 25Nm..

jag har varit ute idag och kört, och det kommer jätte lite olja fortfarande, men det är inte mycket. Jag har inte dragit med momentnyckel, men kanske ska göra det..! men det är inte hårt draget idag..

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Tjena. Är de jag som har fattat fel här? Är de separat växellådsolja? Ni snackar som om de skulle vara de.. När jag serva min sxv 550 -07 här om dagen såg jag inget annat än den vanliga oljepluggen i botten :O

Ja har jobbat på mcfirma men va jag vet så är de väll nästan bara HD som har separat växellådsolja? eller har ja fel? I såfall vart fyller du/tappar ur/byter olja i växellådan?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
De flesta crosshojar har separerat! Ena pluggen är mitt under och den andra är innanför växelpedalen, en insex

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
De flesta crosshojar har separerat! Ena pluggen är mitt under och den andra är innanför växelpedalen, en insex

Där den ena är till låda och den andra till motor kan ja tilläga också:)

Om någon skulle få liknande fel så kan nog detta vara till hjälp. Jag har under vintern fått felsöka lite då den misstände vid 75% gas mellan 7500-8500rpm.

Trodde flera gånger jag löst det. Bytte tändstift, spolar, kablar , tändhattar, lödde om kontakterna på spolarna, testade att göra min/max, byta mapp, köpte till och med tuneboy för att kunna göra de själv. Men nu efter 6h uppkopplad emot lamda i bänk med hjälp av duktig mekaniker så gjorde vi rent spridare och byte än en gång stift. Det gick fortfarande dåligt.

Men så fick jag möjligheten att testa en annan tps givare tack vare hojgaraget som ställde upp än en gång. Tidigare har jag läst på apriliaforum att min värdet ska vara kring 40 men mitt har varit som lägst 48 och det har inte gått att få ned den trots slappa kablar och utskruvad tomgång.

Men med den nya givaren gick det ned till 38. Hur som helst så började den gå som den ska vilket var jävligt gött idag då jag fick några timmar på en gokartbana:)

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Fan va skönt att höra att du fått till det och va bra att du delar med dig av vad felet var.

Jag tycker det är inte så ofta man får höra lösningarna på problemen som folk frågar om... för det är ju intressant att få veta....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024