Aprilia SXV

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
pillade lite på tomgången och det känns (kanske) som att det är bättre.
Men nu till lite nya frågor.
En oljekannna på lcd-displayen = service? eller?

Jag bytte olja i förra veckan och tog först rundan igår. Men...
Det känns som att jag har haft förmycket olja i. Dock så har jag gjort precis som det står i servicemanualen. För när jag var ute och körde igår så spottade den ut lite olja runt filtret, samt vid den undre dreneringspluggen vid växelpinnen. För när jag kom hem så visade oljan under MINimum. Den visade stax över MAX innan jag gav mig ut. (Jag kollar när hojen är igång i upprätt.. jag ni fattar.) Lät hojen stå tills idag, när jag körde igång och skulle kolla oljan så står den på över MAX, Hur i helvete kan det vara så?

jag tömde hojen på olja idag, först pluggen längst ner under "växelspinnen" sen så tömde jag även på dreneringspluggen på oljetanken. Då kom det ut över en liter bara där. Hur mycket ska man fylla med olja sen?
Jag fyllde med 1,25liter och nivån står på under MIN. Ska jag fylla på mer eller vad är problemet?

Skakar jag på framgafflen lite, ruskar som om man svänger vänster/höger. Så tycker jag att det låter som att fjädern i gafflen ligger lös och slår mot gafflen? Vad är nu detta? Jag har inte hört det innan. Men den känns inte svampig eller konstig på något sätt och det läcker inte olja.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
pillade lite på tomgången och det känns (kanske) som att det är bättre.
Men nu till lite nya frågor.
En oljekannna på lcd-displayen = service? eller?

Jag bytte olja i förra veckan och tog först rundan igår. Men...
Det känns som att jag har haft förmycket olja i. Dock så har jag gjort precis som det står i servicemanualen. För när jag var ute och körde igår så spottade den ut lite olja runt filtret, samt vid den undre dreneringspluggen vid växelpinnen. För när jag kom hem så visade oljan under MINimum. Den visade stax över MAX innan jag gav mig ut. (Jag kollar när hojen är igång i upprätt.. jag ni fattar.) Lät hojen stå tills idag, när jag körde igång och skulle kolla oljan så står den på över MAX, Hur i helvete kan det vara så?

jag tömde hojen på olja idag, först pluggen längst ner under "växelspinnen" sen så tömde jag även på dreneringspluggen på oljetanken. Då kom det ut över en liter bara där. Hur mycket ska man fylla med olja sen?
Jag fyllde med 1,25liter och nivån står på under MIN. Ska jag fylla på mer eller vad är problemet?

Skakar jag på framgafflen lite, ruskar som om man svänger vänster/höger. Så tycker jag att det låter som att fjädern i gafflen ligger lös och slår mot gafflen? Vad är nu detta? Jag har inte hört det innan. Men den känns inte svampig eller konstig på något sätt och det läcker inte olja.

På förra sidan skrev jag startmapp inte startknapp. 1600rpm är väldigt lågt.

Testa att läs här http://sporthoj.com/wiki/index.php?id=8

Det är torrsump på motorcykeln. Man tömmer den vid fotpinnen och tanken. Slår i 1.25 liter och kör den varm och läser av. Går inte att fylla på tills man kommer att se nivån.

Framgaffelljudet har jag inte en blek om. Inte skivan eller dylikt som låter. Jag lovar den trillar inte bara isär utan vidare.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Snabb fråga.

Jag ska serva hojen för första gången nu i dagarna och jag vet att man ska tömma oljan ur både motorn och oljetanken/kylaren. Det som jag dock är lite fundersam över är påfyllningen av olja.

Jag har läst mig till att hojen ska ha 1.25 l olja i motorn när all gammal olja är borta, men det står ingenting om jag ska fylla i någon olja i oljetanken också?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hur har du tänkt att få in oljan i motorn om du inte fyller i tanken..? :)
Om du tänker på pluggen på högersidan så är det till växellådsoljan, har du läst manualen..?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snabb fråga.

Jag ska serva hojen för första gången nu i dagarna och jag vet att man ska tömma oljan ur både motorn och oljetanken/kylaren. Det som jag dock är lite fundersam över är påfyllningen av olja.

Jag har läst mig till att hojen ska ha 1.25 l olja i motorn när all gammal olja är borta, men det står ingenting om jag ska fylla i någon olja i oljetanken också?

Öppna instruktionsboken.... du kan inte bara fylla på olja i motorn. Den påfyllningen du tänker på är till växellådan. Växellådsoljepåfyllningen sitter vid kopplingskåpan. Motoroljepåfyllningen sitter på vänster sida uppe vid styret.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag laddade precis ner manualen från wikin.

Jag trodde givetvis att man fyllde motoroljan där växellådsoljan ska i. : /

Oljan rinner alltså ner i motorn självmant när man fyllt upp tanken?


En grej till, jag undrade över vad det var för tank som sitter under blocket. Enligt manualen är det ett expantionskärl. När jag plockade av mitt kärl så var det olja i det? :O Vad kan det betyda? Jag såg aldrig heller någon max eller minimum på kärlet?




Jag har ju läst lite i tråden och det verkar som att folk rekomenderar 50 timmar för ventilcheck.
Starol Racing tycker inte att det behövs och dom menar att man kan kolla någon gång på vintern om man känner för det. Det känns lite vårdlöst i mina öron?

Är det någon som behövt justera sina ventiler?


Byter ni växellådsoljan vid 15 timmar också?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Starol Racing ska du inte prata med/lyssna på överhuvudtaget, på min hoj satte de ena kammen ett halvt varv fel och när den inte gick som den skulle påstod de att jag hade pajat databoxen för att de hittade en lös jordkabel, det säger nog en hel del om deras kompetens(eller brist på)..? :)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Starol Racing ska du inte prata med/lyssna på överhuvudtaget, på min hoj satte de ena kammen ett halvt varv fel och när den inte gick som den skulle påstod de att jag hade pajat databoxen för att de hittade en lös jordkabel, det säger nog en hel del om deras kompetens..? :)


Det är nog bättre att fråga här och bara beställa delar där istället. Dom verkar ju ha prylar på lager iaf. : )
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tycker inte du ska gynna dem överhuvudtaget, det finns säkert andra ställen att handla på. :) Beroende på hur man räknar tycker jag att de är skyldiga mig 5-20 000kr men jag orkar inte tjaffsa om det så jag nöjer mig med att snacka skit om dem vid varje tillfälle jag får. :)
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Det är nog bättre att fråga här och bara beställa delar där istället. Dom verkar ju ha prylar på lager iaf. : )

Du bor ju i Sthlms-området, kan rekommendera Aprilia-center i Haninge om du behöver verkstadssupport eller handla delar!
De kan SXV:n och har grejor hemma. De har ju även svenska Aprilia-motardteamet! :tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Du bor ju i Sthlms-området, kan rekommendera Aprilia-center i Haninge om du behöver verkstadssupport eller handla delar!
De kan SXV:n och har grejor hemma. De har ju även svenska Aprilia-motardteamet! :tummenupp



Jag ringde faktiskt dit innan jag beställde grejer från Starol.
Killen som svarade kunde varken ge prisuppgift eller en eventuell leveransdag på grejerna eftersom att han inte hade grejerna hemma.

Då vart det Starol som skickade sakerna samma dag.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Jag laddade precis ner manualen från wikin.

Jag trodde givetvis att man fyllde motoroljan där växellådsoljan ska i. : /

Oljan rinner alltså ner i motorn självmant när man fyllt upp tanken?


En grej till, jag undrade över vad det var för tank som sitter under blocket. Enligt manualen är det ett expantionskärl. När jag plockade av mitt kärl så var det olja i det? :O Vad kan det betyda? Jag såg aldrig heller någon max eller minimum på kärlet?




Jag har ju läst lite i tråden och det verkar som att folk rekomenderar 50 timmar för ventilcheck.
Starol Racing tycker inte att det behövs och dom menar att man kan kolla någon gång på vintern om man känner för det. Det känns lite vårdlöst i mina öron?

Är det någon som behövt justera sina ventiler?


Byter ni växellådsoljan vid 15 timmar också?

Jag har behövt justera ventiler vid 50timmar på kund hojar. dock har de legat väldigt lite utanför spec, men ändå utanför. Så jag tycker du skall kika på detta.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hur ofta byter ni växellådsoljan?

Ska det vara kylvatten i expantionskärlet under motorn eller är det en spillburk?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jag ringde faktiskt dit innan jag beställde grejer från Starol.
Killen som svarade kunde varken ge prisuppgift eller en eventuell leveransdag på grejerna eftersom att han inte hade grejerna hemma.

Då vart det Starol som skickade sakerna samma dag.

Märkligt!:va

Servicegrejor borde de ha hemma och pris brukar man få direkt! Denny måste varit borta så nån av verkstadskillarna svarade.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Hur ofta byter ni växellådsoljan?

Ska det vara kylvatten i expantionskärlet under motorn eller är det en spillburk?

Samtidigt som i motorn.

Ja det kallas för expantionskärl men funkar mer som uppsamlingskärl/spillburk.
Kör min tom jag... som många andra.

Vad tycker du om hojen nu då ?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
åter till olje frågan.. jag har slått i över 1,25 liter och nivån visar fortfarande under min. Vad ska jag göra? Ska jag hälla i lite mer och sen köra igång hojen för att se nivån och fortsätta så tills nivån är ok? Eller kan det vara något fel nån stans? Oljekanan på lcd-displayen betyder service, eller? Hur släcker man den?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
åter till olje frågan.. jag har slått i över 1,25 liter och nivån visar fortfarande under min. Vad ska jag göra? Ska jag hälla i lite mer och sen köra igång hojen för att se nivån och fortsätta så tills nivån är ok? Eller kan det vara något fel nån stans? Oljekanan på lcd-displayen betyder service, eller? Hur släcker man den?

Har du tömt tank och motor och slagit i 1.25 så startar du och kör den 1 min så ska du se att nivån ökar.

Oljekannan kan du läsa i min länk till wiki om hur man gör för att släcka.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Har du tömt tank och motor och slagit i 1.25 så startar du och kör den 1 min så ska du se att nivån ökar.

Oljekannan kan du läsa i min länk till wiki om hur man gör för att släcka.

ja, jag har gjort det, men fortfarande under MIN. :gnissla

Edit: Aha, det var kanske där jag såg hur man skulle göra.. vet att jag har sätt det nån stans, men kunde inte komma på var.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Samtidigt som i motorn.

Ja det kallas för expantionskärl men funkar mer som uppsamlingskärl/spillburk.
Kör min tom jag... som många andra.

Vad tycker du om hojen nu då ?


Okay, vad skönt :)


Jag ÄLSKAR den! Jag har kvar min Husky, så brorsan och jag har varit ute under hela påsken och kört.
Innan jag hade SXVn tyckte jag att Huskyn var riktigt rapp och välbalanserad. Nu är det inte så längre... :)

När jag sätter mig på Huskyn efter att ha kört ett par mil på SXVn så stör jag mig på allt.
Bromsarna tar knappt, gungit chassie, motorn brölar mest och skakar men det händer inte mycket när man vrider på rullen.

Ohh jag är nykär i min SXV. :kär

Har du tömt tank och motor och slagit i 1.25 så startar du och kör den 1 min så ska du se att nivån ökar.

Oljekannan kan du läsa i min länk till wiki om hur man gör för att släcka.


Visst är det så att man ska läsa av oljenivån när hojen har stått ett par minuter?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top