Aprilia SXV

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
gasen på min brukar hänga sig lite... så jag smörjde vid gashandtaget, men det har inte hjälpt..
nu så har jag märkt att den vill häng sig när motorn blir varm, altså går han upp till 3500v på tomgång istället för ca 2000v
nån som har några goda råd på vad det kan vara?
 

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
gasen på min brukar hänga sig lite... så jag smörjde vid gashandtaget, men det har inte hjälpt..
nu så har jag märkt att den vill häng sig när motorn blir varm, altså går han upp till 3500v på tomgång istället för ca 2000v
nån som har några goda råd på vad det kan vara?

Det är precis likadant på min. Vet dock inte varför det är så.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon av er som kör med "supermotard" stövlar?
De som gör vet ju att dom är högre och man måste flytta upp växelpetaren för att kunna växla. Detta har dock Aprilia satt stopp för med att sätta skyddet för framdrevet på ett fyndigt sätt.

Hur har ni löst det?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är det någon av er som kör med "supermotard" stövlar?
De som gör vet ju att dom är högre och man måste flytta upp växelpetaren för att kunna växla. Detta har dock Aprilia satt stopp för med att sätta skyddet för framdrevet på ett fyndigt sätt.

Hur har ni löst det?

Det har inte jag märkt som något problem om du inte tänkt vrida den rakt upp:confused: Jag satte min i skruvstädet och böjde till den lite som jag ville ha den.

La in en annons nu med kort framskärm, sadel, gaffelben, VDB kedjespännare , kraschpuckshållare, kylarvingar till er som är sugna på saker till sxv/rxv
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
gasen på min brukar hänga sig lite... så jag smörjde vid gashandtaget, men det har inte hjälpt..
nu så har jag märkt att den vill häng sig när motorn blir varm, altså går han upp till 3500v på tomgång istället för ca 2000v
nån som har några goda råd på vad det kan vara?

O. Eriksson eller Mr Helmut ni som kan mycket... ni har inga tips på ovanstående?

det måste ju vara något material som expanderar när det blir varmt..?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
O. Eriksson eller Mr Helmut ni som kan mycket... ni har inga tips på ovanstående?

det måste ju vara något material som expanderar när det blir varmt..?

Är det verkligen att det kärvar då? Man har en startmapp som gå så länge motorn är kall, den lär ju göra skillnad men har inget minne av att martinsson (mina förra gjorde så).

Lyft tanken- bort med luftburkslocket- bort med filter. Då kan du se spjällen och se vad som händer( tar 5 min). En möjlighet kanske kan vara om returwiren är dåligt spänd så du inte kan dra tillbaka spjällen och wiren inte är riktigt nog stark sista biten.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vet inte varför det blir sådär men prova skruva ner tomgången lite, ibland är det som att den rusar pga att man har för mycket tomgång, väldigt underligt. Vad kör du för mappning? Har man bara ett vettigt avgassystem så kan man köra VDB-mappningen som e kraftigt mycket bättre, men man får kanske hålla tillbaka lite på varvandet då varvstoppen höjs 500 varv, jag vet inte hur motorn tål det på gatan.

Är den förresten ryckig när du öppnar gasen?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har samma problem som dig Bazooka!

Det har blivit mer och mer efter några dagars körning nu. Tomgången lägger sig på 3000-3200 rpm och sjunker segt ner till 2200 efter kanske 30-60 sek. Den blir bara segare och segare med att sjunka tillbaka.
Det enda som jag får för mig är ett mekaniskt fel, såsom att den inte orkar dra tillbaka spjällen, eller tjuvluft!

Kan jag se om den orkar dra tillbaka spjällen utan att motorn är varm?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Prova dra upp tomgången och se om det hjälper

Jag tror att jag ligger runt 3000 i tomgång

Jag tror ändå att det kan ha och göra med mappningen + throttle min/max inställningen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
När jag kikade på Alice racing om SIL systemet så stod det att man behövde en SIL mapp för att systemet skulle lira.

Går det att installera en sådan mapp själv eller måste man lämna ifrån sig cykeln?


Varför finns det ingen som säljer beggade system? : /
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Är det verkligen att det kärvar då? Man har en startmapp som gå så länge motorn är kall, den lär ju göra skillnad men har inget minne av att martinsson (mina förra gjorde så).

Lyft tanken- bort med luftburkslocket- bort med filter. Då kan du se spjällen och se vad som händer( tar 5 min). En möjlighet kanske kan vara om returwiren är dåligt spänd så du inte kan dra tillbaka spjällen och wiren inte är riktigt nog stark sista biten.

ne det kan inte vara start knappen, för när den är kall så ser/hör jag skillnad mellan knappa å inte.... jag har bara kollat spjällen i kallt tillstånd och då verkar dom gå hur fint som hällst, men får prova i varmt me. För det är då felet kommer.

Varför skulle man dra upp tomgången? min är ställd på ca 2000v i tom. å 3-3500 med kallstartknappen. men när jag startar uttan knppen i så ligger den kanske på 1600v.
Ang. mappning så vet jag inte vilken som sitter i. Orginal ifrån fabrik skulle jag kunna gissa på. vad kostar en mappning? Min närmaste Aprilia verkstad är i Anderstorp, och dom har bara sålt en SXV. För jag hade lite frågor och dom kunde inte svara på dom utan skickade mig till Halmstad. Men för att mappa så behöver dom en "vad det nu heter" är det samma som till andra Aprilia modeller. Så jag kan lämna in den på en mappning fast att dom inte vill ha med Sxv att göra. Dom menat på att dom kan inget om just dom motorerna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När jag kikade på Alice racing om SIL systemet så stod det att man behövde en SIL mapp för att systemet skulle lira.

Går det att installera en sådan mapp själv eller måste man lämna ifrån sig cykeln?


Varför finns det ingen som säljer beggade system? : /

För att silmotosystemen är KING

Det går installera själv om man köper tuneboy, kostar ca 2500 tror jag. Du ska slänga in VDB-mappningen, den funkar bra med silmoto också. Du måste ha en ny mappning för att cykeln börjar andas ordentligt och du får inte nog mycke soppa i rundgång annars

ne det kan inte vara start knappen, för när den är kall så ser/hör jag skillnad mellan knappa å inte.... jag har bara kollat spjällen i kallt tillstånd och då verkar dom gå hur fint som hällst, men får prova i varmt me. För det är då felet kommer.

Varför skulle man dra upp tomgången? min är ställd på ca 2000v i tom. å 3-3500 med kallstartknappen. men när jag startar uttan knppen i så ligger den kanske på 1600v.
Ang. mappning så vet jag inte vilken som sitter i. Orginal ifrån fabrik skulle jag kunna gissa på. vad kostar en mappning? Min närmaste Aprilia verkstad är i Anderstorp, och dom har bara sålt en SXV. För jag hade lite frågor och dom kunde inte svara på dom utan skickade mig till Halmstad. Men för att mappa så behöver dom en "vad det nu heter" är det samma som till andra Aprilia modeller. Så jag kan lämna in den på en mappning fast att dom inte vill ha med Sxv att göra. Dom menat på att dom kan inget om just dom motorerna.

Jag vet inte riktigt varför det kan göra skillnad att vrida på tomgången, men det gör det ibland både på dessa och på singlar. Det är inget ovanligt bekymmer!

Du har köpt hojen begagnad gissar jag? När du öppnar gasen, rycker hojen till då? Även om du öppnar bara pyttelite? Har man gjort fel på min/max-inställningen så blir den så och då kan det förklara problemet. Lämna inte cykeln till några som inte vet vad dem gör, isåfall får du hänga över axeln på dem och ringa mig eller nån annan som pysslat med det där

Även om man inte har silmoto-systemet så KAN man köra med den mappningen, men jag måste fråga Stuart på Alice racing vilka inställningar du ska köra då
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke

Bifogat

  • sxv.jpg
    sxv.jpg
    65.1 KB · Visningar: 124
  • sxv1.jpg
    sxv1.jpg
    67.6 KB · Visningar: 110
  • sxv2.jpg
    sxv2.jpg
    77.8 KB · Visningar: 121

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag fixade till mina på min 07:a



Riktigt snyggt!

Använde du den "riktiga" färgen eller valde du en egen?

Pulverlackade du, eller eloxerade du?


Min bror sa att det förmodligen kommer att släppa ganska fort eftersom att aluminiumet är polerat.

Tog du av ekrarna eller maskerade du?



Många frågor :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Riktigt snyggt!

Använde du den "riktiga" färgen eller valde du en egen?

Pulverlackade du, eller eloxerade du?


Min bror sa att det förmodligen kommer att släppa ganska fort eftersom att aluminiumet är polerat.

Tog du av ekrarna eller maskerade du?



Många frågor :)

Pulverlack, sitter som berget.
Jag tog bort ekrarna
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top